גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כואב אבל פחות: סקר מגמות בעסקים מצביע על התאוששות איטית במשק

מסקר "מגמות בעסקים" שמפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בכלל הענפים במשק המאזן "מצבה הכלכלי של החברה בהווה" של חודש אוגוסט מצביע על עלייה לעומת חודש יולי

חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן  / צילום: גיא ליברמן, גלובס
חנויות ריקות ברחוב ביאליק ברמת גן / צילום: גיא ליברמן, גלובס

כואב אבל פחות - זוהי תמונת המצב של התעשייה והעסקים בישראל נכון לסוף אוגוסט-ראשית ספטמבר. מסקר "מגמות בעסקים" שמפרסמת היום (א') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) עולה כי בכלל הענפים במשק המאזן "מצבה הכלכלי של החברה בהווה" של חודש אוגוסט מצביע על עלייה לעומת חודש יולי. בדיווחי המנהלים על המכירות בחודש יולי לעומת יוני ענפי התעשייה והשירותים מצביעים על ירידה. בדיווחי המנהלים על היקף התעסוקה בחודש יולי לעומת יוני מראים מאזני הנטו של התעשייה והמלונאות על שיפור לעומת החודש הקודם, אך עדיין המאזן הוא שלילי.

עוד עולה מהסקר, כי הציפיות של המנהלים למכירות בחודש ספטמבר מעידים על שיפור (בתעשייה, במסחר הקמעוני ובענפי השירותים). בענפי התעשייה מאזני הנטו על הציפיות להזמנות מהשוק המקומי ומיצוא עברו לתחום החיובי.

בכלל הענפים חל שיפור בציפיות להיקף התעסוקה (לעומת הציפיות שנאמדו בחודש הקודם) אך עדיין מאזן הנטו הוא שלילי, כלומר עדיין רוב המנהלים סבורים שהיקף התעסוקה בחברתם יקטן.

במסגרת סקר המגמות בעסקים של הלמ"ס נשאלים מנהלי החברות על החודש הקודם (יולי), על מצבם הכלכלי בהווה (אוגוסט) ועל ציפיותיהם לחודש ספטמבר.

בענף התעשייה, בשאלה על מצבה הכלכלי של החברה באוגוסט (הווה), בעקבות המשך פתיחת המשק, "מאזן הנטו" עלה לעומת החודש הקודם (7.6), ועומד על 10.8.

עם זאת, ענף התעשייה מחולק לארבעה ענפי טכנולוגיה ראשיים: טכנולוגיה עלית, טכנולוגיה מעורבת (שני סוגים) וטכנולוגיה מעורבת. באומדן יש שוני בין הטכנולוגיות השונות, והמאזנים נעים בין 29.6 בתעשייה העילית, שכוללת ייצור תרופות קונבנציונליות ותרופות הומאופתיות, ייצור מחשבים, מכשור אלקטרוני ואופטי, ייצור כלי טיס, חלליות וציוד נלווה (שיפור לעומת החודש הקודם) ל-5 בתעשייה המסורתית, שכוללת ייצור מוצרי מזון, ייצור משקאות, ייצור מוצרי טבק, ייצור טקסטיל, ייצור מוצרי הלבשה, ייצור ועיבוד של מוצרי עור ושל אביזרים נלווים, ייצור מוצרי עץ ומוצרי עץ ושעם, ייצור מוצרי קש ומוצרים מחומרי קליעה, ייצור נייר ומוצריו, הדפסה ושכפול של חומר תקשורתי מוקלט, ייצור רהיטים.

הנתונים בתעשייה המסורתית מראים שיפור קל לעומת החודש הקודם - 8.1-, אך כפי שניתן לראות התעשייה בבעיה. גורמים בתעשייה שאינם מתחום ייצור מזון ומשקאות מספרים ל"גלובס" כי המצב עגום מאוד, והנתונים של התעשייה נמשכים למעלה בעקבות ההייטק ותעשיות המזון, כאשר כל שאר התעשייה מדשדשת בתחתית.

בבחינה של חודש יולי 2020 לעומת יוני, עולה מהסקר כי מאזן היקף הייצור השתפר לעומת החודש הקודם, ועומד על 2.7-, לעומת 6.9- בחודש הקודם. מאזן היקף התעסוקה ממשיך להשתפר, אך עדיין נמצא בתחום השלילי (3.6- לעומת 7.2- בחודש הקודם).

"נראה שבציפיות לחודש ספטמבר יש אופטימיות לעומת החודש הקודם, עם שיפור בכלל המאזנים", נכתב בסקר הלמ"ס. עוד צוין, כי "השיפור הגדול חל בעיקר בציפייה לשינוי בהיקף ההזמנות (בין השוק המקומי לבין היצוא), כך שהמאזן הפך לחיובי (הזמנות לשוק המקומי: 1.5 לעומת 5.9- בחודש הקודם; הזמנות ליצוא: 2.9 לעומת 7- בחודש הקודם)".

ענף הבינוי - בעלייה

בענפי הבינוי חלה עלייה במאזן המצב הנוכחי של החברה, ממאזן של 1.0 ביולי למאזן של 6.0 באוגוסט. בסקר צוין עוד, כי "הציפיות של המנהלים השתפרו מעט לעומת החודש הקודם, אם כי המאזן עדיין שלילי: 3.3- לעומת 4.9- בחודש הקודם במאזן הציפיה לשינוי בהיקף הפעילות, ו-6.2- לעומת 7.0- בחודש הקודם במאזן הציפייה לשינוי במספר המועסקים".

ענף המסחר הקמעונאי מושפע משתי מגמות הפוכות: הענף מתבסס ברובו המוחלט על השוק המקומי, ולכן סגירת הגבולות עשויה להשפיע באופן חיובי על היקף הפעילות בו. עם זאת, המשבר הכלכלי וההגבלות השונות עשויות להשפיע באופן שלילי על הביקוש למוצריו.

סקר הלמ"ס מעלה, כי מדיווחי החודש הנוכחי בענפי המסחר חלו שיפורים בכל המאזנים באשר לאוגוסט עולה, כי מאזן המצב הנוכחי של הענף עלה באופן חד מ-2.9 ביולי ל-8.4 באוגוסט. באשר ליולי 2020 לעומת יוני, מאזן היקף המכירות בעבר השתפר אך המאזן נותר שלילי, ועומד על 3.8- לעומת 10.9- בחודש הקודם.

"ציפיות המנהלים לספטמבר השתפרו כולן לעומת הציפיות לאוגוסט. מאזני הציפיות להיקף המכירות והזמנות מספקים עברו למאזן חיובי, וייתכן כי מדובר בציפיות לפעילות מוגברת לקראת החגים. אולם מאזנים אלו עדיין נותרו נמוכים יחסית לעונה בשנים קודמות. מאזן הציפיות למועסקים עלה אך עדיין נותר שלילי", נכתב בסקר.

ענף המלונאות שספג פגיעה קשה בעקבות המשבר וחזר לפעילות משמעותית בחודשי הקיץ, תחת המגבלות המחייבות, גורר אחריו הפסדים וקשיים מתקופת הסגר ולאחריה. באוגוסט 2020, מאזן מצבם הנוכחי של העסקים בתחום המלונאות עלה בצורה משמעותית מ-61.9- ביולי ל-46.9- באוגוסט, אם כי המאזן עדיין שלילי.

מטבע הדברים, מרגע שנפתחו המלונות והחלה חופשת הקיץ זינק מספר הלינות שהוזמנו בבתי המלון בארץ (בין היתר תחת מגבלת היציאה לחו"ל), וכך מאזן מספר לינות הישראלים ביולי לעומת יוני עלה בצורה משמעותית מ-74.6- ל-25.4- ומאזן מספר המועסקים ביולי עלה מ-81.5- ל-59.7-. במקביל, מאזן פדיון החברה ביולי עלה מ-96.5- ל-75.3-.

בענפי המלונאות נשאלו המדווחים על ציפיותיהם לחודש אוגוסט לעומת התקופה המקבילה בשנת 2019 והציפיות ללינות ישראלים ממשיכות להשתפר ועלו מ-63.9- ל-37.9-, כאשר הציפיות למספר המועסקים עלו מ-69.8- ל-55.8-.

ממאזן שלילי לחיובי

בענפי השירותים, הכוללים בין היתר שירותי מידע ותקשורת, מסעדות ואולמות אירועים, עלה המאזן מ-1.4- ביולי ל-3.8 באוגוסט, והפך ממאזן שלילי לחיובי. אך כשיורדים לפרטים רואים שישנם ענפים שלמים שעדיין מצויים במאזן שלילי. במרבית הענפים חלו עליות, והשיפור המשמעותי ביותר חל בענפי שירותי מידע ותקשורת עם עלייה מ-6.3 ביולי ל-18.3 באוגוסט. גם המאזן בשירותי המזון ומשקאות (מסעדות ואולמות אירועים) עלה בצורה משמעותית אך עדיין נותר שלילי מאוד, עם עלייה מ-33.5- ל-20.1-.

מאזני המכירות לשוק המקומי והמועסקים היו שליליים בכל הענפים וירדו ביולי לעומת יוני בהשוואה ליוני לעומת מאי. מאזן המכירות לשוק המקומי ירד לעומת החודש הקודם, ועומד על 7.5-, לעומת 2.7- בחודש הקודם, למעט ענפי שירותים עסקיים ( N , M , L ) שבהם המאזנים עלו מעט לעומת החודש קודם.

על פי הסקר, "בכל ענפי השירותים חלו עליות בציפיות למספר המועסקים בספטמבר, אולם מרביתם נותרו במאזן שלילי, למעט ענפי שירותי מידע ותקשורת ( J ) ושירותים עסקיים ( N , M , L ) שעברו למאזן חיובי.

"הציפיות למכירות בשוק המקומי השתפרו במידה מתונה, אך כולם נותרו שליליים. בענפי שירותי תחבורה חל שיפור יחסית משמעותי עם עלייה מ-10.7- ל-4.3-".

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות