גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרוב זיופים לא רואים את היער: מה מנסים האחראים על הפייק ניוז להשיג?

"חשדות כזב" הן התגובה שפיתחנו ל"חדשות כזב" ועלולות לגרום לנו להתעלם מעובדות נכונות ● סרטונים שפורסמו לאחרונה - כמו ההתקפה על העיתונאי אבישי בן חיים - לוו באינספור ניסיונות להוכיח שהם "פייק" ● לחשדנות יש תופעות לוואי שליליות ● המשרוקית של "גלובס" 

חשדות כזב - הנטייה הגוברת לסרב להאמין גם לראיות מבוססות, בייחוד כשהן באות מיריבים פוליטיים
חשדות כזב - הנטייה הגוברת לסרב להאמין גם לראיות מבוססות, בייחוד כשהן באות מיריבים פוליטיים

מהרגע הראשון היה ברור שמדובר בזיוף. המדרכה לא מתאימה, ההקלטה מבושלת, המשחק לא אמין. דקות אחרי שעלה לרשת הסרטון שבו מפגינים לא-מזוהים בירושלים מאיימים על הכתב אבישי בן חיים, הרבה מגיבות ומגיבים כבר הכריזו שהפעם לא יעבדו עליהם, ואין צורך להתרגש: פייק ניוז שקוף. חדשות כזב.

אבל למרות שורה של "הפרכות" שנמצאו, הסרטון היה אותנטי. אי-האמון שבו הוא התקבל היה בולט עד כדי כך שבחדשות 13, הערוץ של בן חיים, נאלצו להודיע למחרת שבדקו את הטענה נגד הסרטון ומצאו שהיא "לא נכונה בעליל". מה שהיה כוזב, כמו שנראה בהמשך, היו דווקא ההפרכות. הן היו "חשדות כזב".

בואו נדבר על חשדות כזב - הנטייה הגוברת לסרב להאמין גם לראיות מבוססות, בייחוד כשהן באות מיריבים פוליטיים. חשדות כזב הם לא ההיפך מחדשות כזב, אלא השלב הבא שלהן, אולי אפילו התוצאה המכוונת. ככל שהשיח הישראלי מתמלא בסיפורים שקריים, פרופילים מזויפים ותמונות שהוצאו מהקשר, מתחזק גם הדחף להכריז "פייק" על פרסומים כשרים. ואין מקום שבו התופעה הזאת בולטת יותר מאשר בגל ההפגנות נגד ראש הממשלה.

"אב"ח ברח": לא לכל סרט יש במאי

נתחיל בסרטון הקצרצר שצילם בן חיים. חדשות 13 פרסמו אותו בתחילת אוגוסט, תחילה ללא ציון התאריך. אנחנו צופים בדמויות מטושטשות בחושך, ושומעים אנשים מקללים ומאיימים על הכתב. בין השאר הם קוראים לעברו: "נגרור את הגופה שלך בטנדרים" ו"בן זונה, בן חיים... גבלס. בן מוות אתה".

מגיבים בטוויטר פקפקו מיד במקום ובזמן הצילום. "ממתי הסרטון? מי צילם אותו? מדוע פורסם רק עכשיו?", תבעה לדעת אחת מהם. "זה לא בבלפור", פסקה אחרת, והציגה הוכחות שהסרטון הוצא מהקשר. "אין שלטים בסרטון, יש כביש בלי מדרכה. מים זורמים על הכביש". אבל ההפרכה שקיבלה את התהודה הרבה ביותר גרסה שהסרטון מבושל.

צייצן חרוץ מצא לכאורה את האקדח המעשן, ופרסם סרטון שממחיש כביכול שהקריאות "תברח, תברח" נגד בן חיים, תומך של נתניהו, נלקחו למעשה מסרטון קודם, שתיעד תקיפה של צעירים שהפגינו בתל אביב נגד השר לביטחון פנים אמיר אוחנה.

העיתונאי אבישי בן חיים מותקף בהפגנה מול בית ראש הממשלה. עיתונאים מותקפים ואף אחד לא עומד לדין / צילום: צילום מסך חדשות 13

המשרוקית ערכה בדיקה מדוקדקת של הטענות האלה. אף אחת מהן לא משכנעת. הצלבנו את הצילומים עם תמונות משירות המפות של גוגל ואיתרנו את מקום ההתרחשות המדויק: קטע מרחוב רמב"ן בירושלים, על אחת מן הפאות של כיכר צרפת, בלב אזור ההפגנות. אשר לבישול הצליל, אמנם בשני הסרטונים גברים צועקים "תברח, תברח" או "ברח, ברח", אבל באוזן בלתי מזוינת לא התרשמנו שהן אותן קריאות. המפרסם שהציג את תיאוריית הבישול גם לא הראה מנין נלקחו הצעקות שנוקבות במפורש בשמו של בן חיים, פרט לטענה בעלמא שהן באו "מסרטון אחר".

הספקנות כלפי התיעוד של בן חיים לא הופיעה יש מאין. היא תגובה כמעט מובנת לשטף של צילומים כוזבים ממש שהופצו בחודשים האחרונים במטרה להשחיר הפגנות.
פוסטים שהוכיחו שהמפגינים עושים לכאורה את צרכיהם ברחוב ומעשנים סמים הציגו תמונות ישנות שכלל לא צולמו בישראל. תמונת מפגין עם השלט "מרד" שהפיצה שרת התחבורה מירי רגב צולמה בכלל בהפגנה נגד מתווה הגז לפני שבע שנים. צילום של מפגינה ערבייה עם השלט "לעולם לא נכיר בישראל" לא צולמה בהפגנות בתל אביב או בחיפה אלא ב-2011 בכיכר תחריר במצרים. גם סרטון שביקש להוכיח שאיאד אלחלאק, הצעיר בעל הצרכים המיוחדים שנורה למוות עתיקה בירושלים, תקף שוטרי מג"ב בסכין, מתעד למעשה תקיפה אחרת מ-2018. ואלה רק דוגמאות בולטות.

המפגין מת"א: לא כל דם הוא קטשופ

מי שנכווה בכל כך הרבה זיופים מהסס, מטבע הדברים, להאמין להוכחות מצולמות. אפילו אחרי שהערוץ של בן חיים קבע שהצילום אותנטי, מגיבים ברשת העלו את הסברה שהמצולמים הם "שתולים" מימין שארגנו פרובוקציה להציג את מתנגדי נתניהו כאנשים אלימים.

למרבה האירוניה, טיעון השתולים שימש גם פעילי ימין כדי לערער על התיעוד של תקיפת המפגינים נגד אמיר אוחנה בתל אביב, זה שממנו נדגמו כביכול הקריאות "תברח" בסרטון של בן חיים. בדימוי המוכר ביותר בסרטון הזה נראה אחד המפגינים, שי סקלר, שטוף בדם. תיאוריית קונספירציה מפותחת שהופצה בפייסבוק גרסה שהפגיעה בסקלר מבוימת, חלק מ"פרויקט בניהול השב"כ והמשטרה לצורך צריבת התודעה של מחנה השמאל לבחירות והשתקת הימין". את התיאוריה גיבו הוכחות מפורטות שהדם בתמונות הוא איפור.

איך אפשר להאמין שאירוע שתועד במצלמה של המשטרה הוא כולו פיברוק? זה קל יותר בסביבה שבה צורות פשוטות יותר של התחזות באמת משמשות להשחיר יריבים. ב-2018 נחשפה, כביכול, התכתבות ווטסאפ בין פעילי מפלגת העבודה שעסקה בתיאום עם מנהיגי העדה הדרוזית בהפגנה על חוק הלאום. זה היה זיוף שנועד להביך את המפלגה.
זיוף דיונים בווטסאפ הפך מאז כמעט לשגרה, ואיתו החשדנות כלפי ראיות כאלה. אבל דרכי ההתחזות משתכללות.

רק בשבוע שעבר נחשף באתר "העין השביעית" שקמפיין "שמאלנים שהתפכחו" השתמש בשמאלנים מומצאים מא’ ועד ת’, כולל קלסתרים שנוצרו במחשב; היועץ האסטרטגי והמומחה לדיגיטל יוסי דורפמן, עם צוות של פעילים במחאה נגד נתניהו, הציג ראיות חזקות לזיוף פרופילים של "שמאלנים אלימים" בפייסבוק.

הדגל מבלפור: לא כל צילום הוא פוטושופ

אחד ממקרי הדגל של חשדות כזב היה הצילום שצייץ נתניהו כדי להראות שבהפגנה סמוך למעונו הניפו דגל פלסטיני. לפני כמה שבועות כתבנו במשרוקית על הררי ההפרכות הכוזבות שבהם ניסו מגיבים להוכיח שמדובר ב"פייק ניוז" שנעשה בפוטושופ: הדגל "מרחף באוויר"; איש לא מחזיק אותו; הוא גדול מדי; חשוך מדי; גבוה מדי. את העבודה הפורנזית החובבנית הזאת סיכמנו באינפוגרפיקה המצורפת.

כמו שהראינו אנחנו ואחרים, הדגל אמיתי: התמונה שנתניהו צייץ גזורה מסרטון שהופיע גם בחשבון הטוויטר של חדשות כאן, שם הדגל אפילו מתנועע, וברור שהוא לא מרחף אלא מוחזק על ידי מפגינה. אותו דגל מופיע מזווית אחרת בדיווח באתר החדשות החרדי "לדעת".

הסירוב להאמין שראש הממשלה פרסם צילום אותנטי הוביל להתפתחות מרתקת. אחד המגיבים מחק את הדגל בפוטושופ כדי להמחיש איך נראתה התמונה לפני שנוסף לה הדגל. אחרים התחילו תוך זמן קצר להשתמש בזיוף כאילו הוא המקור, שמוכיח שהמקור הוא בעצמו זיוף. המעגל נסגר.

בערפל קרב כזה, שבו אופפות אותנו עובדות מזויפות והפרכות מזויפות, כמעט אי-אפשר לנהל שיח מגובה בראיות. מה שנראה כהפסד טקטי של מפיצי החדשות הכוזבות הוא בעצם ניצחון אסטרטגי.

"הרשת מלאה בדיסאינפורמציה ברמות גבוהות", אומר דורפמן, ששכנע בין השאר את פייסבוק להסיר את הפרופיל של "דנה רון". "יש פרופילים שנועדו רק כדי לחזק את תודעת הכזבים: שתהיה דיסאינפורמציה, שלא תדע מה רוצים ממך. כשהכול מבולבל - אפשר להגיד הכול. זה מה שהאחראים על הפייק מנסים להשיג, כי אז אתה יכול לומר כל דבר, כי אין אמת. זה מאפיין גדול של עידן הפוסט-אמת".

הנטייה לחשדות כזב, דורפמן מדגיש, לא אומרת שאסור להיזהר מפרסומים מפוברקים. אבל צריך להתייחס לראיות בכבוד. "לא אגיד משהו שאני לא בטוח לגביו, ואם אני לא בטוח - אני אומר שלא. בצד השני היו מתים שאגיד משהו לא זהיר. לכן אנחנו עושים הרבה בדיקות והצלבות". 

עוד כתבות

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כך פעלה הברית האזורית להדיפת המתקפה של איראן ברגעי האמת

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מייסדי סנאפי, חני גולדשטיין ודביר כהן / צילום: Elad Malka

הגיוס מגלה: השווי של הסטארט-אפ נחתך בחצי, אבל ההכנסות עלו

חברת הסטארט-אפ סנאפי, פלטפורמת המתנות לעובדים וללקוחות, השלימה סיבוב גיוס הון חדש בהובלת קרן קומרה ● הסיבוב בהיקף של 25 מיליון דולר משקף לחברה ירידת שווי, שנע כעת בין 180-200 מיליון דולר - כמחצית מהשווי הקודם שקיבלה החברה בשנת 2021

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

הפגנה פרו־פלסטינית בלונדון / צילום: ap, Alberto Pezzali

סקר: המלחמה בעזה שלחה יותר אירופאים להיות פרו-פלסטינים מאשר למען ישראל

סקר חדש של האוניברסיטה העברית חושף כי מחצית מהנשאלים בבריטניה, בצרפת, בגרמניה ובפולין לא שינו את עמדתם בגלל המלחמה, אבל מבין מי שכן – שיעור גדול הרבה יותר הפכו לפרו-פלסטינים ● הישראלים, מנגד, רואים רק בגרמניה "ידידה" אירופית, ברוב דחוק

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו-קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

בית המשפט קבע: למי שייכת החצר האחורית של הבניין המשותף?

אדם הלך לעולמו לאחר שערך שנתיים קודם לכן שתי צוואות מנוגדות בהפרש של חצי שנה. איך הכריע השופט? ● אישה ביקשה להכיר בזכותה להשתמש בלעדית בחצר המשותפת. מה קבע המפקח? ● וגם: אם לשניים התראיינה לעבודה וטענה כי נשאלה איך תסתדר בעבודה כאם לילדים. זה הפיצוי שהיא קיבלה ● 3 פסקי דין בשבוע