גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקאדילק שהיא גם חשמלית, גם מסורתית, גם קליפורנית

עד שקאדילק תהפוך ל"יותר טסלה מטסלה", ממשיך מותג הפרימיום האמריקני לייצר רכבי SUV אופנתיים ומפוארים עם מנועי בנזין, שמותאמים לרוח התקופה, אם כי לא בהכרח למדיניות טראמפ

יצרני הרכב האמריקנים ניצבים כיום בפני דילמה פוליטית וכלכלית לא פשוטה. מצד אחד מנהל כיום ממשל טראמפ מלחמת חורמה ברפורמות הרכב "הירוקות" של קודמו בתפקיד ובמדיניות "אפס זיהום אוויר" של מדינת קליפורניה.

בהתאם, הממשל הודיע השנה על הקלות בדרישות מיצרני הרכב להפחית את צריכת הדלק הממוצעת עד 2026 ומנסה לשלול את המנדט ההיסטורי, שניתן למדינת קליפורניה לקבוע רגולציות "ירוקות" עצמאיות ומחמירות לכלי רכב שנמכרים בתחומה, כולל עידוד לרכב חשמלי. העימות עבר למישור משפטי, הצית "מרד פוליטי" בקרב המושלים של 15 מדינות, שהודיעו כי יאמצו את התקינה המחמירה של קליפורניה, ואף הפך להיות נושא בקמפיין הבחירות המתנהל כיום בארה"ב.

רכב

מצד שני, שוק ההון בארה"ב, שבו נסחרות מניות היצרנים, מתייחס כיום אל רכבי הבנזין כמו אל "הסיפור של אתמול" ומתמחר באפסייד היסטרי את הפוטנציאל העתידי של הרכב החשמלי ושל כל הקשור אליו. אז איך יכולות יצרניות הרכב לדחוף את המניה שלהן מעלה מבלי לעלות על מוקש פוליטי?

גם חשמלי, גם מסורתי, גם קליפורני

הפתרון של ג'נרל מוטורס, ולא רק שלה, הוא להחזיק את המקל בשלושה קצוות. היא מנהלת בשבועות האחרונים קמפיין חובק עולם, שבמרכזו רכב תצוגה חשמלי מתוחכם ואטרקטיבי בשם LYRIQ, בניסיון למצב מחדש את חטיבת הפרימיום קאדילק בתור "יותר טסלה מטסלה". הרכב הזה מיועד לצאת לשוק רק בשלהי 2022, כלומר חשיפתו כרגע מיועדת בעיקר עבור המשקיעים.

בו בזמן היא ממשיכה לייצר במרץ SUV גדולים, רווחיים ומונעי בנזין, כי אם הממשל מחלק לך סוכריות בחינם, זה לא מנומס וגם לא חכם לסרב. ומכיוון שאי אפשר להתעלם מתושבי קליפורניה, קאדילק גם עושה "DOWNSIZING" למנועים עם פחות צילינדרים והפחתה משמעותית בצריכת דלק והפליטה. המגמה הזו החלה בדגמי הסדאן והקומפקט-SUV של המותג וכעת עוברת גם ל-XT5, רב המכר הגלובלי של המותג.

חיצונית עבר הרכב רענון קל בלבד לרגל שנת המודל 2020, שכולל פנסי היי-טק ממוחשבים, גריל בטקסטורה שונה, ישוקים חדשים ועוד כמה פרטים מינוריים שלא הצלחנו להבחין בהם. למרות שהכלי לא צעיר, העיצוב הכללי שלו עדיין מצליח להיראות מושחז ורענן ומבודל היטב מההיצע הגרמני והיפני המקביל, שמתכנס בשנים האחרונות לעבר קווים עגלגלים, רכים וידידותיים. מי שחייב יותר נוכחות בנוסח "דאון-טאון דטרויט", יכול להזמין את גרסת הספורט, שמגיעה עם משטחים מושחרים וחישוקי 20 אינץ' מאסיביים (אבל רק עם מנוע V6).

תא הנוסעים עבר שינויים משמעותיים יותר מעל ומתחת לפני השטח. עמדת הפיקוד המרכזית זכתה לקבל מסכי LCD גדולים וחדים, שמאפשרים כעת צפייה מהירה גם ללא משקפי קריאה ובמיוחד בולט לטובה המסך הגדול והרב-תכליתי, שממוקם בין השעונים האנלוגיים. גם מערך השליטה בתפריטים גדול, נאה ומאורגן יותר מבעבר, וחבל רק שמערכת השליטה הקולית מפגרת בדור אחד אחרי "הסייענים הקוליים" של המתחרים הגרמנים.

האבזור הבטיחותי כולל מערך מקיף של עזרים בטיחותיים אקטיביים ורמת האבזור בדגם בו נסענו כוללת לא מעט פריטים, שעליהם נוטים הגרמנים לגבות אקסטרה במסגרת חבילות כאלה ואחרות. איכות החומרים, הייצור והגימור עלו כיתה, ריפוד העור התפור מרהיב לעין ונעים למגע ובידוד הרעשים שודרג משמעותית. ביחד עם מערכות קול חדשות, התא מציע כעת סביבה אקוסטית מרגיעה ומבודדת - לא עניין של מה בכך בקיץ 2020.

מרחב הפנים מכובד ותואם את המקובל בקבוצה עם שפע של מקום לרגליים ולכתפיים של שלושה מבוגרים מאחור ותא מטען בנפח שימושי לגיחה לקניון (בתקופת הטרום-קורונה). תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת וסף הכניסה ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה.

החידוש המרכזי בדגם 2020 הוא גרסה התחלתית חדשה שמצוידת במערכת ההנעה של האח הצעיר XT4. במרכזה מנוע שני ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. כאן המנוע רתום למשקל עצמי גבוה יותר בכמעט 200 קילו, אבל נהגים נורמטיביים יתקשו להבחין בכך. במהירויות "נורמליות" המנוע מזרים את הכוח בצורה די חלקה בסיוע התיבה האוטומטית, משייט בקלילות במהירויות גבוהות ולא מתלונן בפקקים.

מנגד, נהגים כבדי רגל, שיבחרו במצב היתכנות הספורטיבי של מערכת הניהול, יגלו שכאשר דוחפים את המנוע מחוץ לאזור הנוחות שלו, הוא פחות מנומס. פה ושם נתקלים בהחלקת גלגלים בזינוק ובהשהיית טורבו, והצליל תחת עומס גבוה הוא פחות חלק ונעים משל מנוע ה-V6 הגדול. ועדיין הוא נמרץ ושומר על קצב ראוי בעליות ארוכות עם מטען מלא של נוסעים. אין לנו תלונות לגבי SUV מיד-סייז מגודל, שמאיץ מאפס ל-100 ב-7.2 שניות.

שלדה מלוטשת, מעט היזון חוזר

כרגיל, התיבות האוטומטיות של GM הן מהטובות ומהחלקות שמוצעות בתעשיית הרכב, אם כי קרוב לוודאי שההילוך התשיעי כאן הוא בעיקר גימיק שיווקי. תחת נהיגה נמרצת, אפשר לצפות ל-9-10 קילומטרים לליטר, לא מרשים אבסולוטית אבל עדיין חסכוני משמעותית מגרסת ה-V6.

על הכביש ניכר שידיים נעלמות עבדו קשה כדי להדק וללטש את השלדה ולהעניק לה יותר "אופי גרמני". נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת יותר מבעבר, ההגה מגיב יותר בזריזות לפקודות הנהג והתנודות האנכיות של השלדה על כבישים משובשים, פחות מורגשות. חבל רק שהבלמים משדרים תחושה מטרידה של מתג "הפעלה/כיבוי" עם מעט מאוד היזון חוזר. נוחות הנסיעה בעיר הייתה ונותרה טובה מאוד בזכות מערכת המתלים המתוחכמת של קאדילק, אבל אנחנו לא מבטיחים שכך יהיה גם עם חישוקי ה-20 אינץ'.

גרסת ה-2 ליטר, עם הנעה 2X4 וחבילת אבזור מקיפה מאוד, עולה כ-330 אלף שקל, שהם כ-20 אלף שקל פחות מגרסת ה-V6 ברמת האבזור המקבילה. זה מחיר פתיחה די אגרסיבי בשוק הפרימיום SUV בגודל בינוני ועם שקלול האבזור העודף, הפער מול האירופאיות המקבילות הופך להיות משמעותי. אבל האם 20 אלף שקל מצדיקים ויתור על שני צילינדרים, 1.6 ליטרים -70 כ"ס, לטובת מנוע "ירוק" יותר ופחות "פטריוטי"? זה כבר תלוי אם אתם דמוקרטים או רפובליקנים. אנחנו לא נכנסים כאן לפוליטיקה. 

עוד כתבות

טילי ''ספייק'' מתוצרת רפאל / צילום: דוברות רפאל

הטיל הישראלי שהפך לאחד המבוקשים בעולם ועסקת הענק שעל הפרק

יורוספייק - חברה המשותפת לרפאל, ריינמטאל ודיהל - תספק לגרמניה את אחד מטילי הנ"ט המבוקשים בעולם בעסקה בסך 2 מיליארד אירו ● הייצור של הטיל מתבצע בעיקר באירופה, ומאפשר לרפאל להתמודד עם אילוצים גיאו־פוליטיים בשווקים ביבשת ● במקביל, התעשייה האווירית חושפת מתחרה חדש: טיל ה"להט אלפא"

דליה קורקין / צילום: נועה זני

אחת ההנפקות הגדולות של השנה יוצאת לדרך, ואלה המרוויחים הצפויים

עמל ומעבר, חברת שירותי הסיעוד והטיפול, הגישה תשקיף לקראת צירופה לבורסה, בדרך של הצעת מכר ● עפ"י הערכות, השווי המבוקש בהנפקה הוא למעלה מ-3 מיליארד שקל - מה שמהווה הצפת ערך משמעותית בעמל ומעבר, ששוויה זינק ביותר מפי 10 תוך עשור ● קרן פימי ודליה קורקין, שמובילות את החברה, צפויות לממש חלק מהחזקותיהן

זוהראן ממדאני, אנדרו קואומו, קרטיס סליווה / צילום: Reuters, Angelina Katsanis, Ron Adar

רגע האמת של ניו־יורק מגיע: המועמד שבלב הסערה וזה שזוכה לתמיכה מביל אקמן

ב־4 בנובמבר יבחרו תושבי ניו־יורק ראש עיר חדש ● על פי הסקרים המועמד הדמוקרטי האנטי־ישראלי זוהאראן ממדאני, ממשיך להוביל בפער של כ־18% ● אולם פרישה מהמרוץ של סליווה הרפובליקאי עשויה לשפר את סיכוייו של המועמד העצמאי, מושל ניו־יורק לשעבר אנדרו קואומו

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: ניב קנטור

דוח המבקר: גם רפורמת יבוא שלישית תוך ארבע שנים לא סייעה להורדת יוקר המחיה

לפי דוח מבקר המדינה, כל שלושת היסודות של ביטחון המזון בישראל לוקים בחוסרים חמורים: הייצור המקומי, היבוא ומחסני החירום ● זאת ועוד, רפורמות כמו "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", בעיקר בתחום המזון, לא הצליחו להביא יבואנים קטנים שיגבירו את התחרות ויורידו מחירים לצרכן הישראלי

בואנוס איירס, ארגנטינה / צילום: Shutterstock, Armando Oliveira

במקום מסע של כמעט יממה: באוצר בוחנים סבסוד טיסות ישירות לארגנטינה

בצעד חריג בענף, משרד האוצר פתח במגעים עם חברות תעופה לטובת הקמת קו ישיר בין תל אביב לבואנוס איירס ● המהלך, שנבחן מטעמים כלכליים ומדיניים על רקע התחממות היחסים עם ממשל מיליי, עשוי לקצר דרמטית את משך הנסיעה ולהרחיב את הקשר העסקי בין המדינות

שליח של וולט / צילום: Shutterstock, Karolis Kavolelis

רשות התחרות האריכה את הפטור של וולט מהסדר כובל בשלושה חודשים נוספים

רשות התחרות דחתה בשלושה חודשים את ההכרעה אם לבטל את הפטור מהסדר כובל שניתן לוולט, המאפשר לה להפעיל משלוחים מרשתות השיווק לצד הפעלת שירות משלוחי המזון והפארמה שלה, וולט מרקט ● ההחלטה התקבלה לאחר שימוע והצעות נוספות מצד החברה

סגן נשיא ארה''ב, ג'יי.די ואנס / צילום: ap, Gregory Bull

ואנס: "זו לא סופה של הפסקת האש, יש עוד עבודה לעשות"

סגן הנשיא ואנס מאיים: "כמו שטראמפ אמר, אם חמאס לא ישתף פעולה - הוא יימחק" ● דיווח בניו יורק טיימס: מדינות שהביעו הסכמה לשלוח כוחות לעזה, מביעות חשש לשלוח חיילים לפי שעה ● שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח קל כתוצאה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● בצה"ל נערכים להחזרת שני חללים חטופים הלילה ● בלשכת רה"מ אישרו: ראש המודיעין המצרי חסן רשאד נפגש עם נתניהו בירושלים ● עדכונים שוטפים

חנות הום סנטר פתח תקוה / צילום: בר - אל

בעלי הסטוק רוכש 13% מהום סנטר

רשת הסטוק רוכשת 13% מהום סנטר ● שי-לי שפיגלמן מונתה למנכ"לית תאגיד הבריאות של איכילוב ● בן פלדמן יכהן כמנכ"ל קומקס ● וגם: מינויים חדשים בקרן ההון סיכון Grove Ventures ● אירועים ומינויים

קו הייצור במחלבה החדשה של שטראוס באחיהוד / צילום: פלג אלקלעי

בהשקעה של 270 מיליון שקל: קבוצת שטראוס חונכת מחלבות חדשות בצפון

לראשונה זה 25 שנה, ענקית המזון שטראוס מקימה מפעל גדול בצפון - קמפוס מיכאל באחיהוד הכולל מחלבה צמחית חדשה, במטרה להתחרות בשחקנית החזקה בשוק זה, תנובה ● כיום מחזיקה שטראוס ב-16% משוק תחליפי החלב

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הדיון על רווחי הבנקים בוועדת כספים: "בסוף זה יתפוצץ לכולנו בפנים – צריך חקיקה שתגביל את רווחי הבנקים"

היום התקיימו שני דיונים משמעותיים בכנסת בנושא הבנקאות ● הראשון, בוועדת הכספים של הכנסת התמקד ברווחי המערכת הבנקאית, כאשר קולות בולטים קראו להטיל מגבלות על רווחי הבנקים ● הדיון השני, בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה התמקד בתחרות וביישום הרפורמה להקמת בנקים קטנים בישראל

לקלוט בחזרה את משרתי המילואים / צילום: Shutterstock

המבחן הבא של שוק העבודה: לקלוט בחזרה את משרתי המילואים​​​​​​

מאז תחילת המלחמה גויסו כ־300 אלף משרתי מילואים, שרבים מהם חוזרים כעת לשוק עבודה שהשתנה - עם בינה מלאכותית, אוטומציה וחברות שלמדו להסתדר גם בלעדיהם ● חלקם כבר התייצבו במשרד וחלקם חוזרים בהדרגתיות, אך כמעט כולם מעידים על הצורך להוכיח את עצמם מחדש ● המעסיקים נדרשים לגמישות, לרגישות ולהתאמות מול כוח אדם שנשחק פעמיים - גם בשירות וגם בניסיון לחזור לשגרה ● חוזרים מהמילואים, פרויקט מיוחד 

מנועי בית שמש

סמנכ"לית משאבי האנוש הפכה למיליונרית, ולא רק היא: גל המימושים במנועי בית שמש

יצרנית מנועי המטוסים מנועי בית שמש היא אחת החברות החמות בבורסה עם תשואה של כ־170% בשנה האחרונה ● בכירי החברה מנצלים את המומנטום ומכרו מניות ב־50 מיליון שקל מתחילת השנה - 17 מיליון מהן רק באוקטובר ● וגם: כמה שוות היום האופציות של העובדים

פקקים באיילון / צילום: בר לביא

מבקר המדינה מזהיר: תשתיות התחבורה לא יספיקו בעתיד

בדוח השנתי בנושאי כלכלה, הצביע המבקר על הליקויים הרבים במשרד התחבורה והזהיר שההשקעות בפיתוח תשתיות לא יספיקו לנוכח גידול האוכלוסייה ● עוד עלה כי המשרד סובל ממחסור מהנדסים, מתחלופה ניהולית גבוהה ומחוסר איוש תפקידים בכירים ● ומה בנוגע להתנהלות הכלכלית?

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

נתניהו נאם בכנסת וחלק שבחים לכלכלת ישראל. על מה הוא דיבר, ועל מה לא?

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציג בפתח המושב הרביעי של הכנסת שורת הישגים שרשמה כלכלת ישראל במהלך המלחמה ● השווקים הפיננסיים מגיעים לנתונים חסרי תקדים, אבל הם מספקים תמונה חלקית בלבד ● המשרוקית של גלובס

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

כשהסלבס נכנסים לטרנדים בבורסה, המשקיעים נוטים להתאכזב

הנשיא לשעבר מונה לאחרונה לנשיא חברת קריפטו, שגייסה שמות בולטים נוספים כמו יוחנן דנינו ויזהר שי ● אבל ההיסטוריה מלמדת: כשפוליטיקאים וגנרלים לשעבר נכנסים לתחום לוהט בבורסה, לא אחת הם מאכזבים משקיעים ● וגם: השרה לשעבר שהפתיעה עד כה לטובה

חן והראל שפירא / איור: גיל ג'יבלי

הפסידו לרשות המסים בפסק דין דרמטי: האחים שפירא ישלמו למדינה מיליוני שקלים

ביהמ"ש המחוזי דחה את ערעורם של ארבעת האחים שפירא, בעלי השליטה בשפיר הנדסה, נגד צו שומה שהוצא להם בגין רווחים ממכירת חלק ממניותיהם בהיקף עשרות מיליוני שקלים ● השופט קיבל את עמדת המדינה וקבע כי באמצעות פעולה טכנית שביצעו, ניסו האחים לקבל הנחת מס שאינם זכאים לה

יצחק תשובה, רן עוז, לוי הלוי, ג'ורג' חורש / צילום: גדעון לוין, תמי בר שי, ענבל מרמרי, תמר מצפי

שתי חברות כרטיסי האשראי מחכות למנכ"לים, והמרוץ רק הולך ומסתבך

בחירת המנכ"ל בישראכרט צפויה להתפרסם כבר בשבועות הקרובים, ויש מי שמעריכים כי המינוי יפתיע את השוק ● בכאל, דיסקונט מנסה לבחור מנהל שיוכל לעבוד עם ג'ורג' חורש וקבוצת הרכישה שלו ● ובשתי החברות מתלבטים: האם למנות איש בנקאות או קמעונאות?

סנאה טאקאיצ'י, ראשת ממשלת יפן החדשה / צילום: ap, Kim Kyung-Hoon

חובבת רוק כבד ואולטרה-שמרנית: זוהי ראשת ממשלת יפן החדשה

סנאה טקאיצ'י קיבלה את אמון הבית התחתון בפרלמנט היפני לאחר שהשיגה 237 מתוך 465 קולות ● בין משימותיה הדחופות - חיזוק הברית עם ארה"ב ותלונות בקרב אזרחי המדינה על יוקר המחיה ● דמותה הצבעונית והלא שגרתית, קיבלה משנה תוקף לאחר שבעברה הייתה מגישת טלוויזיה ומתופפת בלהקת רוק כבד

יו''ר קבוצת אשטרום, רמי נוסבאום / צילום: יוסי כהן

בעלי השליטה באשטרום מכרו מניות ב-110 מיליון שקל. אלה הרוכשים

רמי נוסבאום ודפנה לוי מכרו 1.4% ממניות אשטרום, בהנחה של כ-2% על מחיר המניה בשוק ● לגלובס נודע כי הרוכשים הן חברות ביטוח וקרנות גידור ● המכירה מגיעה על רקע ראלי של כ-70% במניית החברה מאז יוני 2024, אך מחירה עדיין נמוך בכ-20% ממחירי השיא בהם נסחרה המניה בתחילת שנת 2022

Mercedes-Maybach GLS / צילום: יח''צ

במחיר של לפחות 2 מיליון שקל: זה הרכב החדש של שר הכלכלה

ניר ברקת הצטייד ברכב פנאי מסוג מרצדס GLS "מייבאך", אחת המכוניות היוקרתיות והיקרות בישראל, שמחירה מתחיל בכ-2 מיליון שקל ● מדובר ברכב פאר שמיועד בדרך-כלל לאנשי עסקים עשירים במיוחד, בעל מקרר, עיסוי ומסכים אישיים ● ברקת אחראי כשר הכלכלה על יוקר המחייה בישראל שלא השתנה לטובה בתקופתו