גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ארה"ב תפסיק להיות המבוגר האחראי של המערב?

במשך 70 שנה ארה"ב הייתה הגננת והמטפלת של מדינות העולם המערבי והגנה על חרויותיהן ● מאז עלה טראמפ לשלטון, ולאחרונה ביתר שאת, היוצרות מתהפכים ● מי יגן על אמריקה?

דונלד טראמפ בתצוגת בייסבול בבית הנשיא / צילום: Evan Vucci, Associated Press
דונלד טראמפ בתצוגת בייסבול בבית הנשיא / צילום: Evan Vucci, Associated Press

פגי נונאן (Noonan), בעלת טור ב"וול סטריט ג’רנל", נהגה לכתוב את נאומיו של הנשיא רונלד רייגן בשנות ה-80. הם עזרו לשוות לרייגן את הדימוי של אופטימיסט מושבע בימים שבהם אמריקה הייתה זקוקה לנסיוב של אופטימיות.

בשבוע שעבר נונאן כתבה בטורה כי אמריקה הייתה לארץ של דאגות ושל חרדות. אמריקאים אינם מצליחים להירגע בחופשות הקיץ שלהם. "הכול מפוחדים, הכול מנסים להבין איפה אפשר למצוא מקלט בטוח, הכול חוששים לשגות".

היא עצמה רפובליקאית מאז ומעולם. אבל היא כותבת כי "נדמה שאין כלל נשיא, שהבית הלבן ריק, שאיש בעצם אינו נמצא שם, שאין זה ממשל אלא מאורע אקסצנטרי מעורר איבה. מעולם לא הרגשתי קודם שהבית הלבן ריק וחסר משקל".

נונאן שייכת למיעוט בתוך מפלגתה: היא חוזרת ומבקרת את דונלד טראמפ. אבל טעות תהיה לראות את הדוח שלה על מצב הרוח האמריקאי רק באור פוליטי. היא מדברת על חרדה קיומית, על פסימיות עמוקה, על תחושה של אובדן דרך.

"כאשר אמריקה מתעטשת"

במובן הזה נונאן אינה היחידה. שורה של אינטלקטואלים אירופיים כתבו בשבועות האחרונים בעיתוני ארה"ב על הדאגה הגוברת בין בעלות בריתה של אמריקה מעבר לים.
"כאשר אמריקה מתעטשת, שאר העולם מצטנן. כרגע, לאמריקה יש דלקת ריאות", כתב דניאל שוואמנטאל, יהודי גרמני המנהל את המכון הטראנס-אטלנטי של הוועד היהודי האמריקאי בבריסל.

שוואמנטאל מנסה להזכיר לאמריקאים שארצם אמנם פגומה, כמו כל ארץ אחרת, "אבל היא גם כוח נדיר למען הטוב בעולם. שום חברה רב-לאומית ורב-לשונית אינה יכולה לטעון ליותר דמוקרטיה, ליותר שגשוג וליותר צדק מארה"ב".

פרדוקסלית, המסרים האלה אינם מדברים אל לבם של נותני הטון הן בשמאל והן בימין.
בשמאל, מפני שמאז חניקת ג’ורג’ פלויד, בסוף מאי, מתנהלת מערכה מסיבית להבאשת ריחה של המורשת האמריקאית. ממילא נדחים על הסף כל הניסיונות להציע הקשרים רחבים. בעיני מבאישי ריחה אין לאמריקה צדדים של זכות, וכל מה שיש בה הוא תוצאת "זכויות היתר של האדם הלבן".

בימין, מפני שאף כי הוא קושר לאמריקה כתרים ודוחה את ביקורת השמאל, בעידן טראמפ אין לימין האמריקאי התחושה המפותחת של שליחות פוליטית גלובלית. גם אם הימין מאמין שאמריקה היא הגדולה מכולן, הנה תחת המכבש הלאומני פופוליסטי של טראמפ הגדוּלה הזו אינה מיועדת עוד ליצוא. העניין הטראמפיסטי בעולם החיצון הוא מסחרי ופרגמטי, לא רעיוני ומוסרי. אמריקה של טראמפ אינה מניפה עוד דגלים של זכויות אדם (אם כי הטון השתנה סלקטיבית בשבועות האחרונים, בייחוד כלפי סין).

תחושות של טינה ובוז

יחסי אמריקה עם העולם החיצון היו טבועים בחותם של חוסר חשק עוד מימיה הראשונים. בדלנות כמו נטבעה בצופן הגנטי שלה. אפילו לאחר ש-16 מיליון אמריקאים שירתו במלחמת העולם השנייה, ו-417 אלף נפלו בשדות קרב רחוקים, הדחף המידי היה להתקפל ולחזור הביתה.

בסופו של דבר, האיום הקומוניסטי של סוף שנות ה-40 שכנע את אמריקה להישאר, ולקבל עליה את עול הגנתו של המערב. בלעדיה, אירופה, המזרח התיכון וחלקים גדולים של אסיה היו נופלים בידי הסובייטים. בזה אין כל ספק.

ארה"ב הייתה לא רק המנהיגה המדינית והצבאית של העולם החופשי (שאמנם לא כולו היה חופשי, וממילא לא כולו היה ראוי להגנתה); היא הייתה גם המטפלת, או הגננת של הדמוקרטיות. היא דאגה לשלומו של המערב בשעה שהוא לא היה מסוגל לדאוג לעצמו, מכיוון שהיה מפורד, מפולג, מלא ספקות עצמיים. הדברים הגיעו לידי כך שכאשר רבע מיליון חיילים אמריקאים חנו על אדמת גרמניה בשנות ה-80 כדי להגן על אירופה מפני פלישה סובייטית, מיליוני אירופים הפגינו ברחובות נגד עצם הנוכחות הזו.

אמריקה ידעה מדוע היא נמצאת מעבר לים ועל מה היא מגוננת; וגם כאשר חדלה להתעמק בסיבות, היא הוסיפה לגונן מתוך אינרציה. מקומה של אמריקה במשוואה ההיא היה ברור: מטרייתה הגדולה פתוחה, בעלי הברית החלשים מסתופפים תחתיה.

מימי נשיאותו הראשונים, דונלד טראמפ התחיל במאמץ לא-תמיד-שיטתי לסיים את יחסיה המיוחדים של ארה"ב עם ידידותיה. הדמוקרטיות הליברליות מצליחות לעורר בטראמפ שתי תחושות עיקריות: טינה ובוז. קשה להבין את העיוות הזה, שכרוכה בו העדפה גלויה או משתמעת של רודנים ושל סמכותנים. ישראל הייתה בעצם בעלת הברית הדמוקרטית היחידה שטראמפ שמר לה אמונים באופן שיטתי. אבל טעות תהיה להניח שהלויאליות שלו לישראל מעוגנת בסנטימנטים או בהכרה רעיונית ומוסרית. אין כל סיבה להניח שיש להפשטות כאלה מקום במחשבתו.

אחדות הגורל: לא עוד

מאז עלה טראמפ לשלטון, וביתר שאת בחודשים האחרונים, התהפכה על ראשה משוואת 70 השנה שקדמו לו ביחסי אמריקה עם שאר המערב. אין זה רק עניין של סדר יום ושל החלטות. חולשתה הפנימית של אמריקה היא המדאיגה את ידידותיה. היא נקרעת לגזרים במידה המזכירה את חולשתן של הדמוקרטיות האירופיות בשנות ה-60 וה-70. מתפוגגת ההסכמה הרחבה, שעמדה ביסוד חייה של אמריקה מאז מלחמת העולם השנייה. הסכמה רחבה אינה מחייבת תמימות דעים. אדרבא, יש בה מקום לוויכוח ער. אבל כרוכה בה הגדרה של יעדים לאומיים משותפים.

כאשר ארץ ענקית, מורכבת ורבת סתירות חדֵלה להאמין באחדות הגורל שלה, גודלה ומורכבותה עלולים להיות לה לרועץ. נטיות צנטריפוגליות עלולות להתפתח לרעת אחדותה הפוליטית והגאוגרפית.

מתוך סיר הלחץ הפוליטי של מערכת הבחירות לנשיאות, על רקע החמרת משבר הקורונה, אגב התסיסה החברתית והאלימות ברחובות הערים, מוטב להתרגל לצליל מבשר הרעות של שאלה שלא הייתה עולה כלל על הדעת רק לפני שנה: האם אמריקה אובדת למערב?

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

דיווחים על הפצצות בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

בפעם השנייה תוך יומיים – דיווחים על תקיפה בדמשק: היעד שהופצץ – מחסן אמל"ח איראני שיועד לחיזבאללה

בתקיפה שהתבצעה לפני יומיים הושמד מחסן אמל"ח איראני באחת התקיפות הגדולות ביותר שאירעו בתקופה האחרונה, כך לפי דיווחים  ● גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה