גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוב סוער בקניון TLV: דרישות פינוי מיידי לשוכרים וטענות נגד הבעלים בן משה

לאחר רשתות האופנה, הגיע גם תורם של שוכרים בקניון שפועלים בתחום האוכל לקבל דרישות פינוי מהקניון • בין היתר מדובר במסעדת פיאנו פיאנו שנפתחה רק לפני חודשיים ● לטענת השוכרים, פעולותיו של הבעלים פוגעות בקניון • הנהלת TLV מסבירה שהשוכרים לא עומדים בתנאי השכירות

קניון TLV, בעיגול: מוטי בן משה  / צילום: כדיה לוי, אלון רון
קניון TLV, בעיגול: מוטי בן משה / צילום: כדיה לוי, אלון רון

שלוש וחצי שנים אחרי פתיחתו - מה קורה בקניון TLV, שבבעלות רבוע כחול נדל"ן שבשליטת מוטי בן משה? לידי "גלובס" הגיע לאחרונה רצף של דרישות פינוי לשוכרים הפועלים במתחם הקניון בתחום האוכל. רק בשבוע האחרון נשלחו דרישות פינוי לרוב עסקי ההסעדה במתחם. וזאת, לאחר מחלוקות עם רשתות אופנה, שכבר עזבו את המתחם לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמות עם בן משה ונמצאות במאבקים משפטיים מולו.

עוד נודע ל"גלובס" כי בכוונת שוכרים של חנויות במתחם לפנות בימים הקרובים לדירקטוריון הרבוע הכחול נדל"ן ול"הזהיר אותו" ממה שהם מכנים "אחריותם האישית למתרחש בקניון". בטיוטת המכתב שהגיע לידי "גלובס" וטרם הועברה לחבר הדירקטוריון, נטען כי בן משה נוהג בשוכרי החנויות בקניון TLV במה שהם מכנים "גסות רוח, בריונות, חוסר הבנה מוחלט למצב השוק, ותוך גרימת נזקים אדירים לא רק לשוכרי החנויות אלא גם לקניון עצמו". עם זאת, ישנם גם מי שאומרים כי בן משה מנסה לשיטתו לטייב את הקניון באמצעות הוצאת שוכרים שמפרים חוזים.

במכתב מוצע לחברי הדירקטוריון לדרוש דיון חירום ולברר סוגיות כמו השאלה כיצד קיימים עדיין שטחים פנויים רבים בקניון שלוש שנים לאחר פתיחתו, על אף המיקום היוקרתי במרכז תל אביב. וזאת, בעוד שבקניונים המתחרים אחוזי התפוס נושקים ל-100%. שאלה נוספת שמוצגת במכתב שפונה לחברי הדירקטוריון, היא האם קיימים שטחים שלכאורה רשומים בדוחות כשטחים מושכרים, על אף שמדובר בחנויות שסגרו את שעריהן ואינן פתוחות עוד לקהל.

מחלוקות עם שוכרים בתחום ההסעדה 

במקביל, שוכרים וגורמים בענף הנדל"ן טוענים בשיחות עם "גלובס", כי נודע להם שבכוונת בן משה לשנות את הייעוד של הקניון לטובת פרויקט אחר, ועל כן אחת המטרות שלו היא לרוקן אותו משוכרים.

כך או כך, נראה כי המתח בין השוכרים השונים לבין הקניון של בן משה עולה שלב בשבועות האחרונים. לידי "גלובס" הגיעו בשבוע האחרון מסמכים ששלחה הנהלת הקניון עם דרישות פינוי בשל מחלוקות שונים לקשת רחבה של שוכרים במתחם. בין היתר מדובר במסעדת הקפיטריה, שבחזית המתחם שנפתחה לפני שלוש שנים; מסעדת פיאנו פיאנו מקבוצת קפה קפה, שנפתחה רק לפני חודשיים בהשקעה של כ-3 מיליון שקל ונסגרה בשבוע שעבר. דרישות הפינוי האלה מצטרפות לדרישות שנחשפו ב"גלובס" בשבוע שעבר, שנשלחו לבית הקפה גרג ולביגה.

המאבק מול בתי הקפה מגיע בהמשך לפינוי החנויות בתחום האופנה - קסטרו, רנואר וטוונטי פור סבן. במקביל ישנן חנויות רבות שעומדות סגורות במתחם, שלושה וחצי חודשים מאז שחזרו הקניונים לפעילות לאחר הסגר.

שינוי תמהיל או כיוון חדש?

רוב השוכרים ששוחחנו עמם ביקשו לשמור על עילום שם, מתוך כוונה למצות את המו"מ המסחרי והמשפטי מול הקניון. רבים מהם טוענים, כי "בהנהלה עושים הכול כדי להכשיל את הקניון. בתמהיל, בכיוון. או שיש לו תוכנית גאונית שהוא רוצה להחליף את כל הקניון, או שהולכים כאן לאבדון".

אחת המחלוקות שהגיע לשיא בשבוע האחרון היא מול מסעדת פיאנו-פיאנו שמחציתה נרכשה בפברואר 2019 על ידי קבוצת קפה קפה, עם סגירת המסעדה - חודשיים בלבד לאחר שנפתחה. כעת מתברר כי ממש באותם ימים שבהם נפתחה המסעדה, הוגשה תביעה נגד בעליה בשם קניון TLV.

באי כוחו של הקניון טוענים, כי במרץ האחרון החברה הודיעה לעו"ד לימור בן נון המייצגת את הרשת, על ביטולו של הסכם השכירות של בעלי פיאנו פיאנו, ודרשה את פינוי הנכס. המחלוקת בין הצדדים נוגעת, בין היתר, לעיתוי פתיחת המסעדה החגיגית שתוכננה, לפי דיווחים, לאמצע חודש מרץ, ונדחתה בצל משבר הקורונה לאמצע יוני.

בתביעה טוענים באי כוחו של קניון TLV טענות שונות, הנוגעות למועדי העברת תוכניות תכנון העבודה של המסעדה, אי העמדת מלוא הבטוחות על פי הסכם השכירות וביטול ההוראה לחיוב חשבון ואי תשלום דמי השכירות ודמי הניהול - מה שהיא מכנה הפרה יסודית של הסכם השכירות. בנוסף לכך, קניון TLV מאשים את פיאנו פיאנו ב"אי פתיחת המושכר" עוד בדצמבר 2019.

המחלוקות הללו כעת, מצטרפות לחילוקי דעות נוספים מול שורת רשתות, בטענה כי הקניון מסרב לשחרר ערבויות לשוכרים שחוזיהם בקניון הסתיימו כבר בחודשים מרץ ואפריל וממתינים בימים אלה לתשובות מהנהלת הקניון.

עסק מהותי לרבוע הכחול

קניון TLV פתח את שעריו לציבור הרחב במרץ 2017. הקניון הוקם בבעלות משותפת של רבוע כחול נדל"ן וגינדי, אך השותפות בין הצדדים הסתיימה בסוף 2019, כשרבוע כחול נדל"ן השתלטה על הקניון שנמצא מאז בבעלותה המלאה.

פתיחת הקניון לוותה בקשיים עסקיים ובתנועה דלה של קונים ומבקרים, שאילצו את היזמים להגדיל את הוצאות השיווק שלו ופגעו בתוצאותיו התפעוליות. בימיו הראשונים הקניון הוגדר כקניון אופנה בלבד, ולא פעלו בתוכו עסקי הסעדה כלל. בהמשך, החליטה הנהלת הקניון לשנות כיוון, ובמהלך הזמן נפתחו בו מספר מסעדות ודוכנים. המסעדות היו אמורות לשפר את תנועת המבקרים. בינתיים, שוכרים משמעותיים דוגמת פוראבר 21 עזבו את הקניון, וסגרו את פעילותם בישראל.

אלא שמאז נראה היה כי תמונת המצב השתנתה. רשתות חדשות ובינלאומיות פתחו חנויות בשטחי ענק בקניון, בראשן אנתרופולוג'י מקבוצת פוקס. טרום משבר הקורונה נראה היה כי הקניון עבר למומנטום חיובי, ואף הציג עליה בפדיונות.

אלא שמשבר הקורונה ערער מחדש את היציבות הזו: כעת גם רשת אנתרופולוג'י צפויה לעזוב בקרוב את הארץ, ולסגור את החנות שפתחה במתחם לפני שנה וחצי בלבד.

בדוחות רבוע כחול נדל"ן מוגדר קניון TLV כמבנה מניב "מהותי מאוד" לקבוצה. נכון לרבעון הראשון של 2020 שווי הנכס מוערך בכ-1.5 מיליארד שקל. ברבעון הראשון של 2020 הציג הקניון NOI ששל 20.3 מיליון שקל, ורשם הפסדי שיערוך של כ-1.25 מיליון שקל. שיעור התפוסה הממוצע בנכס ברבעון עמד על 84%, ודמי השכירות הממוצעים למ"ר חודשי בשקלול הנחות הקורונה הינם 210 שקל.

בהערכת השווי העדכנית של קניון TLV המצורפת לדוחות הרבעון הראשון של 2020 שבוצעה על ידי שמאי חיצוני, נרשם שווי גבוה יותר - 1.6 מיליארד - זאת לאחר הפחתה בסך 9 מיליון שקל בגין הקלות שניתנו לשוכרים בנכס לאור משבר הקורונה.

"התנהגות רציונלית. בעיה בהסברה"

למרות הביקורת החריפה, ישנם שוכרים משמעותיים במתחם שדווקא מרוצים, ושטוענים כי הם מבינים את הלך הרוח של בן משה. "נכון שיש קבוצות קניונים גדולות כמו עזריאלי ומליסרון שמוכנות להקלות ולגמישות, כי זה חלק מהאינטרס הרחב ומהעוצמה שלהן. אלה זקוקות להישרדות של כל הרשתות, בן משה מסתכל על זה בצורה קרה של 'האם זה שווה לי'. הוא אומר - אני לא מוכן לעבוד עם שכר דירה נמוך', ואם למותג מסויים אין השפעה גדולה או ערך מוסף לקניון, הוא לא מתגמש".

עוד טוענים אותם שוכרים, כי ישנם מותגים ישראליים שמתקשים לייצר פדיונות ומולם עיקר המחלוקות, "הוא לא מוציא את זארה או H&M או מישהו שיש לו ערך גדול לקניון. כולם חושבים מי זה המשוגע הזה. אבל כשמסתכלים על מערכת השיקולים שלו באופן רציונלי - הוא לא עושה שטויות, פשוט אין לו את הרגישות להסביר את עצמו. הוא לא מנותק בפעולה שלו, הוא מנותק ברמת ההסברה שלו".

מקורות בהנהלת הקניון אומרים היום ל"גלובס: "נתקלנו בבעלי מסעדות שהחליטו על דעת עצמם שהם לא משלמים שכר דירה, ובשוכרים שרכבו על הגב של הקניון שהפר ברגל גסה את החוזים עוד טרום עידן הקורונה וכעת מנסים לנצל את המצב. חובות של רשתות שעזבו את המתחם נמצאים בבירור, ואנחנו מנסים לפתור את הכול עם כולם".

מהנהלת הקניון נמסר בתגובה: "קניון TLV מקפיד לפעול ע"פ חוזי השכירות ומתווה ההקלות שהותאם למצב העסקים לנוכח מגפת הקורונה. לצערנו, מספר מועט של משכירי נכסים שככל הידוע לנו כשלו בעסקיהם בלי קשר לקורונה, מפרים את התחייבויותיהם ברגל גסה וטועים לחשוב שמסע הכפשות נמשך ב'גלובס' יניב להם תועלת מסחרית כלשהי. זה לא יקרה. הקניון יפנה על פי דין שוכרים שלא עומדים בהתחייבויותיהם. הקניון כבר חתם התקשרויות חדשות עם שוכרים חלופיים בעלי איתנות מוכחת וימשיך לשפר את תמהיל העסקים ומגוון ההיצע לציבור". 

עוד כתבות

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● פאוול:"השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● טראמפ מדיה צללה ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

בנק דיסקונט ובנק לאומי

הריבית במשק נשארת גבוהה, המינוס לא השתנה, והבנקים מקזזים הטבות

בנק לאומי הודיע כי הוא מעלה את הריבית המקסימלית לחשבונות שנמצאים במשיכת יתר ● דיסקונט הודיע לפני כמה שבועות על ביטול ההטבה על אוברדאפט עד 2,000 שקל