גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד הארצי מצמצם את ההגדרה של "יחסי מרות" לצורך הוכחה של הטרדה מינית

ביה"ד הארצי לעבודה הפך את פסיקתו של ביה"ד האזורי, וקבע כי לא התקיימו יחסי מרות בין שני עובדים שניהלו מערכת יחסים ● זאת, בין היתר, בנימוק כי ההשפעה והשליטה של העובד על העובדת לא היו בעלי נפח המעורר חשש כי העובדת הסכימה ליחסים בשל ההשפעה

בית הדין הארצי לעבודה נוקט בגישה מצמצמת ביחס להגדרה של "יחסי מרות" במקום העבודה. שופטות ביה"ד הארצי, הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, סיגל דוידוב-מוטולה וחני אופק-גנדלר, ביטלו לאחרונה פסק דין של ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים שפסק פיצויים בהיקף של כמיליון שקלים לנהגת בחברת אוטובוסים בירושלים, שטענה כי הוטרדה מינית על ידי אדם שעבד כסדרן רציפים באותה חברה.

שלוש השופטות ביטלו בפסק דינן הן את קביעת ביה"ד האזורי כי בין הנהגת התובעת לבין הסדרן היו יחסי מרות, זאת, בנימוק שלפיו קביעת ביה"ד האזורי מרחיבה את המושג יחסי מרות מעבר לקבוע בחוק. לדברי ביה"ד הארצי, השפעה אקראית ונקודתית של עובד על תנאי העבודה של עובדת לא תיחשב ליחסי מרות בין השניים. בנוסף, ביטל ביה"ד הארצי את קביעת ביה"ד האזורי כי הסדרן הטריד מינית את הנהגת, ופסק כי היחסים בין השניים היו בהסכמה מלאה.

הרשעה בהטרדה טלפונית

הנהגת, ילידת 1980, עבדה כנהגת בחברת אוטובוסים גדולה מאוד בירושלים, מאפריל 2007 ועד לדצמבר 2009, אז התפטרה מעבודתה. הסדרן, יליד 1967, נשוי ואב לילדה, עבד כ-20 שנה בתפקידים שונים בחברה. בין השנים 2008-2006 עבד כסדרן רציפים-משלח בירושלים.

זמן קצר לאחר תחילת עבודתה בחברה, הכירה הנהגת את סדרן הרציפים. לאחר היכרות קצרה החלו השניים לקיים מערכת יחסים שנמשכה למעלה משנתיים. בתום כשנתיים של מערכת יחסים הנהגת דרשה להיפרד, אך הסדרן סירב להשלים עם הפרידה.  לאחר סיום הקשר  עם הנהגת, התמוטט הסדרן נפשית והוכר כבעל דרגת נכות נפשית בשיעור 100%, ואף עזב את עבודתו.

באוקטובר 2009 התלוננה הנהגת במשטרה בטענה כי הסדרן מטריד אותה בשיחות טלפון. הסדרן הועמד לדין פלילי והורשע בעבירה של "הטרדה באמצעות מתקן בזק".

קשר מיני נצלני

מאוחר יותר הגישה הנהגת תביעה לביה"ד האזורי לעבודה בירושלים נגד הסדרן ונגד החברה. באמצעות עוה"ד יאיר מאק וכפיר אלימלך, טענה הנהגת כי היא הוטרדה מינית על ידי הסדרן, כיוון שהיה בעל מרות כלפיה, ניצל את תפקידו וכל שהיה ביניהם היה למעשה הטרדה מינית שגבלה במעשי אונס.

הסדרן טען מנגד, כי היחסים בינו לבין הנהגת היו קשר בין אוהבים ובהסכמה, היינו רומן בין שני בוגרים. באמצעות עו"ד ירון מויאל, ציין הסדרן כי אכן נכון שהנהגת צעירה ממנו ושהוא איש נשוי שקשור לאשתו. אולם לטענתו, בינו לבין הנהגת היו יחסי חברות ואהבה אמתיים.

עוד טען הסדרן כי הוא לא היה בעל מרות ביחס לנהגת. לדבריו, הוא לא היה נהג אלא היה שכיר בחברה בדומה לנהגת, בתפקיד סדרן רציפים. הוא ציין שתפקידו היה לטפל במקרים של איחור בכניסת אוטובוס לרציף.

ביה"ד האזורי התרשם, כי עדותה של הנהגת היא אמינה ומהימנה, ונתמכת על ידי עדויות נוספות. השופט אייל אברהמי פסק כי אכן התקיימו יחסי מרות בין השניים וקיבל את עמדת הנהגת כי היא ראתה בסדרן כממונה עליה. בית הדין האזורי ציין כי "מדובר בתפיסה סובייקטיבית של הנהגת על אודות מרותו של הסדרן ויכולתו להשפיע על תנאי עבודתה לטוב או לרע. תפיסתה זו נתמכה בסממנים אובייקטיביים שהציג בפניה והתבססה במציאות בראותה עניינים שפעל בפועל לטובתה".

בהמשך לכך, פסק בית הדין האזורי, כי מערכת היחסים בין הנהגת לסדרן לא הייתה מערכת יחסים תקינה, אלא קשר מיני נצלני. השופט אברהמי קבע כי הסדרן ניצל את מצבה הנפשי של הנהגת, ואת רצונה לקיים איתו מערכת יחסים כנה לצרכיו האישיים.

השפעה אקראית לצורך נקודתי

הסדרן לא השלים עם ההחלטה וערער עליה לביה"ד הארצי לעבודה. הוא חזר על טענותיו כי היחסים בינו לבין הנהגת היו מערכת יחסים רומנטית בין שני בוגרים, שנתנו את הסכמתם החופשית ליצירת קשר רומנטי ומיני. הנהגת טענה מנגד כי אין מקום להתערב בקביעותיו של ביה"ד האזורי לעבודה.

שופטות ביה"ד הארצי לעבודה קיבלו את ערעור הסדרן וביטלו את פסק הדין של השופט אברהמי. השופטות פסקו כי "בנסיבות המקרה, לא התקיימו יחסי מרות בין הנהגת לסדרן, וקביעתו של ביה"ד האזורי לעבודה מרחיבה את המושג יחסי מרות מעבר לקבוע בחוק".

יתר על כן, השופטות ציינו כי גם אם היו סבורות כי מתקיימים כאן יחסי מרות, הרי שלא היה מדובר בהטרדה מינית. זאת, מאחר שהיחסים בין הנהגת לסדרן היו בהסכמה והתקיימו מחוץ לסביבת העבודה.

באשר לעניין יחסי המרות - על פי הפסיקה, "מרות במשמעותה הפשוטה היא שליטה של הממונה על מי שכפוף לו. מרכיב המרות כולל בחובו גם השפעה וסמכות עקיפה ומונח זה אינו מוגבל ליחסים של מעסיק או ממונה ישיר בלבד". אולם לדברי שופטות ביה"ד הארצי, "לאחר עיון מעמיק בעדויות שנפרשו בביה"ד האזורי איננו סבורים כי התקיימו יחסי מרות במקרה דנא. שוכנענו כי הסדרן לא שימש כאחראי או כממונה על הנהגת באף שלב מתקופת עבודתם המשותפת בחברת האוטובוסים".

לפי פסק הדין של ביה"ד הארצי, "בתקופת עבודתו של המערער הוא שימש כ'סדרן רציפים-משלח', ובשום שלב לא שימש כסדרן עבודה של הנהגים, והתובעת בכללותם. 'סדרן רציפים/משלח' אינו אחראי על סידור עבודה, לא יכול היה לפגוע או להיטיב עם תנאי עבודתה של הנהגת, וברור כי לא היה ממונה עליה".

בנוסף, לדברי השופטות, "הסדרן לא היה בעל מעמד בכיר בחברת האוטובוסים, כשלבכירות המעמד נלוות דרך כלל גם הנחה, הניתנת לסתירה, בדבר השפעה ושליטה עקיפה". לפי פסק הדין, "אמנם, אין לשלול נסיבות עובדתיות, שבהן יהא עובד בעל השפעה ושליטה עקיפים, גם בהיעדר מעמד בכיר בארגון, וזאת מכוח מציאות תעסוקתית שהתקבעה אף ללא הסמכה פורמלית. אולם מציאות כזו טעונה הוכחה, ונדרש שתהא בעלת נפח המעורר חשש להטיית הסכמת העובדת (ליחסים, ח' מ') מפאת ההשפעה והשליטה. נסיבות שכאלה לא הונחו בפנינו".

לפי פסק הדין, "מעיון בעדות הסדרן - שעליה בין היתר השעין בית הדין האזורי את הכרעתו - עולה כי ההשפעה הייתה אקראית, לא כוונה לסידור העבודה הראשוני, אלא כוונה למצבים בהם נוצר צורך נקודתי לאחר סידור העבודה, וגם אז היה הדבר נעשה על ידי הסדרן האחראי שאליו היה פונה הסדרן המערער, ולא בידי הסדרן המערער".

מערכת יחסים מתוך בחירה

עוד קבעו שופטות ביה"ד הארצי, כי לא הוכח שהסדרן הטריד מינית את הנהגת, וכי למעשה מדובר היה במערכת יחסים הדדית מתוך רצון ובחירה. "מערכות יחסים בין בני אדם יכולות להיות בעלות אופנים שונים ומגוונים, ואין זה מתפקידו של ביה"ד להכריע בדבר טיב מערכת היחסים וכנותה, נוכח האופן שבו הביאו הצדדים את מערכת היחסים והרגשות ביניהם לידי ביטוי", כתבו השופטות והוסיפו: "רבות הן הדרכים בהם בני זוג מביאים לידי ביטוי את יחסיהם, וביה"ד איננו בוחן את האיכות והאופן בו הם מתממשים".

באשר למקרה הקונקרטי הן כתבו כי: "התחקות מדוקדקת אחר העדויות שנפרשו בפני ביה"ד האזורי מלמדת כי בזמן אמת התקיימה בין הנהגת לסדרן מערכת יחסים הדדית בהסכמה, ואך בדיעבד נצבעה על ידי הנהגת בצבעים אחרים.

כך למשל, ציינו השופטות כי בהודעתה במשטרה נגד הסדרן אמרה הנהגת כי "יצאנו ביחד בערך שנתיים, ולאחרונה נפרדתי ממנו". ובהזדמנות נוספת ציינה "הייתי חברה שלו... היינו חברים שנתיים". לדברי השופטות, בנוסף, עדותה של הנהגת במסגרת ההליך הפלילי נפתחה באמירה שלה ש"היה לי ולסדרן קשר רומנטי"; וגם בביה"ד האזורי העידה הנהגת: "הסדרן היה בן זוגי בעבר.. כשבקשתי להיפרד ממנו הוא התחיל להטריד אותי בטלפונים לדירה שלי."

שופטות ביה"ד הארצי הדגישו כי נפגעת מינית לעיתים מבינה כי נוצלה מינית בדיעבד ולא "בזמן אמת". אולם לדבריהן, "בענייננו אנו סבורים כי מעיון בכלל העדויות והראיות שהובאו בפני ביה"ד האזורי, מצטיירת תמונה של יחסים בהסכמה בין הסדרן לנהגת, אשר רובם כלל לא התנהלו במסגרת העבודה.

"עוד עולה מהראיות כי הקשר בין הצדדים הגיע לסיום על רקע לחץ מצד בני משפחתה של הנהגת לסיים את הקשר, מה שגרם לסדרן לאבד את עשתונותיו ולהטריד באופנים שונים את הנהגת". (ע"ע 42257-07-19 - אלמוני נגד פלונית).

עוד כתבות

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד