גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עומדים בפני פרישה דווקא עכשיו? אלה הדברים שחשוב שתדעו, וכך תוכלו להשתמש בהטבות המס להרוויח כסף

מה קורה למי שפורש לפנסיה בדיוק אחרי שהבורסות נפלו, למה כדאי להתכונן לירידה ברמת החיים וכיצד אפשר להשתמש בהטבות מס כדי להרוויח עשרות אלפי שקלים - גם בפנסיה ● המדריך המעשי לכיס שלנו

האותיות הקטנות - פנסיה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס
האותיות הקטנות - פנסיה / עיצוב: אפרת לוי, גלובס

 

עבדתם כל החיים ועכשיו אתם סוף סוף זכאים לקבל פנסיה חודשית ולצאת למסע סביב העולם, או לכל הפחות לטיול מים אל ים פה בארץ, עד שוך הקורונה. ואולי אתם בכלל מתכננים להמשיך לעבוד? מה שלא יהיה, כדאי להבין מה המשמעות של פרישה לגמלאות, ואיך עושים זאת נכון. הנה תשעה טיפים חשובים לפורשים לעתיד, שקיבלנו משני מומחים: דפנה ארבל-אנטה, יועצת פנסיה ופרישה; ואיציק בן ארויה, יועץ פנסיוני. הכתוב כאן הוא אינו בגדר המלצה פנסיונית, ביטוחית או פיננסית, ולכל אחד הצרכים האינדיבידואלים שלו.

דפנה ארבל-אנטה, יועצת פנסיה ופרישה / צילום: הדר אנטה

1. באיזה גיל אפשר לפרוש?

קצבת פנסיה אפשר לקבל החל מגיל 60. את קצבת הזקנה של הביטוח הלאומי, כ-2,300 שקל נטו בחודש, אפשר לקבל החל מגיל הפרישה: 62 לנשים ו-67 לגברים. שתיהן מייצרות יחד את ההכנסה אחרי הפרישה, לצד הכנסות אחרות, אם יש כאלה, כמו שכר דירה מהשכרת נכס שבבעלותכם.

 

2. כמה כסף אתם צריכים בפנסיה?

רבים מהפורשים לגמלאות כיום מבוטחים בקרנות הפנסיה הוותיקות, או מהפנסיה התקציבית, ואחרים פורשים עם הסדר פנסיה חדשה, או ביטוח מנהלים. זה אומר שאם עבדתם לאורך עשרות שנים, יש סיכוי לא רע שקצבת הפנסיה שלכם תהיה בסביבות 70% ממה שמכונה "שכר קובע". השכר הזה הוא לא בהכרח המשכורת האחרונה שלכם.
היחס בין הפנסיה נטו בפרישתכם לגמלאות, לבין השכר האחרון שלכם נטו ערב הפרישה, מכונה "יחס תחלופה", והוא מייצג את היחס בין רמת החיים (הפנסיה נטו) שלכם בפרישה, לבין רמת החיים (משכורת נטו) שקיימתם לפני הפרישה. האם יחס תחלופה של 80% נניח הוא יחס טוב? תלוי בצרכים, ברצונות ובתוכניות שלכם. ככל שהיחס גבוה יותר, כך אתם יכולים להמשיך ולנהל את רמת החיים כפי שהייתה טרם הפרישה. גורמים שעלולים להקטין את יחס התחלופה, הם "הטבות שקיבלתם במקום העבודה, וכעת אינם קיימים, כמו השתתפות בהוצאות רכב, ארוחות על חשבון המעסיק ועוד. קצבת הזקנה של הביטוח הלאומי יכולה לסייע לצמצם את הפער", אומר בן ארויה.

איציק בן ארויה, יועץ פנסיוני / צילום: לירון אלוני

לדבריו, "בייעוצי פרישה אנחנו בוחנים את כלל הנכסים ומקורות ההכנסה: הכנסה משכר דירה, קופות גמל וקרנות השתלמות, חסכונות שאינם פנסיוניים וירושות, ומנסים להגיע ליחס תחלופה כמה שיותר גבוה. חשוב שלפורשים יהיה גם כסף לשימוש יום יומי לצרכיהם האישיים, גם לבילויים ולהנאות החיים וגם למקרי חירום, בלת"ם".

יועצת הפנסיה והפרישה דפנה ארבל-אנטה מוסיפה שמניסיונה, שווה לפורשים לבדוק באתר "הר הכסף" של משרד האוצר ורשות שוק ההון אילו חסכונות יש ברשותם, כי לא פעם יש הפתעות.

"אנשים לא פעם מגלים קופות למיניהן וחסכונות שלא בהכרח מופיעים ב'מסלקה הפנסיונית' (אתר ממשלתי אחר שמרכז את כלל החסכונות הפנסיוניים, ה"ו). חשוב לעשות מחקר ייסודי לגבי כל הנכסים שיש לך".

ממה אנשים מופתעים כשהם מגיעים לייעוץ פנסיוני?
ארבל-אנטה: "האמת, מפתיעים אותם המון דברים. כמה הם מוציאים בפועל בחודש, שקצבת הזקנה נמוכה כל כך, שקצבת הפנסיה חייבת במס (אך יש גם פטור, עוד על כך בהמשך, ה"ו), ושיש דמי ניהול על קצבת הפנסיה (0.5% על הקצבה בקרנות פנסיה וביטוחי מנהלים; 0.3% בקרנות ברירת המחדל). אני לפעמים עושה ייעוצי פרו-בונו לפורשים שידם לא משגת לשלם על ייעוץ, כי חבל לי שבגלל חוסר ידע, אנשים יאבדו זכויות, שמשמעותן אלפי שקלים".

3. למה צריך "לקבע" את הזכויות ומה זה אומר?

בייעוצי פרישה מדברים לא פעם על "קיבוע זכויות". מה זה אומר? הכוונה בעיקר לכך שברגע שיוצאים לפנסיה, עומד לרשותכם סכום כסף מקסימלי שפטור ממס. זה אומר או 4,425 שקל בחודש שפטורים ממס (חישוב על בסיס 52% מ"קצבה מזכה", שהיא 8,510 שקל בחודש); או סכום הוני: 796,500 שקל שפטורים ממס, בהנחה שלא השתמשתם בפטור על פיצויי פיטורים בעבר. כדי לממש את סל הפטור, צריך להגיש בקשה מסודרת למס הכנסה, והיא צריכה להיות בנויה טוב. ברגע שהזכויות קובעו פעם אחת, אי אפשר לשנות - יש רק 120 ימים להתחרט וזהו.

החל ממתי זכאים לפטור הזה? גיל פרישה, או הגיל שבו מקבלים את קצבת הפנסיה, המאוחר מביניהם. למשל, אישה בת 60 שכבר מקבלת קצבת פנסיה אבל היא עדיין לא בגיל פרישה, אינה זכאית עדיין לפטור. גיל זה נקרא "גיל הזכאות".

הנה דוגמה להמחשה: חיה, פורשת התעשייה האווירית, קיבלה בסיום העבודה מענק פרישה של 150 אלף שקל ולקחה אותם לכיסה בפטור ממס, כדי לעשות שיפוץ בבית. מה המשמעות? שירדו לה מסל הפטור יותר מ-200 אלף שקל (המנגנון עובד כך, שכל שקל שמשכת בפטור, מוריד 1.35 שקל מסל הפטור, ה"ו). מכיוון שכך, תקרת הפטור ממס בקצבת הפנסיה שלה מתקזזת עם הכסף שכבר ניצלה. לכן כעת החלק הפטור ממס בקצבת הפנסיה שלה - לאחר החישוב שעושים לעניין - יהיה רק 3,200 שקל, ולא 4,425 שקל.

הנה עוד דוגמה למקרה שבו לא מממשים זכויות ועלולים לשלם על כך כסף רב מיותר. "הגיעה אליי לייעוץ אישה בת 65, שכבר מקבלת קצבת פנסיה אבל ממשיכה לעבוד בתפקיד בכיר", מספרת ארבל-אניטה, "היה נראה לה סביר לשלם מס על קצבת הפנסיה שלה, שהיא בגובה של כ-4,000 שקל. אך למעשה, היא לא הייתה צריכה לשלם עליה כי היא הגיעה לגיל הזכאות לפטור. לאחר שעשינו קיבוע זכויות, היא קיבלה החזר מס רטרואקטיבי. אבל אפשר גם לפספס את זה כי החזר המס ניתן מקסימום שש שנים לאחור. בקיצור, עדיף להיות נודניקים ולקבל את שמגיע לך, מאשר ליפול בין הכיסאות. זו עלולה להיות ממש החמצה".

4. איך מושכים סכום חד פעמי וחוסכים מס?

עד 2008 אפשר היה להפקיד כספים בקופות הגמל וביטוחי המנהלים למטרות משיכה של הון באופן חד פעמי, ולא קצבה. מאז כל כסף שהופקד בחסכונות האלה יועד כבר לצורך קבלת קצבה, וכיום אפשר למשוך חלק מהכסף כהון וחלק אך ורק כקצבה. מה קורה בקרנות הפנסיה? בקרנות החדשות אפשר למשוך רק את הפיצויים כהון (עד תקרה מסוימת, שמחושבת לפי עד כ-12 אלף שקל לכל שנת ותק), ועל התגמולים מוטל מס של 35% אם הוא נמשך כהון שלא כדין. בקרנות הוותיקות אפשר למשוך סכום חד פעמי גדול בדרך של "היוון", ועל כך בהמשך. במילים אחרות, המדינה לא רוצה שנמשוך את הכסף הפנסיוני כהון, כי אז אנחנו עלולים לבזבז אותו, אלא שנקבל אותו כקצבה - ותמריצי המס שהיא נותנת הם בהתאם.

מה כן אפשר לעשות? אפשר "להוון קצבה" (כמעט מכל חיסכון פנסיוני), שזה אומר - לקחת קצבאות עתידיות בהווה. צריך קצבת פנסיה מינימלית של 4,525 שקל בחודש כדי לעשות את זה.

במילים אחרות, אפשר למשוך כסף עד התקרה של סל הפטור, אלא שזה כמובן בא על חשבון משהו אחר. מה זה אומר? הנה דוגמה. שלומי פרש באחרונה מעבודתו באחד הבנקים הגדולים. יש לו קצבת פנסיה של כ-10,000 שקל מקרן הפנסיה. בנוסף יש לו גם קופת גמל שבה חסך יחד עם המעסיק שלו, ויש בה 200 אלף שקל. שלומי רוצה את הכסף הזה במזומן, ולא כקצבה חודשית, כדי לעזור לילדים.

השאלה היא איך הוא משתמש בפטור בצורה הכי נכונה, כך שיפסיד כמה שפחות כסף על מיסוי. באופציה הראשונה, הפחות מוצלחת, שלומי משתמש בכל הפטור על הקצבה שלו - כלומר, לכאורה "מבזבז" אותו שם - ואז מאבד 70 אלף שקל (35%), בגלל משיכת ה-200 אלף שקל (משיכה שלא כדין של כספי חיסכון פנסיוני). מה האלטרנטיבה? קודם כל להשתמש בסל הפטור כדי "להוון" את ה-200 אלף שקל, ואז להשתמש ביתרה של סל הפטור עבור הקצבה שלו. במצב הזה, הוא מאבד - אם יחיה עוד 15 שנה - רק 22,500 שקל (ראו סימולציה). "המקרה הזה מראה כמה חשוב לעשות שימוש נכון בנכס הזה שנקרא 'סל הפטור'", אומרת ארבל-אנטה.

שימוש נכון בפטור ממס בפרישה יכול לחסוך עשרות אלפי שקלים

5. מה קורה כשהופכים כסף נזיל לקצבה?

הנה הדילמה ההפוכה: נניח שיש לכם עשרות, אפילו מאות אלפי שקלים, בקרנות השתלמות וקופות הגמל. אתם לא זקוקים לכסף כסכום חד פעמי, אבל גם קצבת הפנסיה לא מספיקה לכם, ואתם מחפשים להמיר את הכספים לקצבה חודשית. מה אפשר לעשות? פתרון אחד הוא להעביר את החיסכון לקרן פנסיה או למה שמכונה "פוליסה לקצבה". בפעולה הזו אתם "נפרדים מהכסף", במובן זה שהוא כבר לא שייך רק לכם, אלא (אם מדובר בקרן פנסיה) לכלל העמיתים בקרן. היתרון הוא בכך שהקצבה תשולם לכם לכל החיים ללא הגבלה.

אפשרות אחרת היא להשאיר את החיסכון נזיל בקופה הקיימת, ולמשוך אותו "לשיעורין", מעין "הוראת קבע הפוכה" שהאדם יוצר לעצמו. במקרה הזה תוכלו לשלוט בגובה ההכנסה והכסף יישאר נזיל.

מצד שני, הכסף לא מובטח לכל החיים ובנקודת זמן מסוימת, בהתאם לגובה החיסכון, סכומי המשיכה והתשואה שהשיגה הקופה, הוא ייגמר. "חשוב לבחון את מאפייני הלקוח וצרכיו, כמו גיל, מצב רפואי, משפחתי, נכסים וחסכונות, ובהתאם לכל אלו לקבל את ההחלטה", אומר בן ארויה.

6. מה עושה מי שממשיך לעבוד בפנסיה?

מה קורה אם אתם מתכננים להמשיך לעבוד אחרי גיל פרישה, מכל סיבה שהיא? מתי שווה להתחיל לקבל את קצבת הפנסיה ומתי שווה לדחות את המהלך? והאם המעסיק בכלל חייב להפריש לכם לפנסיה אחרי גיל פרישה? אם זה מעסיק שכבר עבדתם אצלו טרם הפרישה, הוא מחויב להמשיך להפריש לכם לפנסיה. אך אם מדובר במעסיק חדש, הוא לא חייב.

אז להמשיך לחסוך לפנסיה או לא? בפנסיות הוותיקות, התשובה לא חד משמעית. יש מקרים שבהם זה כדאי, למשל אם השכר שלכם עלה מאוד בשנים האחרונות לעבודה, ויש מקרים שזה פחות כדאי, ומומלץ להתייעץ בעניין. בפנסיות החדשות, הצוברות, אין מניעה להמשיך ולחסוך, כי ככל שחוסכים יותר ודוחים את קבלת הקצבה, אז אחר כך היה תהיה גדולה יותר. מה שכן צריך לדעת, הוא שקצבת הזקנה מביטוח לאומי מקוזזת עם הכנסה מעבודה, ורק החל מגיל 70 אפשר לקבל אותה גם בלי מבחן הכנסה. קצבת הפנסיה אינה מקוזזת בכל מקרה.

7. מה לעשות כשהבורסה נופלת לפני הפרישה?

אנשים שפרשו בעיצומו של משבר הקורונה מקרנות הפנסיה החדשות הפסידו די הרבה כסף, שהרי כספי החסכונות האלה מושקעים בשוק ההון. מה קורה אם אתם עומדים בפני פרישה ויש טלטלה כלכלית גדולה בדיוק באותו הזמן וצניחה בבורסות?

אם יש לכם את האפשרות הכלכלית לחכות קצת, או לחלופין לבקש מהמעסיק להשאיר אתכם בעבודה עוד כמה חודשים, ייתכן שזה הדבר הנכון. אנשים שסיימו את עבודתם אבל עדיין לא מושכים קצבת פנסיה מהחיסכון הפנסיוני, יכולים להשאיר את הפוליסה בריסק זמני (כלומר, הם עדיין מבוטחים), ואם חס וחלילה קורה להם משהו, בן או בת הזוג יקבלו קצבת שאירים מלאה. לביטוח נכות כבר אין משמעות בשלב הזה.

8. מה עצמאים צריכים לדעת?

כיום עצמאים חייבים לחסוך לפנסיה, אך פעם זה לא היה כך, ורבים אכן לא חסכו. גם כיום, כשיש פנסיה חובה לעצמאים, עצמאים - בניגוד לשכירים - חוסכים לבד, ולכן מדובר בחסכונות קטנים יחסית.

עצמאים שעוד עשרות שנים לפניהם עד לפרישה, או אפילו שנים מעטות, ויש להם איך לחסוך מעבר למה שהמדינה מחייבת - כדאי שיחסכו באפיקי חיסכון פנסיוני, כלומר קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל. למה? כי זה כדאי מבחינת מיסוי.

עד להפקדה חודשית של כ-2,900 שקל בחודש, החוסך יכול לקבל חזרה 35% מהחיסכון שלו בהטבת מס (בהנחה שהוא מגיע לחבות מס). במילים אחרות, הוא מקבל חזרה 35 אגורות על כל שקל שהפקיד. בנוסף, התשואות פטורות ממס רווחי הון.

"יש עצמאים שמתקשים להפנים זאת. אם יש להם עוד כסף שהם יכולים לשים בצד, הם ישקלו כל מיני תוכניות בבנק, במקום לשים את הכסף במקום הכי משתלם - החיסכון הפנסיוני", אומרת ארבל-אנטה.

9. מי מקבל את הכסף אחרי המוות?

אם יצאתם לגמלאות עם פנסיה תקציבית או מהקרנות הוותיקות, נהניתם מהרבה יתרונות לאורך הדרך. אבל בכל הנוגע להורשת החיסכון הפנסיוני, יש לקרנות האלה חסרון, כי הן קשיחות ואינן מאפשרות לכם בחירה לגבי מי יקבל אחריכם את הפנסיה. זה אומר שכאשר תלכו לעולמכם, אחרי הפרישה, פנסיית השאירים תשולם רק לבן או בת זוג ולילדים עד גיל 21 - גילאים שבדרך כלל אינם רלוונטיים לגמלאים. אם אין לכם בן או בת זוג, והילדים שלכם בוגרים (מעל גיל 21), אין עוד מי שיקבל את הפנסיה אחריכם.

מה קורה בקרן פנסיה חדשה אחרי שהתחלתם לקבל קצבה? פה יש גמישות רבה הרבה יותר. קודם כל, אפשר לקבוע כמה בן או בת הזוג יקבלו כשיעור מהפנסיה שקיבלתם. ככל שתעניקו פנסיה גבוהה יותר לבן הזוג אחריכם, כך פנסיית הזקנה שלכם תהיה נמוכה יותר. הטווח לבחירה הוא 30%-100% מהקצבה. גם כאן שאירים מוגדרים כבן או בת זוג, וילדים עד גיל 21.

אם בלכתכם לעולמכם לא קיימים שאירים, נניח במקרה של אלמנים, גרושים, או אנשים שהם חד הוריים, וילדיהם כבר בוגרים - אפשר להגדיר מוטבים, שיקבלו את החיסכון. יש מסלולים רבים שאפשר לבחור מביניהם.

ביטוח מנהלים מספק אפילו יותר גמישות, במובן זה שאפשר להעביר את הכסף אחרי לכתכם למי שרוצים. 

שישה טיפים לפורשים


1. בדיקת נכסים. בדקו היטב מה היקף החסכונות והנכסים שלכם. אתר "הר הכסף" של משרד האוצר יכול לעזור
2. שימוש נכון בהטבות מס. כפנסיונרים אתם זכאים להטבות מס ייחודיות ("סל הפטור"). שימוש לא מושכל בהן עלול לעלות לכם הרבה כסף
3. אפשר לעבוד, ולקבל קצבת פנסיה. אם אתם ממשיכים לעבוד אחרי גיל הפרישה, יש מקרים שבהם שווה לקבל כבר את קצבת הפנסיה
4. לא חייבים לפרוש כששוק ההון בירידות חדות. אם שוק ההון סוער, ואתם חוששים לצאת לפנסיה בדיוק במועד הזה, ייתכן ששווה להמתין
5. אפשרויות להורשת החיסכון. אם פרשתם ואתם מבוטחים בקרן פנסיה חדשה או ביטוח מנהלים, יש מגוון אפשרויות להורשת החיסכון שלכם
6. טיפ לעצמאים. לעצמאים בכלל, וגם כאלה שנמצאים לקראת פרישה, משתלם לחסוך באפיק חיסכון פנסיוני, בגלל הטבות המס

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים