גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מצא דרור פויר שירה דווקא בידיעה על צמיחה שלילית

דרור פויר נזכר שהוא כמעט משורר דווקא כשקרא ב"גלובס" ידיעה על צמיחה שלילית "במונחים ריאליים מנוכי עונתיות"

דרור פויר / צילום: יונתן בלום
דרור פויר / צילום: יונתן בלום

א. פעם חלמתי להיות משורר, אבל די מהר גיליתי שאין לי את זה. מאז אני מחפש את השירה בכל דבר, אוסף משפטים יפים ומחלק לעצמי נקודות בגרסה פרטית של משחק המציאות הרבודה פוקימון גו, ובכל מקום אפשר למצוא. השבוע התחבאה לי השירה בתוך סוגריים (מתאים לה), בכתבתו של עמיתי ב"גלובס" גיא בן סימון, שעסקה במיתון אליו נכנסה כלכלת ישראל.

מיתון, כתב בן סימון, "מוגדר כשני רבעונים רצופים של צמיחה שלילית", והוסיף כי במונחי רמות התוצר, ההתכווצות במשק "מחזירה אותנו אחורה לרבעון הרביעי של 2016 (במונחים ריאליים מנוכי עונתיות)".

"במונחים ריאליים מנוכי עונתיות". יופי של משפט. נכון שעל פניו אפשר לטעון שמדובר באנטי שירה; בסופו של דבר מדובר בהסתכלות יבשה, קרירה ומנותקת על העבר, תוך התעלמות מהתנודות הקטנות של היומיום, והלוא מהי שירה אם לא תשומת לב לתנודות הקטנות של היומיום. והרי מהו אדם אם לא היומיום. אדם בלי יומיום זה ים בלי גלים; אין דבר כזה.

אבל אם נותנים למשפט עוד רגע, מתגלה יופיה של שירה אחרת, פנטסטית יותר. במקום לנסות להבין אותו, נעים פשוט להסתכל עליו, כמו על עץ שהאור והצל והרוח מציירים יחד פרצופים על העלווה הירוקה, ורוח שנושבת בין המילים מערבלת אותם לכדי מונחים עונתיים מנוכי ריאליה. והקיץ הזה, מוכרחים להודות, מנוכה לגמרי מריאליה. כולו ספק חלום.

"ההתכווצות במשק מחזירה אותנו אחורה לרבעון הרביעי של 2016 במונחים ריאליים מנוכי עונתיות". הניסיון הנואש של הכלכלה להשוות בין המספרים לחיים נוגע ללב כמו שיר כמיהה לעולם שכבר לא קיים: "חזרנו אחורה לרבעון הרביעי של 2016, במונחים ריאליים מנוכי עונתיות" - לא יודע מה איתכם, לי זה נשמע כמו תפילה חרישית. לו רק ניתן, לו רק ניתן, הייתי עושה זאת מזמן, ואפילו בלי לבדוק מה בדיוק היה ברבעון הרביעי של 2016. בטוח שהיה יותר נחמד מעכשיו, אבל כולנו יודעים טוב מאוד שאי אפשר לחזור לאחור.

ויותר מזה: בואו ננשום עמוק וניקח כל אחד רגע עם המחשבה, שהנתונים והטבלאות שיתפרסמו בעוד כמה שנים ישטיחו לגמרי את כל התנודות והמהמורות והסערות העונתיות שאנחנו עוברים ברבעון הזה ממש. בשבילנו זה לא רבעון, זה החיים, אבל כל זה יתפוגג כמו ספינת מפרש בחשיכה, כמו חלום עם הזריחה.

קשה לחשוב על זה, נכון? סימן שזו שירה.

חלומות / איור: תמיר שפר

ב. כבר שכחתי שחלמתי להיות משורר, אולי גם זה היה חלום, אבל השבוע מצאתי את השירה גם בהתפטרות בשידור חי של מגיש הטלוויזיה הלבנוני ויסאם עוראבי, ששפך קיתונות של בוז וזעם על הפוליטיקאים של ארצו. "המדינה הפכה לבית קברות לחלומות", אמר. בית קברות לחלומות.

איך אפשר לשמוע את המילים ולא לדמיין את עצמך פוסע לבד בשבילים הריקים של בית הקברות בין המצבות השותקות. אין הרבה. הנה אחת: פ"נ החלום להיות משורר. אני מניח אבן קטנה וממשיך. הנה עוד אחת: פ"נ החלום על פסיעה לבד בשבילים הריקים של בית קברות לחלומות. אני מניח אבן קטנה ופונה אל היציאה. בסוף כל בית קברות הוא בית קברות לחלומות, לא?

מה כל החלומות האלה, תשאלו? כי השבוע קראתי על מכשיר בשם דורמיו (Dormio) שפותח במעבדת המדיה של MIT, מקום רציני לכל הדעות. לטענת החוקרים מהווה המכשיר הזה פריצת דרך בתחום החלומי ביותר בחקר החלומות - להשפיע על החלומות, לכוון אותם.

החוקרים בנו מה שהם מכנים "אינקובטור של חלומות ממוקדים" (Targeted Dream Incubation); מכשיר לביש, שמודד ומתעד את נתוני הגוף ויודע לזהות את השלב ההיפנוגוגי בשינה; שלב התחלתי יחסית, בו אנחנו כבר יכולים לחלום אבל עדיין שומעים קולות חיצוניים. אחד השלבים הכי מקסימים ומסתוריים בלהיות אדם.

דורמיו משמיע אותות המתוזמנים לשלבי השינה וחוזרים על מידע ספציפי החודר לחלום ויכולים ממש להנחות החולם בזמן אמת. עשרות נבדקים עברו את התהליך ונראה שאכן, הצליחו להשתיל להם חלומות; גם אני יכול לדווח על הצלחה, רק קראתי על דורמיו וכבר הוא בחלומות שלי.

אני בטוח שלאנשי MIT כוונות טובות, אבל בחייאת, לא מספיקה לכם המתקפה המשולבת והבלתי פוסקת על כל החושים שלנו בזמן שאנחנו ערים, שאתם צריכים לשלוח ידיים גם אל השלב המתוק והתמים שבו המוח והגוף כמו נפרדים על רציף של תחנת רכבת דמיונית, זה נוסע צפונה וזה פונה מערבה. גם אתה על הרציף, מנפנף לשני הכיוונים ועולה מבולבל על שתי הרכבות. גם לשם הייתם צריכים לדחוף חיישן? גם ככה השתלטתם על הכול. תנו רגע אחד לבד, לעזאזל!

על זה בדיוק דיבר החבר ניטשה, שמת השבוע לפני 120 שנה והכיר מצוין את הרגע המדובר: "האם מכירים אתם את בהלת הנרדם?", שאל: "חיל ורעדה אוחזים אותו עד בהונות רגליו: הנה הקרקע נשמטת מתחתיו, והחלום מתחיל". באמת מפחיד להירדם כשכל רגע יכולים לקחת לך את החלום. ובהלת הנרדם היום גדולה לאין שיעור מבהלת הנרדם אז: היום אתה אפילו לא יודע אם זה החלום שלך שאתה חולם.

ג. ובכלל, את המציאות פתרתם שאתם באים לנו לחלומות? מה אתם רוצים מאיתנו ולמה לא תדחפו את החיישנים שלכם למציאות ותנסו לשנות אותה קודם, הא? או שאתם גיבורים גדולים עלינו רק כשאנחנו שוכבים במיטה בחושך? דווקא על הרגע הזה התיישבתם?

בואו נראה אתכם מזהים לא את הרגע המתוק של לפני ההירדמות אלא את הרגע הנורא של לפני התפרצות עצבים ואלימות, למשל. זה היה מביא קצת יותר תועלת לעולם מלהדביק עלינו עוד מכשיר כשאנחנו ישנים.

אפשר לומר שאני באווירה חלומית משהו, כי השבוע הוא שבוע מוזר בשבילי; אני בפער בין תאריכי הלידה שלי, העברי והלועזי. באחד מהם אני כבר בן חמישים ובשני עוד לא, כמו בסוג של שלב ההיפנוגוגי; עוד לא בן חמישים אבל כבר לא בן ארבעים ותשע. חולם, אבל עוד שומע קולות מבחוץ.

בכל מקרה, אני מעדיף את המציאות; באחד מהימים בשבוע שעבר, תגידו אם גם לכם היה יום כזה, צעדתי בצהרים בוואדי ערא עם אמהות ערביות נגד האלימות בחברה הערבית, ובלילה ישבתי בפתח תקווה על קערות צ’ולנט עם אנשי תקשורת חרדים במסעדה עם השם הכי טוב בעולם: "שאבעס מלאבס". השעה היתה כמעט שתיים בלילה כשיצאנו, הלומי קישקע, אל רחוב הרצל.

פתאום יכולתי לראות הכול בבת אחת. את כל הדרכים והצמתים והפניות שהובילו אותי אל הרצל פינת מונטיפיורי, פינה שאני מכיר טוב כל כך מילדותי. שכחתי לגמרי שהשארתי שם חתיכה מהלב שלי לפני כל כך הרבה שנים, והופתעתי שהיא עוד שם. הרמתי את החתיכה מהרצפה והכנסתי אותה למקומה. ירדנו לכיוון פלאפל חתוכה ולרגע אחד קצר יכולתי לראות את החיים במונחים ריאליים מנוכי עונתיות, מתכווצים ומתרחבים ומתפצלים ומתחברים, וזה היה בסדר גמור. כמובן שלא היה עלי חיישן שיתעד את כל מה שקרה, תצטרכו לסמוך עלי שהכול היה או לא היה.

עוד כתבות

תקיפה ישראלית בסוריה (ארכיון) / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: 12 חברי מיליציות פרו-איראניות נהרגו בתקיפת מפעל בסוריה

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו במשך היממה החולפת ליישובי הצפון ● 2 פצועים קל במטח לקריית שמונה ● שרפות פרצו בכמה מוקדים, בין היתר בקצרין ובנהריה ● כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה ● המגעים לעסקה - בבית הלבן הבהירו: "מצפים שישראל תשיב בחיוב לעסקה" ● עדכונים שוטפים

ארז אייזן ועמית דובדבני, צמד אינפקטד מאשרום, דוגמים מכונות דפוס של hp אינדיגו / צילום: תמי בר שי

"לפעמים שואלים איך אנחנו תומכים בישראל": זה הצליל החדש של אינפקטד מאשרום

חברי אינפקטד מאשרום, ארז אייזן ועמית דובדבני, חוו מקרוב את האובדן של קהילת הטראנס ב־7 באוקטובר ● בראיון עם גלובס הם מספרים על הטראק שהפיקו מצלילי מדפסות של hp אינדיגו, איתו יופיעו באירוע הדפוס הגדול בעולם תחת אבטחה כבדה

אדי ודר בהופעה. העיד בפני הקונגרס נגד טיקטמאסטר - וחזר לעבוד איתה / צילום: Reuters, Mario Anzuoni

כולם שונאים את טיקטמאסטר, אבל האם זה מונופול שכדאי לפרק?

משרד המשפטים האמריקאי הגיש תביעת הגבלים עסקיים נגד לייב ניישן והחברה הבת שלה טיקטמאסטר, שיצרו יחד מפלצת שלא מאפשרת לתחרות להתרומם ● לא ברור מה זה יעשה למחירי הכרטיסים, אבל בענף המשלב פוליטיקה, הון, בידור ופשע, אין ספק שזהו צעד משמעותי

שמואל אברמזון, הכלכלן הראשי / צילום: יוסי זמיר

בליץ פרסומים של הכלכלן הראשי באוצר מסמן מאיפה יגיעו הגזירות הגדולות הבאות

תוך פחות מחודש ובאופן חריג, פרסם הכלכלן הראשי שמואל אברמזון שלושה מחקרים על סוגיות שעומדות כעת על שולחן הדיונים באוצר ● נתונים על תעסוקת בוגרי החינוך החרדי, רווחי השיא של יבואני הרכב והיקף הטבות המס במשק, מתכתבים עם שאיפות המשרד לקראת תקציב 2025 ● המהלכים עוד ייבחנו מול מציאות פוליטית מורכבת

נטל המשכנתאות יגדל / איור: גיל ג'יבלי

הסיכון בשוק החוב מגיע לכיס של נוטלי המשכנתאות

לפי בדיקת גלובס, מי שהחל בהליך נטילת משכנתה לאחרונה עלול לפגוש התייקרות בהחזר החודשי, וגם לווים ותיקים במסלול ריבית משתנה צפויים לשלם יותר ● הסיבה: עליית תשואות האג"ח הממשלתיות מכבידה על הבנקים וגורמת לעלייה ● מה אפשר לעשות כדי לרכך את המכה?

הכניסה לנהריה / צילום: אייל פישר

2 פצועים קל במטח לקריית שמונה, שרפה פרצה בנהריה - ככל הנראה משבר מיירט

הירי לצפון לא עוצר: עשרות רקטות שוגרו היום גם לקצרין - שם משתוללת שרפה • מוקדם יותר: 2 כטב"מים התפוצצו באזור עכו ונהריה • על רקע ההצעה הישראלית לעסקה: קבינט המלחמה יתכנס הערב ב-20:00 - בהשתתפות ראשי צוות המשא ומתן • בבית הלבן מבהירים: "ההצעה הישראלית הועברה לחמאס ביום חמישי" • גלנט מצהיר: "מקדמים חלופה שלטונית לחמאס" ● עדכונים שוטפים

בנימין נתניהו וג'ו ביידן / צילום: ap, Alex Brandon

ביידן ונתניהו משתתפים במשחק מסוכן: ניצול הדדי של חולשות פוליטיות

נאומו של נשיא ארה"ב בסוף השבוע היה מחושב, נועז, רב–סיכונים — וערמומי ● הוא מעמיד את ראש ממשלת ישראל בפני בחירה: בין המשך המלחמה, קרע מדיני וזיהוי מלא של ישראל עם הרפובליקאים, לבין המשך התמיכה הדו–מפלגתית הרחבה, פוליסת הביטוח של ישראל באמריקה

דוד לוי / צילום: Matty Stern / U.S. Embassy Tel Aviv, ויקיפדיה

השר לשעבר דוד לוי הלך לעולמו בגיל 86


מפועל בניין לחתן פרס ישראל: דוד לוי, שעלה ממרוקו והתקדם מעבודה בבניין לפוליטיקה המקומית והארצית, הלך לעולמו • הוא הניח אחריו אישה ו-12 ילדים • לוי כיהן במשך למעלה מעשור כסגן ראש הממשלה, ניהל את משרד הבינוי והשיכון ולאחר מכן את משרד החוץ • בשנת 2014 הוזכר לוי כמועמד לנשיאות, ובערוב ימיו קיבל את פרס ישראל למפעל חיים

נתן שרנסקי / צילום: אלכס קולומויסקי

"בגולאג הייתי הרבה יותר חופשי ממי שחקר אותי": האיש שנלחם לטובת העם היהודי בראיון

שרנסקי, דמות מפתח במאבק לחופש היהודי והציוני, מביע אופטימיות לגבי עתיד מדינת ישראל אך גם לא חוסך בביקורת עליה ● את כישלון המודיעין וההנהגה להתמודד עם האיום הפלסטיני ב–7 באוקטובר הוא מאשים ב"רוח אוסלו" ● וגם: על מה התכתב עם המנהיג האופוזיציונר הרוסי אלכסיי נבלני לפני מותו?

צילום: רויטרס

מה הכי מפחיד: גבר זר, דוב או סטטיסטיקה

בשבועות האחרונים צצה ברשתות החברתיות שאלה שעוררה דיונים סוערים: במי תעדיפו להיתקל ביער, דוב או גבר זר? ניסינו לענות בעזרת נתוני אמת, וגילינו שמה שמפחיד באמת זה סטטיסטיקה ● הדרך שלנו להעריך סיכונים רצופה הטיות. האם נוכל להשתפר?

רכב SU7 של שיאומי בתערוכת הרכב בבייג'ינג / צילום: ap, Andy Wong

יצרנית טלפונים סינית עשתה משהו שאפל לא הצליחה: היא ייצרה רכב חשמלי

שיאומי מייצרת מכשירים לבישול אורז, סמארטפונים, מנורות ועכשיו גם מכונית - ומראה עד כמה נמוכים נעשו חסמי הכניסה בעולם הרכב החשמלי

מגדלי לנדמרק / הדמיה: 3d Vision

ארוחת בוקר של רותי ברודו: חברת הסייבר שעוברת למגדלי לנדמרק

קייטו נטוורקס תעזוב את משרדיה במגדל עזריאלי שרונה ותעבור למגדל לנדמרק במתחם שרונה ● החברה תשכור כ-17,000 מ"ר המשתרעים על פני 6 קומות בהסכם שהיקפו מוערך בתעשייה בכ-200 מיליון שקל לתקופה של חמש שנים

תומר וינגרטן מנכ''ל ומייסד סנטינל וואן / צילום: יח''צ

חברת הסייבר שצנחה אחרי הדוחות והישראלית שבדרך לנאסד"ק

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● יצרנית הזכוכית החכמה גאוזי צפויה להשלים הנפקה בנאסד"ק ●  סנטינל וואן הציגה תחזית מאכזבת ● וארבה רובוטיקס קפצה בחדות לאחר שהודיעה על קבלת הזמנות בהיקף של 103 מיליון שקל לגיוס חוב בבורסת בת"א

הנפקת טוקספייס בנאסד''ק / צילום: צילום מסך מתוך אתר נאסד''ק

המניה הפסיכולוגית שייסדו ישראלים קפצה בכ-360%. אך יש בעיה אחת בדרכה

בתחילת 2023 עמדו משקיעי טוקספייס בפני שוקת שבורה, כששווי פלטפורמת הטיפול הנפשי הווירטואלי התרסק ביותר מ־90% ● מאז, נסקה המניה ותוצאותיה השתפרו, אבל יונתן בן ארצי, מהמשקיעים המוקדמים בחברה, סבור כי היא זקוקה למשקיעים מוסדיים

אזרחים בהודו עומדים בתור כדי להצביע בבחירות, היום / צילום: ap, Prabhjot Gill)

OpenAI מאשימה: חברה ישראלית ניסתה להתערב בבחירות בהודו

OpenAI ומטא (Meta) הודיעו לאחורנה על חסימת מאות חשבונות פייסבוק ואינסטגרם הקשורים לקמפיין פוליטי שמאחוריו עומדת חברה ישראלית ● כעת, דווח כי אותה חברה ניסתה להשפיע על הבחירות בהודו דרך הפצת ביקורת על המפלגה השלטת (ה-BJP) ●  "איום מסוכן" על הדמוקרטיה, כינתה המפלגה ההודית את הקמפיין

פרויקט של עמרם אברהם בחדרה / צילום: איל יצהר

מי חברת הנדל"ן שמכרה כבר 1,000 דירות מתחילת השנה?

חברות הנדל"ן מדווחות כל אחת בתורה על עלייה משמעותית במכירות שלה, הן ברבעון הראשון של שנת 2024 והן ברבעון השני ● בולטת במיוחד חברת עמרם אברהם, אשר נהנתה מזינוק של 1,360% במכירת דירות ברבעון הראשון של השנה - אלה הסיבות

מכרו חברות ב־2 מיליארד דולר. האם המשבר הסתיים? / איור: גיל ג'יבלי

הושלם הגיוס הגדול ביותר והשכר בשיא: האם המשבר בהייטק הסתיים?

לאחר שנתיים קשות נראה שחל מפנה בהייטק הישראלי, כשבחודשים האחרונים יותר מעשר חברות נרכשו, ההשקעות עלו, ושכר העובדים הגיע לשיא של כל הזמנים ● אולם חלק מהמומחים לא ממהרים להגדיר זאת כהתאוששות, וטוענים: "יש פה שתי כלכלות נפרדות, אחת של 'כוכבי תעשייה' והשנייה של כל השאר"

''אילו נוצחה ישראל'', הוצאת ספריית מעריב, 1969. התקבל בארץ בלעג ובאיבה

יוני 1967: זה היה יכול להיגמר אחרת

שלושה עיתונאים כתבו ב-1969 ספר שנקרא "אילו נוצחה ישראל" ● במשך שנים לא התייחסנו לזה ברצינות, אבל כעת הסיפור נשמע קצת פחות פנטסטי

לישראל הייתה תוכנית סודית ליום שאחרי בעזה. חמאס חיסל אותה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ישראל שינתה את המבצע ברפיח בלחץ אמריקאי, הניסוי שעשוי לשפר את מיפוי המנהרות התת-קרקעיות בעזה וכך חיסל חמאס את תוכנית היום שאחרי של ישראל • כותרות העיתונים בעולם 

הדיון בבג''ץ על חוק הגיוס, היום (א') / צילום: ניצן שפיר

שופטי בג"ץ מאותתים: נחייב את המדינה לגייס חרדים לצה"ל

בג"ץ עומד להכריע בשאלת גיוס החרדים לאחר שנים של דחיות ● נראה כי השופטים תמימי-דעים שבהיעדר חקיקה ונוכח המצב יש להתחיל בגיוס בהתאם ליכולת צה"ל: "המדינה במלחמה, והצורך זועק" ● ארבע הערות על הסערה שמעסיקה את מקבלי ההחלטות מאז קום המדינה