גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המחיר הכלכלי של עליית הטמפרטורות כבד כמו החום עצמו

בשירות המטאורולוגי חוזים שגלי החום בשנים הקרובות יובילו אותנו לטמפרטורה של יותר מ-50 מעלות ● מחקר חדש מצביע על תרומתו של האספלט העירוני למשבר האקלים ולזיהום האוויר ● המצב יהפוך גרוע עוד יותר אם לא יינקטו צעדים משמעותיים לצמצום פליטות גזי החממה

אנשים יושבים בטיילת בתל אביב ליד חוף הים בזמן גל חום / צילום: Oded Balilty, AP
אנשים יושבים בטיילת בתל אביב ליד חוף הים בזמן גל חום / צילום: Oded Balilty, AP

בין הגולן לאילת - לא משנה היכן אתם מתגוררים, בשבועיים האחרונים קשה לחמוק מהחום העז. לפני ימים אחדים נשבר שיא חום של כל הזמנים בירושלים, ושעות קודם לכן נשבר בעיר הבירה שיא חום של 118 שנים. שיאי חום נוספים נשברו גם בעמק החולה ובגולן, ובכל הארץ דווח על שרב קיצוני וחריג.

מגן דוד אדום סיכם את אירועי החום הכבד: במשך שבוע בלבד הוענק שירות ל-1,871 בני אדם שסבלו מפגיעות חום שונות. שלושה נפגעו באורח קשה ממכת חום: צעיר בן 19 שפונה מנחל פורה, תוך כדי החייאה, לבית החולים סורוקה ושם נקבע מותו; גבר כבן 50 במצב קשה שפונה לבית החולים זיו בצפת, לאחר ששכב כשעתיים ברחוב בקרית שמונה; ואישה בת 58 שהתמוטטה ברחוב באילת, ופונתה לבית החולים יוספטל. גבר נוסף, בן 31, טופל כשהוא במצב בינוני בעין יהב, ופונה במסוק לבית החולים. לאלה התווספו מאות בני אדם שהתעלפו או התייבשו - חלקם הופנו לבית החולים - ו-1,184 בני אדם שסבלו מחולשה, סחרחורות ובלבול .

"גל החום הזה עדיין לא נגמר. אנחנו עם רצף של ימים חמים מאוד, וגם אם השיא מאחורינו, אנחנו נמצאים באחוזון ה-90 של אוגוסט וזה נגרר לתוך ספטמבר", מסביר ניר סתיו, מנהל השירות המטאורולוגי. "זהו אחד מגלי החום הארוכים והמשמעותיים שידענו בישראל. כל המחקרים מראים שגלי החום הולכים ומתרבים, ולא מסתכמים רק במרכז הקיץ, אלא גולשים גם לספטמבר ומאי.

"באזורים מסוימים בארץ הגענו ל-49 מעלות, ובאילת התקרבנו לכך. זה קשור לכך שהאקלים משתנה, וברור שגלי החום בשנים הקרובות יובילו אותנו לטמפרטורה של יותר מ-50 מעלות. זה לא יהיה מחזה נדיר. אולי הקידומת 5 תוריד את האסימון לחלק מהאנשים, שיבינו שאנחנו לא במצב של עסקים כרגיל".

סתיו מכוון לכך שאם נמשיך בתרחיש 'עסקים כרגיל', שבו לא נוקטים בצעדים משמעותיים לצמצום פליטות הפחמן האנושיות, המצב צפוי להחמיר משמעותית. זה אולי נשמע כמו חזיון רחוק, אך חשבו על הילדים של ימינו. בשנת 2100, כשהם יגיעו לשנות זקנתם ויזדקקו למערכת תומכת, תעלה הטמפרטורה בישראל בעד 4 מעלות, ביחס לשנים 1988-2017. לעומת זאת, בתרחיש הטוב, שלפיו האנושות תנקוט בפעולות להפחתת פליטות גזי החממה, תעלה הטמפרטורה בממוצע ב-1.5 מעלות צלזיוס.

בזמן-שישראל-שוברת-שיאי-צריכת-חשמל

בזמן שהחום בחוץ כבד מנשוא, בשבוע החולף צריכת החשמל שברה שרשרת של שיאים. ביום חמישי ה-3.9 נשבר בפעם השלישית לאותו שבוע שיא הביקוש לחשמל בכל הזמנים, ועמד על 14,662 מגה-וואט. מדובר בעלייה של יותר מ-1,000 מגה-וואט מהשיא אשתקד, בדומה לתוספת של תחנת כוח גדולה, על השלכות זיהום האוויר ופליטות גזי החממה שלה. גם השיא ביחס לסופי השבוע נשבר, כשבשבת ה-5.9 עמדה הצריכה על 13,092 מגה-וואט, גידול של 15% מהשיא הקודם (שהתרחש בחודש ינואר), ואילו ביום שישי עמד הביקוש על 14,138 מגה-וואט.

ואולם למרות שהפחתת השימוש בדלקים מאובנים מזהמים היא הכרחית להתמודדות עם משבר האקלים ובלימת עליית הטמפרטורה, בגל החום הגדול עמד ייצור החשמל ממקורות מתחדשים בשיאו על 12.5% בלבד.

אתגר האספלט

ההשלכות הכלכליות של עליית הטמפרטורה הן רבות. החל מהצורך להשקיע בתשתיות ובהסתגלות לעולם חם יותר, ועד לירידה בפרודוקטיביות עובדים, וחשיפה משמעותית יותר לתופעות קיצון, דוגמת שריפות חמורות. מחקר אמריקאי, שפורסם בכתב העת נייצ'ר, מעריך כי ההתחממות הגלובלית תוריד את ההכנסה העולמית בכ־23% עד שנת 2100. בקרב המדינות העניות ביותר תהיה ההשפעה קיצונית יותר, וכלכלתן תצטמק ב־75%. בארה"ב, למשל, נאמדות העלויות הבריאותיות של גלי חום בשנים 2002-2009 ב-5.3 מיליארד דולר. עד 2016 כבר עמדו ההוצאות הללו על 3.3 טריליון דולר .

מחקר אחר, של אוניברסיטת אוקספורד, חושף את השפעותיו של החום הכבד על בריאות האדם, במיוחד בערים. הערים נמצאות בחזית המאבק במשבר האקלים, שכן הן הפולטות העיקריות, ובהן חיים מרבית התושבים. לכן, הן הראשונות הנדרשות ליישם פתרונות להפחתת פליטות ולהסתגלות לשינויי האקלים. כעת, הן ניצבות בפני אתגר מורכב במיוחד - לפי חוקרי אוקספורד, בימים החמים הופכות פליטות מאספלט למקור משמעותי של זיהום אוויר. כשהוא נחשף לתנאי חום בקיץ, האספלט גורם לעלייה של 300% בפליטות של מזהמים מסוכנים, הפוגעים בבריאות הציבור.

החוקרים אספו דגימות אספלט הנמצא בעיקר בכבישים, גגות ושבילי גישה, ובדקו כיצד הוא מתנהג בעת חימום לטמפרטורות שבין 40 ל-200 מעלות צלסיוס. הם הבחינו כי כמות פליטות הזיהום גדלה פי שניים כשהאספלט מתחמם מ-40 לכ-60 מעלות - חום שאליו מגיע האספלט לעיתים קרובות בקיץ (נזכיר: תחזיות מזג האוויר מודדות את הטמפרטורה כפי שהיא בצל, אך האספלט חשוף לשמש ואוגר בתוכו חום, ולכן מתחמם באופן משמעותי) .

"הממצא העיקרי הוא שמוצרי אספלט שונים פולטים כמות נכבדה של רכיבים מזהמים לאוויר, כתלות חזקה בטמפרטורה וגורמים סביבתיים שונים", כותבים החוקרים. בעוד שלערים רבות בעולם חודר הרכב החשמלי ובכך מפחית את הזיהום, לפי המחקר החדש, השפעת משבר האקלים והתחממות כדור הארץ יגרמו לכמות הזיהום מהאספלט, המשמש את אותן מכוניות, דווקא לעלות.

בטון אפור במקום אספלט

עליית הטמפרטורה דוחקת את הערים לקצה. בערים מסוימות, במיוחד במזרח התיכון, עד סוף המאה תהפוך המחייה לבלתי אפשרית. 'אי החום העירוני', הנוצר בשל היעדר צמחיה ושטחים פתוחים לצד ריבוי אספלט ובטון, גורם לכך שפער הטמפרטורות בין לב העיר לשוליה יכול להגיע עד ל-12 מעלות. הערים, אם כן, חייבות למצוא פתרונות - כדי לאפשר לתושביהן לצאת מפתח ביתם בימי הקיץ.

אם עד היום נבחן רק הצורך להפחתת פליטות מכלי רכב כדי לשפר את איכות האוויר, החוקרים מוסיפים את הכבישים והאספלט לרשימת הדאגות. החשש שלהם הוא כי אספלט תורם משמעותית לזיהום האוויר בערים במהלך חודשי הקיץ, ויכול לייצר יותר פליטות חלקיקים מאשר רכבי בנזין ודיזל יחדיו. "עם עליית הטמפרטורות וכמות כלי הרכב השוחקת את הכבישים, אנו צופים לראות עלייה בכמות הזיהום שמקורו באספלט", אמרו החוקרים מאוקספורד.

מתכנני ערים ברחבי העולם נדרשים כעת לסוגיה. באירופה, חלק מהכבישים עשויים בטון אפור במקום אספלט שחור. פרופ' אורלי רונן, העוסקת בקיימות עירונית בעידן משבר האקלים, מספרת על האתגר: "בלוס אנג'לס עשו פרויקט גדול של צביעת כבישים בחומרים בהירים יותר בגווני אפור-לבן, הפולטים פחות חום. יש ניסיונות למצוא חומרים שעמידים יותר בטמפרטורות גבוהות ושיוצרים אותה מידת חיכוך, אך עדיין אין פתרון מוסכם. בהיערכות לשינויי אקלים, זה נושא שתופס תאוצה".

האם ניתן לצפות לשינוי בישראל כבר בעתיד הקרוב? גורם המבצע פרויקטים של תשתית בארץ מסביר את המורכבות הכלכלית: למרות תרומתו של האספלט לאי החום העירוני ולזיהום האוויר, העלות של פתרונות צביעת האספלט או שימוש באספלט שאיננו שחור "גבוהה בפער מאוד משמעותי, ולכן לא ריאלית. צבע דו רכיבי, למשל, יקר פי שלושה. בישראל יש עשרות אלפי קמ"ר של אספלט, שבכל שנה מחליפים חלקים מהם כחלק מהליך האחזקה". 

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר