גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שר התקשורת קבר את הרפורמה ויש מי שימשיכו לשלם כפול לספקיות האינטרנט

מאות אלפי לקוחות משלמים ללא סיבה לשתי ספקיות אינטרנט שונות • במשרד התקשורת רצו לעשות סדר וגיבשו מתווה לפיו כל "מנוי רדום" ינותק אוטומטית • מה גרם לשר יועז הנדל לבצע סיבוב פרסה? ● מהמשרד נמסר: "עובדים על שימוע שיחסל כליל את התופעה"

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

בישראל יש ככל הנראה יותר מרבע מיליון מנויים אשר משלמים לספק אינטרנט שהם לא צורכים ממנו כל שירות ואינם גולשים באמצעותו, לקוחות האינטרנט "הכפולים" או "הרדומים". רק לאחרונה המליצו במשרד התקשורת לאמץ מדיניות ולפי יש להורות לספקיות האינטרנט להפסיק ולחייב לאלתר מנוי שלא גלש במשך שנה. אלא שזמן קצר לאחר מכן פורסמה הודעה ולפיה נקבע תהליך וולונטרי אשר במסגרתו החברות יפעלו באופן יזום מול הלקוחות.

לדברי מקורות בשוק, להחלטה של המשרד להורות על ניתוק לאלתר של מנויים רדומים הייתה צפויה להיות השפעה מהותית על מצבן הפיננסי של החברות. זאת מכיוון שחלקן היו נדרשות לבצע מחיקות בדוחות בהיקפים משמעותיים.

מדובר בבעיה הנמשכת במשך שנים, כמעט ללא כל טיפול. האזרחים משלמים סכומי כסף גדולים ומיותרים, וספקי התקשורת הגדולים גורפים אותם לכיסיהם ללא כל השקעה מצדם. הפעם היחידה בשנים האחרונות בה הנושא עלה לכותרות הייתה ב-2016, כאשר חברת פרטנר החליטה להפסיק לחייב כרבע מיליון לקוחות רדומים שלא גלשו במשך שנה ויותר. גורמים בכירים בחברה מסרו אז כי מדובר במחווה צרכנית אצילית, אולם מדובר היה ביותר מכך. ככל הנראה בפרטנר חששו בעיקר מתביעה משפטית שתחשוף אותם להחזרים רטרואקטיביים שבע שנים אחורה, שהיו מגיעים לסכומי עתק. בחברה העדיפו להפסיק ולחייב את הלקוחות מאותה נקודה והלאה, ולקוות שהנושא לא יגיע לכדי תביעה ייצוגית, דבר שאכן לא התרחש.

אך ברור שפרטנר לא לבד. בלב ליבה של הבעיה ניצבת השיטה הנהוגה בישראל לחיבור לאינטרנט, המחייבת את הלקוח להתקשר עם ספק תשתית וספק אינטרנט. בעוד שללקוח לא יכולות להיות שתי תשתיות, הוא בהחלט יכול להיות מחויב על ידי מספר ספקי אינטרנט, ואפילו לא להיות מודע לכך. אותם רבע מיליון לקוחות שפרטנר מחקה לא היו לקוחות שהחליטו לפרוש מעולם האינטרנט. הם כמובן המשיכו לגלוש, רק שהם עשו זאת דרך ספק אחר, ובמקביל פרטנר המשיכה לחייב אותם פרטנר על שרות שכלל לא צרכו.

למה שמישהו ישלם ליותר מספק אינטרנט אחד?

נראה כי משרד התקשורת מעולם לא טרח לבקש מהמפעילים נתונים מספקים לגבי היקף הבעיה. בחודשים האחרונים צוות מיוחד מטעם המשרד עסק בבעיה, אך גם הפעם לא ברור האם המפעילים התבקשו למסור נתונים על ההיקף המלא של הבעיה.

אלא שלאחרונה זכינו להצצה נדירה לנושא. לפני מספר חודשים פרסם משרד התקשורת מסמך די תמוה שכותרתו "סוגי ותעריפי חבילות שירותים בתחום האינטרנט". כשביררנו מהי מטרת המסמך הסתבר שמדובר בניסיון להגביר את המודעות הציבורית לאפשרויות מוזלות לחיבור לאינטרנט. במסמך הציג המשרד את התפלגות צריכת חבילות האינטרנט לסוגיהן, וקבע כי 42% מלקוחות האינטרנט בישראל גולשים במודל של חיוב מפוצל (לקוחות המחויבים בנפרד על ידי בעל התשתית וספק האינטרנט), בעניין זה מפנה המשרד להערת שוליים שבה הוא מסביר כי "ייתכן ואחוז זה מוטה כלפי מעלה מכיוון שישנם כ-180 אלף לקוחות אשר רוכשים שירות ISP (ספק אינטרנט, ג"פ) מיותר מספק גישה אחד". אלא שכלל לא ברור איזו סיבה יכולה להיות ללקוח לרכוש שירות ISP מיותר מספק אחד. הרבה יותר סביר להניח כי מדובר בלקוחות אשר מחויבים על ידי מספר ספקים, ככל הנראה בלי שיש להם מושג על כך.

באותו סקר מפורט גם כי כ-20% מלקוחות האינטרנט בישראל גולשים במתכונת של "באנדל הפוך" - מסלול שבו הלקוח מקבל שירות גישה (תשתית) לאינטרנט של חברת בזק ושירות גישה לאינטרנט (ISP) מספקית השירות, וזאת באמצעות קבלת חשבונית אחת מבזק בלבד. המשרד אינו מתייחס לסוגיית הכפילות בקרב לקוחות אלו, אך מדובר באוכלוסייה המתנהגת באופן זהה לחלוטין לאוכלוסיית הלקוחות בחיוב מפוצל (למעשה חלק גדול מהם התחילו בבאנדל הפוך, ובשל החובה לפצל באנדל אחרי שנה, עברו למסלול החיוב המפוצל), כך שניתן להניח כי בקרב לקוחות אלו יש כ-90 אלף לקוחות "כפולים" נוספים. לפיכך בהחלט יכול להיות שיש היום בישראל כ-270 אלף לקוחות המשלמים לספק אינטרנט שהם אינם צורכים ממנו כל שירות ואינם גולשים באמצעותו.

חיובי היתר הללו מסתכמים בעשרות מיליוני שקלים בשנה והיו יכולים להיחסך לציבור אם משרד התקשורת היה פועל למען הצרכנים (כאמור, פרטנר הפסיקה ב-2016 ביוזמתה לחייב כ-250 אלף לקוחות, כך שבהחלט יכול להיות שהיו ימים בהם בישראל היו למעלה מחצי מיליון לקוחות כפולים).

נסיגה מפתיעה מהמלצת מדיניות עדכנית

לפני מספר חודשים, לאחר שהנושא הוצף ב"גלובס" שוב ושוב, החליט מנכ"ל משרד התקשורת היוצא נתי כהן להקים צוות לטיפול בבעיה. נראה כי הצוות לא פעל במרץ לקדם פתרון לבעיה, אבל בסופו של דבר הגיש את מסקנותיו למנכ"ל המשרד. אחת המחלוקות שהתעוררו בצוות הייתה בנוגע לאופן ההגדרה של מנוי "רדום". היו כאלה שסברו שמנוי רדום הוא מי שלא גלש כלל במשך שלושה חודשים, אחרים חשבו שיש לקבוע כי לקוח יחשב רדום רק אם לא גלש במשך שנה שלמה. דעתם של האחרונים התקבלה ובסופו של דבר המנכ"ל היוצא כהן הגיש לשר התקשורת המלצה להורות למפעילים להפסיק ולחייב לאלתר מנוי שלא גלש במשך שנה. בינתיים, כהן פרש והוחלף על ידי לירן אבישר בן-חורין, והנושא המשיך להמתין להכרעת שר התקשורת. ואז לפתע לפני כשלושה שבועות, ב-11 באוגוסט, פרסם משרד התקשורת הודעת דובר, שכותרתה "עליית מדרגה בשקיפות ובשירות: שר התקשורת הורה על פרסום מדד חדש שידרג את מצוינות חברות התקשורת, ועל הפסקת תשלום אוטומטית של מנויים רדומים".

הדבר התמוה ביותר בהודעה היה העיתוי, היא לא לוותה במסמך החלטה וגם לא במסמך מדיניות או שימוע. סתם הודעת דובר תלושה שאין מאחוריה דבר הנראה לעין. כך נכתב בהודעה: "עוד הורה השר לייצר פתרון לסוגיית 'המנויים הרדומים' - בכוונת המשרד לפנות למפעילות ולידע כי בכוונתו לפעול למיגור התופעה בה מנוי משלם על אף שאינו עושה שימוש בשירות. המתווה המסתמן בשלב ראשון יהיה לאפשר לחברות פרק זמן לפעול באופן עצמאי לאתר את אותם מקרים ולחדול את הגבייה מאותו לקוח רדום". זו נסיגה מפוארת מהמתווה עליו המליץ כהן - במקום הנחיה לנתק לקוח רדום, נקבע תהליך וולונטרי אשר במסגרתו החברות יפעלו באופן יזום מול הלקוחות, שכאמור למעשה הם לא ממש לקוחות ואינם מקבלים שום שירות.

בינתיים, מאז שפורסמה הודעת הדובר לא קרה דבר. החברות לא קיבלו שום הנחייה, אף אחד לא ידע אותן כי עליהן לנקוט בפעולות כלשהן ולא פורסם שום מסמך לשימוע. נשאלת השאלה, מדוע אצה למשרד הדרך לפרסם הודעת דובר שנראה כי היא חסרת משמעות וריקה מתוכן? דבר אחד קופץ לעין בהקשר לעיתוי פרסום ההחלטה - בשבוע שלאחריה פרסמו חברות התקשורת את הדוחות הכספיים שלהן לרבעון השני של 2020. קבוצת בזק, סלקום ופרטנר פרסמו דוחות כספיים ימים ספורים לאחר ההודעה. לדברי מקורות בשוק להחלטה של המשרד להורות על ניתוק לאלתר של מנויים רדומים הייתה צפויה להיות השפעה מהותית על מצבן הפיננסי של החברות. זאת מכיוון שחלקן היו נדרשות לבצע מחיקות בדוחות בהיקפים משמעותיים.

ממשרד התקשורת נמסר כי "המשרד עובד בימים אלו על שימוע שיחסל כליל את תופעת המנויים שאינם פעילים ומשלמים מכאן ואילך. לגבי מאגר המנויים הרדומים הנוכחיים, המשרד יפעל בנחישות לטיפול בתופעה כאשר בשלב ראשון הדבר יעשה בהסדרה עצמית שהמשרד ילווה ובשלב שני בהתערבות רגולטורית שיבצע המשרד".

עוד כתבות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו שניים מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת שכוללת עשרות חברות, בעיקר בתחום הטלקום ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות של האחים, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אבל לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה", אומר אחד מהם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?