גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי נגד מי: עסקות הרכישה שנפלו בגלל הקורונה מגיעות לביהמ"ש

נכסים ובניין מול ביג, ארנה גרופ נגד מגה אור וגם אינרום מול פז: בתוך חודשים ספורים בוטלו או שונו שלל עסקות רכישה, בהיקף מצטבר של יותר מ-1.5 מיליארד שקל ● חלק מהסכסוכים שהצדדים בעסקות נקלעו אליהם, כבר באים לידי ביטוי בהליכים משפטיים

המרכז המסחרי של ישפרו במודיעין  / צילום: תמר מצפי
המרכז המסחרי של ישפרו במודיעין / צילום: תמר מצפי

עדכונים מהימים האחרונים של חברת מוצרי הבנייה אינרום ושל חברת הנדל"ן המניב נכסים ובניין, מספקים למשקיעים הצצה אל השפעה נוספת של התפשטות וירוס הקורונה -  סכסוכים בין צדדים שהיו מעורבים בעסקה פוטנציאלית, שנחתמה לפני פרוץ המשבר.

מדובר  בתופעה: בתוך חודשים ספורים בוטלו או שונו שלל עסקות רכישה, בהיקף מצטבר של יותר מ-1.5 מיליארד שקל, כשהצדדים בהן נקלעו לסכסוכים שחלקם כבר עשו את דרכם אל בתי המשפט. כל זאת, בעקבות קשיים או חוסר רצון, בדרך כלל מצד הרוכשים, להוציא לפועל עסקאות בתנאים שסוכמו לפני כניסת הקורונה לחיינו. זאת, על רקע השינוי הקיצוני בתנאי השוק, ובעקבות כך גם בניהול קופות המזומנים של החברות, ניהול הסיכונים שלהן וכלל הצעדים העסקיים הרלוונטיים לתקופה זו.

הסכסוכים-והמאבקים-המשפטיים-הבולטים-בעסקאות-שבוטלו-או-שונו-בעקבות-וירוס-הקורונהו

מגה אור וביג נתבעו ב-100 מיליון ש'

במסגרת זו, עדכנה נכסים ובניין בתחילת השבוע כי הגישה תביעה בסך 100 מיליון שקל נגד חברות הנדל"ן הבורסאיות מגה אור וביג, אחרי שסיכמה מולן בסוף ינואר כי ירכשו מידיה את חברת המרכזים המסחריים ישפרו, המפעילה שבעה מרכזי קניות בישראל, תמורת 855 מיליון שקל.

מדובר בעסקה הגדולה ביותר  שנקלעה לסכסוך משפטי בעקבות ביטולה בתקופה האחרונה. התביעה שמגישה כעת נכסים ובניין, שנמצאת בשליטת דסק"ש של אדוארדו אלשטיין, מוגשת במקביל להגשת כתב הגנה על ידי הרוכשות הפוטנציאליות, במה שמסתמן כמאבק שיילווה את הצדדים עוד תקופה ממושכת.

סימני השאלה הראשונים לגבי השלמת העסקה נחשפו לקראת סוף מרץ, בשיא המשבר בשווקים, אז דיווחו החברות כי "נוכח האירועים הגלובליים הקשורים במשבר נגיף הקורונה, ועקב השינוי המהותי בנסיבות ובמצב הכלכלי, בארץ ובעולם, על כל הכרוך בכך, הצדדים לעסקה מנהלים ביניהם מגעים ביחס להיתכנות השלמת העסקה".

ימים ספורים לאחר מכן עדכנה נכסים ובניין על הפרת התחייבות מצד הרוכשות במסגרת ההסכם, לאחר שמגה אור לא הפקידה סכום פיקדון של 40 מיליון שקל, ובהמשך, במהלך אפריל, הגישו ביג ומגה אור לבית המשפט תביעה נגד נכסים ובניין, בטענה כי היא זו שביצעה הפרה יסודית של ההסכם.

נכסים ובניין טענה אז מצדה להפרות יסודיות של הרוכשות, שבגינן היא גם הודיעה על ביטול מותנה של העסקה, וחתמה על הסכם חלופי למכירתה של ישפרו לידיהם של יזמי הנדל"ן כידן דהרי וירון אדיב, בעלי חברת הנדל"ן הבורסאית תנופורט, תמורת כ-800 מיליון שקל (במעין עסקת אופציה, שעיקר התמורה בה תשולם בשנה הבאה).

העובדה כי נכסים ובניין מצאה רוכשים חלופיים, לא הניחה את דעתה בקשר לנזקים שנוצרו לה מהתנהלותן של ביג ומגה אור, ובתביעה שהוגשה כעת היא דורשת מהן תשלום של כ-100 מיליון שקל בגין נזקים שנגרמו לה ולישפרו, "בשל הפרות מהותיות ויסודיות" של ההסכם, וכן "בשל מעשים ומחדלים שבוצעו על ידן".

מרכוס וובר תובע את מגה אור

שמה של חברת הנדל"ן המניב מגה אור, שנמצאת בשליטת היו"ר צחי נחמיאס, עלה במרץ האחרון כנתבעת גם במסגרת עסקה שבה ביטלה את רכישת השליטה (62%) בחברת הנדל"ן המניב ארנה גרופ, מידיו של בעל השליטה הנוכחי מרכוס וובר, בהשקעה של כ-460 מיליון שקל (135 מיליון דולר).

הצדדים חתמו על הסכם בסוף דצמבר 2019, וזמן קצר לאחר מכן, עוד לפני משבר הקורונה, עלו סימני שאלה לגבי השלמתה בעקבות הגשמים העזים שירדו בצפון הארץ וגרמו להצפת קניון ארנה בנהריה - אחד משני נכסיה המרכזיים של ארנה גרופ. עוד לפני שהקניון חזר לעבוד, בתחילת פברואר, עדכנה מגה אור על ביטול ההסכם לרכישת מניותיו של וובר, "בשל התקיימותו של שינוי מהותי לרעה בשווי הממכר, וזאת בין היתר לאור נזקי מזג האוויר".

במהלך מרץ הגיעה תגובתו של וובר, עם הגשת תביעה בהיקף של 460 מיליון שקל נגד מגה אור, שבמסגרתה הוא טוען כי מגה אור "ביטלה את ההסכם שלא כדין", ובהתאם מבקש מבית המשפט "ליתן צו לאכיפת ההסכם ולחייב את החברה בתשלום הפיצוי המוסכם הקבוע בהסכם וכן בהוצאות".

אינרום מבקשת צווי מניעה נגד פז

כאמור, עסקה נוספת שעושה דרכה להתברר בין כותלי בית המשפט היא מכירתה של חברת התעשייה פזקר, המייצרת ומשווקת מוצרי איטום ובידוד, ונמצאת בבעלות חברת האנרגיה פז, לידיה של חברת מוצרי הבנייה אינרום, תמורת 135 מיליון שקל.

כשלושה חודשים אחרי שמזכר הבנות נחתם בין החברות, באפריל הצדדים דיווחו על המשך משא ומתן, "לצורך השלמת הסכם רכישה מפורט", ככל הנראה ולפי הערכות, על רקע רצונה של אינרום לקבל הנחה על מחיר העסקה, בעקבות משבר הקורונה. ואולם הבנות חדשות לא הושגו, עד שביולי הודיעה פז שהיא אינה מעוניינת להשלים את העסקה.

תגובתה של אינרום הגיעה כעת, עם פנייתה לבית המשפט בתביעה למתן סעד הצהרתי ולפיו ההסכם לרכישת פזקר הינו מחייב, וכן בבקשה לקבלת צווי מניעה זמניים, שבין השאר, אוסרים על פז למכור את החברה הבת לצדדים שלישיים.

מחלוקות סביב מכירת מלון פאבליקה

חברה נוספת שמימוש משמעותי שלה נפגע בעקבות משבר הקורונה, היא חברת התיירות איסתא, שלפני המשבר סיכמה על מכירת חלקה (67%) בבית המלון פאבליקה שבהרצליה תמורת יותר מ-140 מיליון שקל, וברווח צפוי לפני מס של קרוב ל-40 מיליון שקל.

זמן קצר לאחר שהשותף של איסתא בנכס, ראובן אלה, החליט להיכנס בנעלי הרוכשת, חברת ישראל קנדה, באמצעות מימוש זכות סירוב ראשונה, הוביל משבר הקורונה, שפגע אנושות בעסקי המלונאות, את אלה לדרוש מאיסתא הנחה משמעותית - ובסופו של דבר, גרם לביטול העסקה.

באותה עת איסתא איימה על אלה עם כוונתה לפעול באמצעים משפטיים במקרה שהעסקה "לא תושלם בהתאם לתנאיה", ולבסוף, לפני פחות מחודשיים סיכמו הצדדים על עסקה "רזה", למכירת 17% מהזכויות על הנכס לאלה תמורת כ-36 מיליון שקל, לפי שווי נכס דומה לזה שמשקפת לו העסקה הראשונה.

זאת, כשלפי חברת התיירות, שנמצאת בשליטת המנכ"ל אחישי גל והתאחדות הסטודנטים, "כל אחד מהצדדים שומר על זכויותיו וטענותיו בקשר עם המחלוקות".

רני צים נסוגה מעסקה עם ברנמילר

עסקה בולטת נוספת שהשתבשה בעקבות משבר הקורונה, היא כניסתה המתוכננת של חברת מרכזי הקניות רני צים לשותפות בחברת האנרגיה ברנמילר, שבמסגרתה תכננה רני צים להעניק לברמנילר הלוואות בהיקף של קרוב ל-50 מיליון שקל ולהפוך לשותפה בשליטה בה, לצדו של אבי ברנמילר.

הסכם עקרונות בין הצדדים נחתם בראשונה בתחילת פברואר, ומאז השלמתו נדחתה כמה פעמים על רקע המשבר בשווקים, עד שביוני החליט דירקטוריון רני צים "לא להתקשר בהסכם מחייב עם ברנמילר", בשל רצונו להתמקד בליבת עסקי החברה, נוכח המשבר, והעניק את אישורו לבעל השליטה לבצע השקעה בברנמילר.

בעקבות כך, בתוך ימים ספורים הוגשה לבית המשפט בקשה לאישור הגשת תביעה נגזרת וכתב תביעה נגד חברת רני צים מרכזי קניות והדירקטורים שלה, תוך העלאת טענות שונות, ובהן "הפרת חובות אמונים של בעל השליטה, הפרת חובת הזהירות והפרת חובת האמונים של יתר הדירקטורים בחברה" ועוד. 

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

חמאס: "קיבלנו את ההצעה של ישראל להפסקת אש - נבחן אותה ונעביר את תשובתנו"

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" • צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון • מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה • שני מחבלים ירו לעבר מוצב צה"ל בשומרון - וחוסלו במארב ● עדכונים שוטפים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי