גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הצורך לייצר עליות תמידיות בשוקי ההון הרס את הצמיחה

המשקיעים תמיד חוששים מהתפרצות אינפלציונית שתביא לעליית הריבית ותגרום הפסדים משמעותיים בכל מוצרי החוב ● אבל החשש הזה, שמתבסס על סביבה כלכלית שכבר לא קיימת, מחריב את העולם הישן של הצמיחה ומקים עולם של חובות בלי תשואה

וול סטריט. ראוי לגוון את התיק באג"ח אולטרה ארוכות, בתשואה של יותר מ-4%, לפני שגם המספר הזה ייעלם / צילום: רויטרס - Brendan McDermid
וול סטריט. ראוי לגוון את התיק באג"ח אולטרה ארוכות, בתשואה של יותר מ-4%, לפני שגם המספר הזה ייעלם / צילום: רויטרס - Brendan McDermid

"עולם ישן עד היסוד נחריבה" היה הפתיח של האינטרנציונל וקריאה לפועלי כל העולם להתאחד. בינתיים נדמה שפועלי העולם ומדינות העולם מאוחדים רק בנוגע להיקף החובות שהם נוטלים על עצמם.

מאז המשברים של תחילת המילניום - החל במשבר הנאסד"ק, המשך במשבר הפיננסי, לאחריו הסדר החוב של יוון ובהמשך קריסת מחיר הנפט (שנסחר בשיא של 145 דולר בשנת 2008) - אנשי השקעות רבים חוששים מהתפרצות אינפלציונית שתגיע ביתר שאת בעקבות הזרמת הכספים המסיבית מצד ממשלות ברחבי העולם. זאת, כדי לתמוך בשווקים - בין שמדובר במדינות שהזרימו כסף כדי לתמוך במערכת הפיננסית או במדינות אמריקה הלטינית, שהיו צריכות להזרים בנוסף הון עתק בגין קריסת מחירי הסחורות, ובין שמדובר באיחוד האירופי, שהיה צריך לסייע למדינות "סוררות מבחינה תקציבית" דוגמת יוון. כעת אנו ניצבים בפני משבר בריאותי חסר תקדים בהיקפו, וגם עכשיו הפתרון המיידי הוא סיוע כספי משמעותי מצד ממשלות ובנקים מרכזיים.

השאלה אם הפעם האינפלציה אכן תרים את ראשה היא השאלה המשמעותית ביותר לעניין ערך הכסף, וכפועל יוצא - גם לעניין ההשקעות והדרך הנכונה לשמור על ערכן ועל ערך החסכונות. אינפלציה נמדדת כשינוי בשיעור של מחירי מוצרים המהווים סל צריכה ממוצע, כשעלייה במחיר סל המוצרים מצריכה יותר כסף כדי לרכוש את אותם המוצרים. ככל שהעלות הכספית של המוצרים עולה, כך הכסף שווה פחות. בתקופות של התפרצות אינפלציונית, השכר נוטה לעלות בקצב איטי הרבה יותר מקצב עליית המחירים, והתופעה הזו מובילה לכך שרמת החיים יורדת.

על אינפלציה וריבית

ההבנה כי שינויים חדים מדי נושאים בחובם השפעות שליליות שקשה לצפות, הובילו את קובעי המדיניות ברחבי העולם המערבי לשאוף ליציבות - יציבות מחירים, יציבות שלטונית או יציבות ביטחונית; באופן כללי - יציבות עדיפה על אי-ודאות.

עד כאן דיון תיאורטי כללי לעניין השפעת המחירים על ערך הכסף, תוך המסקנה המתבקשת ששחיקה מהירה של ערך הכסף מצריכה הסטת כספים למקומות שמושפעים פחות מהאינפלציה, דוגמת מוצרים צמודי מדד, מניות ונכסים ריאליים, שכן אם מחיר דירה עולה במונחים כספיים, אז עדיף להחזיק דירה ולא כסף.

השוני היום ביחס לתקופות קודמות בהיסטוריה הוא שיעור החוב - בעולם המערבי בכלל ובארה"ב בפרט - יחד עם סביבת ריבית נמוכה עד אפסית ואף שלילית בחלק מהמדינות. סביבת החוב הזו מובילה לכך שאין אפשרות ריאלית לייצר שחיקה של החוב באמצעות אינפלציה, משום שאינפלציה גבוהה תוביל לכך שיהיה צורך להעלות את הריבית.

שיעור הריבית בארה"ב עומד כיום על 0.25% (אפקטיבית היא אפס, אבל הבנק המרכזי מגדיר רצועה של 0%-0.25% לריבית, כדי להימנע מאמירה מפורשת של ריבית בשיעור אפס). מעבר לשיעור הריבית הנמוך, שיעור הריבית הממוצע שמשלמת ארה"ב על סך החוב שלה עומד על 2.08%, ושיעור הריבית הממוצע שארה"ב שילמה על החוב הנומינלי שלה, שהונפקה מתחילת השנה, עומד על פחות מ-1%. שיעור החוב הציבורי בארה"ב עומד על כ-26.5 טריליוני דולרים.

מכאן, שכל עלייה של 1% בשיעור הריבית שארה"ב משלמת על החוב שלה, תוביל לעלייה של הוצאות המימון בהיקף של 265 מיליארד דולר בשנה, ומכאן שאינפלציה שתוביל לעליית ריבית בארה"ב לשיעור של 2.5% בלבד - נמוך במונחים היסטוריים, אך פי עשרה מהרמה הנוכחית - תוביל בסופו של התהליך לעליית שיעור הריבית שארה"ב תשלם על החוב בכ-2%. זאת, מכיוון שעל החוב הקצר ארה"ב משלמת שיעורי ריבית הנעים בטווח של 0.25%-0.625%.

עלייה של 2% בשיעור הריבית שארה"ב משלמת על החוב תוביל לגידול בהוצאות המימון בשיעור של כ-530 מיליארד דולר בשנה, וזה עוד לפני שצוללים לגידול שיהיה גם בהוצאות המימון של 50 המדינות המרכיבות את ארה"ב, אשר בתורן יצטרכו סיוע מהשלטון המרכזי כדי להתמודד עם הגידול בהוצאות המימון.

הכנסות מול הוצאות

הכנסות הממשל האמריקאי עמדו בשנת 2019 על 3.5 טריליון דולר, אשר היוו כ-16.3% מהתוצר. מהמספר הזה, 3.5 טריליון דולר של הכנסות, קל להבין מדוע גידול של הוצאות המימון בשיעור של יותר מחצי טריליון דולר הוא מאורע כלכלי על גבול הבלתי אפשרי, ומבחינת קובעי מדיניות ופוליטיקאים מדובר במחיר כבד מאוד, שישולם בטווח הקצר.

מי שצופה עלייה חדה בשיעור האינפלציה, חייב לעשות את הצעד המחשבתי הבא ולהבין שאם תהיה אינפלציה, הוצאות המימון של המדינות השונות יעלו באופן חד - וזה לא יאפשר לעולם לצמוח במשך שנים, ועלול להוביל למיתון מתמשך. לא בכדי בכל העולם פועלים להותרת שיעורי הריבית ברמה נמוכה - פשוט אין ברירה לאור היקף החוב.

מה שנותר לעשות הוא לקוות שפיתוחים טכנולוגיים ושיפור תעשייתי יובילו לצמיחה מהירה יותר, שעל פני תקופה של שנים תוביל לעלייה בצמיחה, שתאפשר להקטין את היקף החוב כשיעורו מהתוצר.

היקף החוב הציבורי בארהב

לפני עשר שנים, תשואה של 6% נראתה נמוכה, לפני חמש שנים, 5% תשואה היה מספר נמוך מדי, ומכיוון שנדמה שכרגע מה שוודאי הוא שהריבית לא צפויה לעלות בעתיד הנראה לעין, ראוי להתחיל ולגוון את תיק ההשקעות באיגרות חוב אולטרה ארוכות, הנסחרות בתשואה דולרית של למעלה מ-4%, לפני שגם המספר הזה ייעלם.

עולם של צמיחה הרסנו בשם הצורך לייצר עליות תמידיות בשווקים הפיננסיים. כדאי לפחות לקבע תשואה נורמלית לשנים הבאות, כדי להימנע ממצב שבו גם העולם לא צומח - ואז אין גידול בהכנסה השוטפת, גם תיק ההשקעות שלנו לא צומח - ואז גם החסכונות לא בהכרח יספיקו כדי לממש את רצונותינו. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS, ומשמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר