גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טיוח וציפוף שורות במשטרה ובפרקליטות: שוב נשבר שיא בשערוריות של מערכת אכיפת החוק

עמית סגל חשף: קצין משטרה נחשף לתיק 2000, בשעה שניהל יחסים אינטימיים עם ג'ודי ניר–מוזס, אחותו של החשוד בתיק, מו"ל "ידיעות אחרונות" • ומה עשו במשטרה ובפרקליטות? לא בדקו לעומק, לא חקרו את הקצין ואחרי הכל גם עקצו את העיתונאי

שי ניצן / צילום: איל יצהר
שי ניצן / צילום: איל יצהר

1. רפ"ק אבי רוטנברג

בואו נתחיל מהעובדות. רפ"ק (בדימוס) אבי רוטנברג השתתף בצוות החקירה שחקר את הבן של ג’ודי ניר-מוזס בתיק שחיתות בעיריית ר"ג, והוא בעצמו גבה ממנה עדות בפרשה. התיק נסגר מחוסר אשמה. בהמשך, רוטנברג החל לנהל איתה קשר אינטימי ודיסקרטי. תוך כדי הקשר הזוגי ביניהם - רוטנברג הופקד על חקירת "תיק המעונות" נגד רעיית ראש הממשלה, שרה נתניהו, בעיצומה של מערכת הבחירות לכנסת ה-20. ב-2016, הוא היה "שותף סוד" לתיק 2000 - פרשת רה"מ בנימין נתניהו ומו"ל "ידיעות אחרונות", ארנון (נוני) מוזס, אחיה של ניר-מוזס.

מפקדו של רוטנברג שמע רינונים על קשריו של רוטנברג עם ניר-מוזס ושאל אותו על כך. רוטנברג הסתיר את קשריו עם ניר-מוזס ממפקדו, ואמר כי מתגורר עם אשתו וכי אין לו מניעה לטפל בתיק של נתניהו. נזכיר כי לניר-מוזס אינטרס ישיר ומובהק בתיק 2000 כבעלת מניות ב"ידיעות אחרונות". זאת, בנוסף לעובדה כי אחיה הוא חשוד מרכזי.

מהר מאוד רוטנברג מנע את עצמו מעיסוק בתיק, ובנימוק שקרי ודי מוזר. רוטנברג אמר שלא נכון שיחקור עוד תיק של רה"מ, אחרי שניהל את חקירת תיק המעונות. זמן רב לאחר מכן, מפקדיו של רוטנברג גילו את האמת, והוא נאלץ להודות בקשר הרומנטי. רוטנברג קיבל הערה פיקודית שנשמרה בחשאיות, ושלא מנעה ממנו להתקדם. בהמשך רוטנברג פרש, לכאורה ללא קשר, מהמשטרה. כך נחשף על ידי כתב "חדשות 12" עמית סגל.
קשה להיות מופתע מהשערוריות של מערכת אכיפת החוק, ובכל זאת נדמה שנשבר כאן שיא. קצין לא זוטר ביחידת העילית של המשטרה, מנהל מערכת יחסים אינטימית עם אישה, שאך לפני זמן קצר הוא חקר את בנה וגבה ממנה עדות. הוא מנהל את חקירת תיק המעונות, ללא שום גילוי נאות.

האם זה פלילי? לא יודע, יכול באמת להיות שלא. ראש מח"ש אורי כרמל חשב שכן, המשנה לפרקליט המדינה שלמה (מומי) למברגר, חשב שלא. אבל לא הכל בחיים זה שאלה של פלילי או לא פלילי. כמה היבריס יש לחוקרי העילית של משטרת ישראל, זה פשוט לא ייאמן. אם לא די בכך, רוטנברג נחשף לחשדות בתיק 2000, הרגיש ביותר במדינת ישראל באותו זמן, כאשר הוא נשאל לפני כן אם יש לו מניעה, על רקע החשד של מפקדו. הוא משקר, ונחשף למידע בתיק 2000 למרות ניגוד העניינים הברור. אם זו לא הפרת אמונים בעלת פן מחמיר המצדיק העמדה לדין, אינני יודע הפרת אמונים מהי.

2. צמרת המשטרה

בואו שוב נתחיל מהעובדות. כאשר ההתנהלות הפגומה נחשפת למפקדיו, ראש יאח"ה, כורש בר נור, קורא לרוטנברג. במזכר שהוא כותב לאחר מכן, הוא מציין כי קרא "היום לנדון למשרדי. שאלתי אותו אם יש לו היכרות וקשר לניר-מוזס, והנדון השיב בחיוב. בהמשך שוחחתי עימו ארוכות על ההיבטים הפסולים בהתנהגותו ועל הנורמות המצופות מקצין משטרה".

מפקד יחידת להב במשטרה, ניצב רוני ריטמן, סוגר, לדברי עמית סגל, בתוך יממה את הפרשה בלי לדווח למח"ש. "סיכמתי שכורש ישוחח בדיסקרטיות עם רוטנברג ויציע לו לעבור בהסכמתו לתפקיד אחר. בנוסף, תירשם לנדון הערת מפקד". רק לאחר שצמרת המשטרה מקבלת "התראה" מאשתו של רוטנברג שהפרשה עומדת להיחשף, שנה וחצי לאחר שהתיק כבר הסתיים בהערה פיקודית, מחליט ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה (אח"מ), ניצב מני יצחקי, להעביר את הפרשה לבדיקת מח"ש.

ההתרשמות שלי היא טיוח ברור. קשה להכיל שהתנהלות כל כך פסולה מסתיימת בתוך 24 שעות, בלי שום חקירה, בלי שום קבלת חוות דעת של גורם חיצוני, בלי עדכון של פרקליט המדינה. ואפילו בלי שום סנקציה של ממש. להערה הפיקודית אין שום משמעות, שהרי רגע אחר כך מוצע לרוטנברג (בהסכמתו האדיבה) לעבור לתפקיד נחשב אף יותר.
ואם באמת הכל היה כדת וכדין, מדוע אחרי שנה וחצי לפתע התיק כן מועבר לבדיקת מח"ש? מה בדיוק התחדש? ריח הטיוח וציפוף השורות מתפזר ומיתמר. איני חושב שיש אזרח מן השורה, וכל שכן לא נבחר ציבור שהיה מקבל את "הנחת הסלב" המופלגת הזו. אבל המערכת גוננה על עצמה, והעדיפה לא לכבס את הכביסה בחוץ. בעצם היא החליטה לא לכבס את הכביסה בכלל, אלא להעביר אותה לחדר אחר בבית, ללא חלונות ואוורור.

3. הפרקליטות

התיק בעניינו של רוטנברג מועבר למח"ש בשלהי 2017, שמערבת בעניין את פרקליט המדינה דאז, שי ניצן, ואת המשנה לפרקליט המדינה מומי למברגר. ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, מחזיק בדעה כי יש חשדות לפלילים מצד רוטנברג, ואף חשד ראשוני לשיבוש מהלכי משפט מצד הניצבים רוני ריטמן ומני יצחקי.

למברגר סבר להיפך. לדעתו, החשד נגד ריטמן ויצחקי הוא מופרך. גם בנוגע לרוטנברג, לא השתכנע כי מדובר ב"קייס" שיחזיק כתב אישום בבימ"ש. זאת, מאחר שרוטנברג לא ביצע פעולות של ממש בתיק 2000. למברגר שולח את כרמל לעשות שיעורי בית על טיב זיקתו של רוטנברג לתיק 2000. אולם גם מציין בפניו בשולי המכתב, שנכתב על דעת ניצן, כי "אני לא רואה מצב בו בעת הזאת מח"ש נכנסים לבדיקת חומרים בתיק 2000. מסיבות מובנות".

עו"ד שלמה (מומי) למברגר / צילום: דוברות משרד המשפטים

עמית סגל פירש כי "מסיבות מובנות הכוונה לרה"מ נתניהו, ושהמשנה לפרקליט המדינה לא רצה "להעניק נשק רב עוצמה בידיו של נתניהו", בכך שיורה למח"ש לחקור את החשדות.

לדעתי, זו פרשנות שגויה, וכל שכן איננה הכרחית. האמירה על "מסיבות מובנות", להערכתי, וכך טוען גם עו"ד למברגר עצמו, היא חוסר רצון של המשנה לפרקליט המדינה לנהל חקירה נגד החוקרים במקביל, דבר שיצריך כניסה לבדיקת החומרים בתיק 2000 עצמו. למברגר הדגיש בדבריו כי הסייג הוא "בעת הזו". הוא לא התנגד שהנושא ייבדק בהמשך על ידי מח"ש, אך לא תוך כדי החקירה עצמה. זאת לטענתו, כדי שבפרשה כה רגישה לא יהיו מעורבים שני גופי חקירה, והדבר יגדיל את חשש זליגת החומרים.

לא מדובר בהחלטה מופרכת מיסודה או מושחתת במהותה. מאחר שהגורם החשוד (רוטנברג) הורחק מהתיק, רמת הדחיפות יורדת, ואפשר לטפל בעניין לאחר מיצוי חקירת המשטרה. אולם כוכבי הפרשה הרוויחו מההחלטה, עד שהנושא הועבר שוב לטיפול למברגר - רוטנברג, ריטמן ויצחקי כבר פשטו את המדים. פרט זה היה בין שיקולי מח"ש לגנוז את התיק, החלטה שאומצה שוב על ידי למברגר.

לדעתי, הקישור שעשה סגל בין הטיוח לבין חקירות נתניהו, היה שגוי. ייתכן מאוד שזה מה שעמד בסוד הטיוח של ריטמן ויצחקי, אך הדבר לא הוכח. הטענה ל"נשק רב עוצמה" לא גובתה בהוכחה, לטעמי. סגל התעקש לעשות את האקסטרה-מייל עם הקישור הלא מוכרח לחקירות נתניהו, ובכך שימש את יריביו להגחיך את הסיפור המדהים ולהציגו שלא בצדק כסיפורי מעשיות.

4. תגובת הפרקליטות

בחצות הליל הגיבה הפרקליטות לחשיפה של סגל. אלא שהיא העלתה טענה שבכלל לא נטענה, ואז הפריכה אותה בבוז. "בניגוד גמור לנטען בכתבה, רוטנברג כלל לא היה מעורב בחקירת תיק 2000. למעשה, הוא עזב את היחידה החוקרת ביוני 2016, כחצי שנה טרם החלה חקירת הפרשה... יצוין, כי עניינו של רוטנברג פורסם עוד ב-2017 על ידי רביב דרוקר".

אלא מה? סגל לא טען לרגע כי רוטנברג היה חלק מהחקירה. גם ציון העובדה שעניינו של רוטנברג פורסם עוד ב-2017 ע"י דרוקר, לחלוטין איננו רלוונטי לחשיפה של סגל (סגל בפירוש התייחס לפרסום מ-2017). נראה כי הפרקליטות התאמצה לפגוע באמינות של סגל ולעקוץ אותו, במקום להתמקד בביקורת עניינית על חשיפתו. חבל. 


חזקת חפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגד רה"מ בנימין נתניהו וארנון (נוני) מוזס הם בגדר נאשמים, לא הורשעו בביצוע עבירה ועומדת להם חזקת החפות. אבי רוטנברג אינו חשוד בדבר.

עוד כתבות

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

בצל הדיווחים על תקיפה ישראלית: מסכים אדומים באירופה; השקל מתייצב

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● ירידות בחוזים העתידיים על וול סטריט

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים