"רוב האוכלוסייה הערבית לא יודעת מה זה הייטק באמת. אני הגעתי לשם בגלל שמדובר בתחום שחשבתי שהוא נוצץ. הייתי נוסע וראיתי שמחלקים להם רכבים וטלפונים. למרות שהתקבלתי לרפואה בשלוש אוניברסיטאות, הלכתי ללמוד מדעי המחשב". כך סיפר היום דאוד כבהא, "מוביל טכנולוגי ומומחה תוכנה" מחברת אמדוקס בפאנל "בין אקדמיה לשוק העבודה: האם הצעירים יודעים לקראת מה הם הולכים?" שנערך במסגרת כנס "גלובס", "משנים את הקודים - מצמיחים את ההייטק בחברה הערבית".

כבהא המשיך וסיפר, כי "הייתה התנגדות מצד ההורים שרצו שאהיה רופא, אבל הנה אני מוכיח להם שהכל משתלם בסוף". כיום, כמי שלוקח חלק בפעילות של חברת אמדוקס לקידום הנושא, אמר כבהא כי הוא רואה ש"אנשים נחשפים יותר להייטק בחברה הערבית, אבל עדיין לא מספיק". לדבריו, "כחברה שתומכת בחדשנות וגיוון אנחנו באמדוקס נכנסנו לפני הרבה זמן לחברה הערבית וממשיכים בכך", וסיפר על תוכניות של החברה לפעילות עם בתי ספר תיכונים.

כבהא סיפר על הקשיים של תלמידים ערבים שמגיעים ללימודים גבוהים וכי תלמידים רבים חוטפים שוק ממש בעת הגיעם ללימודים ובשל כך יש נשירה רבה. הוא הציג כדוגמה פרויקט שנעשה בשיתוף פעולה של החברה עם התיכון הערבי-אורתודוכסי במסגרתה התלמידים מגיעים לחברה לשיעור של שש שעות בכל יום ראשון במשך שנה שלמה, בסופה, לדבריו, "הם יצאו עם אפליקציה שברצונם לפתח". כבהא סיפר כי בנוסף מתקיים שיתוף פעולה עם עמותת צופן במסגרתו הם מקדמים את ההייטק בחברה הערבית "תחת הכותרת מביאים את ההייטק לחברה הערבית ומביאים את הערבים אל ההייטק".

ולאא' אבראהים, מנהלת פיתוח הון אנושי בעמותת צופן, סיפרה כי "מרבית הסטודנטים שלומדים הנדסה הם דור ראשון להייטק במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב דור ראשון לאקדמיה. הם לומדים מקצועות הנדסה אבל בהשוואה לסטודנטים היהודים, לא יודעים מה זה להיות מהנדס. הם לא מכירים כמעט מהנדסים בהייטק. הם פחות מכירים את ההתמחויות את החברות - זה הקושי העיקרי".

סמנכ״לית משאבי אנוש במיקרוסופט ישראל אריאלה שינא סיפרה על הצעדים שנוקטת החברה כדי לסייע למועמדים ערבים, "אחרי שראינו הרבה נפל וחוסר ביטחון שנובע בעיקר מפאת גילם הצעיר יחסית". שינא ציינה כי אחת הפעולות הכי מועילות שנעשות כדי להתגבר על כך היא הכנה לראיונות. בנוסף, סיפרה, "התחלנו ללוות את העובדים הללו עם עובדים ערבים אחרים". הצד השני של הסיפור, לדבריה הוא "המחויבות של החברה והמנהלים לגיוס", ולכן, אמרה, "גם אנחנו צריכים להתכונן בהתאם".

סמנכ"לית פיתוח עסקי בחברת סיסקו ישראל, זיקה אב צוק טענה בפאנל כי "כיום הסטודנטים הערבים לא לבד, משום שיש הרבה אנשים במרחב שלנו שצריכים לחשב מסלול מחדש ולבחור האם לעבוד בתעשיית ההייטק. אבל לשם כך צריכים קודם להכיר את האקוסיסטם הזה - לא מספיק רק ללכת ללמוד קורס כדי להתחיל לעבוד. כיום, צריך להכיר גם את השחקנים ואת החברות. לכן אנחנו מובילים יוזמה עם מכללות ואוניברסיטאות, כדי לעזור להם להיות חלק מהעולם הזה. ההנגשה היא דרך הצטרפות לקבוצה שבה אפשר ללמוד על כל אחד מענפי ההייטק שבהם אפשר למצוא עבודה, בין השאר באמצעות הסתייעות במנטורים. נשיק את המיזם הזה ב-2 בספטמבר".