גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת בתי הקולנוע: רשות התחרות בכתב אישום נגד בעלי יס פלאנט ופורום פילם

אחרי כשנתיים של חקירה, הגישה היום רשות התחרות כתב אישום נגד מוקי גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות ● על פי כתב האישום, הנאשמים סירבו באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל אביב

מוקי גרידינגר / צילום: צילום מסך חדשות 13
מוקי גרידינגר / צילום: צילום מסך חדשות 13

הרשות לתחרות הגישה כתב אישום נגד מוקי גרידינגר, הבעלים של רשת יס פלאנט ורב חן, והבעלים של סינוורלד, חברת מסכי הקולנוע מהגדולות בעולם. אחרי כשנתיים של חקירה, היום (א') רשות התחרות הגישה כתב אישום נגד מוקי גרידינגר וחברת פורום פילם בעבירה של הפרת תנאי מיזוג בנסיבות מחמירות.

על פי כתב האישום, הנאשמים סירבו באופן שיטתי לספק סרטים לבית הקולנוע לב תל אביב אשר מתחרה בבית קולנוע רב-חן דיזינגוף, שמצוי בבעלות גרידינגר. במכתב ששלח גריידינגר בתגובה להחלטה הוא תוקף את הממונה על התחרות מיכל הלפרין וטוען כי מדובר ב"דרישה חסרת תקדים".

ההחלטה על כתב האישום הנה תוצאה של חקירה פלילית שניהלה הרשות נגד פורום פילם, נגד גרידינגר ונגד שתי נושאות משרה בחברה, בגין טענה בעניין הפרה של תנאי מיזוג שהתבטאה באי-אספקה של סרטים לקולנוע לב תל-אביב.

"מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה"

הרקע להאשמות החל לפני כעשור. ב-2010 אישרה רשות התחרות, בכפוף לתנאים, מיזוג בין פורום פילם לבין א.ד. מטלון ושות' בע"מ. כתוצאה מהמיזוג פורום פילם החזיקה בזכויות להפצה בלעדית של שלושה מתוך ששת אולפני הסרטים הגדולים בהוליווד - Walt Disney Pictures, Sony Pictures Entertainment, Twentieth Century Fox. ב-2018 עברה לפורום פילם גם ההפצה של Paramount Pictures.

הרשות מציינת היום כי בעת בדיקת המיזוג התעורר חשש לפיו פורום פילם "תוכל לאחר המיזוג לפגוע בבתי קולנוע המתחרים בבתי הקולנוע הקשורים אליה" - כאמור רב-חן ויס פלאנט שמוחזקים תחת אותו בעלים - בכך שתסרב לספק לבתי הקולנוע המתחרים סרטים מבית היוצר של האולפנים הגדולים אותם היא מפיצה בבלעדיות. אישור המיזוג הותנה בתנאי שנועד להפיג את החשש התחרותי. לפי אותו תנאי פורום פילם מחויבת לספק סרטים שהופצו על ידה בתפוצה רחבה גם לבתי קולנוע מתחרים.

על פי כתב האישום שהגישה היום הרשות, פורום פילם סירבה, באופן שיטתי על פני השנים 2015-2019, לספק סרטים לבית קולנוע לב תל אביב, המתחרה בבית קולנוע רב-חן דיזינגוף שנמצא בסמוך לו. במרבית המקרים המתוארים בכתב האישום מדובר בסרטי ילדים אשר רשת לב ביקשה להקרין בקולנוע תל אביב.

ממכתב ששלח גרידינגר להלפרין, עולה כי הצדדים ניסו לגבש צו מוסכם כחלופה להגשת כתב האישום. לטענת גרידינגר ברשות העלו דרישות שונות, ביניהן תשלום קנס של כ-3 מיליון שקל. גרידינגר טוען כי מדובר בדרישה חסרת תקדים. לדבריו, "אף חברה בישראל מעולם לא שילמה סכום כזה, וגם לא הועמדה לדין, בעקבות הפרה של תנאי מיזוג בלבד. במקרה הדומה ביותר לזה שלנו - מקרה סטימצקי, שם גובש צו מוסכם לפיו - שילמה סטימצקי רק מחצית מהסכום הזה".

מיכל הלפרין, הממונה על רשות התחרות / צילום: יונתן בלום, גלובס

במכתבו, מתייחס גרידינגר להשלכות משבר הקורונה על פעילות הענף והחברות שבבעלותו, ומאשים את העיתוי שבו הוגש כתב האישום. הוא כותב להלפרין: "מצער שבחרת לפעול כנגד פורום פילם כשהיא בשיא חולשתה. עולם התרבות קורס כולו ובכללו תעשיית הקולנוע. החברה סגורה, כאלף עובדים שלנו יושבים בבית. אין סרטים להפיץ, בתי הקולנוע נעולים על בריח, ואין צפי של חזרה לפעילות. למרות זאת בכוונתכם להגיש כתב אישום כנגד פורום פילם, או לחילופין דרשתם קנס חסר תקדים. דווקא עכשיו". ואולם, נזכיר כי החקירה של הרשות החלה כבר ב-2018, וזאת בעקבות בדיקת המיזוג בין Walt Disney ו-Fox.

עוד טוען גרידינגר: "לא ברור לנו אילו שיקולים מנחים אתכם כשאתם בוחרים לנהל הליך פלילי, שתוצאותיו ייוודעו - במקרה הטוב - בעוד שנתיים או יותר, כשאף אחד מכם כבר לא יהיה בתפקידו הנוכחי, ואחרי בזבוז בלתי נתפס של משאבי ציבור. ובעוד שידוע לך כי עצם ניהול הליך פלילי נגד החברה בתקופה זו בה האתגר הגדול של חברות, ובוודאי של חברה כמונו שמצויה בחזית הפגיעה של משבר הקורונה, כאשר 100% מבתי הקולנוע בישראל סגורים, ייצר נזק אדיר".

עוד הוא טוען, כי מאז השימוע בתחילת משבר הקורונה, "ככל שמצבנו החמיר יותר וכאשר החברה מדממת בכל חודש בסכומי עתק, כך הקו הקשוח מולנו התחזק באופן שקשה להבין". גרידינגר ממשיך ותוקף את הלפרין: "האם זו באמת החלטה סבירה, האם זה עולה בקנה אחד עם מטרת הרשות, האם זה הזמן לנקוט בצעד חסר תקדים כנגד עסק שהתנהל ללא רבב במשך 90 שנה כאשר הוא נמצא על סף התהום?". הוא מסכם את המכתב בבקשה לרשות: "אני שב ומבקש ממך בכל לשון של בקשה לשקול את הנושא מחדש".

נתבעת אחרי ביטול עסקת רכישה

זו אינה הצרה היחידה שניחתה בימים האחרונים על גרידינגר, כאמור, הבעלים של סינוורלד, מעצמת הקולנוע בקנה מידה עולמי. לאחרונה דיווחנו כי בצל משבר הקורונה, ענקית הקולנוע בניהולו ואשר בה הוא שותף ביטלה עסקה לרכישת ענקית קולנוע נוספת מקנדה בטענה להפרות בהסכם וחוסר נכונות לתקן אותן. בתגובה החליטה החברה הקנדית לנקוט נגדה בהליכים משפטיים.

במרץ האחרון הזהירה סינוורלד בדבר חשש כי לא תעמוד בקובננטים (אמות המידה הפיננסיות) שלה מול הבנקים, במידה שבתי הקולנוע ייסגרו לקהל הרחב למשך תקופה, וזאת לאחר שמספר רב של מדינות הודיעו על סגירת קולנועים בצל החששות מהתפשטות הווירוס, מה שכבר אז עורר תהיות האם העסקה בין השתיים תושלם.

האחים גרידינגר מחיפה הם בעלי המניות הגדולים ביותר באימפריית הקולנוע הזו, שמפעילה בתי קולנוע בישראל, פולין, צ'כיה, סלובקיה, הונגריה, בולגריה, רומניה, בריטניה וארה"ב. בנוסף, האחים הם גם הבעלים של חברת תיאטראות ישראל, שמחזיקה בבתי הקולנוע יס פלאנט ורב חן ובחברת הפצת הסרטים פורום פילם. מוקי גרידינגר משמש כמנכ"ל הקבוצה.

סינוורלד (תאטראות ישראל) נוסדה בישראל ב-1930 על ידי משה גרידינגר (סבם של בעלי השליטה הנוכחיים). לאורך השנים התרחבה פעילותה באמצעות רכישות של בתי קולנוע ברחבי העולם, וב-2007 הונפקה החברה בבורסת לונדון. נכון לשנת 2019 עומד מחזור המכירות השנתי שלה על 4.37 מיליארד דולר, כשעיקר הכנסות הקבוצה מגיעות מפעילות בארה"ב (58%) ומבריטניה (15%).

המנכ"ל מוקי גרידינגר ואחיו ישראל מחזיקים בסינוורלד באמצעות חברת Global City Theatres. במרץ האחרון מכר מוקי 7.9% ממניותיו בסינוורלד בתמורה לכ-116 מיליון ליש"ט, ובכך הקטין את אחיזתו בחברה מכ-28% לכ-20%.

עוה"ד נתי שמחוני וטליה סולומון המייצגים את פורום פילו מסרו היום: "אין לנו אלא להצר על ההחלטה להעמיד את מרשינו לדין ולנהל הליך מיותר בעניין שולי וקל ערך. מקומם עוד יותר כי דווקא לעת הזאת - שבה תעשיית הקולנוע נמחקה כלא היתה - בוחרת רשות התחרות לגרור את מרשינו לבית משפט. ניתן וצריך היה לסיים את הנושא במישור המנהלי ובאופן מידתי וראוי וכך אנו סמוכים ובטוחים כי ההליך יסתיים בסופו של יום".

***חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום, מוקי גרידינגר ויתר החשודים המוזכרים בידיעה הם בגדר חשודים, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.

עוד כתבות

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל