גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שקיפות, אמון ודוגמה אישית: האם הקורונה תשנה את אופייה של המנהיגות העסקית?

שנה חלפה מאז הצהרת "השולחן העגול" של מנכ"לי חברות הענק בארה"ב, שלפיה חובתן של החברות לספק ערך לכל מחזיקי העניין, ולא רק לבעלי המניות ● האם תפיסת העולם הניהולית השתנתה מאז?

ג’יימי דיימון, מנכ”ל ג’יי פי מורגן, במפגש “שולחן עגול” של מנהלי עסקים בוושינגטון / צילום: Larry Downing, רויטרס
ג’יימי דיימון, מנכ”ל ג’יי פי מורגן, במפגש “שולחן עגול” של מנהלי עסקים בוושינגטון / צילום: Larry Downing, רויטרס

לפני כשנה פורסמה הצהרת 181 מנכ"לי-העל של הקהילה העסקית בארה"ב, במסגרת מועדון "השולחן העגול" שלהם - הצהרה שבגלל האופי המהפכני והמאוד בלתי צפוי שלה, זכתה להד תקשורתי חזק ביותר. בקליפת אגוז, ההצהרה דיברה על כך שחובתה של החברה העסקית לספק ערך לכל מחזיקי העניין בה, ולא רק לבעלי המניות, ומבחינה זו היא ייצגה פניית פרסה מוחלטת מהצהרת אותו מועדון "שולחן עגול" 22 שנה קודם לכן, שהכירה אך ורק בזכותם של בעלי המניות והתעלמה מכל שאר מחזיקי העניין.

רשימת החותמים על ההצהרה והחברות שהם עומדים בראשן עוררה תהיות, שכן היו בה חברות כמו בתי השקעות גדולים, חברות נפט גדולות ומזהמות, חברות פארמה - ובקיצור, לאו דווקא חברות שידועות בדאגתן לסביבה או בממשל התאגידי שלהן.

הביקורות מיהרו להגיע - וטענו כי לחברות האלה יש היסטוריה ארוכה של הגנה על האינטרסים שלהן עם הגישה של מיקסום רווחים לבעלי המניות ולמנכ"לים שלהן; הן לא מכות על חטא; ההצהרה אינה אותנטית; מילים לא עולות כסף; לא התלוו להצהרה שום תוכניות מעשיות ושום מעשים קונקרטיים, כמו קיצוץ וולונטרי בשכר המנכ"לים והעלאת שכר עובדיהם; הם נותנים לעצמם גמישות ניהולית אמורפית, שיכולה לשמש תירוץ לכישלון עסקי; הגישה הזו תפגע בחדשנות של המגזר העסקי; ובכלל, אין זה מעניינם - זה עניין לדירקטוריון שקובע מדיניות, ולמדינה שקובעת את המסגרת החוקית ומהו תפקידה של חברה עסקית. לטענת המבקרים, המנכ"לים נוטלים לעצמם סמכות לא להם לקבוע מדיניות חדשה.

יום השנה להכרזה הצית מחדש את הביקורת. אותו מועדון "שולחן עגול" ממהר עכשיו להכריז שאפשר כבר לחוש בתוצאות של אותה הכרזה. חברות המועדון, כך נטען, הביעו תמיכה בהעלאת שכר המינימום הפדרלי, בחובת תשלום ימי מחלה וכדומה. ועדיין, הביקורת נמשכת עם אותם טיעונים - רק שעכשיו, בחלוף שנה, אפשר להתחיל לבדוק האם משהו ממשי אכן השתנה, וכבר נעשו כמה מחקרים בעניין.

אחד המחקרים, פרי עטם של פרופ' אריה בבצ'וק ורוברטו טלריטה, פורסם לפני כשלושה שבועות ב"וול סטריט ג'ורנל", והוא מראה שהמנכ"לים המצהירים בכלל לא הביאו את ההצהרה לדיון בדירקטוריונים שלהם - מה שמעיד על חוסר רצינותם, וההחלטות שהתקבלו בדירקטוריונים במהלך השנה בנושאים שונים, ממשיכות לייצג את הקו של עליונות בעלי המניות (shareholders primacy), ולא את עליונות מחזיקי העניין (stakeholders primacy) כמתחייב מן ההצהרה.

נעשו עוד כמה מחקרים בשנה האחרונה. לא כולם חד-משמעיים כמו המחקר הזה, ויש הטוענים, למשל, כי כיום קשה יותר לחברות לפטר עובדים ובה בעת להכריז על תשלום דיבידנד.

המבחן של ההצהרה יהיה בביצוע

חודש אחרי ההצהרה של השולחן העגול ב-2019, פורסמו ב"גלובס" כמה טורים שכתבתי בנושא, ובחלקם ניתחתי את ההצהרה ואת מה שעומד מאחוריה. טענתי אז שגם אם כל הביקורת על ההצהרה הייתה נכונה, הרי שדי בכך שהיא נובעת מהכרה במציאות שנוצרה בחברה ובפוליטיקה האמריקאית, שזה דבר חיובי כשלעצמו.

התייחסתי אז לתופעות כמו "אוקיופיי וול סטריט", ברני סנדרס, והלך הרוח בציבור הצעיר של ארה"ב, שכבר לא מתייחס לסוציאליזם כאל מילה גסה. שאלתי גם האם המצהירים הם מומרים, ששינו מרצונם ומהכרה את תפיסת עולמם, או שהם אנוסים שנאלצו להצהיר זאת לנוכח הלכי הרוח בחברה האמריקאית? ראיתי בהם אנוסים, אבל אמרתי שלמילים יש ערך משלהן - וברגע שהן יצאו מפיהם של המנכ"לים, גם אם הן לא אותנטיות, יש להן כוח משלהן.

וכמו בכל דבר מסוג זה, כתבתי באחד מאותם טורים כי "המבחן של ההצהרה הזו יהיה בביצוע, ביישום בתוך אותם ארגונים שהחותמים האלה מנהלים, וזה עניין להרבה זמן", כי היישום צריך להתחיל מלמעלה - וללא דוגמה אישית, אין להצהרה כמעט ערך.

מבחינה זו, גם למחקרים שנעשים אחרי שנה בלבד אין כמעט ערך, ולא במקרה סיימתי במילים: "ייתכן שצריך יהיה לחכות שדור המנהלים הזה, בני 50-60 ויותר בדרך כלל, יתחלף בתוך 10-15 שנה, ובני דור המילניאלס יגיעו לעמדות ההשפעה שלהם".

הקורונה אמורה להאיץ את היישום

וכאן, אנחנו מתחברים לעת הזו, לקורונה. בניגוד לטענת אחד החוקרים הרציניים בעניין, הקורונה לא אמורה להפריע ליישום ההצהרה, אלא בדיוק להפך. היא אמורה להאיץ את תהליך היישום.

הווירוס הזערורי של הקורונה הצליח בתוך פרק זמן קצר מאוד לזעזע את יסודות העולם כפי שהורגלנו לחיות אותו. כל מה שהיה מובן מאליו כבר אינו מובן מאליו, גם בחיים האישיים של כל אחד מאיתנו וגם בחיים העסקיים - והשניים האלה הרי משולבים זה בזה.

ברמה האישית, הביטחון התעסוקתי שהיה קיים במצב של שיעור אבטלה נמוך ביותר, התערער לחלוטין - ומאות מיליוני בני אדם בעולם איבדו את פרנסתם ונזרקו לסיטואציה שהם לא הכירו - מצב של אבטלה, תוך פגיעה לא רק בתחושת הביטחון התעסוקתי שלהם, אלא גם בתחושת ההערכה העצמית והכבוד העצמי. הווירוס הזערורי המחיש את שבריריות החיים, ועד כמה הם יכולים להשתנות בין רגע - שלא לומר, להסתיים.

ברמה העסקית, הביטחון של מנהלי חברות לגבי הדרך שבה הם מנהלים את חברותיהם, התרסק. מה שהיה ברור, נהפך למאוד לא ברור. מסך ערפל של אי-ודאות עצומה כיסה את אופק הראייה שלהם. השגרה העסקית נהפכה לבלתי שגרתית. הבלתי שגרתי נהפך לשגרתי. ההפתעה נהפכה לחלק אינטגרלי מהחיים העסקיים.

כשאינך יודע מה יילד יום, אתה מאבד גם את הביטחון בדרך שאתה מנהל את החברה. מנהלים הם ברובם "חולי שליטה". הם רוצים לקבוע את האסטרטגיה העסקית של החברה ואת דרכי יישומה, והם רוצים לשלוט בתהליכים - אבל במצב הנוכחי, הם אינם יודעים מתי יצא הווירוס מחיינו, מתי רמת האי-ודאות תתחיל לרדת, ומה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של משבר קורונה על העולם הכלכלי בכללותו, על הענף שחברתם פעילה בו, על עולם התעסוקה ועוד. במצב כזה, הם מאבדים לגמרי את תחושת השליטה שכל כך חשובה להם. המנהלים האלה הם בדרך כלל שאפתנים, חדורי מטרה, אנשים של מספרים, של הכנסות, של רווחים ושל דיבידנדים, אבל כל אלה הם בחזקת נעלמים בסיטואציה הנוכחית.

הרבה מאוד מוסכמות נשברו במשבר הגלובלי של 2008, ולא פחות מוסכמות התנפצו במשבר הנוכחי. הרבה מאוד סימני שאלה עולים, למשל, מחוסר היכולת להסביר בצורה משכנעת את הפער שבין "וול סטריט" לבין "מיין סטריט" - בין השווקים הפיננסיים לבין הכלכלה האמיתית - סוג של הפרעה דו-קוטבית, רק שבשתי ישויות שונות.

שיעור חשוב, אפוא, שלמדנו מהווירוס הזה הוא שיעור בצניעות. איננו יודעים הכל ואיננו יודעים להסביר הכל, וזה גם אומר, שלפחות לחלק מהמנהלים אין מושג איך ייראו הדוחות הכספיים שלהם, לא רק ברבעון הקרוב (רבות מהחברות בוול סטריט ביטלו את מתן התחזיות), אלא גם בשנה הבאה. במצב כזה, תחזיות מספריות עלולות להתברר כחסרות ערך, ואפילו כבעלות אפקט בומרנג.

בימים אלה, מערכת היחסים בין הנהלת החברה לבין מחזיקי העניין השונים עומדת במבחן. הציפיות של מחזיקי העניין מהנהלת החברה משתנות. העובדים מצפים לקבל תחושת ביטחון תעסוקתי, בעלי המניות מהציבור מצפים לשקיפות, הספקים הקטנים - לרגישות ולהתחשבות במצבם, והציבור מצפה להתנהלות אחרת מבימי שגרה.

מנכ"לי חברות נמצאים בסיטואציה של "סיר לחץ" מבעבע. הם מחויבים להסתכלות הרבה יותר הוליסטית מזו שהם מורגלים בה בימים כתיקונם, ולא כל מנכ"ל מסוגל לכך מטבע אישיותו או מדרך הניהול שלו.

הדבר הגרוע ביותר שיכול מנכ"ל של חברה עסקית לעשות בסיטואציה כזו, הוא לרדת לבונקר מתוך פאניקה ולהתפלל שהגל העכור הזה של הקורונה יחלוף מעל לראשו ומהר. באותה מידה חשוב מאוד שהמנכ"ל ינסה לראות במשבר הנוכחי את ההזדמנויות שאולי נוצרות, וזה דורש, כמובן, גמישות מחשבתית מצדו. יש שייראו קשר בכך ששורה של מדינות שמנוהלות על ידי נשים, בלטו בהצלחתן להדביר באופן מרשים את ווירוס הקורונה. ניהול בעל אופי נשי, כזה שמתאפיין בהסתכלות הוליסטית ואמפתית, מתבקש במצב הנוכחי.

אחת ההזדמנויות שנוצרו בתקופה הזו היא לבדל את עצמך ואת החברה שאתה מנהל מול החברות המתחרות. התנהלות נכונה עשויה לקנות לכם את עולמכם. היא תזכה למחויבות של העובדים, לאהדה של הלקוחות הקיימים והפוטנציאליים, ובלבד שתבוא ממקום אמיתי, אותנטי.

הייעוד הוא המצפן של התנהלות החברה

משבר הקורונה יאיץ הרבה תהליכים שהתחילו להתרחש עוד קודם לכן. למשל, בעולם התעסוקה, בעולם של מקצועות חדשים ועולים, בעולם של מקצועות נכחדים, בעולם של יותר עבודה מהבית, בעולם של הרבה יותר פנאי. משבר הקורונה יאיץ גם את כל העולם בדבר החשיבות של האחריות התאגידית (ESG) כלפי הסביבה, כלפי החברה בכללותה וכלפי כל מחזיקי העניין בהקשר של הממשל התאגידי.

הנושא של שקיפות, דוגמה אישית ושל אמון, שחשוב מאוד בכל מצב, מקבל משמעות קריטית בימים אלה. די לראות מה קרה בזירה הפוליטית סביב הטיפול במשבר הקורונה, כדי להבין איזה משמעות מרחיקה לכת יכולה להיות לשלושת המרכיבים האלה.

כל זה מתחבר, בעיני, למשהו שהוא עוד יותר גדול מאחריות תאגידית, והוא תפיסת עולם שרואה צורך בכך שחברה עסקית, באשר היא, תקבע את הייעוד שלה. הייעוד הוא המצפן של ההתנהלות שלה, וזה דורש מנהיג עסקי קשוב עם תפיסה ניהולית רחבה, שבכוח הדוגמה האישית שלו, ולא בכוח הסמכות ההיררכית שלו, ינחיל מלמעלה למטה במורד הארגון תרבות ארגונית קשובה לכל מחזיקי העניין.

זוהי תפיסת עולם הוליסטית שעומדת ביסוד הארגון Conscious Capitalism בארה"ב, ושל הארגון "קפיטליזם קשוב" בישראל, שאני משמש יו"ר שלו. גם במקרה זה, מדובר בתהליכים שהתחילו עוד לפני משבר הקורונה, והמשבר הזה יאיץ אותם ויביא להבשלתם - כלומר, הטמעת העקרונות האלה בחיי היומיום של יותר ויותר חברות עסקיות, ומכאן - השפעה חיובית דרמטית על המשק. 

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה