גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ועדת הכלכלה אישרה: החזר החוב של חברות התעופה לנוסעים יידחה ל-1 באוקטובר

במטרה לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה הוחלט בוועדה לדחות את מועד ההחזר שנקבע בתחילה ל-14 באוגוסט ● ח"כ מרגי: "למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר"

ושוב ועדת הכלכלה מתכנסת, ושוב חוק התעופה על הפרק. את הדיון שהתקיים אמש קטע יו"ר הוועדה יעקב מרגי בכעס,  אחרי שלא נכחו בדיון נציגי משרד הבריאות, התחבורה והאוצר.

הדיון כונס לבקשת רשות התעופה האזרחית, שביקשה לדחות את מועד ההחזר של כספי הצרכנים על טיסות שבוטלו, זאת מה-14 באוגוסט - המועד הנקוב כעת - ל-1 באוקטובר. המטרה: לאפשר אורך נשימה לחברות התעופה.

ככל הנראה הצרכנים יחכו להחזר הרבה אחרי אוקטובר

האם ה-1 באוקטובר הוא תאריך ישים? גם מרגי העלה את הסברה שכנראה זהו לא התאריך האחרון, כלומר שהצרכנים עוד יחכו זמן רב לכספם. ולמרות כל סימני השאלה הוחלט כי החוב של חברות התעופה לצרכנים יידחה ל-1 באוקטובר. חברות תעופה יצטרכו להציג לרשות התעופה האזרחית ירידה של 70% במחזור ברבעון השני של 2020 לעומת הרבעון המקביל ב-2019 (באמצעות דוח חתום על ידי רו"ח חיצוני לחברה) כדי לקבל אישור לדחות את התשלום ללקוחות. במילים אחרות - מי שהמתין לקבל החזרים על טיסות שבוטלו, ימשיך להמתין ולקוות שהמועד הזה אכן יגיע ולא יידחה שוב.

עו"ד דן פוגלמן, היועמ"ש של אל על, הסביר כי עד סוף אוגוסט אל על צריכה להחזיר ללקוחות ישראלים 60 מיליון דולר, הדחייה עד ה-1 באוקטובר תעלה את הסכום ל-80 מיליון דולר. סך החוב למחזיקי הכרטיסים מסתכם ב-270 מיליון דולר היום. לכן, הוא השיב לחברי הכנסת שתהו האם הסיוע בהיקף של 400 מיליון דולר יספיק לאל על כי "סכום של 150 מיליון דולר בהנפקה ועוד 250 מיליון דולר בהלוואה, מכסה את זה. מלבד כך יש לנו חובות אחרים". ישראייר חייבת עוד כ-10 מיליון דולר, מתוכם החזירה 2 מיליון דולר, וארקיע חייבת 5 מיליון דולר מתוכם השיבה 2 מיליון דולר לטענתה.

שאול מרידור, ראש אגף תקציבים באוצר, התייחס למצבן הכלכלי הקשה של חברות התעופה. "ישראייר וארקיע נמצאות במצב יותר טוב מאל על". על המתווה שאל על אמורה להתרומם בזכותו הוא אמר "זה מתווה ששולח את אל על להנפקה ציבורית של 150 מיליון דולר ועליו תהיה הלוואה של 250 מיליון דולר בערבות מדינה של 75%, זה נותן לאל על דלק כלכלי להחזיר כספים לנוסעים הישראלים וגם להתניע ולהתחיל לעבוד ברגע שיפתחו השמיים ולערוך שינויים בהתאם.

"החלופה של אל על, אם היא לא הולכת להסדר הזה, כלומר אם בטעות מגיעים אליה בגלל הרבה דברים אחרים, היא הקפאת הליכים. מבחינת סדר הנשייה הנוסעים עוברים לסוף התור. אנחנו רוצים לוודא שהחברה הזו ממשיכה לפעול ומצליחה לעמוד במחויבויות שלה בין היתר לנוסעים". מרידור מניח שהחברות יוכלו לשלם לצרכנים ב-1 באוקטובר את חובן.

"אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות"

עופר מלכה, מנכ"ל משרד התחבורה, התייחס למתווה פתיחת השמיים שטרם פורסם לציבור. "אנחנו פועלים בערוץ של פתיחת השמיים ומתכוונים לעמוד ביעד של קביעת המתווה. קבענו את 16 באוגוסט". מלכה התייחס למתווה של מדינות ירוקות ואדומות, ואמר כי "ביקשנו ממשרד הבריאות לקצר את תקופת הבידודים, לקיים מתווה מיוחד לאנשי עסקים, מתווה לקפסולות של קבוצות מאורגנות של תיירים שיגיעו לישראל. מקווים לעמוד בזה לקראת השבוע הבא". מלכה התייחס למכרז להקמת מעבדה בנתב"ג, מה שיקרה במקרה הטוב באוקטובר.

ד"ר אשר שלמון, מנהל היחב"ל במשרד הבריאות, הוסיף כי "אנחנו מוכנים להתקדם למודל המדינות הירוקות. המתווה עוסק ביכולת של אזרחים ישראלים להיכנס ולצאת ללא צורך בבידוד וללא צורך בבדיקות. הרשימה כל יום משתנה. זה מתווה בעייתי כי מדינה  ירוקות כמו אוסטריה הפכה לאדומה ובריטניה שהייתה אדומה מובהקת הופכת ירוקה. יש 11 מדינות שכרגע ברשימה.

"אין לנו רצון לדחות או לעכב את הפרויקט הזה. נאפשר לאזרחים לעשות בדיקה שמחויבת כדי לטוס, נעמוד על זה שהתוצאה תתקבל תוך 24 שעות. מדינות אדומות כמו ארה"ב זה נושא כאוב ומורכב, ואנחנו רגישים וזהירים. כרגע הבידוד עומד על 14 ימים בדומה לרוב מדינות ה-OECD אבל מתקיים דיון לרדת ל-10 ימים או עם שילוב של בידוד מקוצר ובדיקות, זה מתווה שלא מקובל ברוב העולם אבל אנחנו בוחנים אותו. הקלות נוספות תלויות במצב התחלואה. כל תחזית שחזינו התבדתה".

ח"כ עידן רול דרש לדעת מה קורה במצב שבו אל על לא תמצא בנק מלווה. רול ביקש התחייבות שהחברה תחזיר כסף לצרכנים ויו"ר הוועדה חה"כ יעקב מרגי הזכיר כי "אם אל על לא תחזיר כספים לצרכנים היא חשופה לתביעות. האינטרס של אל על הוא לגמור עם זה".

הצעות שהעלו חברי הכנסת יבגני סובה ובועז טופורובסקי להקמת קרן על ידי המדינה שתשיב כסף לצרכנים נדחו על ידי מרידור, שאמר שאין הבדל בין כל תחום אחר שבו צרכנים לא קיבלו מוצר או שירות שעליו קיבלו. סובה אף הציע שמשרד התחבורה יקים מוקד מענה טלפוני לפניות הציבור לכלל החברות בנושא זה. ברקע הוא בוודאי יודע שהחברות זנחו את נושא שירות הלקוחות וכי אין מי שישיב לפונים, אבסורד נוסף שמנומק בחסות קורונה.

חה"כ תמר זנדברג הציעה שחברות התעופה ימכרו כרטיסים לטיסות עתידיות במתכונת של גיוס המונים בידיעה שקשה יהיה להגדיל הכנסות כל עוד השמיים סגורים. חה"כ אחמד טיבי, יוזם חוק התעופה, התנגד לדחייה על גב הצרכנים. "אמרנו שהצרכן אינו הפתרון למצוקות הכלכליות - לא של המדינה ולא של חברות התעופה. יש להציל את החברות על ידי סיוע ישיר מהמדינה. אני מביע מורת רוח מהקלות שבה אפשר לבוא לוועדת הכלכלה ולבקש הנחה ולעזאזל האזרח. אף אחד לא יודע מתי יתחילו הטיסות, איך אפשר לאשר דחייה אם לא יודעים מתי יחזרו לטוס. אני מאוד מתקומם על החוק שהוא אנטי צרכני ברמות".

מרידור הזהיר כי "אם החוק לא יתוקן אל על לא תוכל לשלם את הכסף. זה יכול לסכן את החברה". ואכן החוק אושר אחרי שתי ישיבות.

היו"ר מרגי אמר בתום הדיון כי "חברי הוועדה גילו אחריות באישור הדחייה הראשונה, וכעת מתבקשת אחריות נוספת. למרות התסכול מהתיקון הנוכחי, הדבר מתבקש מאחר והחלופה של קריסת חברות התעופה היא גרועה יותר".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה בת"א סוגרת שבוע חיובי: ת"א 35 עלה ב-3.5%, מדד הביטוח ב-10%

מדד ת"א 35 בשיא חדש, ה-57 השנה ● השקל מתחזק מול הדולר ● מדד הביטוח זינק ב-10% השבוע ● מניות השבבים הדואליות ירדו ● הפד הוריד את ריבית ארה"ב כצפוי, אך אותת כי לא צפויות הורדות נוספות בקרוב - וול סטריט ננעלה בירוק ●

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הירידות בוול סטריט החריפו לקראת הנעילה: ברודקום צללה 11%, השקל נחלש

נעילה שלילית באירופה ● מניות הקנאביס קפצו בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום צנחה על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 90 אלף דולר

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

מפעל של יצרנית הרכב צ'רי בווהו, סין / צילום: Reuters, Xiao Benxiang/VCG

בתעשיות הביטחוניות כבר מודאגים: האם הגיע הזמן לחשוב מחדש על הרכבים הסיניים?

כלי הרכב החכמים תוצרת סין מצוידים במצלמות, חיישנים ומערכות מקושרות לרשת, ומסוגלים לאסוף כמויות עצומות של מידע לאורך זמן ● בעוד שגופי הביטחון בישראל הולכים אחרי ארה"ב ומטילים מגבלות שימוש, כרבע מיליון כלי רכב סיניים כבר נוסעים בכבישי ישראל ● האם אובדן הפרטיות הוא מחיר סביר לנוחות טכנולוגית, או שמא מדובר בסיכון ביטחוני?

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

טסלה, אקספנג וטויוטה. ''דגמי בסיס'' מוזלים / צילום: יח''צ

הדגמים המוזלים של טסלה והחשמלית החדשה של טויוטה מגיעים לישראל. כמה הם יעלו?

יצרניות הרכב החשמלי החלו להשיק "דגמי בסיס" חדשים ומוזלים שפונים לקהל יעד רחב יותר ● חברת טלקאר החלה לשווק את הטנדר החשמלי החדש של חברת KMG ● "שגריר" מכניסה לישראל מסחריות חשמליות ● ומותג הרכב השלישי במספר בישראל של קבוצת צ'רי הסינית הושק רשמית ● השבוע בענף הרכב

שר הביטחון ישראל כ''ץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

החלטת ממשלה או חקיקה? כ"ץ יביא לאישור את סגירת גלי צה"ל ב-21.12

שר הביטחון הודיע כי יביא בעוד כשבוע וחצי לאישור הממשלה את ההחלטה על סגירת תחנת הרדיו הצבאית ● ההחלטה תגיע לישיבת הממשלה לאחר שהייעוץ המשפטי לממשלה יוכל להשלים את חוות-דעתו ביחס להחלטה

רונן שור, מנכ''ל אקסל סולושנס

אקסל רוכשת שתי חברות בתחום הביטחוני ב-90 מיליון שקל

לגלובס נודע כי חברת התקשורת מייצרת רגל נוספת בעולם הביטחוני, עם רכישת סטראלייט ואחותה נקסטוויב, של שני יזמים-מהנדסים: רמי בל-עש ואודי פרידמן ● המערכות שלהן רלוונטיות לתחום הלוהט של השנה – כטב"מים ● עפ"י הערכות, החברות רווחיות ומייצרות רווח של כ-18 מיליון שקל בשנה

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

כדי להתחמק ממס הרווחים הכלואים: חברות רבות מחפשות תכנון מס יצירתי

רפורמת הרווחים הכלואים מאלצת בעלי חברות רבים לחלק עד סוף השנה 5% דיבידנד על רווח שנצבר או לשלם קנס בגובה 2% ● בשוק יודעים לספר כי בעלי חברות רבים לא נערכו לכך ומחפשים תכנוני מס יצירתיים ● "החוק תפס רבים לא מוכנים, וכולם בלחץ"

מערכת ההגנה האווירית ''ספיידר'' של רפאל

טיסה סודית אחת חושפת: רוסיה מוקפת במערכות הגנה אווירית ישראליות

מערכות ההגנה האווירית הישראליות עוטפות את רוסיה ● הסטארט־אפים הישראלים מכוונים לארה"ב ● סין מפתחת את היכולות ההתקפיות של מצרים ● סין מעתיקה את הכטב"ם האיראני שאהד 136 האיראני ● וגם: הרכש הביטחוני הגרמני מזנק ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

חתימה על צוואה / אילוסטרציה: Shutterstock

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר שהוא התאבד. כך זה נגמר

ידועה בציבור תבעה את ילדי בן זוגה לאחר אירוע טרגי, בטענה כי הובטח לה מימון עד לסיום חייה ● השאלה המרכזית שעמדה בפני בית המשפט היא האם הצוואה נועדה להחליף את הסכם החיים המשותפים ● מילה אחת שונה בין ההסכמים הכריעה את הכף

לנה הידי ב''המופקרים''. הגבולות מיטשטשים / צילום: באדיבות נטפליקס

קורט סאטר חוזר להלך על התפר בין פשע להפקרות, הפעם במערב הפרוע

גם ב"מופקרים", הדרמה החדשה של יוצר "ילדי האנרכיה", לא חסרים דם, אלימות ופשע. רק שהפעם הזירה היא המערב הפרוע ● במרכז העלילה ניצבות שתי משפחות יריבות: האחת ענייה ונטולת מעמד, השנייה עשירה ומבוססת, ובחזית עומדות נשים חזקות שמובילות את הסיפור

אביגדור וילנץ / צילום: אינטל

סטארלינק של אילון מאסק תצייד את הלוויינים שלה בשבבים מקרית גת

אקסייט לאבס של יזם השבבים הסדרתי אביגדור וילנץ תספק לסטארלינק של אילון מאסק שבבי תקשורת מהירים לדור הבא של הלווינים שלה - ה-V3 ● מתג התקשורת שפותח בחברה ישמש כמרכז הרשת במהירות גבוהה בלוויני ה-V3

אילוסטרציה: shutterstock

אלי לילי פרסמה את תוצאות הניסוי הטובות ביותר של תרופת הרזיה עד היום

למרות שהשקה עדיין לא באופק, הנתונים מהניסוי הקליני המוצלח מציבים את אלי לילי בעמדת זינוק מול המתחרות בתחום ההרזיה ● בממוצע, המטופלים איבדו כשליש ממשקל גופם, וחלקם אף הפסיקו את הטיפול עקב ירידה מוגזמת במשקל

מנכ''ל אפל טים קוק. לפי דיווח בבלומברג יעזוב ב–2026 / צילום: ap, Richard Shotwell

שמרנות, דשדוש ב-AI ותוכנית ירושה: מאחורי גל העזיבות באפל

שורת מנהלים בכירים עזבה בשנה האחרונה את אפל במה שנראה כמו חילופי דורות בארגון שמשיל את עורו ● ברקע: הניסיונות הכושלים של ענקית הטכנולוגיה להכות את המתחרים ב-AI, תרבות זהירה מדי שמבריחה טאלנטים והיערכות לסוף עידן המנכ"ל טים קוק ● בריחת מוחות או ניקוי אורוות?

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Reuters, Noah Berger

אורקל צוללת: "במקום להרגיע את החששות, ההנהלה מגמגמת"

ענקית שירותי הענן והתוכנה אורקל פספסה את תחזית ההכנסות של האנליסטים ודיווחה על הכנסות של 16.06 מיליארד דולר ברבעון השלישי, ובעקבות זאת צנחה במסחר ● מה בדיוק הרתיע את המשקיעים?

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

זוהר עיני ויונתן בוגוסלבסקי, מייסדי פורט / צילום: Port

מנוע בינה מלאכותית כחול-לבן: פורט הישראלית כבר שווה 800 מיליון דולר

פורט, חברת הסטארט-אפ הישראלית שמבקשת לעצב מחדש את עבודת המפתחים, מגייסת 100 מיליון דולר לפי שווי של 800 מיליון דולר אחרי הכסף, במהלך שמציב אותה כאחת השחקניות המסקרנות בגל החדש של פלטפורמות הבינה המלאכותית לארגוני פיתוח

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: לע''מ

בנק ישראל נגד חוק הגיוס: "לוקה בחסר ולא יביא לגיוס החרדים הנדרש"

הבנק המרכזי מזהיר כי הנוסח הנוכחי של חוק הגיוס "לוקה בחסר", וזאת משום שהיעדים שקבעה הצעת החוק הם נמוכים, והתמריצים הכלכליים בעלי אפקטיביות נמוכה ● "העברת החוק במתכונתו הנוכחית עלולה לא להביא לשינוי משמעותי בהיקף הגיוס, ובכך לשמר את הנטל הכלכלי האישי והמשקי הנובע מהשימוש הנרחב באנשי מילואים"