גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקורונה ודוחות בתי המלון: שיעורי התפוסה עלו, אבל גם ההפסדים

מאז מאי מנסות רשתות המלונאות לייצר חזרה לשגרה מותאמת קורונה, ומדווחות על עלייה הדרגתית בשיעורי התפוסה ● למרות זאת, חוסר הוודאות עדיין גדול, והצפי הוא כי גם בהמשך השנה תוצאותיהן הכספיות ימשיכו להעיד על פגיעה ניכרת בפעילות

עד לפני קצת יותר מחצי שנה נהנו רשתות המלונות בישראל מתקופת פעילות חיובית למדי ומהתרחבות עסקיהן, שבאה לידי ביטוי, בין השאר, גם בתוצאות הכספיות של רשתות המלונות הבורסאיות הבולטות - פתאל החזקות , דן  וישרוטל , וכן בביצועי מניותיהן שטיפסו. ואולם, משבר הקורונה, שפרץ בתחילתה של 2020, הפך את הקערה על פיה, וייצר עבור אותן רשתות משבר בסדר גודל היסטורי שעמו לא התמודדו בעבר.

המשבר נבע מסגירת בתי המלון של רשתות אלה בהדרגה מאז מרץ ועד להדממה מוחלטת של הפעילות בעקבות הקיפאון שנרשם בעולם התיירות, לאחר הסגר והגבלות התנועה שהוטלו בישראל ובמדינות נוספות בעולם, וכן סגירת פעילות נמלי התעופה בארץ וברחבי העולם. הפגיעה הדרמטית שייצרה התפשטות הקורונה לרשתות המלונאות מוקדם יותר השנה, באה לידי ביטוי, בין השאר, בירידה של עשרות רבות של אחוזים בהכנסות בסיכום הרבעון השני של השנה, וגם בסיכום מחצית השנה הראשונה - הפסדי עתק, הערות רואי חשבון, וכן איבוד ערך משמעותי בשווי מניותיהן, שתוקן בחלקו עם תחילת ההתאוששות מהמשבר.

מאז מאי מנסות רשתות המלונאות לייצר חזרה לשגרה מותאמת קורונה, ומדווחות על עלייה הדרגתית בשיעורי התפוסה. חלקן אף צופות רבעון שלישי דומה לזה של 2019, אבל למרות זאת, חוסר הוודאות לגבי העתיד עדיין גדול, והצפי הוא כי גם בהמשך השנה, כמגמה, תוצאותיהן הכספיות ימשיכו להעיד על פגיעה ניכרת בפעילות.

מנתונים שמציגה בדוחותיה חברת פתאל החזקות, הפועלת בישראל ובאירופה, בולטת ההתאוששות היחסית של הפעילות בשוק המקומי ביחס לזו באירופה. כך, בעוד שבאוגוסט התפוסה הממוצעת במלונות רשת פתאל בישראל חצו רף של 60%, בנכסיה באירופה (כולל בריטניה ואירלנד) שיעורי התפוסות נעו בטווח של 40%-45%, ומגמה דומה עולה גם מנתוניה לחודשים קודמים השנה.

נתונים דומים מציגה רשת דן, שלה 17 בתי מלון בישראל ומלון אחד בהודו, כשהיא מציינת בדוחות כי "בימים אלה, שיעור התפוסה הממוצעת בכלל מלונות החברה הוא כ-62%".

פתאל: הפסדי עתק וקריסת המניה

פתאל, הגדולה מבין שלוש הרשתות המלונאות הבורסאיות הגדולות בישראל מבחינת היקפי פעילות ושווי שוק (עד לאחרונה), הייתה גם זו שתפסה את עיקר הכותרות במהלך חודשי המשבר, כשהקריסה שחוותה בפעילותה הייתה המשמעותית ביותר. בשורה התחתונה, הפסדיה של פתאל החזקות לרבעון השני של השנה התקרבו לסכום עצום של כ-360 מיליון שקל, והצטברו ל-665 מיליון שקל בסיכום מחצית השנה.

זאת, אחרי שבסיכום רבעוני הכנסות הרשת קרסו ב-90% ל-123 מיליון שקל, ובתקופת המחצית התכווצו ביותר מ-60% והסתכמו ב-962 מיליון שקל - מה שגרר את פתאל להציג בסיכום רבעוני הפסד תפעולי של 253 מיליון שקל, שהצטבר לסכום של 415 מיליון שקל מתחילת השנה.

רואי החשבון של פתאל מפנים את תשומת לב המשקיעים לפעולות שנקטה הרשת להתאים את הוצאות הרשת לירידה הדרמטית בהכנסות, בניסיון להתמודד עם המשבר, ומציינים כי להערכת הנהלת החברה והדירקטוריון, מצבה יאפשר לה "לעמוד בכל מחויבויותיה בשנה שלאחר מועד אישור הדוחות".

בחברה, שנמצאת בשליטת המייסד דוד פתאל, המכהן כמנכ"ל ויו"ר, מסבירים בעניין הקורונה כי "מעבר להשלכות המיידיות, מדובר ב'אירוע מתגלגל' שתוצאותיו טרם נתבררו במלואן". שלא כמו דן וישרוטל, שפעילותן מתמקדת בישראל, לרשת פתאל פעילות נרחבת גם בישראל וגם באירופה, והיא מחזיקה, משכירה ומנהלת כ-42 אלף חדרי מלון, מתוכם כ-16 אלף חדרים במלונות בבעלותה וכ-26 אלף חדרים במלונות שהיא שוכרת או מנהלת. נכון להיום, לפי נתוני החברה, פתוחים 157 מתוך 183 מלונות הקבוצה הפעילים בישראל ובאירופה.

מאז הצטרפותה לבורסת תל אביב בפברואר 2018 ועד למשבר הקורונה תפח שווייה של פתאל בהדרגה, בתמיכת צמיחת פעילותה, והדבר סייע לה להיכנס למדד הדגל של הבורסה, ת"א-35, עד שהגיעה לשווי שיא שחצה רף של 8 מיליארד שקל בסוף 2019. משם, הנפילה הייתה חדה וכואבת, עם צלילה של קרוב ל-90% בתוך פחות משלושה חודשים, עד לנקודת השפל שלה במרץ. בסך הכל השלימה המניה צניחה של כ-65% מתחילת השנה ועד כה, כשמחירה משקף לרשת שווי נוכחי של פחות מ-3 מיליארד שקל - דומה לשתי המתחרות.

דן: צפי להמשך התכווצות ההכנסות

רשת מלונות דן, המציגה עצמה כאחת "מהחברות הגדולות והוותיקות בארץ בתחום המלונאות", פועלת גם בתחום ההסעדה - מה שסייע לה לצמצם מעט את הנזק שיצרה לה פעילות המלונאות, שבו למרות שחיקה בהכנסות, היא הצליחה לשפר את רווחיה התפעוליים.

למרות זאת, פעילות הליבה של רשת דן היא הפעילות המלונאית, כך שבסיכום רבעוני הכנסותיה צנחו ב-70% ל-122 מיליון שקל, והיא עברה להפסד של כ-28 מיליון שקל, המצטבר לסכום של 118 מיליון שקל בסיכום מחצית השנה - שבה הכנסותיה נחתכו כמעט ב-50% והסתכמו ב-373 מיליון שקל. בסיכום הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2019, נעו רווחי רשת דן בטווח של 58-65 מיליון שקל.

רואי החשבון של דן מפנים את תשומת לב המשקיעים להשפעות המשבר על פעילות הקבוצה, הצפויה להיפגע מהותית לרעה בסיכום שנתי, ולצעדים שנקטה החברה, שנמצאת בשליטת היו"ר מיכאל פדרמן (בעל השליטה באלביט מערכות), להתמודדות עם המשבר.

במבט קדימה, בדן מעריכים כי בסיכום הרבעון השלישי הכנסותיה יצטמקו בכ-40% ביחס לרבעון השלישי של 2019, ומוסיפים כי "למרות הירידה המשמעותית במחזור ההכנסות, הרווח התפעולי לפני פחת ומימון ברבעון השלישי של שנת 2020 צפוי להיות חיובי, אך נמוך באופן מהותי מהרבעון השלישי של 2019". כל זאת, כשנכון להיום, שלושה ממלונות הרשת (אחד בתל אביב ושניים בירושלים) פועלים "כבתי מלון לשיכון חולי ומבודדי נגיף הקורונה על ידי משרד הביטחון". בסך הכל מנהלת דן קרוב ל-4,800 חדרי מלון בנכסים בבעלות או בשכירות.

תוצאות-רשתות-המלונות-הבולטות-ברבעון-השני-של-השנה

 

ישרוטל: מקווה לרבעון שלישי דומה ל-2019

ישרוטל, שנמצאת בשליטת משפחת לואיס, אינה שונה ממתחרותיה במגמה שהיא מציגה בדוחותיה - עם הפסד רבעוני של כ-28 מיליון שקל, המצטבר ל-52 מיליון שקל במחצית השנה, לעומת רווח נקי של קרוב ל-50 מיליון שקל ברבעון השני של 2019, שהסתכם בכ-38 מיליון שקל במחצית הראשונה של השנה שעברה.

בסיכום הרבעון השני, הכנסותיה של ישרוטל צללו ב-80% ל-81 מיליון שקל, בעוד שבמחצית השנה הן התכווצו כמעט ב-60% והגיעו ל-286 מיליון שקל.

ישרוטל מנסה להפגין אופטימיות לגבי המשך השנה, ומעריכה בדוחות כי "תוצאות הפעילות ברבעון השלישי יהיו דומות לתוצאות ברבעון המקביל אשתקד", בהנחה כי עד לסוף הרבעון לא יוטלו הגבלות מצד הממשלה. עם זאת, רואי החשבון של ישרוטל מוסיפים כי "קיים חשש להמשך התפשטות הגל השני - דבר שעשוי להוביל להחמרת הצעדים שכבר ננקטו ולפגיעה נוספת בהיקפי הפעילות הכלכלית בכלל, ובענף התיירות בפרט. לפיכך, השפעת נגיף הקורונה על התוצאות העסקיות של החברה מהותיות".

ישרוטל מנהלת ומפעילה 19 בתי מלון ברחבי המדינה, שמונה מהם בעיר אילת, שבימים האחרונים עלתה לכותרות נוכח החלטת הממשלה להטיל עליה סגר לילי חלקי. בסך הכל במלונות ישרוטל 4,240 חדרים, מתוכם כ-3,500 בבעלות מלאה או חלקית. מלבד זאת, החברה יוזמת הקמת 11 בתי מלון נוספים.

עוד מציינת ישרוטל בדוחותיה, בין השאר, כי בסיכום רבעוני היא נהנתה מהכנסה של קרוב ל-3 מיליון שקל כמענק על השבת עובדים מחופשה ללא תשלום (חל"ת), וכן כי בזכות זכאות לפטור מתשלומי ארנונה היא הקטינה את הוצאותיה הרבעוניות בכ-9 מיליון שקל.

עוד כתבות

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס וגד מייקרות את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 במאי ● גם מחלבות גד הצטרפו לגל העלאות המחירים, והודיעו על העלאת מחירים בשיעור ממוצע של 3.5% החל מ-16 במאי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר