גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוצרים כדי להתקדם: הקפאת היתרי בנייה לצורך קידום תוכניות הפכה לעניין שכיח, והיזמים כועסים

הקפאת היתרי בנייה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה הפכה לטקטיקה נפוצה, ולא רק לטובת קידום המטרו של גוש דן ● האם זהו נשק של ועדות התכנון נגד היזמים, או אמצעי לקידום תכנון מיטבי

הקפאת היתרי בנייה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי
הקפאת היתרי בנייה / צילום: shutterstock, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

"צלצל אליי מישהו שקנה קרקע באחת הערים ליד תל אביב. זו קרקע זמינה לבנייה, כולל תוכנית שהסדירה את הזכויות, ומימון של בנק", מספר עו"ד עפר טויסטר, מומחה לתכנון ובנייה. "פתאום הודיעו לו שהולכים לבנות מטרו, ובגלל זה חצי מדינת ישראל, בהגזמה, נמצאת תחת מגבלות שונות.

"את התוכנית שלו הוא לא יכול לבצע כרגע, ומדובר באיש נדל"ן קטן. זה לא איזה טייקון. הוא לא ספקולנט שקונה שטח חקלאי וקיווה שתהיה שם עיר. כשהוא שואל אותי מה לעשות, אין לי תשובה. ברור לי שזה יקח חודשים או אפילו שנים", נאנח טויסטר.

המגבלה שמונעת מאותו יזם לבנות היא הקפאת התוכניות באמצעות סעיפים 77 או 78 לחוק התכנון והבנייה, המאפשרים לרשויות התכנון או לרשויות המקומיות להגביל להוצאת היתרים בשטחים ומבנים הנמצאים בתחום תוכנית מקודמת.

הרעיון של סעיפים 77 ו-78 הוא למנוע יוזמות תכנון שיקשו על מימוש תוכנית - ובמקרה של המטרו מדובר על תוכנית לאומית עם מוטת השפעה עצומה. ביוני 2019 פרסמה הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) סעיפי 77-78 שמגבילים היתרי בנייה בתת-קרקע (חפירה ודיפון, חניות ועוד) באזורים רבים ברשויות במרכז הארץ בגלל תוכנית המטרו.
"סעיף 77 הוא סעיף דקלרטיבי, שרק מודיע שמתגבשת תוכנית. המשמעות שלו היא שמשהו מתהווה בשטח. משהו עתיד לקרות. זה אומר, כדוגמה, למנוע ממך לקנות קרקע לבניין, כשיש מי שמתכוון להפוך את המקום לגן לאומי. לעומת זאת, סעיף 78, הוא סעיף מגביל. הרעיון שלו הוא לתת למוסדות התכנון שהות להכין תוכנית בלי שבשטח יתרחשו דברים שיפריעו את ביצועה. זה סעיף חשוב באבולוציה התכנונית, אך הוא גם מאוד אכזר. מכיוון שהוא יכול להקפיא למישהו את הבנייה לתקופה של שש שנים עם אפשרות להארכה, כאשר אין שום מנגנון של פיצויים", מסכם טויסטר.

"שידעו כולם שפה יעבור הקו הכחול"

מתכננת הערים יעל סלומון, מנהלת אגף המטרו במינהל התכנון, רואה את הדברים מנקודת מבט אחרת. "המטרו הוא תשתית לאומית - גם התוואי וגם התחנות. הליך 78 המטרה שלו היא למנוע את ההיתרים שיסכלו את התוכנית", היא אומרת.

אבל יש מקרים שזה פוגע ביזמים.
"אני רואה את השימוש בסעיפים האלה דווקא מזווית הוודאות ליזם הפרטי והציבורי - שידעו כולם שיש פה קו כחול ושכאן נערכת תוכנית. שלא יגיע מצב שיזם יגיע ועם תוכנית מאושרת ויחזירו אותו אחורה. ברגע שאני מפרסמת את התוואי, אז כל היתר נבחן לגופו. היו לנו מקרים שהיו היתרים בתחומי התחנות ואם הם היו מתאשרים - לא היו תחנות. אנחנו יכולים להגיע להליך של הפקדה, ואפילו של אישור, שזה יכול להיות חצי שנה אחרי אישור ה-77,78, כשבפועל לא ניתן לממש את התוכנית".

בנוסף לתוכניות המטרו מקודמת תוכנית מתאר ארצית למרחב תחנות המטרו, היא תמ"א 70. לדברי סולומון, לתוכנית המטרו יש "השלכות מטורפות על הבינוי מסביב. הוא יכול להעצים את הבינוי, לתרום לפיתוח האזורי, יש לו תועלות חברתיות וכלכליות".

לדבריה, "סעיף 78 ייושם רק במקומות מאוד ספציפיים, לא על כל המרחב של תמ"א 70. הכוונה היא למנוע את אותם היתרים שיסכלו את מימוש המתא"ן".

סלומון מבהירה שהכרזת סעיף 77-78 לא בהכרח מגבילה התחדשות עירונית גם בתקופה הנוכחית: "77 בדרך כלל מוגבל עד לזמן הפקדת התוכנית, או לשלוש שנים. זה לא לנצח. ברור שיכולה להיות פגיעה נקודתית במישהו, אבל לא כל פרסום של 78 אומר הפסקת היתרים. יש היתרים שאין בעיה איתם. כל היתר מגיע לבחינה, ואם הוא תואם את התכנון הוא משוחרר. יש לנו דוגמאות על תוואי המטרו, שבהם היו חניוני מרתפים שהגיעו עד למנהרות ולכן צמצמנו את קומות החניונים ואפשר היה לאשר את ההיתר".

עיכוב של שנתיים ונזק לדיירים

המטרו הוא תשתית לאומית, אבל יזמים טוענים שלאחרונה מתרבים המקרים שבהם נעשה שימוש נרחב בכלי זה, ולעתים לא מוצדק.

הראל פרץ, מנהל חטיבת התחדשות עירונית בקבוצת גבאי, מספר על פרויקט התחדשות עירונית ברחוב ארלוזורוב 44-6-8 בפתח תקווה שנתקע בשל כוונת העיריה להכריז על סעיף 77-78: "הגשנו לוועדה המקומית בקשה להריסת שלושה בניינים לפי תמ"א 38, ונדחינו בשל הטענה שבכוונת העירייה להכריז סעיף 77-78 על האזור כי יש לה חזון לעשות תוכנית על כל שכונת רמת ורבר. יכולנו לגנוז את הפרויקט, אבל החלטנו להיאבק באמצעות הגשת ערר - והיא באמת אישרה את הפרויקט. הוועדה למעשה ביטלה את החלטת עיריית פתח תקווה, משום שזו לא העמידה תוכנית מספיק מגובשת שהצדיקה את עיכוב את הפרויקט".

אז בסופו של דבר לא נפגעתם?
"הפרויקט נמצא היום בעיצומה של הבנייה, אך לחברה ולדיירים נגרם נזק רב משום שעצם ההחלטה לדחות את הפרויקט מכוח 77-78 גרמה לעיכוב של יותר משנתיים בבניית הפרויקט. הוצאנו הרבה כסף והשקענו הרבה משאבים, דבר שיכול היה להיחסך".

לשגיא לנצ'נר הבעלים והמנכ"ל של חברת ינוב בנייה ופיתוח, היה פחות מזל. שני מיזמי ההתחדשות העירונית שהוא מקדם בעיר כפר סבא התבטלו בעקבות הכרזה של סעיף 77-78 על תחומם: פרויקט סוקולוב-ויצמן נמצא ברחוב סוקולוב 8-4 בעיר. בבניינים הקיימים יש 35 דירות, ובמקומן תוכננו 105 דירות חדשות. פרויקט ששת הימים נמצא בין הרחובות ששת הימים-גאולה-הפרדס-גורדון וכולל שישה מבנים בני 48 דירות. התוכנית כוללת הריסה של המבנים הקיימים ובניית ארבעה בניינים ובהם 145 דירות.

"אנחנו חתומים על חוזים עם הדיירים משנת 2012 וכבר קיבלנו החלטת ועדה מקומית. למעשה, השלמנו חלק מהתנאים לקבלת היתר והיינו על סף קבלת חשבון אגרות. אבל אחרי הבחירות המוניציפליות התחלף השלטון, הגיעה מהנדסת עיר חדשה והיא הפעילה סעיפים 77-78 וכך סיכלה לנו את שני הפרויקטים האלה".

לדברי לנצ'נר, את הנזק שנגרם להם ניתן לאמוד במיליונים: "מדובר באיחור של שנים. קיבלנו את האישורים כבר לפני שנתיים. היינו יכולים להיות בביצוע הפרויקט. בימים אלה אנו מגבשים תביעה נגד עיריית כפר סבא".

מעיריית כפר סבא נמסר בתגובה כי: "פרויקט ששת הימים אושר שבועות ספורים לפני הבחירות המוניציפליות - תקופה שבה הוועדות המקומיות כלל אינן רשאיות לקבל החלטות עקרוניות בעניינים משמעותיים. במועד שבו התקיים הדיון בוועדת המשנה, לא היה מהנדס עיר בוועדה המקומית והחלטתה התקבלה בתאריך 09.10.18, בצמוד לבחירות ברשויות המקומיות ובתקופה בה יו"ר הוועדה המקומית נחשד בפלילים והחליף אותו ממלא מקום.

"כפי שנמסר לוועדת הערר המחוזית, התוכנית שמבקשים הדיירים לקדם מציגה תכנון לקוי, שאינו עולה בקנה אחד עם ראייה תכנונית כוללת של המתחם והאזור כולו, ומספר הדירות המבוקשות אינו תואם את מדיניות הוועדה המקומית ואת תוכנית המתאר.
"ועדת הערר המחוזית סברה כי יש להורות על סגירת הערר, על מנת לאפשר לוועדה המקומית לקדם תוכנית בראייה תכנונית רחבה, החלטה שנתקבלה לבקשה ובהסכמת מבקשי ההיתר, כך שלא ברורה טענתם".

מכשיר זול, בלי תשלום פיצוי

עו"ד ענת בירן מסבירה שהשימוש בסעיף 77-78 הפך לפופולרי בשנים האחרונות כי מדובר במכשיר זול, שלא כרוך בתשלום פיצוי: "סעיף 77-78 הוא נשק יום הדין של הוועדות. זה מכשיר אנטי דמוקרטי שעומד בניגוד לכל העקרונות של שמירה על זכות הקניין".

בירן מספרת על בני זוג מגבעתיים שקנו דירה עם חדר על הגג שנבנה ללא היתר. בני הזוג הגישו בקשה להיתר ונימקו את פנייתם בכך שהאישה חולה ועל כן חייבת חדר מבודד. בגבעתיים יש תוכנית המאפשרת בנייה על גגות ועל כן בעיקרון אין בעיה לקבל היתר, אולם הסתבר כי הוועדה המקומית פרסמה מגבלה לפי סעיף 77-78 כדי למנוע מיזמי תמ"א 38 בשכונה: "בינתיים העירייה הגישה נגדם כתב אישום, אבל הם לא יכלו להוציא היתר בנייה. הגענו איתם לוועדת משנה לעררים של המועצה הארצית, שהסכימה להחריג את החדר על הגג מטעמים הומניטריים". 

עו"ד ענת בירן / צילום: נדב כהן יונתן

"בפינוי בינוי להקפאה יש דווקא יתרון"

פרויקטים של פינוי בינוי הם מסובכים מבחינות רבות, ודווקא שם אישור סעיפים 77-78 יכול להוות יתרון בקידום הפרויקט.

"קורה לא מעט שבעלי דירות ששומעים שעתיד להיות פינוי בינוי במתחם שלהם, והדבר הראשון שהם עושים זה להרחיב את הדירות שלהם מתוקף תוכנית הרחבות, מתוך מחשבה שכך ימקסמו את זכויותיהם בעתיד", אומר עו"ד אדם צסוואן, שותף וראש מחלקת התחדשות עירונית במשרד עורכי הדין גינדי-כספי. לפיכך, הוא סבור שלפחות בתחום ההתחדשות העירונית סעיף 77-78 נחוץ ומיטיב: "אני מבין את אלה שמוצאים את עצמם עם חטיבת קרקע מוקפאת, הכול על סמך הודעה של הכנת תוכנית. אבל בפינוי בינוי אנחנו מתחילים לתכנן ויודעים שהתכנון לוקח הרבה זמן. אנחנו יודעים שתוכניות רבות חלות על המתחמים האלה המועמדים לפינוי בינוי. תוכנית פינוי בינוי לא יודעת לספוג סיטואציה שבה תוכנית יוצאת לדרך והבסיס הכלכלי שלה משתנה. זאת סיבה מספיק טובה בעינינו לעשות סעיף 77-78".

עו"ד ישי איצקוביץ', ראש מחלקת עסקאות הנדל"ן במשרד עורכי הדין אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', מסכים שבמקרים של פינוי בינוי, אם אין הקפאה של כלל המתחם יכול להיווצר מצב של בלגן גמור: "לאחרונה טיפלנו במתחם שיש בו 144 דיירים, זה בית משותף אחד עם שש כניסות. 60% מבעלי הדירות פנו אלי בבקשה לקדם פינוי בינוי. הבעיה היא שאחת מהכניסות רצתה לקדם תמ"א חיזוק. ברור שברגע שיש יוזמה כזאת אז יש בעיה אמיתית לקידומו של המתחם במסגרת פינוי בינוי. הכניסה שרצתה תמ"א 38 יצרה קשר עם יזם שפנה לוועדה המקומית שקידמה עבור הדיירים את היתר הבנייה, כאילו אין שום התקדמות של שאר הדיירים בפינוי בינוי".

לדברי איצקוביץ' במקרים כאלה סעיף 77-78 מאפשר ראייה כוללת והעדפה של פתרון פינוי בינוי על תמ"א 38: "אי אפשר לרוץ בשני מסלולים מקבילים בפרויקטים מהסוג הזה. 77-78 הוא כלי שמאפשר למנוע מראש תאונות".

אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס / צילום: סיון פרג'

אודי בלום הוא מנכ"ל חברת מטרופוליס, המתמחה בייזום ופיתוח פרויקטים בתחום ההתחדשות העירונית. בלום רואה בסעיף 77-78 מכשיר דו-כיווני: "נתקלתי בשימוש בסעיף הזה בשנת 2010, כשעבדתי כסמנכ"ל לענייני כספים בחברת קרדן נדל"ן, בתקופה זו פרצה פרשיית הולילנד. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הכריזה על המתחם של הולילנד פארק סעיף 77-78, והודיעה שהיא מכינה תוכנית חדשה, שבמסגרתה כל הזכויות שיש למגורים יהפכו למבני ציבור. זה גרם להפחתות מלאי אדירות. לקחת קרקע שווה 260 יח"ד, ששוות מאות מיליונים ולבטל את כל זכויות הבנייה, יצר נזק אדיר. אנחנו כמובן הגשנו תביעה לפיצוי של כ-300 מיליון שקלים. כשהולילנד פארק זוכתה ביטלו את ה-77-78, כאילו לא קרה כלום. זה שוט שהשתמשו בו בצורה מאוד אגרסיבית ולא תכנונית. מצד שני, יש לנו פרויקט בהדר יוסף בתל אביב שלא התקדם במשך שנים. ברגע שהגענו להסכמות עם הדיירים ביקשנו מהעירייה להפעיל 77-78. ביקשנו את זה כדי שאנשים לא יעשו כל מיני שינויים, דברים קטנים שיחבלו באפשרות שלנו להוציא את התוכנית לפועל". 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

הירידות בוול סטריט מתמתנות; מטא צוללת ב-10%, אנבידיה עולה ב-4%

נאסד"ק יורד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM צוללת ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן מזנקת לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה