גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה אישרה: החזר החוב של חברות התעופה לנוסעים יידחה ל-1 באוקטובר

במטרה לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה הוחלט בוועדה לדחות את מועד ההחזר שנקבע בתחילה ל-14 באוגוסט ● ח"כ מרגי: "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר"

ושוב ועדת הכלכלה מתכנסת, ושוב חוק התעופה על הפרק. את הדיון שהתקיים אמש קטע יו"ר הוועדה יעקב מרגי בכעס,  אחרי שלא נכחו בדיון נציגי משרד הבריאות, התחבורה והאוצר.

הדיון כונס לבקשת רשות התעופה האזרחית, שביקשה לדחות את מועד ההחזר של כספי הצרכנים על טיסות שבוטלו, זאת מה-14 באוגוסט - המועד הנקוב כעת - ל-1 באוקטובר. המטרה: לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה.

ככל הנראה הצרכנים יחכו להחזר הרבה אחרי אוקטובר

האם ה-1 באוקטובר הוא תאריך ישים? גם מרגי העלה את הסברה שכנראה זהו לא התאריך האחרון, כלומר שהצרכנים עוד יחכו זמן רב לכספם. ולמרות כל סימני השאלה הוחלט כי החוב של חברות התעופה לצרכנים יידחה ל-1 באוקטובר. חברות תעופה יצטרכו להציג לרשות התעופה האזרחית ירידה של 70% במחזור ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון המקביל ב-2019 (באמצעות דוח חתום על ידי רו"ח חיצוני לחברה) כדי לקבל אישור לדחות את התשלום ללקוחות. במילים אחרות - מי שהמתין לקבל החזרים על טיסות שבוטלו, ימשיך להמתין ולקוות שהמועד הזה אכן יגיע ולא יידחה שוב.

עו"ד דן פוגלמן, היועמ"ש של אל על, הסביר כי עד סוף אוגוסט אל על צריכה להחזיר ללקוחות ישראלים 60 מיליון דולר, הדחייה עד ה-1 באוקטובר תעלה את הסכום ל-80 מיליון דולר. סך החוב למחזיקי הכרטיסים מסתכם ב-270 מיליון דולר היום. לכן, הוא השיב לחברי הכנסת שתהו האם הסיוע בהיקף של 400 מיליון דולר יספיק לאל על כי "סכום של 150 מיליון דולר בהנפקה ועוד 250 מיליון דולר בהלוואה, מכסה את זה. מלבד כך יש לנו חובות אחרים". ישראייר חייבת עוד כ-10 מיליון דולר, מתוכם החזירה 2 מיליון דולר, וארקיע חייבת 5 מיליון דולר מתוכם השיבה 2 מיליון דולר לטענתה.

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים באוצר, התייחס למצבן הכלכלי הקשה של חברות התעופה. "ישראייר וארקיע נמצאות במצב יותר טוב מאל על". על המתווה שאל על אמורה להתרומם בזכותו הוא אמר "זה מתווה ששולח את אל על להנפקה ציבורית של 150 מיליון דולר ועליו תהיה הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%, זה נותן לאל על דלק כלכלי להחזיר כספים לנוסעים הישראלים וגם להתניע ולהתחיל לעבוד ברגע שיפתחו השמיים ולערוך שינויים בהתאם.

"החלופה של אל על, אם היא לא הולכת להסדר הזה, כלומר אם בטעות מגיעים אליה בגלל הרבה דברים אחרים, היא הקפאת הליכים. מבחינת סדר הנשייה הנוסעים עוברים לסוף התור. אנחנו רוצים לוודא שהחברה הזו ממשיכה לפעול ומצליחה לעמוד במחויבויות שלה בין היתר לנוסעים". מרידור מניח שהחברות יוכלו לשלם לצרכנים ב-1 באוקטובר את חובן.

"אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות"

עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, התייחס למתווה פתיחת השמיים שטרם פורסם לציבור. "אנחנו פועלים בערוץ של פתיחת השמיים ומתכוונים לעמוד ביעד של קביעת המתווה. קבענו את 16 באוגוסט". מלכה התייחס למתווה של מדינות ירוקות ואדומות, ואמר כי "ביקשנו ממשרד הבריאות לקצר את תקופת הבידודים, לקיים מתווה מיוחד לאנשי עסקים, מתווה לקפסולות של קבוצות מאורגנות של תיירים שיגיעו לישראל. מקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא". מלכה התייחס למכרז להקמת מעבדה בנתב"ג, מה שיקרה במקרה הטוב באוקטובר.

ד"ר אשר שלמון, מנהל היחב"ל במשרד הבריאות, הוסיף כי "אנחנו מוכנים להתקדם למודל המדינות הירוקות. המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת ללא צורך בבידוד וללא צורך בבדיקות. הרשימה כל יום משתנה. זה מתווה בעייתי כי מדינה  ירוקות כמו אוסטריה הפכה לאדומה ובריטניה שהייתה אדומה מובהקת הופכת ירוקה. יש 11 מדינות שכרגע ברשימה.

"אין לנו רצון לדחות או לעכב את הפרויקט הזה. נאפשר לאזרחים לעשות בדיקה שמחויבת כדי לטוס, נעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות. מדינות אדומות כמו ארה"ב זה נושא כאוב ומורכב, ואנחנו רגישים וזהירים. כרגע הבידוד עומד על 14 ימים בדומה לרוב מדינות ה-OECD אבל מתקיים דיון לרדת ל-10 ימים או עם שילוב של בידוד מקוצר ובדיקות, זה מתווה שלא מקובל ברוב העולם אבל אנחנו בוחנים אותו. הקלות נוספות תלויות במצב התחלואה. כל תחזית שחזינו התבדתה".

ח"כ עידן רול דרש לדעת מה קורה במצב שבו אל על לא תמצא בנק מלווה. רול ביקש התחייבות שהחברה תחזיר כסף לצרכנים ויו"ר הוועדה חה"כ יעקב מרגי הזכיר כי "אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות. האינטרס של אל על הוא לגמור עם זה".

הצעות שהעלו חברי הכנסת יבגני סובה ובועז טופורובסקי להקמת קרן על ידי המדינה שתשיב כסף לצרכנים נדחו על ידי מרידור, שאמר שאין הבדל בין כל תחום אחר שבו צרכנים לא קיבלו מוצר או שירות שעליו קיבלו. סובה אף הציע שמשרד התחבורה יקים מוקד מענה טלפוני לפניות הציבור לכלל החברות בנושא זה. ברקע הוא בוודאי יודע שהחברות זנחו את נושא שירות הלקוחות וכי אין מי שישיב לפונים, אבסורד נוסף שמנומק בחסות קורונה.

חה"כ תמר זנדברג הציעה שחברות התעופה ימכרו כרטיסים לטיסות עתידיות במתכונת של גיוס המונים בידיעה שקשה יהיה להגדיל הכנסות כל עוד השמיים סגורים. חה"כ אחמד טיבי, יוזם חוק התעופה, התנגד לדחייה על גב הצרכנים. "אמרנו שהצרכן אינו הפתרון למצוקות הכלכליות - לא של המדינה ולא של חברות התעופה. יש להציל את החברות על ידי סיוע ישיר מהמדינה. אני מביע מורת רוח מהקלות שבה אפשר לבוא לוועדת הכלכלה ולבקש הנחה ולעזאזל האזרח. אף אחד לא יודע מתי יתחילו הטיסות, איך אפשר לאשר דחייה אם לא יודעים מתי יחזרו לטוס. אני מאוד מתקומם על החוק שהוא אנטי צרכני ברמות".

מרידור הזהיר כי "אם החוק לא יתוקן אל על לא תוכל לשלם את הכסף. זה יכול לסכן את החברה". ואכן החוק אושר אחרי שתי ישיבות.

היו"ר מרגי אמר בתום הדיון כי "חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".

עוד כתבות

דאסו רפאל / צילום: ap, Lewis Joly

צרפת תספק מטוסי קרב מתקדמים לשכנה של ישראל

שיתוף־פעולה חדש בין PVML הישראלית לוויז'ן ווייב האמריקאית בתחום הבינה המלאכותית ● סין מנסה לעקוף את טורקיה בתחום המל"טים • צרפת מספקת למצרים מטוסי רפאל מתקדמים ● ובריטניה נלחמת על השוק הביטחוני ההודי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אלכס בואזיז ושואו וואנג, מייסדי DEEL / צילום: DEEL

שווי של 17 מיליארד דולר: הסטארט-אפ הישראלי-אמריקאי יוצא בגיוס ענק

חברת דיל, שפועלת בתחום משאבי האנוש, מספקת פלטפורמה לניהול עובדים ותשלומים גלובליים ● מוקדם יותר השנה הוערכה דיל ב־12.6 מיליארד דולר, כשקרנות ג'נרל קטליסט ומובדאלה רכשו מניות ב־300 מיליון דולר ממשקיעים מוקדמים

זרע בתא הקפאה / צילום: Shutterstock, Anamaria Mejia

בית הדין הרבני מנסח את התנאים לנישואים עבור ילדים שנולדו מתרומת זרע

מאחר שהאפשרות היחידה להינשא כחוק בישראל עוברת דרך ביה"ד הרבני, אימהות רבות שהרו באמצעות תרומת זרע מודאגות מהאפשרות שבעתיד, כאשר ילדיהן ירצו להינשא כדת משה וישראל, הם ייתקלו בקשיים בשל אי-ידיעת זהות האב ● כתוצאה מכך התפתחה פרקטיקה יוצאת דופן

פנסיה (אילוסטרציה) / צילום: Shutterstock

ציון מעולה לפנסיה שלכם: החמישית באיכותה בעולם

מערכת הפנסיה הישראלית מדורגת חמישית בעולם בדירוג מרסר לשנת 2025, וזוכה לציון A – לצד מדינות כמו הולנד ודנמרק ● ובכל זאת, מהדו"ח עדיין עולות כמה נקודות לשיפור

שיירה בדרכה למכון לרפואה משפטית / צילום: דוברות המשטרה

חמאס: נמסור בקרוב חלל חטוף אחד לצלב האדום

דיווח: ארה"ב וסעודיה בדרך לברית אסטרטגית - "יש דיונים על חתימה" ● רה"מ נתניהו והנשיא טראמפ שוחחו על הצעדים הבאים בעזה ● תיעוד חדש מזירת חיסולו של יחיא סינוואר בתל א-סולטאן ● חמאס בהצהרה רשמית: "השבת גופות החטופים החללים הישראלים עשויה לקחת זמן  ● נתניהו בדיון המצומצם: "יודע בדיוק בכמה חללים החמאס מחזיק - אם לא נקבל אותם, נפעל בהתאם" ● עדכונים שוטפים

סוכנות דירוג האשראי מודי'ס / צילום: Shutterstock, Daniel J. Macy

חברת מודי'ס: ההסכם בעזה "חיובי לדירוג" של ישראל - אבל הסיכון עדיין גבוה

"ההסכם חיובי לאשראי עבור ישראל", נכתב בסקירה שפרסמה מודי'ס אתמול, אך גם הזהירה: "הסיכונים נותרים גבוהים שההסכם לא ייושם במלואו" ● דירוג האשראי של ישראל נותר על Baa1 עם תחזית שלילית

קופרה טווסקאן VZ / צילום: יח''צ

זה הקרוס אובר המהנה ביותר לנהיגה שפגשנו. כמה תשלמו עליו?

קשה להאמין, אבל הקרוס־אובר האירופי והמהנה ביותר לנהיגה שבו פגשנו עד היום מיוצר בסין ● קופרה טווסקאן VZ הוא רכב מרווח, בנוי היטב ומעוצב כמו עמדת גיימרים ומחירו בפלח תחרותי למדי ● מבחן דרכים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה שלילית בתל אביב; מדד הבנקים נפל בכ-3.5%, מדד הביטוח ב-2%

מדד ת"א 35 ירד בכ-1.1% וב-2.2% השבוע ● סיכום תקופת החגים: מדד ת"א 35 ומדד ת"א 125, זינקו בשיעורים של כ-6% ושל כ-7% בהתאמה ● פרמיית הסיכון של ישראל ירדה לתקופת טרום המלחמה ● המניות שנצצו בימי "חרבות ברזל" ממשיכות לאבד גובה, עם ירידות של ארית תעשיות, אלביט ואל על

ולדימיר פוטין ודונלד טראמפ / צילומים: AP-Alexander Kazakov, רויטרס-Pool/ABACA

לפני הפגישה עם זלנסקי, טראמפ מודיע: אפגש עם פוטין בכדי לדון במלחמה באוקראינה

לאחר שיחת טלפון בין השניים, טראמפ הודיע כי יפגש עם פוטין בבודפשט, על מנת לדון בדרכים לסיום המלחמה ● מזכיר המדינה ויועצים בכירים נוספים יפגשו כבר בשבוע הבא עם מקביליהם הרוסים כדי להניח את התשתית לפסגה

מאיר ברנד / צילום: רמי זרנגר

20 שנה אחרי שהביא את גוגל לישראל: מאיר ברנד על התחרות, הסטארט־אפ ניישן והדור החדש של הבינה המלאכותית

אחרי שני עשורים בגוגל, מאיר ברנד מתאר חברה שעברה אבולוציה עסקית ותרבותית - ממשרדים צבעוניים עם מגלשות אל תחרות עולמית על הבכורה בתחום הבינה המלאכותית ● "הרף למקצועיות רק עולה", הוא אומר ● בראיון מיוחד ברנד מספר על חשיבות המרכז הישראלי, מסביר למה הוא לא מפחד מהתחרות מול ChatGPT ומבהיר: "יש כאן אתגר, אבל גם הזדמנות היסטורית"

רובע 3, תל אביב / צילום: גיא ליברמן

מכה לעיריות תל אביב וירושלים: לא ייהנו מהיטלי השבחה של מיליארדים

ערעוריהן של שתי העיריות נדחו פה אחד בהרכב של שלושה שופטים בעליון – אשר דחו גם את עמדתה של היועמ"שית לממשלה • השופט שטיין: "באין קשר סיבתי, חיוב בהיטל השבחה לא יכול לקום"

נתב''ג / צילום: Shutterstock

המכרזים החדשים בנתב"ג: המסעדות שצפויות לקום בדיוטי פרי

רשות שדות התעופה מפרסמת מכרזים חדשים להקמת מסעדות ובתי קפה בנתב”ג, כחלק מהמהלך להרחבת היצע המזון בשדה ● מנכ”ל החטיבה המסחרית של קשת, ויקטור וקרט, עובר ללאומי פרטנרס ● וגם: TwentyFourSeven משיקה פופ-אפ מאצ’ה בר בתל אביב ומינויים חדשים בשיכון ובינוי, ישראל קנדה ואשטרום מגורים ● אירועים ומינויים

הדמיית פרויקט של גינדי גלובל בקפריסין / צילום: סייברקו

נצלו את הרגש הפטריוטי להתעורר גם מהפנטזיה על דירה בקפריסין או ביוון

שנים של פחד, ריבית גבוהה ומחירי דירות בלתי אפשריים הפכו את החלום על "מקלט נדל"ני" מעבר לים לטרנד לאומי ● עכשיו, כשהמציאות הישראלית מתבהרת והרגש גובר על הפחד, הגיע הזמן לבחון אם יש בכלל היגיון כלכלי מאחורי ההימור על דירה בקפריסין, יוון או פלורידה

בית זיקוק אשדוד / צילום: רפי קוץ

התקלה בבתי הזיקוק באשדוד: איך תפח הנזק ביותר מ־100 מיליון שקל

התקלה בבית זיקוק אשדוד בעקבות נפט מזוהם מאזרבייג'ן, הובילה תחילה להערכת נזק של עשרות מיליוני דולרים ● לאחר שלושה חודשים, הנזק כבר הגיע ל־130 מיליון דולר במצטבר ● וגם: כך באירופה הצליחו להתמודד עם תקלה דומה

אילוסטרציה: Shutterstock

לקראת מיסוי על קרנות ההשתלמות? איך יעבוד המהלך, ומי ייפגע

באוצר נחושים לקדם מחדש את המיסוי על קרנות ההשתלמות - הפעם באמצעות הנמכת תקרת ההפקדה ●  כיצד ישפיע המהלך על כספי החוסכים, והאם יש לו בכלל היתכנות לעבור? ● גלובס עושה סדר

חיילי צה''ל בגבול עזה / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מילואימניקים יידרשו לשרת 70 יום בשנה גם אחרי המלחמה. איזה תגמול הם יקבלו?

אחרי שנתיים של לחימה, במהלכן נהנו אנשי המילואים מתגמולים כספיים והטבות, באוצר מעוניינים לחתוך את המתווה הנוכחי ולצמצם אותו ● השאלה המרכזית שעולה היא כיצד ייראה מודל המילואים החדש, כשהכוונה באוצר היא לשמר הטבות שיעוררו תחושת הוקרה אצל הזכאים להן ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד 

חיילי מילואים בצפון הארץ / צילום: דובר צה''ל

כרטיס האשראי "פייטר" ללוחמי מילואים: מה הוא יציע בתום המלחמה?

כרטיס המועדון "פייטר" ללוחמים - תוצר של שיתוף פעולה בין משרד הביטחון, משרד האוצר וצה"ל - עלה לכותרות פחות מחודש לאחר השקתו עקב צמצום שחל בהטבות שהוא מקנה ● האם סיום המלחמה מבשר על שינויים נוספים שיחולו בהמשך? גלובס עושה סדר ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד

וול סטריט / צילום: ap

למרות החשש ממשבר אשראי: וול סטריט ננעלה בעליות

שתי פשיטות רגל הציפו חשש בקרב המשקיעים למשבר אשראי בארה״ב ● מדד הפחד נמצא ברמתו הגבוהה ביותר מאז אפריל ● נעילה אדומה באירופה ● מחיר הביטקוין עומד על כ-106 אלף דולר

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ונשיא סין שי ג'ינפינג, בימים טובים יותר / צילום: ap, Susan Walsh

סין מהמרת שתוכל לנצח במלחמת סחר, והולכת ראש בראש עם טראמפ

מנהיג סין חושב שנשיא ארה"ב יתקפל לפני שיוציא לפועל מכסים חדשים שיפגעו בשווקים ● היחסים בין המעצמות מתוחים, אך נראה כי שני הצדדים מאותתים על רצון להגיע להסכמה כוללת

המשרוקית מסבירה. מה ביקור טראמפ מלמד על סיום המלחמה בעזה? / צילום: נועם מושקוביץ - דוברות הכנסת

מה ביקור טראמפ מלמד על סיום המלחמה בעזה?

בממשלה יש מחלוקת על השאלה האם ההסכם מונע חזרה למלחמה בעזה ● מה אמר נשיא ארה"ב, ועד כמה זה מעוגן? ● המשרוקית מסבירה