גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ביה"ד הארצי מצמצם את ההגדרה של "יחסי מרות" לצורך הוכחה של הטרדה מינית

ביה"ד הארצי לעבודה הפך את פסיקתו של ביה"ד האזורי, וקבע כי לא התקיימו יחסי מרות בין שני עובדים שניהלו מערכת יחסים ● זאת, בין היתר, בנימוק כי ההשפעה והשליטה של העובד על העובדת לא היו בעלי נפח המעורר חשש כי העובדת הסכימה ליחסים בשל ההשפעה

בית הדין הארצי לעבודה נוקט בגישה מצמצמת ביחס להגדרה של "יחסי מרות" במקום העבודה. שופטות ביה"ד הארצי, הנשיאה ורדה וירט-ליבנה, סיגל דוידוב-מוטולה וחני אופק-גנדלר, ביטלו לאחרונה פסק דין של ביה"ד האזורי לעבודה בירושלים שפסק פיצויים בהיקף של כמיליון שקלים לנהגת בחברת אוטובוסים בירושלים, שטענה כי הוטרדה מינית על ידי אדם שעבד כסדרן רציפים באותה חברה.

שלוש השופטות ביטלו בפסק דינן הן את קביעת ביה"ד האזורי כי בין הנהגת התובעת לבין הסדרן היו יחסי מרות, זאת, בנימוק שלפיו קביעת ביה"ד האזורי מרחיבה את המושג יחסי מרות מעבר לקבוע בחוק. לדברי ביה"ד הארצי, השפעה אקראית ונקודתית של עובד על תנאי העבודה של עובדת לא תיחשב ליחסי מרות בין השניים. בנוסף, ביטל ביה"ד הארצי את קביעת ביה"ד האזורי כי הסדרן הטריד מינית את הנהגת, ופסק כי היחסים בין השניים היו בהסכמה מלאה.

הרשעה בהטרדה טלפונית

הנהגת, ילידת 1980, עבדה כנהגת בחברת אוטובוסים גדולה מאוד בירושלים, מאפריל 2007 ועד לדצמבר 2009, אז התפטרה מעבודתה. הסדרן, יליד 1967, נשוי ואב לילדה, עבד כ-20 שנה בתפקידים שונים בחברה. בין השנים 2008-2006 עבד כסדרן רציפים-משלח בירושלים.

זמן קצר לאחר תחילת עבודתה בחברה, הכירה הנהגת את סדרן הרציפים. לאחר היכרות קצרה החלו השניים לקיים מערכת יחסים שנמשכה למעלה משנתיים. בתום כשנתיים של מערכת יחסים הנהגת דרשה להיפרד, אך הסדרן סירב להשלים עם הפרידה.  לאחר סיום הקשר  עם הנהגת, התמוטט הסדרן נפשית והוכר כבעל דרגת נכות נפשית בשיעור 100%, ואף עזב את עבודתו.

באוקטובר 2009 התלוננה הנהגת במשטרה בטענה כי הסדרן מטריד אותה בשיחות טלפון. הסדרן הועמד לדין פלילי והורשע בעבירה של "הטרדה באמצעות מתקן בזק".

קשר מיני נצלני

מאוחר יותר הגישה הנהגת תביעה לביה"ד האזורי לעבודה בירושלים נגד הסדרן ונגד החברה. באמצעות עוה"ד יאיר מאק וכפיר אלימלך, טענה הנהגת כי היא הוטרדה מינית על ידי הסדרן, כיוון שהיה בעל מרות כלפיה, ניצל את תפקידו וכל שהיה ביניהם היה למעשה הטרדה מינית שגבלה במעשי אונס.

הסדרן טען מנגד, כי היחסים בינו לבין הנהגת היו קשר בין אוהבים ובהסכמה, היינו רומן בין שני בוגרים. באמצעות עו"ד ירון מויאל, ציין הסדרן כי אכן נכון שהנהגת צעירה ממנו ושהוא איש נשוי שקשור לאשתו. אולם לטענתו, בינו לבין הנהגת היו יחסי חברות ואהבה אמתיים.

עוד טען הסדרן כי הוא לא היה בעל מרות ביחס לנהגת. לדבריו, הוא לא היה נהג אלא היה שכיר בחברה בדומה לנהגת, בתפקיד סדרן רציפים. הוא ציין שתפקידו היה לטפל במקרים של איחור בכניסת אוטובוס לרציף.

ביה"ד האזורי התרשם, כי עדותה של הנהגת היא אמינה ומהימנה, ונתמכת על ידי עדויות נוספות. השופט אייל אברהמי פסק כי אכן התקיימו יחסי מרות בין השניים וקיבל את עמדת הנהגת כי היא ראתה בסדרן כממונה עליה. בית הדין האזורי ציין כי "מדובר בתפיסה סובייקטיבית של הנהגת על אודות מרותו של הסדרן ויכולתו להשפיע על תנאי עבודתה לטוב או לרע. תפיסתה זו נתמכה בסממנים אובייקטיביים שהציג בפניה והתבססה במציאות בראותה עניינים שפעל בפועל לטובתה".

בהמשך לכך, פסק בית הדין האזורי, כי מערכת היחסים בין הנהגת לסדרן לא הייתה מערכת יחסים תקינה, אלא קשר מיני נצלני. השופט אברהמי קבע כי הסדרן ניצל את מצבה הנפשי של הנהגת, ואת רצונה לקיים איתו מערכת יחסים כנה לצרכיו האישיים.

השפעה אקראית לצורך נקודתי

הסדרן לא השלים עם ההחלטה וערער עליה לביה"ד הארצי לעבודה. הוא חזר על טענותיו כי היחסים בינו לבין הנהגת היו מערכת יחסים רומנטית בין שני בוגרים, שנתנו את הסכמתם החופשית ליצירת קשר רומנטי ומיני. הנהגת טענה מנגד כי אין מקום להתערב בקביעותיו של ביה"ד האזורי לעבודה.

שופטות ביה"ד הארצי לעבודה קיבלו את ערעור הסדרן וביטלו את פסק הדין של השופט אברהמי. השופטות פסקו כי "בנסיבות המקרה, לא התקיימו יחסי מרות בין הנהגת לסדרן, וקביעתו של ביה"ד האזורי לעבודה מרחיבה את המושג יחסי מרות מעבר לקבוע בחוק".

יתר על כן, השופטות ציינו כי גם אם היו סבורות כי מתקיימים כאן יחסי מרות, הרי שלא היה מדובר בהטרדה מינית. זאת, מאחר שהיחסים בין הנהגת לסדרן היו בהסכמה והתקיימו מחוץ לסביבת העבודה.

באשר לעניין יחסי המרות - על פי הפסיקה, "מרות במשמעותה הפשוטה היא שליטה של הממונה על מי שכפוף לו. מרכיב המרות כולל בחובו גם השפעה וסמכות עקיפה ומונח זה אינו מוגבל ליחסים של מעסיק או ממונה ישיר בלבד". אולם לדברי שופטות ביה"ד הארצי, "לאחר עיון מעמיק בעדויות שנפרשו בביה"ד האזורי איננו סבורים כי התקיימו יחסי מרות במקרה דנא. שוכנענו כי הסדרן לא שימש כאחראי או כממונה על הנהגת באף שלב מתקופת עבודתם המשותפת בחברת האוטובוסים".

לפי פסק הדין של ביה"ד הארצי, "בתקופת עבודתו של המערער הוא שימש כ'סדרן רציפים-משלח', ובשום שלב לא שימש כסדרן עבודה של הנהגים, והתובעת בכללותם. 'סדרן רציפים/משלח' אינו אחראי על סידור עבודה, לא יכול היה לפגוע או להיטיב עם תנאי עבודתה של הנהגת, וברור כי לא היה ממונה עליה".

בנוסף, לדברי השופטות, "הסדרן לא היה בעל מעמד בכיר בחברת האוטובוסים, כשלבכירות המעמד נלוות דרך כלל גם הנחה, הניתנת לסתירה, בדבר השפעה ושליטה עקיפה". לפי פסק הדין, "אמנם, אין לשלול נסיבות עובדתיות, שבהן יהא עובד בעל השפעה ושליטה עקיפים, גם בהיעדר מעמד בכיר בארגון, וזאת מכוח מציאות תעסוקתית שהתקבעה אף ללא הסמכה פורמלית. אולם מציאות כזו טעונה הוכחה, ונדרש שתהא בעלת נפח המעורר חשש להטיית הסכמת העובדת (ליחסים, ח' מ') מפאת ההשפעה והשליטה. נסיבות שכאלה לא הונחו בפנינו".

לפי פסק הדין, "מעיון בעדות הסדרן - שעליה בין היתר השעין בית הדין האזורי את הכרעתו - עולה כי ההשפעה הייתה אקראית, לא כוונה לסידור העבודה הראשוני, אלא כוונה למצבים בהם נוצר צורך נקודתי לאחר סידור העבודה, וגם אז היה הדבר נעשה על ידי הסדרן האחראי שאליו היה פונה הסדרן המערער, ולא בידי הסדרן המערער".

מערכת יחסים מתוך בחירה

עוד קבעו שופטות ביה"ד הארצי, כי לא הוכח שהסדרן הטריד מינית את הנהגת, וכי למעשה מדובר היה במערכת יחסים הדדית מתוך רצון ובחירה. "מערכות יחסים בין בני אדם יכולות להיות בעלות אופנים שונים ומגוונים, ואין זה מתפקידו של ביה"ד להכריע בדבר טיב מערכת היחסים וכנותה, נוכח האופן שבו הביאו הצדדים את מערכת היחסים והרגשות ביניהם לידי ביטוי", כתבו השופטות והוסיפו: "רבות הן הדרכים בהם בני זוג מביאים לידי ביטוי את יחסיהם, וביה"ד איננו בוחן את האיכות והאופן בו הם מתממשים".

באשר למקרה הקונקרטי הן כתבו כי: "התחקות מדוקדקת אחר העדויות שנפרשו בפני ביה"ד האזורי מלמדת כי בזמן אמת התקיימה בין הנהגת לסדרן מערכת יחסים הדדית בהסכמה, ואך בדיעבד נצבעה על ידי הנהגת בצבעים אחרים.

כך למשל, ציינו השופטות כי בהודעתה במשטרה נגד הסדרן אמרה הנהגת כי "יצאנו ביחד בערך שנתיים, ולאחרונה נפרדתי ממנו". ובהזדמנות נוספת ציינה "הייתי חברה שלו... היינו חברים שנתיים". לדברי השופטות, בנוסף, עדותה של הנהגת במסגרת ההליך הפלילי נפתחה באמירה שלה ש"היה לי ולסדרן קשר רומנטי"; וגם בביה"ד האזורי העידה הנהגת: "הסדרן היה בן זוגי בעבר.. כשבקשתי להיפרד ממנו הוא התחיל להטריד אותי בטלפונים לדירה שלי."

שופטות ביה"ד הארצי הדגישו כי נפגעת מינית לעיתים מבינה כי נוצלה מינית בדיעבד ולא "בזמן אמת". אולם לדבריהן, "בענייננו אנו סבורים כי מעיון בכלל העדויות והראיות שהובאו בפני ביה"ד האזורי, מצטיירת תמונה של יחסים בהסכמה בין הסדרן לנהגת, אשר רובם כלל לא התנהלו במסגרת העבודה.

"עוד עולה מהראיות כי הקשר בין הצדדים הגיע לסיום על רקע לחץ מצד בני משפחתה של הנהגת לסיים את הקשר, מה שגרם לסדרן לאבד את עשתונותיו ולהטריד באופנים שונים את הנהגת". (ע"ע 42257-07-19 - אלמוני נגד פלונית).

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה