גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה עייפה אותנו: ארגונים מתחילים להרגיש את השחיקה

אחרי ההתגייסות שאפיינה את תחילת המשבר, ארגונים מתחילים להרגיש במוטיבציה שיורדת, בעובדים שמתקשים להסתגל לשינויים ובמצוקה של מנהלים המתקשים לתת תשובות במצב של חוסר ודאות מתמשך ● התופעה הזאת כבר קיבלה שם: "עייפות קורונה". איך מתמודדים איתה?

סקרים אמנם מבשרים שכולם מרוצים מהמודל של עבודה מהבית, אבל בשיחות סגורות רבים מדברים על עייפות, שחיקה והידלדלות משאבים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
סקרים אמנם מבשרים שכולם מרוצים מהמודל של עבודה מהבית, אבל בשיחות סגורות רבים מדברים על עייפות, שחיקה והידלדלות משאבים / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

תחושה של תשישות מתחילה להזדחל אל מקומות העבודה. סקרים שמתפרסמים באופן תדיר אמנם מבשרים שכולם סך הכול מרוצים מהמודל החדש של עבודה מהבית, אבל בשיחות סגורות רבים מדברים על עייפות, שחיקה והידלדלות משאבים. התופעה הזאת כבר קיבלה שם: Covid Fatigue, או "עייפות קורונה" בעברית.

"מדובר בתופעה שהיה כמעט מובן מאליו שתתפתח, אולם היה צורך לקרוא לה בשם ברור", אומרת איילת נחמיאס ורבין, סגנית נשיא התאחדות התעשיינים ומייעצת למנהלים על המשכיות ניהולית שמעבירה סדנאות למנהלים כיצד להתמודד עם התופעה. "העייפות הזאת נובעת משילוב של כמה דברים: החרדה והדאגה למשפחה, חוסר הוודאות לצד שינויים באופן תדיר (לדוגמה, היום אני במשרד, מחר לא), טשטוש מוחלט של בית ועבודה וישיבות זום ממושכות. ההבנה שזה יימשך זמן רב גורמת דכדוך עמוק, וגם עטיית המסכה גורמת עייפות קשה".

איילת נחמיאס ורבין, סגנית התאחדות התעשיינים / צילום: כדיה לוי, גלובס

גלית אורן, סמנכ"לית משאבי אנוש ומטה בביטוח חקלאי, מייחסת את העייפות לצורך לג'נגל בין המשימות. "אתה מרגיש שאתה עייף אבל אתה לא מייחס את זה לתחושה ולמצב. אתה תשוש מלנסות להחזיק באוויר כמה כדורים במקביל. ככל שעובר הזמן, לאנשים קשה. בסוף כולנו רגילים לשגרת חיים, והשגרה הזאת השתנתה. יש תהייה כמה זמן זה עוד יימשך".

גלית אורן, סמנכ"לית משאבי אנוש ומטה בביטוח חקלאי / צילום: יערית אליה

ריצת מרתון שלא מפסיקה להשתנות

עדיין אין ממצאים מחקריים התומכים באותה תחושת עייפות כללית שאופפת אותנו, אבל לדברי פרופ' שרון טוקר מהפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב, אפשר להשתמש בתיאוריות קיימות למצבים דומים. אחד המודלים הבסיסיים בספרות המתייחסים ללחץ הוא "מודל הסתגלות כללי" (General Adaptation Syndrome) שפיתח הנס סליה ונועד לבחון תגובת לחץ פיזיולוגית למצבים אקוטיים. המודל מתאר שלושה שלבים של התמודדות עם מצב מאיים: השלב הראשון הוא תגובת אזעקה - הגוף מגייס מיידית משאבים פיזיים כמו שעות שינה ומזון; השלב השני הוא התנגדות - התמודדות עם הסטרס כדי להתרגל למצב, לדוגמה ניסיון ליצור לוח זמנים ולחפש פתרונות חדשים בתקופת הקורונה; השלב השלישי הוא תשישות, ובו המשאבים פשוט נגמרים.

פרופ' שרון טוקר, מומחית לשחיקה  / צילום: איליה מלניקוב

"אפשר להשוות את זה לשריפה שבורחים ממנה", אומרת טוקר. "אתה רץ מהר בהתחלה אבל בסוף כבר אין לך כוח. בחצי השנה האחרונה השתמשנו בהרבה מאוד משאבים והגענו לשלב של תשישות. קשה לגייס את כל ההתלהבות של ההתחלה, במיוחד כשאנחנו מבינים שזו ריצת מרתון. חוסר הוודאות בנוגע למשך הזמן והכאוס הפוליטי שנוסף אליו יוצרים תשישות ברמה הפיזיולוגית וברמה הנפשית, ולגמרי צפוי שזה מה שקורה לאנשים".

אחד מ"שואבי האנרגיה" הוא השינוי הגדול בדרכי העבודה. "כללי המשחק משתנים", מסבירה טוקר. "לדוגמה, באקדמיה, הדברים כבר נעשים אחרת. עובדים צריכים ללמוד כישורים חדשים, וזה משהו שדורש הרבה חשיבה וזמן. מאחר שאין מספיק זמן, הדברים נעשים באופן לא מיטבי, ואז מתעורר גורם לחץ נוסף: האם אני עושה את העבודה מספיק טוב?

קודם מתגוננים ואז מתעייפים

"אנחנו רצים מרתון שמשתנה כל הזמן בדרך. אי אפשר לחלק את המשאבים בצורה שווה על פני הזמן. ברמה הארגונית אתה לא יודע אם להשקיע בפיתוח של מוצר, אם להמשיך לעבוד מול לקוחות מסוימים, אם להתחייב מול ספקים. אין יכולת לתכנן לזמן ארוך".

הידלדלות המשאבים ניכרת בסקר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שפורסם בסוף יולי האחרון. לפי הסקר, מצבם של 26% מהאוכלוסייה, בני 21 ומעלה, החמיר או החמיר מאוד בתקופת המשבר. תחושה של לחץ וחרדה ליוותה בתקופה זו 42% מהאוכלוסייה ותחושת דיכאון ליוותה בתקופה זו 21% מהאוכלוסייה. לפי נתוני עמותת ער"ן, המעניקה עזרה ראשונית נפשית, בארבעת החודשים האחרונים התקבלו כ-150 אלף פניות (ב-2019 כולה התקבלו 204 אלף פניות), מהן כ-3,000 שיחות אובדניות.

אלה שפורחים ואלה שנובלים

בארגונים, לא כולם מתמודדים באותו אופן עם שינויים. לדברי עו"ד אלון נוי, שותף מנהל בנ. פינברג ושות', יש עובדים שהמגפה והמשבר שנלווה אליה "עוברים לידם" ולא משפיעים על תפקודם, על המוטיבציה שלהם ועל התפוקות שלהם, בעוד שאחרים, לא מעטים, ממש קפאו. המוטיבציה שלהם ירדה עד כדי כך שהם הפכו אדישים ממש לתפקידם ולעתידם אצל המעסיק, ותרומתם לארגון נמוכה מאוד.

עו"ד אלון נוי, שותף מנהל בנ. פינברג ושות׳ / צילום: אופיר אייב

"בגלל ההבדלים האלה, נוצרו עומסים על עובדים מסוימים שהצליחו לתפקד", אומר נוי. "יש עובדים שעד היום לא חזרו לתפוקות, וכמובן אותם עובדים שהצליחו להתמודד עם המשבר בצורה טובה, נאלצו לקבל על עצמם משימות שבעבר היו מוטלות על חבריהם".

לדברי נוי, רואים גם הבדלים במידת החרדה לבריאות. "ראינו מקרים שבהם עובדים רווקים, ללא רקע רפואי וללא ילדים, הגיבו בצורה קיצונית ופשוט סירבו להגיע לעבודה, והם גם לא נרגעים למרות חלוף הזמן במשבר. לעומת זאת, עובדים אחרים, שהם בקבוצת סיכון, דווקא זורחים תחת הלחץ ומגיבים היטב במשבר.

"יש עובדים שהעבודה מהבית 'תפורה' עליהם. יש בהם שילוב של כישורים טכנולוגיים, יכולת ריכוז בבית ומשמעת עצמית. לעומת זאת, ישנם עובדים שפשוט לא מסוגלים לעבוד מהבית. אם לא תאפשר להם להגיע למקום העבודה, הם לא יבצעו את עבודתם".

נוי מדבר על סיבה נוספת לירידה בתפוקות: "יש עובדים שעצם האינטראקציה עם עובדים אחרים מפרה אותם והם זקוקים לה כדי להפגין את כישוריהם. ללא האינטראקציה הזאת, התפוקות שלהם יורדות והם הופכים למעשה לעול על הארגון". לדבריו, יש צורך בתגמול דיפרנציאלי לעובדים. "בחברות שקיצצו קיצוץ שווה, ככל שהזמן חולף, אותם עובדים תורמים שמשקלם הסגולי עלה טוענים שלא הגיוני להפחית משכרם.

"בטווח הארוך, לא תהיה ברירה אלא לייצר התאמה בין מעמדו החדש של עובד בארגון לבין התגמול שהוא זכאי לו. ברור גם שהעובדים ה'מסתגלים' חווים עומס עבודה לאורך זמן. כבר עכשיו באים למעסיקים בטענה שלא ניתן יהיה להמשיך בצורה הזו, וכי בסופו של דבר השחיקה על העובדים התורמים תוביל לעזיבה".

לדברי אודי אהרוני, מנכ"ל להב פיתוח מנהלים, "עובדים רוצים לדעת שהעבודה מהבית היא אופציה, אבל רק מעטים מעדיפים באמת לעבוד כך. אנשים נהיו בודדים. העבודה מהבית גם יצרה לגיטימציה למנהלים להתקשר לעובדים ב-18:00 או 20:00. לא שמים סטופ לעבודה והגבולות היטשטשו. במצב רגיל, מתקשרים לעובד בשבע בערב רק במצב חירום. פתאום זה נורא מקובל".

"המשבר יצר שחיקה קוגניטיבית בקרב עובדים", אומרת טוקר. "כשאנשים נתונים בלחץ, קשה להם יותר להתרכז, הזיכרון נפגע. כשאנשים עובדים בעומס לאורך זמן, יש ירידה בביצועים וקבלת ההחלטות נפגעת. יש נטייה להעביר אחריות לאחרים ופחות לקחת סיכונים. גם המוטיבציה של עובדים מאוד יורדת. אנשים עושים חישובים לא בהכרח מודעים - האם המאמץ שלי יוביל לביצוע, האם שווה לי להשקיע את הזמן אם אני לא יודע אם ייצא מזה משהו, אם מחר הארגון קורס. האם המאמץ שלי יתוגמל? הרי לא יהיו עליות שכר ובונוסים. קשה לגייס את המוטיבציה של העובדים, לא כולם אלטרואיסטים. אחד המסרים למנהלים הוא לא לצפות לרמת מוטיבציה מטורפת".

טוקר מזכירה גם שבעקבות המשבר רבים שואלים את עצמם על מקומה של העבודה בחייהם ומה הם באמת רוצים לעשות. "הם נכנסו לוויפאסנה לא מרצונם. הרבה מחשבות עולות על איפה אני רואה את עצמי, והתשובות הן לא כאלה שהארגון יאהב לשמוע. גם אם הם חייבים לשמור על מקום העבודה, הלב לא נמצא שם, אלא במקום אחר".

המנהלים בין הפטיש לסדן

סקרים שערכו טוקר ועמיתיה בתקופת הקורונה, בקרב 340 מנהלים ועובדים, העידו שרמת הלחץ שמנהלים מדווחים עליה גבוהה מרמת הלחץ שעובדים מדווחים עליה. גם העובדים הכירו בלחץ היתר של המנהלים. "המנהלים לא נדרשים לעשות את העבודה השוטפת, הם נדרשים לתת מענה וסוג של ודאות ובהירות בזמן שהן אינן קיימות. כשאת רוצה לתת לאדם מוטיבציה, תני לו הרבה אחריות ושליטה. אבל מצד שני, כשיש לך אחריות לכל החלטה ניהולית, יש המון השלכות וכאשר אין לך תשובות את מרגישה חסרת אונים. מנהלים מוצאים את עצמם במצבים קשים, כמו הצורך לבצע הליכי פיטורים, צמצומים, מתן משימות לעובד בידיעה שזה לא התחום שלו. מי שישלם את המחירים הכי גדולים בתשישות ובשחיקה זה המנהלים. הם נמצאים בין הפטיש לסדן".

לדברי נוי, מנהלים נדרשים במובנים מסוימים להיות פחות נוקשים, ויותר קשובים לבקשות וליכולות של העובדים שלהם. "קשה היום לנהל עובדים בשיטה של זבנג וגמרנו, שבה אתה נותן הוראה זהה לכלל העובדים בנושאים שונים. זה כבר לא יכול לעבוד", הוא אומר.

"יש שלל תכונות שאמורות להיות בעצימות גבוהה בהרבה בתקופה כזאת, אבל לא כל המנהלים, אפילו לא המנהלות, נולדים עם היכולת לעבור בטבעיות מסמכותיות לרגישות, מהקשבה ושיתוף לדרישה לעמוד בתפוקות", אומרת נחמיאס ורבין. "מנהלים צריכים לעשות שיחות אישיות, אפילו בזום, לעודד עובדים חזקים, לשוחח עם עובדים שקשה להם יותר, וככל הניתן להיעזר ב'תומכי הלחימה' בארגון, כמו אנשי משאבי אנוש, פסיכולוגים, עובדות סוציאליות ואנשי פיתוח ארגוני.

"הגל הראשון פרץ כמו צונאמי ואז נדרשו להתרגל במהירות לעבודה מרחוק, חזרו ותוך זמן קצר שוב חזרו לקפסולות. לעובדים לא היה זמן לשאלות. פתאום כשמושיבים אותם יחד לדבר, מגלים שיש להם המון שאלות ושהם רוצים לדבר עליהן יחד עם העמיתים שלהם".

גם טוקר מדברת על כלים חדשים של הקשבה והתחשבות. "לאנשים יש נטייה להשליך את החוויה האישית שלהם על עובדיהם. אם אני מסתדרת אז גם העובד מסתדר, אם אני לא מסתדר אז גם העובד לא מסתדר. צריך לעצור ולהגיד 'אני לא באמת יודעת מה העובד שלי חווה'. הרבה מחקרים אומרים שאני לא יכול לשים את עצמי בנעלי העובד. עד שלא נברר את הצרכים של העובדים, לא נדע".

בכל מקרה, אומרת טוקר, המנהלים צריכים קודם כול לדאוג לעצמם, כפי שבמטוס הורים נדרשים בעת הצורך לשים מסכת חמצן לפני ילדיהם. "הדרג הניהולי צריך מסכת חמצן והכרה בקשיים שלו. מצפים מהם להיות כל יכול ולתת מענה ולשמש דוגמה ומנהיגות, אבל גם הם בני אדם. צריך להחליף חוויות בדרג הניהולי. ליווי של ייעוץ אישי למנהלות ולמנהלים הוא מאוד חשוב".

"יש מעבר מניהול למנהיגות", מאבחן אהרוני. "צריך להוביל אנשים, לא רק לנהל אותם בשיטה של 'אני אומר ואתם עושים'. מנהלים יהיו חייבים לפתח אמון בעובדים. סגנון הניהול ההיררכי נגמר. הקורונה האיצה את המעבר מהתפיסה של עובד כמשאב לתפיסה שלו כהון. כשמדברים על משאב, זה כמו באר נפט ששואבים ממנה את הנפט עד שהיא נגמרת. כשמדברים על הון, הכוונה לכך שהעובדים שלי הם כמו תיק השקעות שאני מטפח והם נותנים לי דיבידנדים. מנהל צריך לדעת מדוע אדם מסוים עובד אצלו, ועובדים צריכים לדעת שמשקיעים בהם, אחרת הם ייכבו".

■■■

5 טיפים להתמודדות

1. פתחו ציפיות ריאליות ואל תצפו למוטיבציה מטורפת מהעובדים
2. דאגו לייעוץ אישי למנהלים, שנדרשים לתת מענה ולתת דוגמה אישית בזמן שלהם עצמם אין כל התשובות
3. תקשרו עם העובדים. נהלו איתם שיחות אישיות, גם בזום, ואל תחשבו שהחוויה שלכם היא החוויה שלהם
4. צרו פינת קפה וירטואלית, שבה עובדים יוכלו לעבד דאגות יחד
5. התארגנו לעבודה כאילו אתם יוצאים מהבית, והתלבשו והתאפרו בהתאם

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

איש חיזבאללה מצלם את מטולה / צילום: ap, Bilal Hussein

3 כטב"מים יורטו בשמי הצפון - אזעקות הופעלו בקריות ובגליל המערבי

שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון - בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה, אזעקות הופעלו ביישובים מחשש לנפילת שברי מיירט ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס בבתי החולים ברצועה" ● כל העדכונים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

פתיחה חיובית בוול סטריט; ספוטיפיי מזנקת בכ-13%

הנאסד"ק עולה ב-0.6% ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה