גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אין גרעין שליטה, יש מאבק, ויש גם מועמדים להחלפה: הניסיון להחליף את יו"ר ישראכרט עולה מדרגה

חברת הייעוץ אנטרופי קוראת להתחיל מחדש את הליך בחירת המועמדים לדירקטוריון ישראכרט, כשחלק מבעלי המניות מבקשים להחליף את היו"ר אייל דשא ● חברת האשראי מצדה מבהירה כי ההליך יימשך כסדרו

אייל דשא / צילום: תמר מצפי, גלובס
אייל דשא / צילום: תמר מצפי, גלובס

מתחמם המאבק סביב צביון הדירקטוריון העתידי של חברת כרטיסי האשראי הגדולה בשוק, ישראכרט . בחודשים האחרונים מנסים בעלי מניות בחברה שנפרדה אשתקד מבנק הפועלים, ששלט בה עד שהונפקה בבורסה והפכה אז לחברת כרטיסי האשראי הראשונה שללא גרעין שליטה, להביא להחלפת היו"ר תוך מינוי דירקטורים "שינערו את החברה", כדברי בעל מניות. ככל הידוע, בין השמות שהועלו כמועמדים לדירקטורים על ידי גורמים המעורבים בהליך נמנים ארז יוסף ואמנון דיק, אולי במטרה שיתברגו בהמשך בראשות הדירקטוריון.

אמנון דיק / צילום:  איל יצהר

בד בבד מקיימת החברה דין ודברים מול חברת אנטרופי ממשל תאגידי, שבניהול מתי אהרון, בכל הנוגע להליך הבחירה מחדש בדירקטורים מכהנים כמו גם בחירת דירקטורים חדשים.

מוקדם יותר החודש שלחה אנטרופי מכתב חריג שמוען ליועצת המשפטית של ישראכרט, ובו דרשה כי הדירקטוריון יחל מחדש בהליך לבחירת המועמדים שיועלו לבחירה ואישור של האסיפה הכללית של בעלי המניות בחברה, בהמשך השנה הנוכחית. המכתב נשלח אגב הודעות של ישראכרט כי הדירקטוריון מינה ועדה של דח"צים שמסתייעים בחברת עמדה, לצורך גיבוש רשימת המועמדים, וזאת לאחר שכבר בחרו במועמדים מטעמם.

עתה משיבה החברה שבראשה עומד היו"ר דשא לאנטרופי. בתשובתה נכתב כי החברה פועלת "בשקיפות ותוך ראיה כוללת של טובת מחזיקי העניין של החברה, ולכן טענותיכם בנוגע לתהליך תמוהות בעיננו". עוד מפרטת ישראכרט כי פנתה "מקדמית" לאנטרופי בנושא כבר ביולי, תוך שפירטה לאנטרופי כי "החברה זמינה וקשובה לפניות בעלי מניותיה, ומזמינה את בעלי מניותיה העיקריים לפנות אליה וליטול חלק בהליך מינוי הדירקטורים, על מנת שהחברה תוכל להתייחס עניינית ולשקול כל פניה לגופה בכובד ראש".

בישראכרט עושים שרירים

ואולם בישראכרט מבהירים כי אינם מוכנים להתחיל את הליך הבחירה מחדש. "עם זאת, ודאי כי פניות כאמור ראוי שתיעשנה בשים לב לצורך לקידום ההליך ולא בדרישה לביטולו מהיסוד, ובכפוף לכך שתיעשנה תוך שמירת כללי ממשל תאגידי תקינים, שמירת שיקול דעתה של הוועדה ואי העברת 'הנחיות' לחבריה", ציינה ישראכרט בין היתר בתשובתה לאנטרופי.

במה מדובר? לאחרונה אושר הסכם השכר של היו"ר דשא על ידי רוב מבעלי מניות החברה, וזאת למרות טענות שנשמעו מבעלי מניות. אלא שעתה יש סוגיה חשובה יותר על הפרק והיא המשך כהונתו בחברה, כמו גם של רוב חברי הדירקטוריון בחברה.

כך, ההליך שמוביל עתה דירקטוריון ישראכרט הינו לבחירת 7 דירקטורים מתוך 9, ובכלל זאת דשא עצמו, כשלדברי גורם בשוק "זה הליך שמעורר אמוציות". על כל פנים, בדירקטוריון ישראכרט החליטו שבנוסף לשני הדח"צים שלא עומדים כרגע לבחירה ויישארו בתפקידם, ירצו עוד שני דח"צים ועוד אחד שיהיה בלי תלוי, כך שיהיו בדירקטוריון 5 דירקטורים שאינם תלויים כך ש"זה יהיה דירקטוריון שונה ממה שהיה בתקופת בנק הפועלים, ולמעשה הדירקטוריון ישנה את פניו".

בהקשר זה אומר ל"גלובס" גורם בשוק כי "גם אם בסופו של יום דשא נשאר היו"ר, ברור שיהיה דירקטוריון אחר לחלוטין עד סוף השנה. כך שבכל מקרה החברה צפויה להשתנות, והיא צריכה לעבור שינויים". על כך מוסיף אותו גורם כי הוא מקווה ומאמין ש"שינוי הדירקטוריון בכל מקרה יביא תרומה להאצת תהליכים בחברה, והגבינה של ההנהלה תשתנה בוודאות, בין אם היו"ר יוחלף או לא". בכל אופן, בסביבת החברה מצביעים על כך שהחברה מציגה השנה תוצאות טובות ממתחרותיה אגב משבר הקורונה, כשהם מסבירים כי הפכו לעצמאים לגמרי רק במרץ השנה, כשהקשר שהיה עד אז לבנק הפועלים הכביד על החברה.

באנטרופי לא עוצרים במכתב

על פי הודעת ישראכרט שפירטה לציבור המשקיעים מה החברה מתכננת לעשות בנוגע להליך בחירת הדירקטורים, יצאה ועדת הבחירה במועמדים ב"קול קורא" לבעלי מניות שיציעו מועמדים מטעמם. ואולם הוועדה שכוללת חברי דירקטוריון קיימים בישראכרט הבהירה כי היא שתכריע מי יהיו המועמדים שיועלו לאישור האסיפה (ולא בעלי המניות), כשהיא הבהירה כי מבחינתה יש חשיבות בבחירה במועמדים שיאפשרו שמירה על היציבות וההמשכיות הניהולית - כלומר, על פניו, שיינתן יתרון לדירקטורים קיימים.

על כל פנים, אנטרופי לא מסתפקת רק במכתב האמור ששלחה לחברה בתחילת החודש, ובו קראה לביטול התהליך לבחירת הדירקטורים כאמור. כך, אנטרופי פונה בימים אלה לגופים מוסדיים שמחזיקים במניות בישראכרט והציעה להם לתת לה מימון על מנת שתוכל להוביל מהלך "באופן אקטיבי", ושבמסגרתו תנהל הליך לבחינת "הפרופיל המתאים לדירקטוריון החברה להשגת יעדיה". נציין כי בין בעלי המניות הפרטיים הגדולים בחברה נמנה גם אבי באום, בעל שליטה בחילן.

המהלך בישראכרט קורה אגב אי שביעות רצון מצד חלק מבעלי המניות בחברה, שרואים כיצד שווי החברה הצטמק מ-2.7 מיליארד שקל בעת הנפקתה לפחות מ-1.85 מיליארד שקל כיום. בעיצומו של חודש מרץ השנה, בשיא משבר הקורונה, נסחרה ישראכרט ברמה ששיקפה לה שווי חברה של 1.44 מיליארד שקל בלבד - נקודת השפל שלה. בשיאה הייתה שווה החברה 2.82 מיליארד שקל, וזה קרה באפריל 2019, בסמוך להנפקתה. כלומר, מאז ועד היום השילה החברה כ-35% מערכה. עם זאת, נדגיש, מדובר בתקופה מאתגרת לגופי פיננסים רבים.

כך או כך, מוקדם יותר החודש הפסיקה אריסון החזקות, של שרי אריסון להיות בעת עניין בישראכרט. אריסון הפכה לבעלת עניין בחברת כרטיסי האשראי בעקבות החזקתה במניות בנק הפועלים, שבגינה קיבלה מניות ישראכרט (בעת שהבנק חילק את יתרת מניותיו בישראכרט כדיבידנד בעין). נזכיר כי עד 2018 הייתה אריסון בעלת השליטה בבנק הפועלים, ואז היא החליטה לוותר על השליטה בבנק. מאז ועד היום הפועלים, כמו דיסקונט ולאומי, הינו בנק ללא גרעין שליטה. נציין כי הפרידה של ישראכרט נפרדה סופית מהפועלים רק במהלך מרץ השנה.

בניגוד לישראכרט (שכמו הבנקים גם היא מפוקחת על ידי הפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל), בבנקים הדירקטורים מוצעים לאסיפת בעלי המניות כמועמדים על ידי הוועדה למינוי דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה שפועלת בחסות בנק ישראל. בימים אלה, נזכיר, מתנהל הליך שכזה בבנק הפועלים, שעורר סערה אדירה, עם התפטרותו של נציג הפועלים מהוועדה, לאחר שקולו נפסל בפועל, וזאת בצל הבחירה בפרופ' סטנלי פישר, לשעבר נגיד בנק ישראל, למועמד לתפקיד דירקטור בבנק.

מישראכרט נמסר: "איל דשא עושה רבות לחברה. בין השאר היה אחראי על ההיפרדות המוצלחת מבנק הפועלים". עוד ציינו בחברה כי בפרוץ משבר הקורונה קיצצה החברה בשכר היו"ר, הדירקטורים וההנהלה הבכירה לרבעון השני של 2020. עוד נמסר כי "הנהלת ישראכרט בהנהגת דשא גיבשה אסטרטגיה ארוכת טווח - תוך כניסה אחראית לתחום האשראי הצרכני, הובלת תחום התשלומים הדיגיטליים והובלת תכנית התייעלות המאפשרת לחברה להתמודד בהצלחה עם משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות. יו"ר ישראכרט וההנהלה פועלים ללא לאות להפוך את ישראכרט לחברת שירותים פיננסים המתבססת על טכנולוגיה דיגיטלית".

תגובת אנטרופי: "במקרה של ישראכרט, נושא הגדרת הדירקטוריון מקבל משנה תוקף בחשיבותו לאור החדשנות בהנפקתה של חברת כרטיסי אשראי כחברה ללא גרעין שליטה. האחריות של בעלי המניות גבוהה יותר . לפיכך נתבקשנו לבצע תהליך מקצועי וסדור מטעם כמה בעליות מניות וגופים מוסדיים גדולים. אנטרופי ביצעה מספר תהליכים שכאלו בעבר כאשר המתוקשר בניהם היה במקרה בזק. רובם כאמור נבעו מחוסר שביעות רצון של בעלי המניות מתפקוד ההנהלה והדירקטוריון". 

עוד כתבות

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

לרכב הזה יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש