גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחפשים תעסוקה: המגזר העסקי נכנס לוואקום של הממשלה ומטפל בהכשרת המובטלים

השר שמולי מצד אחד וחבר הכנסת ברקת מצד שני מקדמים תוכניות כמעט זהות להכשרת מובטלים בשיתוף פעולה עם המעסיקים ● שתי הגרסאות הן תולדה של יוזמה של הפורום החברתי-כלכלי הכולל מנכ"לים של חברות ובהן סיסקו, הוט, תנובה ופייסבוק ישראל

לשכת התעסוקה תל אביב. כמעט 900 אלף דורשי עבודה בשירות התעסוקה / צילום: שירות התעסוקה
לשכת התעסוקה תל אביב. כמעט 900 אלף דורשי עבודה בשירות התעסוקה / צילום: שירות התעסוקה

הקואליציה הדו-ראשית, שיציבותה מעורערת, פועלת כך מתברר במקביל, ויוזמת תוכניות כמעט זהות. כך תוכנית ההכשרות המקצועיות החדשה שהציג שר העבודה והרווחה איציק שמולי, ובמקביל לה, תוכנית הכשרות כמעט זהה, שמציג ומקדם לדבריו, בברכת ראש הממשלה, חבר הכנסת ניר ברקת. בתווך ניצבים אנשי הפורום הכלכלי-חברתי, גוף שהקימה נשיאת המגזר העסקי ומטרתו להגביר את מעורבות המגזר בנעשה במשק, תוך שיתופו בתוכניות הממשלתיות, הן כדי לשפר אותן ולהתאימן לצרכים והן כדי לסייע לחברה.

הבשורות הטובות הן שהפורום עושה את שלו, המינהלת להכשרת עובדים, שהיא חלק עיקרי בתוכניות, כבר בשלבי הקמה, לאחר שגויסו הכספים הראשונים הנדרשים, והגיוס מרצון של המגזר העסקי בסוגיה הזו בא לידי יישום.

מטרת שתי התוכניות המקבילות היא לטפל בסוגיית ההכשרה המקצועית וההסבה, כפתרון הכרחי ואפילו קריטי, לבעיית האבטלה. לפני שבועיים פרסמנו כאן כי תקציבי ההכשרות המקצועיות נשחקו לאורך השנים, והשנה הוכשרו רק פחות מחמשת אלפים בני אדם. כך למשל לא הוכשרו מאות נהגי אוטובוסים של תיירים, המובטלים כעת, לעבוד בחברות התחבורה הציבורית המשוועות לנהגים. הסיבות לכישלון מערך ההכשרה המקצועית הן בין השאר קיצוצים תקציביים, אבל לא פחות מכך, סרבול, בירוקרטיה וניהול בעייתי שלא מדד כלל את הצלחת ההכשרות. באוצר תכננו רפורמות בחוק ההסדרים בסוגיה, ובהן מתן אפשרות למכללות להקים מסלולי הכשרה מקצועית ללא תעודה וקביעת מדדי פיקוח בקרה ומדידה להכשרות המקצועיות של המדינה.

בינתיים, על רקע משבר התקציב קידמו השר שמולי וחבר הכנסת ברקת את התוכניות שלהם, כל אחד בנפרד.

שמולי, מתוקף היותו השר הממונה, נמצא ביתרון לעומת ברקת, חבר כנסת מן השורה, שיתרונו בגיבוי מנתניהו. בליכוד יש מי שאומר כי לגיבוי הזה יש היבט פוליטי פנימי; שר האוצר ישראל כ"ץ נעקף בעידוד ראש הממשלה ויו"ר המפלגה בנימין נתניהו, ולא בפעם הראשונה.

התוכנית של שמולי הוצגה בשבוע שעבר, היקפה כמיליארד שקל, שיושקעו בהכשרת כמאה אלף מחוסרי עבודה בדרך להשמתם במקומות העבודה. היא הוכנסה למה שמכונה "קופסת הקורונה", משמע לא תלויה באישור תקציב המדינה, אבל אם הממשלה לא תשרוד, גם היא תהיה בסכנה של ממש וספק אם תבוצע.

שמולי אומר ל"גלובס" כי ייחודה של התוכנית במעורבות העמוקה של ארגוני המעסיקים, הן בתוכניות הלימוד והמסלולים, בהתאם לדרישה ולצרכים שלהם, והן במימון חלקי. המעסיקים יתחייבו לקבל חלק לא קטן מבין אלה שיוכשרו ובכך ייווצר אופק תעסוקתי בטוח לבאים להכשרות.

איציק שמולי, שר העבודה והרווחה / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"עשינו כברת דרך ארוכה להכנסת המעסיקים לתמונה, ועדיין הממשלה שומרת על אחריותה הכוללת מתוך תפיסה כוללנית של המשק והאינטרסים של המדינה. המהלך יעלה את האטרקטיביות של ההכשרה המקצועית שתפנה את המשתתפים בה למקצועות טובים יותר, עם שכר גבוה יותר ובמקרים רבים עם חוזי העסקה מובטחים".

הגרסה שמקדם ברקת היא לדבריו בשיתוף מלא עם הפורום הכלכלי חברתי. חלקים ממנה פורסמו ב"גלובס". בשיחה עם "גלובס" אומר ברקת כי הייחודיות שלו היא העברת מלוא האחריות למגזר העסקי: המעסיק מקבל את העובד מיום ההכשרה הראשון תחת חסותו, עובר הכשרה מקצועית המותאמת לצורכי המעסיק, ונכנס לעבוד בסוף ההכשרה הנעשית בחלקה במקום העבודה עצמו. התוכנית מבטיחה הצלחה של 80% לפחות בהשמה לעומת 20% כיום בתוכניות ההכשרה הקיימות של משרד העבודה. הביטוח הלאומי ממשיך לשלם את דמי החל"ת או האבטלה, והמדינה שליש מעלות ההכשרה כשהמעסיק נושא ביתר העלות. לממשלה זה יעלה לפי ברקת 3-2 מיליארד שקלים בשנתיים, עבור 100 אלף עובדים. לדבריו, ראש הממשלה סמך את ידיו על התוכנית בשבוע שעבר, והוא נפגש גם עם פרופסור אבי שמחון, יועצו הכלכלי של נתניהו לגיבוש הפרטים.

המיון לדבריו חשוב במיוחד - והוא ייעשה על ידי המינהלת באמצעות גופי מיון פרטיים, ועבור חיילים משוחררים (ויש כ50-60 אלף כאלה בשנה) צה"ל יהיה מעורב בתהליך, באמצעות מיון והכנה בחודשים שלפני השחרור. "לא צריך שהמדינה תפריע לעולם העסקי - הוא יודע מה הוא צריך והוא יכול לקבוע איזו הכשרה בדיוק לעשות. ובנוסף, הוא יודע לתכנן קדימה לטווח הבינוני והרחוק - ובדרך להתאים את ההכשרות לעתיד".

ניר ברקת / צילום: איל יצהר, גלובס

בפורום מהלכים בין הטיפות

שתי הגרסאות הן תולדה של יוזמה של הפורום החברתי-כלכלי שנוסד לפני שנה, והוא מכיל מנכ"לים של רבות מהחברות הגדולות במשק ובהן סיסקו, הוט, תנובה פייסבוק ישראל ועוד רבות אחרות. מאחוריו עומד בין השאר דובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, ובראשו המנכ"לית עינת זינגר-דן. בשיחה עם "גלובס" היא משתדלת מאוד ללכת בין הטיפות כדי לא להיכנס בין ברקת לשמולי, ובכלל לסוגיות הפוליטיות ולכן מדגישה: "הפורום לא מחליף את הדירקטיבה הממשלתית, רק מסייע לה. אנחנו במשבר גלובלי המחייב שילוב ידיים חוצה פוליטיקה. כל מי שעוסק בכך, צריך לשלב ידיים ולעבוד בסינכרון מלא".

בפועל היא המוח שמאחורי מיזם הקמת מינהלת ההכשרות, זו שבימים אלה ממש עומד להיחתם מזכר ההקמה שלה בעלות של 10 מיליון שקל ובמימון משותף ושווה של הפורום והממשלה. המיזם נולד עוד בטרם קורונה לאור הפער העצום בין ישראל לעולם המפותח בפריון העבודה ושותפים לו בין השאר גם קרנית פלוג, נגידת בנק ישראל בעבר, ושורה ארוכה של מנכ"לים של החברות הגדולות במשק מכל המגזרים.

התחלת היישום לא צפויה לפני 2021

כמעט 900 אלף מובטלי הקורונה הפכו את הבעיה לחמורה בהרבה ואת הפתרון להכרחי. זינגר דן אומרת כי הבעיה חמורה יותר, שכן שליש מתוך 2.7 מיליון המועסקים במגזר הפרטי מובטלים או בחל"ת, ולכן שליש ממנגנון הצמיחה של המשק, המניע את הכלכלה, בעצם מושבת.

לאחר הקמת הממשלה התקיימו פגישות עם משרד העבודה והתולדה הייתה הקמת המנהלת והתוכנית שהציג שמולי. במקביל כאמור ברקת נפגש עם ראשי הפורום והמנכ"לים, וגם עם אנשי משרד העבודה, והציג את גרסתו שלו.

גם לנוכח המשבר הקואליציוני, כל הצדדים מנסים לזרז את ההפעלה, המינהלת המדוברת תכונס, התקציב כנראה יאושר, אבל עם כל הזירוז, התחלת היישום לא צפויה לפני תחילת 2021.

התוכנית של איציק שמולי

היקף: מיליארד שקל, ב"קופסת הקורונה"
משתתפים: 100 אלף
בתמצית: המעסיקים יהיו מעורבים גם בתוכניות הלימודים וגם במימון חלקי ויתחייבו לקבל את הבוגרים, אבל המדינה אחראית

התוכנית של ניר ברקת

היקף: 2-3 מיליארד שקל
משתתפים: 100 אלף
בתמצית: המעסיק מקבל את העובד מיום ההכשרה הראשון, דרך ההכשרה ועד ההשמה. המיון ייעשה על ידי גופים פרטיים וע"י צה"ל עבור חיילים

עוד כתבות

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים