גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה אישרה: החזר החוב של חברות התעופה לנוסעים יידחה ל-1 באוקטובר

במטרה לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה הוחלט בוועדה לדחות את מועד ההחזר שנקבע בתחילה ל-14 באוגוסט ● ח"כ מרגי: "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר"

ושוב ועדת הכלכלה מתכנסת, ושוב חוק התעופה על הפרק. את הדיון שהתקיים אמש קטע יו"ר הוועדה יעקב מרגי בכעס,  אחרי שלא נכחו בדיון נציגי משרד הבריאות, התחבורה והאוצר.

הדיון כונס לבקשת רשות התעופה האזרחית, שביקשה לדחות את מועד ההחזר של כספי הצרכנים על טיסות שבוטלו, זאת מה-14 באוגוסט - המועד הנקוב כעת - ל-1 באוקטובר. המטרה: לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה.

ככל הנראה הצרכנים יחכו להחזר הרבה אחרי אוקטובר

האם ה-1 באוקטובר הוא תאריך ישים? גם מרגי העלה את הסברה שכנראה זהו לא התאריך האחרון, כלומר שהצרכנים עוד יחכו זמן רב לכספם. ולמרות כל סימני השאלה הוחלט כי החוב של חברות התעופה לצרכנים יידחה ל-1 באוקטובר. חברות תעופה יצטרכו להציג לרשות התעופה האזרחית ירידה של 70% במחזור ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון המקביל ב-2019 (באמצעות דוח חתום על ידי רו"ח חיצוני לחברה) כדי לקבל אישור לדחות את התשלום ללקוחות. במילים אחרות - מי שהמתין לקבל החזרים על טיסות שבוטלו, ימשיך להמתין ולקוות שהמועד הזה אכן יגיע ולא יידחה שוב.

עו"ד דן פוגלמן, היועמ"ש של אל על, הסביר כי עד סוף אוגוסט אל על צריכה להחזיר ללקוחות ישראלים 60 מיליון דולר, הדחייה עד ה-1 באוקטובר תעלה את הסכום ל-80 מיליון דולר. סך החוב למחזיקי הכרטיסים מסתכם ב-270 מיליון דולר היום. לכן, הוא השיב לחברי הכנסת שתהו האם הסיוע בהיקף של 400 מיליון דולר יספיק לאל על כי "סכום של 150 מיליון דולר בהנפקה ועוד 250 מיליון דולר בהלוואה, מכסה את זה. מלבד כך יש לנו חובות אחרים". ישראייר חייבת עוד כ-10 מיליון דולר, מתוכם החזירה 2 מיליון דולר, וארקיע חייבת 5 מיליון דולר מתוכם השיבה 2 מיליון דולר לטענתה.

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים באוצר, התייחס למצבן הכלכלי הקשה של חברות התעופה. "ישראייר וארקיע נמצאות במצב יותר טוב מאל על". על המתווה שאל על אמורה להתרומם בזכותו הוא אמר "זה מתווה ששולח את אל על להנפקה ציבורית של 150 מיליון דולר ועליו תהיה הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%, זה נותן לאל על דלק כלכלי להחזיר כספים לנוסעים הישראלים וגם להתניע ולהתחיל לעבוד ברגע שיפתחו השמיים ולערוך שינויים בהתאם.

"החלופה של אל על, אם היא לא הולכת להסדר הזה, כלומר אם בטעות מגיעים אליה בגלל הרבה דברים אחרים, היא הקפאת הליכים. מבחינת סדר הנשייה הנוסעים עוברים לסוף התור. אנחנו רוצים לוודא שהחברה הזו ממשיכה לפעול ומצליחה לעמוד במחויבויות שלה בין היתר לנוסעים". מרידור מניח שהחברות יוכלו לשלם לצרכנים ב-1 באוקטובר את חובן.

"אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות"

עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, התייחס למתווה פתיחת השמיים שטרם פורסם לציבור. "אנחנו פועלים בערוץ של פתיחת השמיים ומתכוונים לעמוד ביעד של קביעת המתווה. קבענו את 16 באוגוסט". מלכה התייחס למתווה של מדינות ירוקות ואדומות, ואמר כי "ביקשנו ממשרד הבריאות לקצר את תקופת הבידודים, לקיים מתווה מיוחד לאנשי עסקים, מתווה לקפסולות של קבוצות מאורגנות של תיירים שיגיעו לישראל. מקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא". מלכה התייחס למכרז להקמת מעבדה בנתב"ג, מה שיקרה במקרה הטוב באוקטובר.

ד"ר אשר שלמון, מנהל היחב"ל במשרד הבריאות, הוסיף כי "אנחנו מוכנים להתקדם למודל המדינות הירוקות. המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת ללא צורך בבידוד וללא צורך בבדיקות. הרשימה כל יום משתנה. זה מתווה בעייתי כי מדינה  ירוקות כמו אוסטריה הפכה לאדומה ובריטניה שהייתה אדומה מובהקת הופכת ירוקה. יש 11 מדינות שכרגע ברשימה.

"אין לנו רצון לדחות או לעכב את הפרויקט הזה. נאפשר לאזרחים לעשות בדיקה שמחויבת כדי לטוס, נעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות. מדינות אדומות כמו ארה"ב זה נושא כאוב ומורכב, ואנחנו רגישים וזהירים. כרגע הבידוד עומד על 14 ימים בדומה לרוב מדינות ה-OECD אבל מתקיים דיון לרדת ל-10 ימים או עם שילוב של בידוד מקוצר ובדיקות, זה מתווה שלא מקובל ברוב העולם אבל אנחנו בוחנים אותו. הקלות נוספות תלויות במצב התחלואה. כל תחזית שחזינו התבדתה".

ח"כ עידן רול דרש לדעת מה קורה במצב שבו אל על לא תמצא בנק מלווה. רול ביקש התחייבות שהחברה תחזיר כסף לצרכנים ויו"ר הוועדה חה"כ יעקב מרגי הזכיר כי "אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות. האינטרס של אל על הוא לגמור עם זה".

הצעות שהעלו חברי הכנסת יבגני סובה ובועז טופורובסקי להקמת קרן על ידי המדינה שתשיב כסף לצרכנים נדחו על ידי מרידור, שאמר שאין הבדל בין כל תחום אחר שבו צרכנים לא קיבלו מוצר או שירות שעליו קיבלו. סובה אף הציע שמשרד התחבורה יקים מוקד מענה טלפוני לפניות הציבור לכלל החברות בנושא זה. ברקע הוא בוודאי יודע שהחברות זנחו את נושא שירות הלקוחות וכי אין מי שישיב לפונים, אבסורד נוסף שמנומק בחסות קורונה.

חה"כ תמר זנדברג הציעה שחברות התעופה ימכרו כרטיסים לטיסות עתידיות במתכונת של גיוס המונים בידיעה שקשה יהיה להגדיל הכנסות כל עוד השמיים סגורים. חה"כ אחמד טיבי, יוזם חוק התעופה, התנגד לדחייה על גב הצרכנים. "אמרנו שהצרכן אינו הפתרון למצוקות הכלכליות - לא של המדינה ולא של חברות התעופה. יש להציל את החברות על ידי סיוע ישיר מהמדינה. אני מביע מורת רוח מהקלות שבה אפשר לבוא לוועדת הכלכלה ולבקש הנחה ולעזאזל האזרח. אף אחד לא יודע מתי יתחילו הטיסות, איך אפשר לאשר דחייה אם לא יודעים מתי יחזרו לטוס. אני מאוד מתקומם על החוק שהוא אנטי צרכני ברמות".

מרידור הזהיר כי "אם החוק לא יתוקן אל על לא תוכל לשלם את הכסף. זה יכול לסכן את החברה". ואכן החוק אושר אחרי שתי ישיבות.

היו"ר מרגי אמר בתום הדיון כי "חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".

עוד כתבות

כמה עלו מבצעי המימון ליזמי הנדל''ן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המרוץ אחרי קונים: הדוחות חושפים את המשקולת של מבצעי המימון על היזמים

דוחות חברות הנדל"ן חושפים כי גל מבצעי המימון גובה מהיזמים עלויות כבדות של הצטמקות ההכנסות, זינוק בהוצאות המימון ופגיעה בתזרים ● למרות כל זאת מכירות הדירות ממשיכות לדשדש, והחברות חוששות מהורדת מחיר רשמית, שתגרום לקונים לחכות ולמכירות לרדת עוד

מייסדי Safebooks. מימין: בועז אבידן, אחיקם קאופמן וגיא בר-גיל / צילום: Safebooks

ה-AI יחליף את רואי החשבון? "יש תפקידי כספים שייעלמו אבל חייבים אדם בתמונה"

סייפבוקס של היזם הסדרתי אחיקם קאופמן גייסה 15 מיליון דולר כדי לחסוך עבודה ידנית לסמנכ"ל הכספים ● "היא לא תייתר את עבודת ה-CFO אבל בהחלט תייתר בטווח הארוך כמה משרות במחלקות הכספים"

מונית שעובדת עם TAXIGO / צילום: טקסיגו

המיזם החדש שמאיים על נתח השוק של גט טקסי

פלטפורמת המוניות והשירותים החדשה TAXIGO יוצאת לדרך וכבר גייסה 4,000 נהגים ● בשיבא מוקמת חטיבת חדשנות ע"ש איל מאיר ברקוביץ וגל מאיר איזנקוט שנפלו בעזה, המשלבת סטארט־אפים וצוותים קליניים ● אוני' רייכמן פתחה קליניקה משפטית חדשה לייצוג וסיוע לנכי צה"ל ● וגם: עשרות דיפלומטים ובכירים בתעשייה נפגשו באירוע שהוקדש לכלכלה הישראלית ● אירועים ומינויים

אסדת הגז לוויתן / צילום: Lev Radin/Si

עסקת הענק עומדת לצאת לדרך: הושגו הסכמות על מתווה יצוא הגז למצרים

השותפות במאגר לוויתן ומשרד האנרגיה הגיעו לסיכום שיאפשר יצוא גז למצרים בתמורה ל-35 מיליארד דולר ● ראש הממשלה נתניהו צפוי לחתום על ההסכם ביממה הקרובה ● לגלובס נודע כי טראמפ ובכירים נוספים בממשל האמריקאי היו מעורבים בניסיונות להביא את ההסכם לאישור

שמאי רז אברהם / צילום: רון כהן

שמאים מכריעים נגד ועדות מקומיות: מעכבות תשלומים עבורנו

מספר ועדות מקומיות מעכבות תשלומים לשמאים מכריעים, בנוגע להכרעות של היטלי השבחה, ובכך מעכבות את ההליך ופוגעות ביזמים ובאנשים פרטיים, כך לפי כמה משרדי שמאים • השמאי רז אברהם: "הוועדות המקומיות מתעשרות על חשבון הנישומים"

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

גיא ברנשטיין, מנכ''ל מג'יק ופורמולה; ומוטי גוטמן, מנכ''ל מטריקס / צילום: יח''צ, עידן גרוסמן

מאז הודעת המיזוג: מניות מטריקס ומג'יק השאירו אבק למדד ת"א 125

בעלי המניות יצביעו השבוע על המיזוג שייצר חברת ענק בשווי 3.5 מיליארד דולר ● לידר: "השווי המצרפי ממקם את השתיים במקום השמיני בין חברות ה־IT הציבוריות בארה"ב, ובמקום השלישי באירופה"

עמית גל, המפקח על הביטוח / צילום: שלומי יוסף

רשות שוק ההון תדרוש מחברות המימון לחשוף את תגמול יועצי המשכנתאות

הרשות צפויה לפנות למספר דו־ספרתי של חברות חוץ בנקאיות כדי לקבל נתונים על שכר יועצי המשכנתאות ● ברקע: טענות בשוק על תשלומים באמצעות טיסות לחו"ל וחופשות בבתי מלון

מנכ''ל מיקרוסופט, סאטיה נאדלה, בכנס ''בילד'' שנערך בשבוע שעבר / צילום: צילום מסך

17.5 מיליארד דולר: השקעת הענק של מיקרוסופט בהודו

עוד צעד להגשמת חזונה של הודו הפוך למוקד בינלאומי מוביל בתחום ה-AI, הענן והשבבים ● מיקרוסופט מצטרפת לאלפאבית שהודיעה על השקעה של 15 מיליארד דולר במדינה

ארכיון / צילום: Shutterstock

כוננות לסופת "ביירון": צפי לכמויות גשמים גדולות והצפות

יחד עם כמות המשקעים צפויים להיות גם פרצי רוח של עד 80 קמ"ש ● בארגוני החירום מזהירים כי אין לחצות שיטפונות או אזורי הצפה בכביש, גם אם נראה שהדבר אפשרי, ולא לטייל באפיקי נחל ● בחברת החשמל תגברו את צוותי השטח

הראל ויזל, בעלים ומנכ''ל קבוצת פוקס / צילום: כדיה לוי

הראל ויזל ואדם אדרי רכשו קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן

קבוצת משקיעים בראשות הראל ויזל ואדם אדרי רכשה קרקע ב-140 מיליון שקל למרכז מסחרי בקדימה צורן ● התוכנית לקרקע כוללת הקמת מרכז בילוי, פנאי ומסחר, משרדים ושירותים קהילתיים, בשטח בנוי של כ-30 אלף מ"ר ובהשקעה מוערכת של 600 מיליון שקל

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: גיא סידי

קיצור הדוחות והארכת המועד לדיווחים מיידים: אלה השינויים המרכזיים שמתכננת רשות ני"ע

ספי זינגר, יו"ר רשות ניירות ערך, הכריז כי הרפורמה לגבי מבנה הדיווח של חברות ציבוריות תושלם עד סוף השנה הבאה ● השינוי המרכזי יהיה בדוח הדירקטוריון: "כיום הוא מזמין רשימת מכולת ארוכה. מהות הדוח תהיה פרק חד, ממוקד וקצר"

ראש האופוזיציה יאיר לפיד שבע תשע, ,103FM י02.12.25 / צילום: כדיה לוי

יאיר לפיד התגאה בגיוס חרדים. האם הוא צודק?

במאבק על גיוס החרדים לצבא, ראש האופוזיציה לפיד טוען שכבר יש לו הצלחה מוכחת ● אבל כשמרחיבים קצת את הפריזמה, מגלים שהנתונים של לפיד הרבה פחות מרשימים ● המשרוקית של גלובס

פרויקט המגורים Riverside של איה במנהטן. בעיגול: אמיר שריקי, בעל השליטה באיה / צילום: מצגת החברה

עם הלוואות בריבית של 17%: יזם הנדל"ן הישראלי מניו יורק שמגייס חוב בת"א

הנהירה לשוק החוב נמשכת: חברת הנדל"ן המניב איה ניו יורק שבשליטת אמיר שריקי, רוצה להנפיק אג"ח בכ–550 מיליון שקל בבורסה המקומית ● תמורת ההנפקה צפויה לשמש לפירעון חובות יקרים עבור שלושה נכסים, בהיקף של כ–140 מיליון דולר

חבילות מחו''ל בדואר ישראל / צילום: מיכל רז חיימוביץ

לקראת הכפלת הפטור ממע"מ בינואר: מי ירוויח ומי יפסיד מהמהלך?

עו"ד רז נזרי נשכר על ידי הסוחרים להגשת עתירה לבג"ץ נגד החלטת שר האוצר להכפלת הפטור ליבוא מוצרים ● במקביל, השחקנים המרכזיים בתחומי השילוח והקליטה כבר מתכוננים להסתערות של הצרכן הישראלי ● גלובס בדק כיצד ייראה שוק האונליין לאחר השינוי

לוחמי יהל״ם בתוואי התת-קרקעי / צילום: דובר צה''ל

"בגודל 4 אצטדיונים": תיעוד מהמנהרה שבה הוחזק הדר גולדין

הג'יהאד האיסלאמי: "מסרנו את כל החטופים שהיו בידינו" ● ארגון הטרור חמאס מגייס מחדש פעילים, מחזיר נוכחות חמושה למרחבים הציבוריים ומבסס מחדש שליטה באמצעות סחיטה, מעצרים והפחדה ● מקורות בחמאס: מתקיימות שיחות רציניות לסלילת הדרך למו"מ על השלב השני ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● עדכונים שוטפים

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

צילום: Shutterstock

מתמחור המניות ועד צמיחה כלכלית: 5 סיבות לאופטימיות המחודשת בוול סטריט

העליות בשוק לאחרונה מעידות שהמשקיעים רוחשים יותר אמון כיום למניות, וזה לא רק בגלל הייפ הבינה המלאכותית ● מדדים פופולריים לחישוב תשואה עודפת נוטים שוב לטובת המניות, נתוני מאקרו נותנים סיבה לתקווה, ומסתמן שגם סקטורים פחות נחשקים מצטרפים לחגיגה

טעינת כלי רכב חשמליים / צילום: ap, David Zalubowski

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026

ועדת הכספים דחתה את מתווה מיסוי הרכב של האוצר לשנת 2026, ודרשה ממשרדי הממשלה לשוב עם תכנית שתעודד את החדרת הרכבים הירוקים לשוק ● ללא הסכמה עד סוף החודש - המסים יזנקו אוטומטית בתחילת ינואר

שלושת השרים התנגדו להצעת האוצר. מימין: מירי רגב, דוד אמסלם ואלי כהן / איור: גיל ג'יבלי

מאחורי הקלעים של ליל התקציב: כך נעצרה היוזמה להקמת נמלים חדשים

הצעת האוצר להקים נמלים פרטיים חדשים נעצרה לאחר נסיגת שרים מרכזיים ברגע האחרון ● גורמים שונים טענו כי הופעלו לחצים כבדים מצד יו"ר ועד נמל אשדוד עמית שרף - טענות שהוא מכחיש ● במקום מהלך נרחב שהיה מחזק את התחרות, הוחלט להקים צוות בחינה בלבד