גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביאנלה במוז"א 2020: הרווח שבין האומנות לעיצוב

הביאנלה לאמנות ועיצוב במוז"א 2020 היא מוקד משיכה פעיל לחובבי אמנות ומוזיאונים בימי המגיפה ● תמצאו בה 250 עבודות במנעד פנטסטי, המאפשר לכל מי שמבקר בה להתחבר לפחות לחלק מהעבודות ולייצר בתוך כך חוויית צפייה משמעותית

הביאנלה החדשה לאומנויות ולעיצוב, מוזיאון ארץ ישראל (מוז"א), תל אביב / צילום: הדר סייפן
הביאנלה החדשה לאומנויות ולעיצוב, מוזיאון ארץ ישראל (מוז"א), תל אביב / צילום: הדר סייפן

הכתבה בשיתוף קלאב 50

הפעם נתחיל דווקא מהסוף, בהמלצה חמה על הביאנלה החדשה לאומנויות ולעיצוב המוצגת במוזיאון ארץ ישראל (מוז"א) בתל אביב. כפי שאפשר ללמוד משמה, הביאנלה הזו, שאוצריה הראשיים הם אנריאטה אליעזר-ברונר ויובל סער, אינה דומה לתערוכות שהוצגו כאן עד כה. מדובר בפרויקט מוזיאלי רחב היקף, המשתרע על כל שטחי המוזיאון ומציע לא פחות מ-250 עבודות אמנות ועיצוב, כמות שהייתה מפרנסת בקלות לפחות כמה וכמה תערוכות סטנדרטיות.

וזה כמובן לא רק הגודל. יש בביאנלה הזאת מנעד פנטסטי, שמאפשר לכל צופה להתחבר לפחות לחלק מהעבודות ולייצר בתוך כך חוויית צפייה משמעותית. המנעד הזה בנוי ממספר צירים, שבזכותם מתאפשרת תמונה מורכבת ומגוונת כל כך - ישנו ציר החומר שממנו נוצרו העבודות, בעיקר זכוכית, קרמיקה, צורפות, טקסטיל ונייר, ובכל קטוגריה מוצעות עבודות בשלל גדלים - החל בפריטי צורפות קטנטנים ועד מיצבי שטח רחבי ממדים.

בציר דמיוני נוסף מיוצגות עבודות השואבות מהתחום הפוליטי-חברתי, ואחרות שהולכות דווקא עם הסיפור האישי האינטימי; יש שחומר הגלם כמו פורץ מהן ומנכיח את עצמו ואחרות ש"מתחפשות" ומתעתעות לרגע בצופה בהן.

חלק מהעבודות לא מוקמו בחללי התערוכות המתחלפות והשטחים הפתוחים, אלא בביתני המוזיאון - ביתן הזכוכית, ביתן הקרמיקה, אדם ועמלו ועוד - המאכלסים את אוספי הקבע שלו. כך בעצם נשתלו בהם לא מעט מעבודותיה העכשוויות של הביאנלה, ולאו דווקא אלה שעשויות מהחומר המייחד את פריטי תצוגת הקבע. לדוגמה, Sweet Rose, עבודתה של הילה עמרם ש"נשתלה" במרכזה של ויטרינה בביתן הזכוכית. בתכנון המקורי יוחדה הוויטרינה להצגת כלי קיבול אסלאמיים עתיקים, שהכילו בעבר הרחוק מי ורדים שאותם הזליפו לצרכים רפואיים, טקסיים או דתיים. בין הכלים העדינים הללו, המשקפים תרבות וחיים של ימים רחוקים, הציבה עמרם כדורי פלסטיק ורודים וג'ריקנים שקופים, שבתוכם סבון ידיים נוזלי בצבע ורוד זרחני ובעל ריח ורדים סינתטי. המהלך המתערב הזה יוצר זעזוע אסתטי ותרבותי המשקף את הפער בין הערך הרב, שיוחס פעם לכלים שנופחו בעבודת יד ולתכולתם היקרה, לבין הזילות וההמוניות של פריטים יומיומיים שעשויים מחומרים נחותים ושעיצובם אחיד ונטול השראה.

צילום: יונה שליי

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

גדול ומפואר

שני פריטים מאירי עיניים מוצגים בביתן הקרמיקה, שבו ארונות קבורה עתיקים מבית הקברות בדיר אל בלח, המתוארכים לימי יציאת מצרים. על אלו מקרינה רות שרייבר, בעבודת הווידיאו שלה, מעין עדר בתנועה - בני אדם או אולי ציפורים בתמונת נדידה גדולה, דינמית ואין-סופית, שמתכתבת עם המוצגים הארכיאולוגיים. על עבודות אלה נאמר: "העבודות החדשות הללו מאירות באור חדש את הפריטים המוזיאליים. הם כבר לא רק שרידים דוממים של שנים עברו, אלא ביטוי לתהליך של תרבות חומרית חיה ומתפתחת".

דוגמה נוספת לרוחב היריעה של הביאנלה מצויה בפריט רב רושם - אופנוע בגודל ריאליסטי מזכוכית, שצבוע בגוון זהוב. יוצרו, בוריס שפייזמן, מספר על הרקע ליצירתו: כשהיה נער חשק באופנוע גדול ומפואר, אבל כשהתבגר ויכול היה להרשות לעצמו לרכוש אחד, הבין שמוטב לו להחזיק בחלום הילדות שלו מאשר באופנוע האמיתי. הפריט הגדול והמבריק הזה, המוצג בכניסה למרכז רוטשילד שבמקום, מורכב מיותר ממאתיים חלקים שנופחו בעבודת יד, והעבודה עליו ארכה שנתיים. הוא מוצג כאובייקט של תשוקה, ויש בו התייחסות למהירות, לתחרותיות וללקיחת סיכונים, שכולם נקשרים לגבריות. מצד שני, כפי שנכתב בטקסט הנלווה לעבודה - מול גודלו של האופנוע ופרטיו הרבים והמדויקים, המייצגים את המציאות, ניצבים חומר הגלם השביר והגוון הזהוב המייצג את עולם הפנטזיה.

התשוקה לזכוכית

על פי הרזומה שלה כאוצרת האמניות של מוזיאון ארץ ישראל וכאוצרת ביתן הזכוכית בו למעלה משני עשורים, העמידה אנריאטה אליעזר-ברונר לא מעט תערוכות וביאנלות שנעו על ציר הזמן, ושילבה בין ישן וחדש במטרה ליצור רצף שמציע הצטברות של עוד ועוד שכבות ומעניק קונטקסט וקריאה נוספת. למשל, בתערוכה מ-2005 של כלי שתייה אירופיים, המשתרעת על פני השנים 1790-1700; שנה אחר כך בתערוכה שעניינה זכוכית מוראנו בין השנים 1920 ל-2005, ובהמשך גם "מציאות שבירה" (2011) תערוכה שבה הוצגו עבודות זכוכית עכשוויות של אמנים ישראליים אשר חלקם שאבו גם מיצירות ומכלים קדומים.

התשוקה של אליעזר-ברונר לזכוכית, והניסיון המחקרי והמעשי שצברה, זיכו את תחום הזכוכית והיצירה בה בלא מעט תשומת לב, ותרמו להפיכתו לרלבנטי גם אצלנו. היא נבחרה ללוות את הביאנלה משלבי החזון הראשוניים, שנרקמו בראשותה של דר' דבי הרשמן, סמנכ"לית המוזיאון והאוצרת הראשית שלו, ועד להקמה המורכבת של הביאנלה, שהושלמה ערב פריצתה של מגיפת הקורונה לחיינו.

"הביאנלה הזאת נוצרה כחלק ממגמה עולמית המבקשת לערער על הגבולות בין שדות היצירה השונים, "היא מסבירה. "נהוג לראות ב'קראפט' ביטוי ליצירה יחידנית שנוצרת בעבודת יד ואת העיצוב משייכים לתעשייה ולתהליך ייצור המוני, וכאן רצינו להראות גם את הדמיון ביניהם. שני התחומים מבוססים על התרבות החומרית, שניהם שואבים ומגיבים לסביבה הגיאוגרפית, החברתית והפוליטית המקיפה אותם, ולשניהם יש גם ממד טכנולוגי וברור, כך שיש שדה שלם של השפעות הדדיות ביניהם". בין תפקידיה בהקמת הביאנלה, אליעזר-ברונר גם הובילה ותיאמה את עבודת צוות האוצרים, שכלל גם שלושה אוצרי משנה - ניר הרמט, מירב רהט וליאור רוזין.

לכתבות נוספות במתחם "החיים בשישים פלוס" בשיתוף קלאב 50 הקליקו כאן>>

* התוכן, האיורים לרבות הצילומים פורסמו במגזין "החיים הטובים" מבית קלאב 50 (החיים הטובים חמישים פלוס בע"מ). כל הזכויות שמורות.

עוד כתבות

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

מיכה סטוקס: היוטיובר שהפך לתופעה וממליץ להתרחק ממניות ישראליות

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית, ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

מתחם העין בגבעתיים / צילום: תמר מצפי

הדיירים במתחם הלוהט של גבעתיים בחרו יזם: מי הזוכים?

למעלה מ-17 חברות התמודדו במכרז לפרויקט פינוי-בינוי במתחם "העין" בגבעתיים ● החברות הזוכות הן שותפות בין "אנשי העיר" מקבוצת רוטשטיין יחד עם חברת לוינשטיין ● מה צפוי לכלול הפרויקט?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

החברות הבינלאומיות מתרחקות מישראל: צניחה חדה במחקרים הקליניים

ועדה מייעצת של ה-FDA, אישרה תרופה של של אלי לילי לטיפול באלצהיימר ● פרופ' סיגל סדצקי, מצטרפת לחברת הסטארט אפ בריאה (Briya) ● וגם: ב-2023 חברות השקיעו במחקרים בישראל את הסכום הנמוך ביותר שנמדד מאז 2014

משתתפי התוכנית מיוטה ומישראל / צילום: רמון סינגלטרי ג׳וניור

בזמן שקמפוסים רבים הפכו זירה עוינת לישראל, יש מי שמייצר שיתופי פעולה

אוניברסיטת יוטה יוצאת בתוכנית חדשה בשיתוף מרכז החדשנות הישראלי פרונטיר, במטרה לפתח את הנגב הישראלי על בסיס ידע משותף ● "מדובר בחיבור היסטורי", אומרים יוזמי המהלך ● ישראל מתגייסת 

ניר בצלאל, מנכ''ל Moovit / צילום: Moovit

אחרי מינוי המנכ"ל החדש - מוביט מפטרת 10% מהעובדים

מוביט, אפליקציית הנסיעות בתחב"צ, הודיעה על פיטורים של כ-25 עובדים ● האפליקציה נמכרה לאינטל לפני כ-4 שנים, והחליפה מנכ"ל לפני כחודשיים

צילומים: AP-Ludovic Marin, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בחירות בזק בצרפת: ההחלטה שמחקה בשבוע 240 מיליארד אירו מהבורסה בפריז

ההימור של עמנואל מקרון ללכת לבחירות עד סוף החודש מעורר חשש בקרב משקיעים, שרואים אפשרות לממשלת ימין או שמאל פופוליסטי בצרפת, ולעימות מתמשך בין הנשיא לפרלמנט ● כתוצאה מהירידות, לונדון שוב הבורסה הגדולה ביותר באירופה ● מה עומד מאחורי המהלך?

לוחמי צה''ל סמוך לגבול עם רצועת עזה / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל נקלעה למלחמת התשה בכל הגזרות, ואף אחד לא יודע כמה זה יעלה לה

שמונה חודשים אל תוך המלחמה, אורך הנשימה הכלכלי והצבאי של ישראל מצטמצם, כשבאופק לא נראית הכרעה ● בינתיים, בשווקים מתקשים לתכנן תחזיות, והעצימות בצפון מתגברת ● מוטי בסר, לשעבר היועץ הכספי לרמטכ"ל: "יום לחימה מול חיזבאללה צפוי להיות יקר יותר"

אילת / צילום: Shutterstock

הדירה נמכרה לשני אנשים. מי נרשם כבעלים?

התובעים ביקשו להכיר בהם כבעלים של יחידת דיור, לאחר שחתמו על טופס הרשמה, שילמו, והחברה המוכרת נכנסה להקפאת הליכים ● אלא שהדירה נמכרה לאחר מכן לרוכשים אחרים שחתמו על חוזה מכר ● מה קבע בית המשפט?

מסעדות יהודיות בברלין נאלצות לסגור שעריהן וזו הסיבה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האזהרה של הגנרל שהוביל את המלחמה האמריקאית באפגניסטן, ה-BBC מסקר באופן מוטה את המלחמה בצפון, הסעודים מתרשמים מהכלכלה הישראלית ומסעדות יהודיות בברלין נסגרות בגלל אנטישמיות • כותרות העיתונים בעולם 

תערוכת יורוסאטורי ב-2022 / צילום: Reuters, Lafargue Raphael

פרטים חדשים על ההחלטה שדרדרה את יחסי ישראל-צרפת לשפל

החברה המארגנת את תערוכת הנשק "יורוסאטורי" בצרפת נחלה כישלון בפני בית המשפט, וחברות ישראליות שתכננו לשלוח נציגים לתערוכה, לא יוכלו לעשות זאת ● בפועל, ההחלטה המדינית של ממשלת צרפת הופכת את ישראל למדינה מוקצה בתחום המסחרי של עסקי הביטחון במדינה

נתב''ג. ירידות המחירים לא יימשכו לתוך הקיץ / צילום: דני שדה

החידה של המדד: האם מחירי הטיסות באמת ירדו ב-25%?

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה הפסיקה לקחת מחברות התעופה את מחירי הטיסות, והחלה לאסוף מידע מהרשת ● התוצאה: שינויים דרמטיים שמטלטלים את המדד ומשבשים את היכולת לחזות הלאה ● מהם ההבדלים בין שיטות המדידה, והאם הטיסות באמת הוזלו ב-25% מאז ספטמבר? ● הלמ"ס: "שיקוף טוב יותר של המציאות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

קריסת הקונספציה המתנגדת להנפקת מניות נחותות הצבעה

בשנים האחרונות, רגולטורים ובורסות שונות בעולם, הסירו את התנגדותם להנפקה ומסחר במניות נחותות הצבעה ● בישראל, הנפקת מניות נחותות הצבעה אסורה על פי החוק - יחד עם זאת, לאחרונה, הוצע להתיר מסחר בבורסה בת"א במניות נחותות הרשומות למסחר בבורסות "מוכרות" זרות

פעילים פרו־פלסטיניים חוסמים בגופם את הגישה למפעל Instro Precision, במרץ האחרון / צילום: Reuters, Martin Pope / SOPA Images

בריטניה: פעילים פרו-פלסטינים פרצו והשחיתו מפעל השייך לאלביט

פעילים פרו־פלסטינים מארגון בשם Palestine Action תיעדו עצמם פורצים למפעל של חברת Instro Precision בבריטניה, תוך כדי שהשחיתו ציוד ושברו דלתות ● החברה הפכה ליעד להפגנות בחודשים האחרונים, כאשר מאות מפגינים נהגו לפקוד את המקום ולחסום את הגישה למפעל

מדוזות. למה הן פה ואיך נלטפל אם נצרבתם / צילום: Shutterstock

מכת מדוזות בחופי ישראל: מתי הן יעזבו ואיך אפשר להתגונן

עם תחילת הקיץ מגיעות לחופי הארץ המוני מדוזות ● האם הצריבה שלהן מסוכנת, למה הן מאתגרות את כל מה שחשבנו על חיים ומוות, ולמה יש חוקרים שמאמינים שהן ישמידו את העולם ● גלובס עושה סדר

גיל שויד, מייסד ומנכ''ל צ'ק פוינט / צילום: איל יצהר

עם החזקה בשווי 4.7 מיליארד דולר: גיל שויד לא ממהר לעזוב את ניהול צ'ק פוינט

לאחר שהודיעה לאחרונה על עזיבת המנכ"ל, בצ'ק פוינט לא נקבע מועד להחלפת שויד ● בג'פריס מעריכים שזה ייקח עוד זמן: "סביר שהכרזה על מנכ"ל חדש תהיה בשנה הבאה" ● שויד הוא בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט עם החזקה של 25.6% ממניות החברה

נשיא טורקיה, רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Khalil Hamra

ההתבטאות המקוממת החדשה של נשיא טורקיה נגד ישראל

נשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן אמר כי הוא מקווה שיוכל לחנוך את כיפת הסלע בירושלים כפי שחנך את מסגד איה סופיה באיסטנבול ● התבטאות זו היא אחת מבין רבות שממחישה את ההסתה הטורקית הנרחבת כנגד ישראל מאז פרוץ המלחמה

עמוס מיכלסון / איור: גיל ג'יבלי

איש העסקים הישראלי שעשה אקזיט של 73 מיליון דולר על חברת תוכנה קנדית

עמוס מיכלסון, מוותיקי ההייטק הישראלי, משמש כיו"ר של חברת התוכנה הקנדית קופרליף כבר שנים ● בשבוע שעבר היא נמכרה באקזיט ענק לחברה שבדית תמורת 730 מיליון דולר

בניין המגורים וולדורף אסטוריה / צילום: איל יצהר

המחוזי: בעלי הדירות בבניין היוקרתי וולדורף אסטוריה לא יוכלו להשכירן ב-Airbnb

בית המשפט המחוזי קבע כי בדומה לפסיקה בנוגע למלון דניאל, גם הדיירים בבניין המגורים היוקרתי וולדורף אסטוריה בירושלים, לא יוכלו להשכירן ב-AirBnb

נאלי פאנדור, שרת החוץ של דרום אפריקה, במסגד בקייפטאון / צילום: Reuters, ESA ALEXANDER

הבוחרים בעולם עייפו מממשלותיהם, האם זה ישפיע על היחס לישראל?

מהודו דרך צרפת וכלה בדרום אפריקה, הרגלים של שנים משתנים בן לילה בעקבות בחירות שנערכו לאחרונה או שעומדות להיערך ● ממשלות של איש אחד או של מפלגה אחת יצטרכו כעת לחפש הסכמות רחבות יותר ● בדרום אפריקה ייתכן שגם ישראל תרגיש את התוצאות

ההפגנה נגד הממשלה מול הכנסת, הערב (ב') / צילום: ברק דור

מפגינים הגיעו 100 מטר ממעון רה"מ ופרצו מחסומים

ארגוני המחאה הודיעו על החרפת המאבק נגד הממשלה: "איבדה כל לגיטימיות, נפגין בצורה חוקית ולא אלימה" דיווחים על עומסים בדרך לירושלים, חסימות רבות בעיר ● בתום העצרת המרכזית מול הכנסת צפויה צעדה למעון ראש הממשלה ברחוב עזה