גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החוקר לא דיווח על קשר אישי בתיקי נתניהו, פרקליטות המדינה סירבה לבדוק

העיתונאי עמית סגל חשף ב"חדשות 12" כיצד הוסתר ולא נחקר קשר אישי של ג׳ודי שלום ניר מוזס, אחותו של מו"ל ידיעות אחרונות, לחוקר משטרה שהיה מודע לחשדות בתיק 2000 ● כמו כן, נחשף מייל של פרקליט המדינה דאז שי ניצן שבו הוא מסרב לנקוט צעדים נגד המפכ"ל רוני אלשייך כדי למנוע זעזועים בתיקי נתניהו ● הפרקליטות: הכתבה כולה מגמתית, מסולפת ומוציאה דברים מהקשר"

שי ניצן בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ
שי ניצן בטקס הפרידה של איילת שקד ממשרד המשפטים / צילום: רפי קוץ

הפרשן הפוליטי של "חדשות 12" עמית סגל חשף הערב התנהלות מדאיגה של בכירים במערכת אכיפת החוק על רקע תיקי נתניהו.

כך סגל חשף כי בזמן שחקר את שרה נתניהו בפרשת המעונות, ניהל רב פקד אבי רוטנברג קשר רומנטי עם ג'ודי ניר מוזס שלום. לפי סגל, הקשר החל כמה חודשים לפני פתיחת חקירת תיק המעונות ב-2015. ניר מוזס שלום היא בעלת מניות ב"ידיעות אחרונות" ואחותו של ארנון (נוני) מוזס, שחשוד בתיק 2000. "ידיעות אחרונות" ניהל אז מלחמת עולם מול נתניהו, וגם ניר מוזס שלום בעצמה לא חסכה ביקורת מהזוג בבלפור.

על פי סגל, "במשך שנה וחצי, בעודו מגבש את התיק וממליץ להעמיד את שרה נתניהו לדין, מסתיר רוטנברג ממפקדיו את הקשר הזוגי, את ניגוד העניינים שהוא מצוי בו, ושרק יילך ויעמיק".

מסמכים מלמדים כי בשנת 2016, עם פתיחת החקירה בתיק 2000, התלבטו במשטרה אם לשתף את רוטנברג בפרשה על רקע שמועות שהתחילו לבעבע במסדרונות על זוגיות שלו עם אחותו של המו"ל החשוד. "לפני מספר חודשים", כותב מפקדו, מומי משולם, "סיפר לי מישהו ששמע על קשר רומנטי המתנהל בין רפ"ק רוטנברג לג'ודי ניר מוזס. משיחות כלליות הבנתי ממנו שהוא חי עם אשתו. הוא ציין שהוא בהחלט יכול לנהל את התיק הנדון (תיקי נתניהו). שאלתיו באם ישנן סיבות נוספות שבגינן יכולה להיות בעיה מבחינתו לנהל את התיק והנ"ל השיב בשלילה".

רוטנברג הפך שותף סוד בהקלטות נתניהו-מוזס. אולם חודשים אחר כך התגלה לצמרת המשטרה שהרב פקד לא סיפר להם את כל האמת. "קראתי היום לנדון למשרדי", כתב ראש יאח"ה כורש ברנור, "שאלתי אותו אם יש לו היכרות וקשר לג'ודי ניר מוזס והנדון השיב בחיוב. בהמשך שוחחתי עימו ארוכות על ההיבטים הפסולים בהתנהגותו ועל הנורמות המצופות מקצין משטרה".

אלא שמפקד להב רוני ריטמן, מי שהאשים שנתניהו תפר לו תיק על הטרדות מיניות בגלל פרשת המעונות, סגר את הפרשה בלי לדווח למח"ש. "סיכמתי שכורש ישוחח בדיסקרטיות עם רפ"ק רוטנברג ויציע לו לעבור בהסכמתו לתפקיד אחר. בנוסף תירשם לנדון הערת מפקד".

סגל הוסיף כי ההסתרה הייתה נמשכת לנצח, לולא הגיעה כעבור שנה וחצי למשרדו של ראש אגף החקירות מני יצחקי אשתו של רוטנברג, עם פרטים על הקשר האישי והודיעה ליצחקי, לפי פרוטוקול הפגישה שהוא כתב, שהמידע הנפיץ בדרך לתקשורת: "(היא) הוסיפה כי מתוקף תפקידה הקודם כדוברת היא מכירה עיתונאים ומסרה להם הערכה זו", כתב יצחקי.

לטענת סגל, רק אז, כשצמרת המשטרה מבינה שהמידע עומד להתפרסם בתקשורת ובניסיון לכסת"ח, נזכר מני יצחקי למלא את חובתו ולדווח על החשד למחלקה לחקירות שוטרים .

במח"ש סברו כי "קם החשד כי החשוד טיפל תוך ניגוד עניינים בחקירת רעיית ראש הממשלה וראש הממשלה, ובפרט בנוגע לחקירת נתניהו בעניין קשרים אסורים עם נוני מוזס אשר בצוותא עם אחותו מכהן כבעל השליטה בעיתון 'ידיעות אחרונות'. בין המשפחות נתניהו ומוזס ניכרה מתיחות רבה. ניתן להניח כאפשרות קרובה לודאי כי הוא ידע על היריבות המרה בין המשפחות על רקע חוק 'ישראל היום' והקדמת הבחירות.

ישנה אינדיקציה מחומר החקירה כי נעשו פעולות הסתרה מכוונות מצידו. החשוד היה מודע לעניין האישי של הגברת מוזס בתוצאות החקירה ובאופן ניהולה. מלבד הקשר המשפחתי הקרוב בינה לבין אחיה. החשוד הציב את עצמו בניגוד עניינים מובהק. לטעמנו יש לבדוק את נקודות ההשקה בהן החשוד היה אמון על חקירות משפחת מוזס ונתניהו שעה שקיים קשר רומנטי כזה או אחר עם הגברת מוזס".

עוד נכתב בחוות הדעת של מח"ש כי "קיימת אינדיקציה כי לגברת מוזס היה אינטרס אישי וכלכלי באופן ניהול חקירת תיק המעונות ותוצאותיה וכי החשוד היה מודע לכך. משכך עוצמת ניגוד העניינים ומידת הסטייה מן השורה של החשוד מתעצמת, ועלולה לעלות לכדי עבירה פלילית של הפרת אמונים".

אלא שהמסמכים חושפים כי כאשר ראש מח"ש אורי כרמל פנה לבקש אישור לחקירה מפרקליט המדינה שי ניצן והמשנה שלו מומי למברגר, הוא נתקל בהתנגדות. למברגר ציין כי הוא "לא רואה מצב שבו בעת הזאת מח"ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק 2000. מסיבות מובנות".

לטענת סגל, מח"ש התעקשה לחקור, אבל אז התחלף ראש מח"ש. לדברי סגל, "אורי כרמל הולך הביתה, והפצצה המתקתקת מונחת על שולחן מחליפתו, קרן בר מנחם. אלשיך וניצן נלחמו לטובת מינויה, בתקווה שהיא תהיה נוחה בהרבה למשטרה. ראש מח"ש החדשה לא מאכזבת: היא מעכבת את ההחלטה בתיק חודשים ארוכים למרות הפצרות הכפופים לה. בסוף מחליטה לסגור". אולם בנימוקי הסגירה נכתב כי "יש תשתית לחשד שרפ"ק רוטנברג עבר עבירה פלילית של ניגוד עניינים. גם נגד ראש להב וראש אח"מ עולה לכאורה חשד ראשוני לביצוע עבירה של שיבוש מהלכי חקירה". אלא שכיוון "שהם אינם עוד שוטרים ועל כן אין עניין ציבורי בפתיחה בחקירה במישור הפלילי".

"יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול"

עוד חשף סגל ב"חדשות 12" אימייל ששלח פרקליט המדינה דאז שי ניצן. הרקע הוא חקירת מח"ש שקבעה כי בניגוד לדברי המפכ"ל רוני אלשיך, ההרוג באום אל חיראן לא היה מחבל אלא אזרח חף מפשע. אלשיך זעם והדליף נגד מח"ש. ראש מח"ש דרש לנקוט צעדים נגד המפכ"ל.

"מודה שאני מתלבט", כותב שי ניצן במייל. "מחד, זו התנהגות בלתי נסבלת. מאידך, ללכת בדרך המפכ"ל ולפעול כמוהו קשה לי. מה גם שאם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים במבט על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".

את החשיפה סיים סגל בקביעה כי ניצן מנע עימות עם אלשיך מחשש שהדבר ישמש נשק בידי נתניהו, או כפי שהוא כותב "אינטרסים של המדינה".

הפרקליטות מסרה בתגובה לדברים כי "נבקש להבהיר, לאחר בדיקת הדברים, כי הכתבה כולה מגמתית, מסולפת ומוציאה דברים מהקשרם. בתמצית: בניגוד לנטען, קצין המשטרה רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000; החלטות החקירה בתיק 2000, כמו גם ביתר תיקי ראש הממשלה, התקבלו משיקולים ענייניים בלבד של בירור האמת; כך למשל בתיק אחר, שבו לא היו ראיות שקשרו את ראש הממשלה לחשדות, הוא גם לא נחקר כחשוד; הטיפול של מח"ש בתלונה בעניין רוטנברג נעשה אף הוא משיקולים ענייניים בלבד - ההחלטה נומקה בספק בדבר קיומו של חשד לעבירה פלילית; פרקליט המדינה לשעבר לא 'גונן' על מפכ"ל המשטרה לשעבר מטעמים הקשורים לחקירת תיקי נתניהו. זוהי הצגה מניפולטיבית של העובדות.

"אין לנו אלא להצר על האופן בו הוצגו הדברים ונבקש להעמידם על דיוקם:
1. בניגוד גמור לנטען בכתבה, החוקר בדימוס רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000, שבו נאשם מר נוני מוזס. למעשה, הוא עזב את היחידה החוקרת בחודש יוני 2016, כחצי שנה טרם החלה חקירת הפרשה, בשלב שבו נגבתה רק עדות מקדמית ראשונה ויחידה, שאינה עדות של מי מהחשודים בתיק, ואף בה הוא לא נמנה על צוות החוקרים. למעשה די בכך כדי לשמוט את עיקר הבסיס מן הפרסום. יצוין, כי עניינו של רוטנברג פורסם עוד בשנת 2017 ע"י העיתונאי רביב דרוקר.
2. חוות הדעת שצוטטה ע"י הכתב, שלפיה יש כביכול מקום לפתוח בבדיקה (ולא בחקירה, כפי שפורסם) בעניינו של רוטנברג, היא חוות דעת ראשונית בלבד. בחוות הדעת עצמה הובהר כי כלל לא ברור מהו חלקו בחקירת פרשה 2000 (ואכן כאמור לא היה לו בה כל חלק). לאחריה נכתבו עוד חוות דעת שונות".

***חזקת החפות: ההליכים המשפטיים בעניינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בעיצומם. נתניהו מכחיש את המיוחס לו, ועומדת לזכותו חזקת החפות.

***גילוי מלא: בנוסח כותרת המשנה המקורי נכתב בשוגג כי רוטנברג היה חוקר בתיק 2000. רוטנברג לא היה חלק מצוות החקירה, אלא רק מודע לקיומה מתוקף תפקידו. 

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות על חוזים העתידיים בוול סטריט ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה ואלפאבית (גוגל)

10 המניות היקרות ביותר בוול סטריט / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

אלה הן 10 המניות הכי יקרות בוול סטריט

הן נחשבות למניות לוהטות במיוחד, אבל האם הן התחממו מדי? ● לאחרונה הצביע מגזין ביזנס אינסיידר על עשר חברות בשווי 10 מיליארד דולר לפחות הנסחרות בתמחור יקר במיוחד ביחס להכנסותיהן ● לרשימה נכנסו אנבידיה, מיקרוסטרטג'י ומניות טכנולוגיה נוספות, אבל גם רשת מזון מהיר ● לאחרונה, כשמשקיעים הופכים סלקטיביים יותר ואנליסטים חוששים מבועה חדשה, גם המניות היקרות חוטפות

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

יו"ר מועצת זכויות האדם באו"ם: "מבועת מההרס שבוצע בבתי החולים ברצועת עזה"

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר