גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקאדילק שהיא גם חשמלית, גם מסורתית, גם קליפורנית

עד שקאדילק תהפוך ל"יותר טסלה מטסלה", ממשיך מותג הפרימיום האמריקני לייצר רכבי SUV אופנתיים ומפוארים עם מנועי בנזין, שמותאמים לרוח התקופה, אם כי לא בהכרח למדיניות טראמפ

יצרני הרכב האמריקנים ניצבים כיום בפני דילמה פוליטית וכלכלית לא פשוטה. מצד אחד מנהל כיום ממשל טראמפ מלחמת חורמה ברפורמות הרכב "הירוקות" של קודמו בתפקיד ובמדיניות "אפס זיהום אוויר" של מדינת קליפורניה.

בהתאם, הממשל הודיע השנה על הקלות בדרישות מיצרני הרכב להפחית את צריכת הדלק הממוצעת עד 2026 ומנסה לשלול את המנדט ההיסטורי, שניתן למדינת קליפורניה לקבוע רגולציות "ירוקות" עצמאיות ומחמירות לכלי רכב שנמכרים בתחומה, כולל עידוד לרכב חשמלי. העימות עבר למישור משפטי, הצית "מרד פוליטי" בקרב המושלים של 15 מדינות, שהודיעו כי יאמצו את התקינה המחמירה של קליפורניה, ואף הפך להיות נושא בקמפיין הבחירות המתנהל כיום בארה"ב.

רכב

מצד שני, שוק ההון בארה"ב, שבו נסחרות מניות היצרנים, מתייחס כיום אל רכבי הבנזין כמו אל "הסיפור של אתמול" ומתמחר באפסייד היסטרי את הפוטנציאל העתידי של הרכב החשמלי ושל כל הקשור אליו. אז איך יכולות יצרניות הרכב לדחוף את המניה שלהן מעלה מבלי לעלות על מוקש פוליטי?

גם חשמלי, גם מסורתי, גם קליפורני

הפתרון של ג'נרל מוטורס, ולא רק שלה, הוא להחזיק את המקל בשלושה קצוות. היא מנהלת בשבועות האחרונים קמפיין חובק עולם, שבמרכזו רכב תצוגה חשמלי מתוחכם ואטרקטיבי בשם LYRIQ, בניסיון למצב מחדש את חטיבת הפרימיום קאדילק בתור "יותר טסלה מטסלה". הרכב הזה מיועד לצאת לשוק רק בשלהי 2022, כלומר חשיפתו כרגע מיועדת בעיקר עבור המשקיעים.

בו בזמן היא ממשיכה לייצר במרץ SUV גדולים, רווחיים ומונעי בנזין, כי אם הממשל מחלק לך סוכריות בחינם, זה לא מנומס וגם לא חכם לסרב. ומכיוון שאי אפשר להתעלם מתושבי קליפורניה, קאדילק גם עושה "DOWNSIZING" למנועים עם פחות צילינדרים והפחתה משמעותית בצריכת דלק והפליטה. המגמה הזו החלה בדגמי הסדאן והקומפקט-SUV של המותג וכעת עוברת גם ל-XT5, רב המכר הגלובלי של המותג.

חיצונית עבר הרכב רענון קל בלבד לרגל שנת המודל 2020, שכולל פנסי היי-טק ממוחשבים, גריל בטקסטורה שונה, ישוקים חדשים ועוד כמה פרטים מינוריים שלא הצלחנו להבחין בהם. למרות שהכלי לא צעיר, העיצוב הכללי שלו עדיין מצליח להיראות מושחז ורענן ומבודל היטב מההיצע הגרמני והיפני המקביל, שמתכנס בשנים האחרונות לעבר קווים עגלגלים, רכים וידידותיים. מי שחייב יותר נוכחות בנוסח "דאון-טאון דטרויט", יכול להזמין את גרסת הספורט, שמגיעה עם משטחים מושחרים וחישוקי 20 אינץ' מאסיביים (אבל רק עם מנוע V6).

תא הנוסעים עבר שינויים משמעותיים יותר מעל ומתחת לפני השטח. עמדת הפיקוד המרכזית זכתה לקבל מסכי LCD גדולים וחדים, שמאפשרים כעת צפייה מהירה גם ללא משקפי קריאה ובמיוחד בולט לטובה המסך הגדול והרב-תכליתי, שממוקם בין השעונים האנלוגיים. גם מערך השליטה בתפריטים גדול, נאה ומאורגן יותר מבעבר, וחבל רק שמערכת השליטה הקולית מפגרת בדור אחד אחרי "הסייענים הקוליים" של המתחרים הגרמנים.

האבזור הבטיחותי כולל מערך מקיף של עזרים בטיחותיים אקטיביים ורמת האבזור בדגם בו נסענו כוללת לא מעט פריטים, שעליהם נוטים הגרמנים לגבות אקסטרה במסגרת חבילות כאלה ואחרות. איכות החומרים, הייצור והגימור עלו כיתה, ריפוד העור התפור מרהיב לעין ונעים למגע ובידוד הרעשים שודרג משמעותית. ביחד עם מערכות קול חדשות, התא מציע כעת סביבה אקוסטית מרגיעה ומבודדת - לא עניין של מה בכך בקיץ 2020.

מרחב הפנים מכובד ותואם את המקובל בקבוצה עם שפע של מקום לרגליים ולכתפיים של שלושה מבוגרים מאחור ותא מטען בנפח שימושי לגיחה לקניון (בתקופת הטרום-קורונה). תנוחת הישיבה גבוהה ושלטת וסף הכניסה ממוקם בגובה נוח לכניסה וליציאה.

החידוש המרכזי בדגם 2020 הוא גרסה התחלתית חדשה שמצוידת במערכת ההנעה של האח הצעיר XT4. במרכזה מנוע שני ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-37 קג"מ, שמשודך לתיבה אוטומטית בת 9 מהירויות. כאן המנוע רתום למשקל עצמי גבוה יותר בכמעט 200 קילו, אבל נהגים נורמטיביים יתקשו להבחין בכך. במהירויות "נורמליות" המנוע מזרים את הכוח בצורה די חלקה בסיוע התיבה האוטומטית, משייט בקלילות במהירויות גבוהות ולא מתלונן בפקקים.

מנגד, נהגים כבדי רגל, שיבחרו במצב היתכנות הספורטיבי של מערכת הניהול, יגלו שכאשר דוחפים את המנוע מחוץ לאזור הנוחות שלו, הוא פחות מנומס. פה ושם נתקלים בהחלקת גלגלים בזינוק ובהשהיית טורבו, והצליל תחת עומס גבוה הוא פחות חלק ונעים משל מנוע ה-V6 הגדול. ועדיין הוא נמרץ ושומר על קצב ראוי בעליות ארוכות עם מטען מלא של נוסעים. אין לנו תלונות לגבי SUV מיד-סייז מגודל, שמאיץ מאפס ל-100 ב-7.2 שניות.

שלדה מלוטשת, מעט היזון חוזר

כרגיל, התיבות האוטומטיות של GM הן מהטובות ומהחלקות שמוצעות בתעשיית הרכב, אם כי קרוב לוודאי שההילוך התשיעי כאן הוא בעיקר גימיק שיווקי. תחת נהיגה נמרצת, אפשר לצפות ל-9-10 קילומטרים לליטר, לא מרשים אבסולוטית אבל עדיין חסכוני משמעותית מגרסת ה-V6.

על הכביש ניכר שידיים נעלמות עבדו קשה כדי להדק וללטש את השלדה ולהעניק לה יותר "אופי גרמני". נטיית הגוף בפניות הדוקות מרוסנת יותר מבעבר, ההגה מגיב יותר בזריזות לפקודות הנהג והתנודות האנכיות של השלדה על כבישים משובשים, פחות מורגשות. חבל רק שהבלמים משדרים תחושה מטרידה של מתג "הפעלה/כיבוי" עם מעט מאוד היזון חוזר. נוחות הנסיעה בעיר הייתה ונותרה טובה מאוד בזכות מערכת המתלים המתוחכמת של קאדילק, אבל אנחנו לא מבטיחים שכך יהיה גם עם חישוקי ה-20 אינץ'.

גרסת ה-2 ליטר, עם הנעה 2X4 וחבילת אבזור מקיפה מאוד, עולה כ-330 אלף שקל, שהם כ-20 אלף שקל פחות מגרסת ה-V6 ברמת האבזור המקבילה. זה מחיר פתיחה די אגרסיבי בשוק הפרימיום SUV בגודל בינוני ועם שקלול האבזור העודף, הפער מול האירופאיות המקבילות הופך להיות משמעותי. אבל האם 20 אלף שקל מצדיקים ויתור על שני צילינדרים, 1.6 ליטרים -70 כ"ס, לטובת מנוע "ירוק" יותר ופחות "פטריוטי"? זה כבר תלוי אם אתם דמוקרטים או רפובליקנים. אנחנו לא נכנסים כאן לפוליטיקה. 

עוד כתבות

פרידה עבאס-יוסף / צילום: ענבל מרמרי

"החברות המונפקות הן קטנות יחסית ועם גישה מוגבלת למימון": מנהלת מחלקת הנדל"ן ברשות ני"ע בראיון

ראש תחום נדל"ן ברשות ניירות ערך, פרידה עבאס־יוסף, מתארת כיצד מחנק המימון, המינוף הגבוה והעלאת הריבית הובילו לשנת שיא בהנפקות, ומבהירה כי הרשות תתעקש על גילוי מלא של המצב הפיננסי של החברות וצפויה אף להחמיר את ההנחיות

אלי גליקמן, נשיא ומנכ''ל צים / צילום: איתי רפפורט - חברת החדשות הפרטית

ענקית הספנות הבינלאומית הפג לויד הגישה הצעה לרכישת צים

במסגרת שורת הבעלים בחברה הגרמנית נמנות קטאר החזקות, זרוע של רשות ההשקעות הקטארית, וגם קרן העושר הסעודית ● בוועד העובדים של צים מתנגדים לעסקה בחריפות וקוראים למדינה למנוע את המהלך

רה''מ בנימין נתניהו ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: Reuters, Chip Somodevilla

ישראל וארה"ב לקראת סגירת הסכם סחר: המכסים יופחתו, אבל לא באופן אחיד

לגלובס נודע כי הצוותים קרובים לחתימה על הסכם מכסים: השיעור יהיה נמוך מ־15%, אך עדיין לא ברור מה גובהו, והוא ישתנה בין ענף לענף ● הסנונית הראשונה הגיעה השבוע עם חתימת הסכם סחר בתחום החקלאות, במסגרתו תעניק ישראל פטור ממכס לכ־300 פריטי מזון אמריקאי, תוך החרגת 28 מוצרים ● וגם: עסקת המטוסים של אל על ובואינג בסכנה, ויש לזה קשר למכסים

רמי קאליש

OpenAI רוכשת את נפטון של פיטנגו הישראלית

ענקית הבינה המלאכותית OpenAI רכשה אמש את חברת הבינה המלאכותית הפולנית נפטון, שהמשקיעה הראשונה בה היא פיטנגו, קרן ההון סיכון הישראלית של חמי פרס ורמי קאליש

מאיה ורטהיימר בקמפיין יד2 / צילום: צילום מסך יוטיוב

תקציב הפרסום של יד2 עובר למקאן תל אביב

בשמונה השנים האחרונות טופל תקציב יד2 בראובני-פרידן, והחל מ-2026 הוא יעבור למשרד פרסום חדש ● השבוע נמכרה פלטפורמת היד השנייה לקרן אייפקס העולמית תמורת 3.1 מיליארד שקל

ליאור דיב / צילום: סייבריזן

הסטארט-אפ של יוצאי סייבריזן מגייס 130 מיליון דולר בסבב A

הגיוס של חברת הסייבר 7AI היה בהובלת אינדקס ונצ'רס ובהשתתפות זרוע ההשקעות של בלקסטון לצד משקיעים נוספים ● החברה פועלת בתחום של סוכני בינה מלאכותית המשמשים לאבטחת ארגונים

איפה יש הזדמנויות? / צילום: Shutterstock

בריאות, טכנולוגיה ושווקים מתעוררים: ההמלצות של ענקית קרנות הסל מוול סטריט

בסטייט סטריט, שמנהלת נכסים פיננסיים בסך 5.4 טריליון דולר, מאמינים ב־AI, כולל הזדמנויות השקעה במדינות אסיה, וממליצים גם על מניות הבריאות והפיננסים ● מנהל הפעילות בישראל: "ההשקעות בבינה מלאכותית עדיין נמוכות, בהשוואה למהפכות אחרות בהיסטוריה העולמית"

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות ומצפה להורדת ריבית; מיקרוסופט איבדה גובה

הנאסד"ק עלה בכ-0.2%, הדאו ג'ונס התחזק בכ-0.9% ● דוח התעסוקה של ADP העיד על האטה מפתיעה, עם ירידה של 32 אלף במספר המועסקים בנובמבר ● מניית מיקרוסופט ירדה בכ-2.5%, בעקבות דיווח על כך שקיצצה את מכסות המכירה שלה לתוכנות AI ● יום המסחר באירופה ננעל במגמה מעורבת, הדאקס נסחר ביציבות ● הניקיי טיפס בכ-1.1% ● הביטקוין נסחר ביותר מ-93 אלף דולר

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי יפקח? הסעיף ברפורמת הבנקים הגדולים שעבר מתחת לרדאר

הרפורמה שתאפשר למוסדיים להקים בנקים זעירים מותירה סימני שאלה מהותיים לגבי זהות הרגולטור ● במשרד האוצר ובבנק ישראל מבטיחים להסדיר את הנושא בימים הקרובים

פאנליים סולריים על שטחים חקלאיים / צילום: תמר מצפי

לראשונה: מינהל התכנון עוקף רשות מקומית ונותן היתר בנייה

רשות הרישוי הארצית הוציאה לראשונה היתר בנייה, לאחר שהמועצה האזורית הגלבוע סירבה לאשר הקמת שדה סולארי בתחומה למרות הוראות ועדת הערר ● מדובר בשימוש תקדימי בסמכויות שקיבלה הרשות השנה, במסגרת מהלך שמטרתו להסיר חסמים תכנוניים ● האם נראה בקרוב שינוי כיוון גם בתחום הבנייה למגורים?

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום. עיבוד טלי בוגדונובסקי

הנגיד מזהיר: "תקציב הביטחון עלול להקפיץ את החוב ל-80% תוצר"

נגיד בנק ישראל, פרופ’ אמיר ירון, הזהיר בישיבת הממשלה כי מסגרת התקציב ל־2026 עלולה להוביל לעלייה בחוב הציבורי, במיוחד על רקע דרישות מערכת הביטחון, הפחתות המס וחוק הגיוס המוצע ● ירון קרא לביטול תקציבים הפוגעים בתמריצי עבודה, התריע מפני שימוש יתר במילואים ומתח ביקורת על פגיעה בתוכנית לפיתוח החברה הערבית - אך תמך ברפורמות מבניות כמו בניית שכירות, דיגיטציה ומיסוי תיירות

מפעל רשף טכנולוגיות של ארית בשדרות / צילום: יח''צ

למה מניית ארית התרסקה אחרי שהודיעה על הנפקת החברה הבת?

מניית ארית תעשיות צללה בבורסה בכמעט 20% לאחר ההחלטה להנפיק לציבור את החברה הבת רשף ● ארית מציעה להנפיק את רשף בשווי נמוך משמעותית מהשווי של חברת ההחזקות עצמה, בניגוד למקובל בשוק ● אנליסט מסביר: "השוק התאים את התמחור לכזה של חברת החזקות"

תחנות כוח / צילום: באדיבות החברה

שלוש תחנות כוח קיבלו אישורים לבנייה, למה חלקן עדיין תקועות?

מנהל התכנון הפיק היתר בנייה לתחנת הכוח "קסם", שצפויה לקום ליד גוש דן ● בנוסף ניתן אישור למתן היתר להרחבת "דוראד" באשקלון, אך זו נמצאת בקשיים משפטיים וסכסוך עמוק בין השותפים ● גם השדה הסולארי "דימונה דרום" קיבל אישור למתן היתר, וצפוי להפוך לשדה הסולארי הגדול בישראל

טקס חנוכת סוללת החץ 3, ברנדנבורג / צילום: אגף דוברות וקשרי ציבור במשרד הביטחון

היציע החשאי והתודה הגרמנית: מאחורי הקלעים של טקס מסירת החץ

סוללה ראשונה של המערכת הישראלית נפרסה בעומק יערות ברנדנבורג, בעסקה הביטחונית הגדולה ביותר בין המדינות אי פעם ● בטקס ההשקה החגיגי הישראלים מצאו עצמם מזכירים לגרמנים איך נראית לוחמה מודרנית - כשצילה של ההיסטוריה מלווה את המעמד

דונלד טראמפ וקווין האסט / צילום: Reuters, Brian Snyder

המרוץ הוכרע? טראמפ ביטל ראיונות עם המועמדים ליו"ר הפד ואותת מי היורש

הממשל האמריקאי היה צריך לקיים השבוע שורת שיחות עם המועמדים לתפקיד יו"ר הבנק המרכזי, אך ביטל אותן ברגע האחרון ● "בדקנו 10 שמות, אבל צמצמנו אותם לאחד", הצהיר השבוע טראמפ ● ההערכה: היועץ הכלכלי הוותיק של הנשיא, קווין האסט, צפוי להיבחר

אורי יוגב / צילום: יונתן בלום

הקרן שחתומה על שני אקזיטים בשבוע: "רצינו להוכיח לשוק"

קרן אלומה סיכמה על מכירת אקסלרה בחצי מיליארד שקל וחלק ממניותיה באסקו ● היו"ר אורי יוגב: "מחיר המניה שלנו מאוד ירד, וחשבנו שאנחנו ‫צריכים להוכיח לשוק. זו ההוכחה האולטימטיבית"

תוכנית הותמ''ל בגבעת אולגה / צילום: משרד ערן מבל ארכיטקטורה ובינוי ערים

פעילות הותמ"ל תוארך עד 2028: השינויים בחוק ההסדרים בתחום הנדל"ן

בנוסף, לפי הגרסה האחרונה של חוק ההסדרים, תוכניות ותמ"ל יוקפאו, תיבחן היתכנותן הכלכלית, וחלקן ישונו בצורה של הוספת יחידות דיור או הפחתת דירות להשכרה ארוכת-טווח ● ומה השינוי בנוגע לסיווג תעריפי הארנונה?

יוני חנציס, מנכ''ל דוראל / צילום: תמר מצפי

ב-590 מיליון שקל: מה עומד מאחורי הנפקת המניות הפרטית של דוראל?

דוראל הנפיקה מניות ב-590 מיליון שקל בהנפקה סגורה למוסדיים, שככל הנראה מבקשים לבסס את אחיזתם בחברה לקראת הנפקה אפשרית בארה"ב ● במקביל, החברה מדווחת על התקדמות משמעותית בפרויקטים בארה"ב ועל הרחבת החשיפה לשוק האנרגיה האמריקאי ● דוראל זינקה בכ-20% בשבוע האחרון, בעקבות פרסום הדוח שלה למשקיעים לרבעון השלישי של 2025

אילוסטרציה: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע במשק באוקטובר: 13,620 שקל. ומה קורה בהייטק?

לפי הלמ"ס, מדובר בעלייה של 2.9% לעומת אוקטובר 2024 ● קצב האינפלציה באוקטובר 2025 עמד על 2.5%, כך שגם ריאלית מדובר בעלייה קלה לעומת החודש המקביל בשנה שעברה

"ההזדמנויות עלולות לרדת לטמיון": תחזית פסימית למזרח התיכון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: עיתונאי הוושינגטון פוסט מזהיר שההזדמנויות לשינוי אחרי המלחמה עלולות להיעלם, ההתנחלויות באיו"ש מביאות לעקירת פלסטינים, ומיקרוסופט מסתבכת בגלל ישראל באירלנד ● כותרות העיתונים בעולם