גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המודל הבעייתי של ליגת האלופות: לא חייבים לנצח כדי לקבל כסף גדול

ליגת האלופות חוזרת לפעילות בסוף השבוע וזאת הזדמנות לבחון את השיטה שמתגמלת את הקבוצות הגדולות והעשירות, גם כשהן מפסידות ● וגם: המחיר הכלכלי הכבד שמשלמות קבוצות הכדורגל המקומיות על שנים של כשלונות

איסקו מריאל מדריד (מימין) מול קייל ווקר ממנצ’סטר סיטי. הקבוצות ינסו לסגור את הבור  / צילום: Daisuke Nakashima, רויטרס
איסקו מריאל מדריד (מימין) מול קייל ווקר ממנצ’סטר סיטי. הקבוצות ינסו לסגור את הבור / צילום: Daisuke Nakashima, רויטרס

1. ליגת האלופות, שחוזרת בסוף השבוע לפעילות, היא בעיני רבים ההזדמנות של מועדוני העל לסגור קצת את הבור שיצרה מגפת הקורונה. למשל, התקשורת בספרד ציינה כי במידה וריאל מדריד תשרוד את שמינית הגמר מול מנצ'סטר סיטי (2-1 לסיטי במשחק הראשון) היא תשמור לעצמה סיכוי להכניס עד סיום העונה 50 מיליון אירו מהמפעלים האירופיים. הסכום הזה קריטי עבור ריאל "שאיבדה הכנסות של 180 מיליון אירו בגלל הקורונה", נכתב ב"אס".

ריאל לא מוכרת כרטיסים ומי יודע מתי תמכור, המוזיאון בסנטיאגו ברנבאו שנחשב לאחד מאתרי התיירות המשמעתיים בבירה הספרדית עם הכנסות של מעל 20 מיליון אירו בשנה לא מספק הכנסות, התיירים לא מגיעים לעיר ולא מבזבזים על רכישת מרצ'נדייז, מסעות השיווק של הקבוצה בקיץ בוטלו וכו'.

אבל עד כמה הדחה מוקדמת בליגת האלופות היא קריטית עבור ריאל? הרבה פחות ממה שהיה בעבר. אופ"א בנתה שיטה שאמורה לדאוג יפה לקבוצות הגדולות ושום אסון כלכלי לא יקרה אם ריאל, ברצלונה או יובנטוס יסיימו את דרכן כבר בתחילת שלבי הנוקאאוט. אם בעבר הדחה מוקדמת מהמפעל הייתה בבחינת מכה כלכלית, הרי שהשיטה הנוכחית של אופ"א מעניקה יתרון מובהק בחלוקת הכסף לקבוצות הגדולות: 30% מהכסף שמחולק למשתתפות בליגת האלופות ניתן על פי ההצלחות ההיסטוריות שלהן (10 עונות לאחור). איך שלא תסובבו את זה - מי הן על פני 10 שנים לאחור הקבוצות שהכי הצליחו באירופה? הקבוצות העשירות. כלומר, הכסף שלהן מובטח כל עוד הן ישחקו בליגת האלופות.

לריאל מדריד היה עשור נפלא. היא זכתה ארבע פעמים בליגת האלופות. רק בזכות ההיסטוריה שלה היא תקבל העונה מאופ"א 34.5 מיליון אירו. זה לא הכסף היחיד כמובן: אל הסכום הזה מצטרף הכסף "הסטנדרטי" - מענק כניסה לליגת האלופות, הישגים עבור משחקים וזכויות שידור. בקיצור, השיטה הזאת מבטיחה לריאל מדריד כבר עכשיו, בשלב שמינית הגמר, כ-71 מיליון אירו מליגת האלופות. לפני כמה שנים היא הייתה יכולה להכניס את הסכום הזה רק במקרה של זכייה בתואר.

מי נענש מהשיטה הזאת? קבוצות שהפכו לכוח משמעותי ביבשת רק לאחרונה. למשל, אלופת אירופה ליברפול משלמת על עשור שהתחיל רע ותקבל מאופ"א "מענק היסטוריה" של 24.3 מיליון אירו בלבד. וכמובן הקבוצות הקטנות חסרות ההיסטוריה ששיחקו השנה באלופות ויקבלו פירורים - סלביה פראג סוגרת את הרשימה עם 1.08 מיליון אירו.

מדוע התאחדות הכדורגל האירופית משמרת את כוחן העצום גם ככה של הגדולות? בעיקר בגלל אותו איום תמידי שאלו שולפות נגדה כבר שנים - היפרדות מאופ"א ובריחה לליגה עצמאית. ובלי הקבוצות הגדולות והנוצצות, אין לאופ"א כלום.

2. החזרה של ליגת האלופות מתרחשת בצל המכה שספגה אופ"א לאחרונה: הערעור של מנצ'סטר סיטי שהתקבל בבית הדין הגבוה לספורט בלוזאן שקבע כי הקבוצה לא הפרה את תקנות הפייננשל פייר-פליי של אופ"א. כך ניצלה סיטי מהדחה של שנתיים מליגת האלופות ובמקביל הופחת העונש שלה מ-30 מיליון אירו ל-10 מיליון.

איך חוגגת סיטי את הזיכוי? עם אצבע בעין של אופ"א: מסע רכש - 20.8 מיליון ליש"ט על רכישת פראן טורס הספרדי מוולנסיה ועוד 41 מיליון לירות שטרלינג על רכישת ניית'ן אקה ההולנדי של בורנמות'. ועוד הרבה דיבורים על כך שהמועדון עומד בפני קיץ "חסר מעצורים" של רכש שחקנים.

ההחלטה של בית הדין בלוזאן מציגה בעיני רבים את מותו המעשי של עידן הפייננשל פייר-פליי. זו לא רק ההחלטה של בית הדין לבטל עונש של אופ"א מול מועדון גדול, אלא העובדה שאופ"א הזדרזה להודיע כי לאור המגפה וההשלכות הכלכליות שלה היא לא תיקח בחשבון בעונה הקרובה הפרה של התקנות. כלומר, היא נותנת לבעלי הקבוצות יד חופשית להזרים כסף - בדיוק הפוך ממה שהיא דורשת מהם כבר כמעט עשור.

תקנות הפייננשל פייר-פליי שיצאו לדרך לפני כמעט עשור היו אמורות להביא את הכדורגל למקום בטוח וטוב יותר מבחינה כלכלית. במובן הזה הרעיון הצליח - את 2011, השנה שלפני כניסה התקנות לתוקף, סיימו מועדוני הכדורגל באירופה בהפסד כולל של 1.7 מיליארד אירו. כהשוואה, בדוח הבנצ'מארקינג של אופ"א לשנת 2018 (העדכני ביותר עד כה) כבר דיווחו הקבוצות ביבשת על רווח שנתי מצטבר של 140 מיליון אירו. פחות קבוצות הגיעו לידי פשיטת רגל, וגם אם מחירי השחקנים הרקיעו שחקנים הרי שעסקאות אלו נעשו במקביל לעלייה בשיעור גבוה יותר של ההכנסות.

אבל הפייננשל-פייר פליי נכשל במקום החשוב ביותר שלו: התחרותיות נעלמה. הקבוצות הגדולות היו ונשארו מספיק גדולות כדי להיות אלו שייהנו ממקורות הכנסה עצמאיים בלתי נגמרים, וביחד עם העלייה בסכומי הכספים שחילקה אופ"א, הן הלכו והתרחקו עוד ועוד מיתר הקבוצות ביבשת.

התוצאה: מאז החלו התקנות ב-2011/12 זכתה יובנטוס בכל העונות הבאות באליפות הליגה האיטלקית; באיירן מינכן זכתה ב-8 מ-10 האליפות בגרמניה; פריז סן ז'רמן זכתה בשבעה תארי אליפות בצרפת. וגם באירופה הקבוצות הגדולות כמעט תמיד היו אלו שהתייצבו בשלבי ההכרעה. הסיכוי לראות קבוצות כמו פורטו (2004) או אייאקס (1995) זוכות בליגת האלופות לא באמת קיים. כל האלופות בעשור האחרון נכללו ברשימת עשר הקבוצות העשירות ביבשת.

3. החזרה של ליגת האלופות והליגה האירופית יכולה להזכיר למדינות כדורגל כושלות כמו ישראל שיש לחוסר ההצלחה הסדרתי מחיר כבד. וככל שהפערים בין הגדולות ליתר היבשת גדלות, כך מעצים הכסף גם פערים בין הקבוצות הבינוניות לקטנות של היבשת והוא הולך ונהיה לא מושג.

נכון לשלב הזה של העונה הבטיחה אופ"א מענקים בסכום כולל של 2.02 מיליארד אירו, לא כולם תמלוגים עבור שידורי טלוויזיה, ל-238 קבוצות ברחבי היבשת ששיחקו השנה באירופה. מתוך זה מסתכם חלקן של ארבע הנציגות הישראליות - הפועל באר שבע, מכבי תל אביב, בני יהודה ומכבי חיפה - ב-3.08 מיליון אירו. במילים אחרות, קבוצות הכדורגל של ישראל הצליחו לשים יד על 0.15% מהכספים שחילקה אופ"א ל-55 המדינות באירופה. כשמסתכלים כלפי מעלה ברשימה מוצאים שם את סרביה, קפריסין, אזרבייג'אן שהצליחו יותר ולכן גם קיבלו יותר.

הקבוצות הגדולות מקבלות את רוב הכסף

מעלינו נמצאת גם לוקסמבורג, עד לא מזמן בדיחה שסיפרו בחדרי הלבשה בישראל, שהצליחה העונה לקחת סכום כמעט כפול מזה שהשיגו הנציגות הישראליות. 

חדשות הספורט

המחיר של שידורי האולימפיאדה צפוי לרדת

בסוף השבוע הנוכחי הייתה אמורה טוקיו לחגוג את טקס נעילת המשחקים האולימפיים הגרנדיוזיים, שבהם הושקעו לפי ההערכות מעל 20 מיליארד דולר. במקום זה עוסקים שם בימים האחרונים בהשלכות הדחייה של המשחקים לקיץ 2021. שתי שאלות מרכזיות עולות בהקשר זה - הראשונה היא סימן השאלה סביב הספונסרים המקומיים, שאחראים ל-3.1 מיליארד דולר מתוך תקציב המשחקים, וספגו באופן טבעי מכה קשה בעקבות משבר הקורונה. ההסכמים שעליהם חתמו נותני החסות נחתמו כאשר הם היו במצב כלכלי אחר לגמרי.

הנושא השני הוא הסכם הטלוויזיה שעליה חתום הוועד האולימפי הבינלאומי מול NBC - שהוא ההסכם הגדול ביותר שעליו נעליו נשען הוועד האולימפי. ב-2011 חתמה NBC על הסכם שכולל את המשחקים האולימפיים עד אחרי משחקי טוקיו, בהיקף של 4.38 מיליארד דולר, כאשר מתוך זה תומחרו משחקי טוקיו ב-1.4 מיליארד דולר. בהתכתבות שפורסמה בתקשורת, ב-NBC מזכירים כעת כי דחיית המשחקים מפעילה סעיף "שמאפשר את התרת החוזה בין הצדדים". העניין הזה כמובן לא יגיע לידי זה - NBC האריכו את ההסכם עם הוועד האולימפי עד שנת 2032 - אבל הכוונה היא להיכנס למשא ומתן "ברוח טובה" ככל הניתן על הפחתה בסכום שתשלם הרשת.

נייקי ואדידס שולטות במגרש

השליטה של נייקי ואדידס בעולם הכדורגל המקצועני היא ידועה, אבל עד כמה היא מוחלטת אפשר לראות מהדוח שפרסמה חברת הייעוץ והחשבונאות KMPG: לפי הדוח, בעונת 2019/20 השקיעו שתי ענקיות ההלבשה סכום של 679 מיליון אירו בהסכמי חסות עם קבוצות בחמש הליגות הגדולות של אירופה (אנגליה, ספרד, גרמניה, איטליה, צרפת). הסכום הזה מהווה 68% מתוך הסך הכול, כאשר היתרה מתפזרת בין פומה (135 מיליון אירו), ניו באלאנס (59 מיליון), יומברו (28 מיליון), ג'ורדן (25 מיליון), קאפה (19 מיליון) ועוד. אדידס משקיעה את הסכום הגדול ביותר - 404 מיליון אירו בעונה, כאשר חלק מרכזי ממנו נובע מההסכם עם ריאל מדריד בסך 120 מיליון אירו בשנה.

בסך הכול עומד שוק החסויות ההלבשה של חמש הליגות הבכירות על האירופי על 3.3 מיליארד אירו, סכום שכולל את הפרסום המסחרי של הקבוצות על בגדי המשחק. במילים אחרות: כל אחת מהקבוצות בחמש הליגות הבכירות מכניסה בממוצע כמעט 35 מיליון אירו בעונה מחסויות על בגדי המשחק.

עוד כתבות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר