גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עם לוויין בדרך למאדים ועם כור גרעיני חדש ונוצץ, האמירויות אומרות שלום

על סף יום הולדתו ה-50, איחוד האמירויות מפתח יומרות גלובליות נועזות ● הוא נוסד כדי להציל שבע נסיכויות חלשלשות, עכשיו הוא מנסה להציל את המזרח התיכון מאיראן ומבעלי בריתה

שיגור הלוויין של איחוד האמירויות / צילום: AP Photo, AP
שיגור הלוויין של איחוד האמירויות / צילום: AP Photo, AP

אין קושי לנחש את קו ההתקפה של מבקרי הפיוס ההיסטורי בין איחוד האמירויות לישראל. שתיהן, יגידו המבקרים, הן יצירות-כפיו של הקולוניאליזם. עצם ייסודן נועד לתקוע טריז, למנוע אחדות ערבית, ולשבש את המהלך התקין של ההיסטוריה.

את זה אגב אפשר להגיד כמעט על כל המדינות שקמו באסיה ובאפריקה במאה השנה האחרונות. עיראק מעולם לא היתה קיימת בתור שכזאת. ניגריה לא היתה. אפילו לא הודו. הקולוניאליזם, לטוב ולרע, היה מנוע של גיבוש פוליטי ושל ציור מפות.

האמירויות באו אל העולם ב-1971, כדי למלא חלל שהשאירה בריטניה. היא הסתלקה משאריות האימפריה שלה, "מזרחה לסואץ", בסוף שנות ה-60. שטחי-החסות שלה בחצי האי ערב נשארו ברשות עצמם. חלק מהן, בדרום תימן, נגרפו אל תוך מדינה פרו-סובייטית, שלא האריכה ימים.

שורה של נסיכויות במפרץ הפרסי חיפשו פתרונות משלהן. שבע מהן כוננו את איחוד האמירויות, עם דרגה ניכרת של שלטון עצמי לכל אחת מהן. הגדולות והעשירות, אבו דאבי ודובאי, הן הנותנות את הטון. האמיר של הראשונה נעשה נשיא האיחוד, אם כי כמובן התואר "נשיא" אינו מציין שיטת שלטון. אין שום דבר רפובליקאי באיחוד הזה.

נייטרליות חדלה להיות אופציה

האיחוד היה סידור של בטחון קולקטיבי. לא היה לו אופי מדיני, לא היתה לו אסטרטגיה אזורית או בין לאומית. הוא נועד לאפשר את המשך שלטונן של שושלות משפחתיות ואת המשך שגשוגן של העשירות והגדולות. הן מסבסדות בנדיבות ניכרת את העניות והקטנות.

אבל 50 שנה על המפה הן זמן מספיק כדי לפתח מחשבות גלובליות, החורגות ממה שהבריטים נהגו לקרוא "חוף שביתת הנשק" של המפרץ. מחשבות כאלה נעשות כורח המציאות כאשר אוסף של ננסיות נידפות ברוח מוצאות את עצמן בחברתן של איראן המהפכנית ושל עיראק הסדאמית. נייטרליות חדלה להיות אופציה.

במאי 1981, האיחוד עשה יד אחת עם ערב הסעודית, כוויית, עומאן, קטר ובחריין בכינון "המועצה לשיתוף פעולה במפרץ". אחד המארגנים הכריז בתרועת נצחון, "טואטא אחת ולתמיד המיתוס של ואקום במפרץ".

פלישת עיראק לכוויית, עשר שנים אחר כך, הפיחה רוח של אחדות-גורל בין נתיניהם של השייח'ים. גברים ונערים עמדו בתור בלשכות גיוס, ונשבעו להילחם "באגרופים קמוצים" נגד עיראק. צבא האמירויות השתתף במלחמה, גם נחל אבדות. מטוסים אמריקאיים הוזנקו משדות תעופה אמירתיים. האיחוד הגדיל בן לילה את תפוקת הנפט שלו בשליש.

"נבנה - והם יגיעו"

ההכרה שהאיחוד צריך להיות יותר מאשר פלטפורמה של קודחי נפט ליוותה אותו מימיו הראשונים. נשיאו הראשון, שליט דובאיי שייח' רשיד, נהג להגיד, "סבי רכב על גמל, אבי רכב על גמל, אני נוסע במרצדס, בני נוסע בלנדרובר, בנו ייסע בלנדרובר, אבל בן-בנו ירכב על גמל". לשון אחר, צריך להתכונן לחיים בלי נפט ובלי גז.

השייח' מקטום של דובאיי גמר אומר להפוך את נסיכותו למרכז פיננסי בין לאומי, בחזקת "נבנה - והם יגיעו". הוא בנה, והם אמנם הגיעו בהמוניהם. דובאיי רשאית להתפאר עכשיו שהיא הונג קונג, או סינגפור, של מערב אסיה.

כמובן, כל זה אינו הופך את האיחוד למדינה, או אפילו לפדרציה נורמלית. שום ארץ, שרק 16% מתושביה הם אזרחים שווי-זכויות, אינה יכולה לטעון לנורמליות. את הנורמליות שלה היא חייבת לכוח עבודה של מהגרים, בייחוד מהודו ומפקיסטן, המונים שבעה מיליון ויותר, או לפחות מנו לפני משבר הקורונה.

את הילידים האמירתים מתאר היסטוריון מערבי כ"חברי שבט", הסרים למרותו של "צ'יף בדואי". "הם אליטה, והחברות (לעורך: בי"ת בצירה, וי"ו בשורוק) בקבוצה קטנה יחסית מחדדת את תודעתם הלאומית, ומחזקת את נחישותם להגן עליה", כותב מייקל קוונטין נורטון בספרו "שומרי חוף הזהב" (2016).

ההסתבכות המרה

ההתערבות הפעילה בעניינים המרוחקים גיאוגרפית מ"חוף הזהב", או מרוחקים יחסית, התחילה רק בשנים האחרונות. אבל מצב הדעת שאיפשר אותה התפתח לאורך זמן.

שורה של מאורעות עזרו לכושר הריכוז האמירתי: חדירת איראן לעיראק; תסיסת השיעים בחוף המזרחי של ערב הסעודית ובבחריין; התחזקות יומרותיה האזוריות של קטר, באהדה לחמאס, לאחים המוסלמים במצרים, ולימים בשיתוף פעולה אסטרטגי עם טורקיה; האביב הערבי ועלייתם הזמנית של האחים המוסלמים לשלטון במצרים; ההזדמנויות והסכנות שזימנו מלחמת האזרחים בסוריה ומלחמת האזרחים בלוב; ולבסוף, למרבה החשיבות, התמוטטות תימן.

בתימן קיבל עליו איחוד הנסיכויות תפקיד צבאי פעיל בניסיון למנוע את השתלטות בעלי בריתה המקומיים של איראן, החות'ים. מה שנועד להיות אקט קצר, מהיר וחסכוני עם רווחים אסטרטגיים עצומים התפתח להסתבכות פוליטית וצבאית מרה. אם בכלל, היא חיזקה את איראן, ויצרה את מה שהאיראנים והחיזבאללה קוראים "ציר ההתנגדות", מטהראן לצנעא, לעזה, לביירות ולדמשק.

במקביל, אם גם במידה פחותה של בהירות, התפתח "ציר אסטרטגי" בין טורקיה לקטר. טאייפ ארדואן מועיד תפקיד כלשהו לקטר ב"קו ההגנה הדינמי" שהוא יוצר סביב טורקיה, בחפיפה לא-מקרית לגבולותיה ההיסטוריים של האימפריה העות'מנית.

איחוד האמירויות אינו מתנהל על פי רקיעת הרגל של שליט יחיד, או של בנו. זו אינה ערב הסעודית. נחוצה הסכמה קצת יותר רחבה בין שבע המשפחות השליטות. הסכמות רחבות אינן מתיישבות בדרך כלל עם הרפתקנות, או עם העזה יוצאת דופן. ההסתבכות בתימן לא הוציאה שם טוב למדיניות באמצעות אינטואיציה.

ברכת 'בראכה'

כרגע אפשר רק להציע השערות על מצב הדעת האמירתי. אולי הוא תוצאה של בטחון עצמי גובר, שהיו לו רק באחרונה שני ביטויים מרשימים: שיגור הלוויין האמירתי למאדים לפני חודש ופתיחת הכור הגרעיני, ה'בראכה', על אדמת אבו דאבי, בסוף יולי. זה הכור הגרעיני הראשון מאז ומעולם בארץ ערבית.

אולי מצב הדעת הזה הוא תוצאה של חרדה גוברת ממגמותיהן של איראן ושל טורקיה ושל אי-הוודאויות הפנימיות בערב הסעודית.

אולי האמירתים באמת רוצים למנוע סיפוח ישראלי רשמי של חלקים מן הגדה המערבית. אולי הם חוששים שזה יהיה הניצוץ שיבעיר את הרחוב הערבי, והם חושבים שמחיר ההשהיה של הסיפוח אינו כבד מדיי.

איל-הנדל"ן היהודי משיקאגו, סאם זל (Zell), סיפר לפני 12 שנה על פגישות עסקים עם יורש העצר של אבו דאבי. "הוא אמר לי שיום אחד הוא יילחם בחפירות יחד עם ישראל נגד איראן", סיפר זל, בראיון ל'גלובס'. הוא ביקש אחר כך להשמיט את הקטע הזה, מפני שעדיין לא הגיעה השעה.

עכשיו נראה שאמנם הגיעה.

"פרס נובל! פרס נובל!"

יש למהלך הזה כמובן הקשר פוליטי פנימי בארה"ב, מפני ש-80 יום לפני הבחירות לנשיאות לכל מהלך של הנשיא יש הקשר כזה.

דונלד טראמפ התאווה אל פריצת דרך דיפלומטית כלשהי, שהוא יוכל לענוד על דש מקטורנו. הוא קיווה כמובן ל"עיסקת המאה" בין ישראל לפלסטינים, שהבטיח לו חתנו ג'ארד קושנר. זה לא הסתייע.

היהלום בכתרו עמד להיות הסכם שלום בקוריאה. לתכלית הזו הוא פיתח מערכת יחסים אינטימית עם רודן צפון קוריאה. לפי ספר חדש, העומד להתפרסם בשבוע הבא, מאת בוב וודוורד, לא פחות מ-25 מכתבים הוחלפו בין טראמפ לקים ג'ונג און. טראמפ אפילו אמר עליהם שהם "מכתבי אהבה". באחת מעצרותיו עתירות-המשתתפים הוא הזמין וקיבל קריאות מן הקהל "פרס נובל! פרס נובל!" זה לא הסתייע.

אבל הוא היה מוכן להסתפק במשהו הרבה פחות דרמטי ומעורר התרגשות. באוקטובר שעבר הוא שיגר מתווך לבלקנים, עם הוראה להשכין שלום בין סרביה לקוסובו. המתווך דרך על בהונותיהם של דיפלומטים אירופיים, העליב ופגע, ולבסוף השיג הסכמה מנשיאי סרביה וקוסובו לבוא לבית הלבן, יחד. טראמפ רצה לעמוד שם, ולקרוא מכתבי הקודש הנוצריים, "אשרי רודפי שלום כי בני אלוהים ייקרא להם". הפגישה בוטלה ברגע האחרון לאחר שכתב אישום הוגש נגד נשיא קוסובו בבית הדין הבין לאומי בהאג על פשעי מלחמה.

זה הסבר סביר, כנראה, ללהיטותו של טראמפ להשכין שלום בין האמירויות לישראל. הוא צייץ את דבר ההסכם בחגיגיות רבה: "פריצת דרך ענקית" (באותיות גדולות) בין "שתי ידידותינו הכבירות" (באותיות גדולות).

אבל מה מביא את איחוד האמירויות לספק תגבורת פוליטית לנשיא אמריקאי, הנאבק על חייו הפוליטיים (כל הסקרים ללא יוצא מן הכלל מעמידים אותו בפיגור ניכר אחרי ג'ו ביידן)? האם זה הגיוני מבחינת האינטרס העצמי של האמירויות? האם זו דרכן להודיע שהן חוששות מפני כיווני המדיניות האמריקאית לאחר חילופים אפשריים של השלטון? או שהן פשוט נכנעו לחינו הטבעי של ג'ארד קושנר ולכריזמה של בנימין נתניהו?

השערות יבואו.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

בורסת טוקיו, יפן / צילום: Shutterstock

עליות בבורסות אסיה; גוגל טסה במסחר המאוחר

ניקיי מטפס ב-1.1%, מדד שנחאי מוסיף לערכו 0.8%, מדד שנזן מתחזק ב-1.5%, הנג סנג קופץ ב-2.1% ומדד קוספי מתקדם ב-1.2% ● גם החוזים העתידיים על מדדי ארה"ב נסחרים בעליות ● בהמשך היום יתפרסם בארה"ב מדד מחירי ההוצאה הפרטית (PCE), מדד האינפלציה המועדף על ידי הפד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים