גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השמיים סגורים: מתי המלונות יחזרו לעצמם ומה תפקיד המדינה כשאין תיירים

המדינה הקצתה 300 מיליון ש' לסיוע למלונאים, אך הכסף לא חולק ● המנכ"לים של רשתות בתי המלון הגדולות ממליצים לתת הקלות במסים ובארנונה, להפחית את גובה השכירות ולהמיר את דמי ההבראה של עובדי מדינה לחופשות בישראל ● בונים מחדש – האתגרים של ענף הנדל"ן, כתבה שנייה בסדרה 

בונים מחדש האתגרים של ענף הנדלן / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק
בונים מחדש האתגרים של ענף הנדלן / צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב, שאטרסטוק

מגפת הקורונה מטלטלת את חיינו ויש לה גם השפעה משמעותית על תחום הנדל"ן. הממשלה עשתה מאמץ גדול כדי לאפשר לקבלנים להמשיך לעבוד גם בימי הסגר, מתוך ידיעה שמדובר בענף עתיר כוח אדם ומתוך הבנה שעצירת הבנייה בימים אלה תצמצם את היצע הדירות בטווח הבינוני. למרות זאת המגפה השפיעה ועוד תשפיע גם על הענף.

השבוע נפרסם ב"גלובס" סדרת כתבות שתבדוק חמישה סגמנטים בתחום הנדל"ן. בכל יום נשוחח עם שלושה מומחים שינתחו את מצבו של הענף וינסו להעריך מה הממשלה צריכה לעשות בתקופה זו. והיום, התחום שהפסיק לפעול כמעט לחלוטין בימי הסגר ועדיין סובל ממדיניות השמיים הסגורים - תחום המלונאות.

 

"גם למלון סגור יש הוצאות. מתווה של סיוע יכול לכלול הקלות במסים"

אביה מזרחי מגן, מנכ"לית רשת מלונות פתאל

אביה מזרחי מגן / צילום: אילן בשור

1. להגדיל את תוכנית הסיוע

מתווה תוכנית הסיוע לעסקים נעצר במחזור של 400 מיליון שקל, והשאיר בחוץ עסקים גדולים כמו פתאל. אנחנו חברה עם 200 בתי מלון בארץ ובעולם, שמביאה את כל הרווחים שלה לישראל יחד עם המסים שאנחנו משלמים, ובסוף בגלל הגודל אנחנו לא נכנסים למתווה ולא נקבל תמיכה.

מתווה של סיוע יכול לכלול גם הקלות בתשלומי חובה כמו מסים, ארנונה ואגרות. עד היום יש לנו מלונות סגורים בתל אביב, בירושלים ובנצרת, ואף אחד לא פוטר אותנו מארנונה מעבר לפטור שניתן עד לחודש יוני.

הסיוע צריך גם לייצר איזון בין השוכרים, המשכירים והבנקים, באמצעות מענקים או הלוואות מדינה (לא הלוואות בערבות מדינה), דחיית תשלומים, הגדלת מסגרת אשראי והחזר מקורות מימון מגוונים לעסקים. צריך להבין שגם למלון סגור יש הוצאות קבועות אדירות. זה לא שקושרים את האופניים לגדר והולכים.

2. להפחית רגולציה מיותרת

רגולציה מכבידה קושרת לכולנו את הידיים ואת הרגליים. זה הזמן לפשט ולמחוק רגולציות לא נדרשות בענף המלונאות. למשל, בהליך חידוש רישיון עסק צריך להיות עיקרון קבוע. צריך לשנות את ההתייחסות לבית מלון כאל מפעל ולא כאל בניין מגורים, אפשר להגמיש את דרישות האבטחה, את הטיפול באגרות הביוב ועוד. רגולציה מיותרת לא רק מסרבלת, אלא גם עולה מאות אלפי שקלים בחודש לכל עסק כזה.

3. לעודד תעסוקה במקום אבטלה

צריך לגבש תוכנית הקלות למעסיקים הגדולים, במטרה להבטיח מקומות עבודה דרך סבסוד קבוע ומתמשך לשכר, כפי שקיים גם בחו"ל, ולא להסתפק במענק חד פעמי על החזרת עובדים. במקביל, יש לעודד אנשים לפנות להסבות מקצועיות דרך מענקים, ולתמוך ביציאה לעבודה מכל סוג. באופן הזה ניתן לייצר גמישות תעסוקתית, ולאפשר לגייס עובדים ישראלים לתפקידים שאנחנו מתקשים למצוא להם עובדים (תחזוקה וניקיון), למרות שמשולם שכר טוב ויש מענקי התמדה.

נקודה נוספת היא שצריך להפנות את כוח הקנייה של המדינה אל השוק כקרש הצלה לענף - לשווק נופש כחול לבן לעובדי המדינה, להמיר את תשלום דמי ההבראה לחופשות בפועל. במקביל, לגבש מתווה של פתיחת שמיים, ולהמשיך במדיניות של תמריצים לחברות תעופה ממדינות מסוימות, שיוכלו להביא תיירים. החזרת המשק לפעילות היא תרופה בסיסית שעומדת לרשות המדינה, יחד עם החזרת כמה שיותר עובדים למעגל העבודה. זה יניע מחדש את הצריכה ויפעיל את הכלכלה. כל אדם עובד הוא פחות אדם נתמך, והוא גם צרכן.

"מלונאים אומרים למשכירים: תתבעו אותנו או שתפנו אותנו"

ליאור רביב, מנכ"ל מלונות ישרוטל

1. ליצור מודל מענקים

למרות שבחלק מהאזורים בארץ ובבתי המלון האקסקלוסיביים רואים ביקוש יפה, בגלל שעם ישראל לא יוצא לחו"ל ובגלל שזו תקופת הקיץ, עדיין הפגיעה בענף היא אנושה. הביקוש הזה רחוק מלייצר תוצאות שקרובות למה שהיה קודם. בשעה שאין תיירות נכנסת, ההפסדים של 2020 לרשתות ולמלונאים הקטנים נאמדים במיליארדי שקלים, בעיקר במלונות בירושלים ובתל אביב שנפגעו משמעותית. כדי לשמור על התעשייה הזו, המדינה חייבת ליצור מודל מענקים בדומה למודלים שקיימים במדינות אחרות.

ישרוטל מנהלת מלון בפאלם ביץ' שבפלורידה, ושם קיבלו מענק של 4.5 מיליון דולר בפעימה הראשונה, ויקבלו עוד 2 מיליון דולר. באירופה הענף זוכה לתמיכה מסיבית מהממשלות, שלא רוצות לראות בתי מלון נסגרים. אילת לא משקפת את המצב בענף שנמצא בקרב הישרדות, ולא רואים את הסוף שלו. הקצאה של 300 מיליון שקל לענף זה טיפה בים. עד היום התאחדות המלונות בדיון עם האוצר איך לחלק את הסכום הזה.

2. להסדיר את שכר הדירה

בהרבה אזורים בארץ נוצר מצב בעייתי שההכנסה היא אפס, ושכר הדירה הוא מלא. נדרש מהלך שיסדיר את הנושא לטובת המלונאים, תוך התחשבות בבעלי הנכסים. צריך להגיע למודל של הפחתת גובה השכירות, לפריסה ולדחייה של תשלומים לתקופות ארוכות במודל של מענקים או הלוואות מהמדינה לתשלומי שכר דירה.

הגענו למצב שבו מלונאים או מפעילי בתי מלון אומרים למשכירים 'אין לנו מאיפה לשלם, תתבעו אותנו או שתפנו אותנו'. מבחינת המשכירים החלופה היא לפנות ולהביא מלון אחר, אבל גם הוא לא יוכל לשלם. זה לא שאחד עובד ואחד לא, כולם לא עובדים.

3. לשנות את מודל החל"ת

במקום שהמדינה תחלק את הכסף לעובדים, היא צריכה לתת את הכסף למעסיקים ולייצר להם תמריץ לשמור על העובדים. במצב היום, הביטוח הלאומי הפך להיות המעסיק הגדול במדינה. החל"ת מעודד אבטלה בקרב אלו שהתאהבו בו, ולא רוצים לחזור לעבוד.

האפשרות הזו גם יצרה תחלואות כמו עבודה ב'שחור' או מעסיקים שמוציאים עובדים לחל"ת, ומשלימים להם הכנסה.

אם היו נותנים למעסיק את התשלום והוא היה מחויב להעסיק את העובדים, היינו רואים ירידה בכמות המובטלים. שר הכלכלה עמיר פרץ מנסה לקדם יוזמה כזו, כי גם הוא מבין שאם זה עובד לגרמנים ולעוד מדינות באירופה, זה יכול לעבוד גם פה.

"המדינה יכולה לעזור עם קמפיינים לעידוד תיירות פנים, ולא רק באילת"

רונן ניסנבאום, מנכ"ל מלונות דן

1. לייצר מנגנון גמיש לחל"ת

העזרה המיידית והיחידה שהגיעה למלונאים הייתה בהנחה בארנונה לחודשים אפריל עד יוני. זו הקלה בתזרים המזומנים, אבל היא הסתיימה והמשבר עדיין לא. המהלך השני שהמדינה עשתה היה מימון פתרון החל"ת, וההארכה שלו עד ליוני 2021. זה איפשר לנו להרוויח זמן כדי להחזיק מעמד, אבל זה לא מספיק.

ייקח לנו לפחות חצי שנה ואפילו שנתיים לפני שנתרומם על הרגליים. החל"ת צריך להיות במנגנון גמיש, למשל לאפשר לנו להחזיר עובדים לסופי שבוע, כשיש ביקוש בתל אביב. אנחנו חברה גדולה ונוכל להחזיק מעמד, אבל יש מלונות שאין להם אוויר.

2. לפשט את הבירוקרטיה

בחודש מאי הממשלה דיברה על תמריץ למעסיקים שיחזירו עובדים מחל"ת, מענק שנע בין 3,750 שקל ל-7,500 שקל. אנחנו החזרנו למערכת 3,500 עובדים, אבל את המענק נקבל רק בספטמבר או באוקטובר. האיטיות שבה הדברים זזים היא קריטית לעסקים. בארה"ב תוך חודש לכולם היה כסף בחשבון, גרמניה אמרה למעסיקים תשלמו לעובדים ואנחנו נחזיר לכם 70% מהעלות. פה יש פחד לתת כסף מחשש שינוצל לרעה, ולכן מבקשים מלא ביטחונות. זה עולה לאנשים בדם.

הממשלה צריכה למלא את הוואקום, להציב לעצמה דד ליין ולעמוד בו. לפי הדד ליין הזה העוסקים בענף שלנו וגם בענפים אחרים יידעו בוודאות מה מגיע להם, ועל סמך זה יוכלו לתכנן קדימה - האם לפתוח, מה לפתוח, כמה עובדים להחזיר מחל"ת.

אני יודע שכל משרד בממשלה מושך לכיוונו ושמנסים להגיע להסכמות, אבל צריך לקבל הכרעה. קיבלנו הקצאה של 300 מיליון שקל לסיוע לענף, זה מתווה שמדברים עליו מאז חודש אפריל, ועד עכשיו לא סיכמו איך מפצים את המלונות בתקציב הזה, שמגיע דרך משרד התיירות. הבירוקרטיה והאדמיניסטרציה והאיטיות של קבלת ההחלטות לא יאפשרו לרבים מהמלונאים להתרומם על הרגליים.

3. לעשות קמפיינים לעידוד תיירות פנים

כדי למלא את המלונות שפתחנו ולתמרץ את הישראלים לבוא, הורדנו מחירים. יצאנו גם בתוכנית קולינרית עם שפים מובילים, וכעת אנחנו פונים לקהל יעד אחר. במלון המלך דוד, שהאורחים בו היו 99% זרים, הנופשים כיום הם רק ישראלים.

המדינה יכולה לעזור עם קמפיינים לעידוד תיירות פנים. זה נעשה, אבל אפשר יותר ולא רק באילת. צריך לתת למלונאים תמריצים להמציא את עצמם מחדש, ולעודד חברות תעופה להגביר את הטיסות לאילת.

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

ימי הזוהר מאחוריה? הקרן של משקיע העל דועכת

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב