גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עליות המדדים באוגוסט מותירות את תעלומת השווקים בימי קורונה בלתי פתורה

גם באוגוסט עלו מדדי אג'יו בחדות זה החודש השני ברציפות, בהובלת כל אפיקי השוק ● השאלה הרווחת בקרב הפעילים בשוק נוגעת לפער בין השווקים, שעולים בחדות, ובין הכלכלה המקרטעת ● ההסבר נעוץ ככל הנראה בסקטוריאליות

בורסת ניו יורק. מוקדם להגיד שהקורונה הפסיקה להשפיע על השווקים / צילום: Colin Ziemer, Associated Press
בורסת ניו יורק. מוקדם להגיד שהקורונה הפסיקה להשפיע על השווקים / צילום: Colin Ziemer, Associated Press

הקיץ חם גם בשווקים, והגל החיובי שעליו רכבו המשקיעים ביולי צבר מומנטום והמשיך גם באוגוסט. כתוצאה מכך עלו מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים גם באוגוסט בשיעורים חדים, כאילו אין משבר קורונה או משבר כלכלי שבא בעקבותיה.

האם ניתן להכריז על מות השפעתה של הקורונה על השווקים הפיננסיים? לא בטוח, מכיוון שאנחנו לא יודעים האם הכלכלה האמיתית, שעליה נשענים שוקי ההון, ניצלה מהקורונה, אם לאו. עם זאת, לא נוכל לפטור עצמנו באמירה כי "השוק טועה", או כי "לא הגיוני" כיצד השווקים עולים, בעוד העולם סובל ממיתון או חושש ממנו.

ננתח זאת בהמשך, אך ראשית נסקור את ביצועי השווקים באוגוסט, ונראה היכן אנו ניצבים מתחילת השנה. חלק הארי של השווקים ואפיקי השוק עלה באוגוסט בשיעורים מרשימים מאוד, הן במדדי המניות והן באפיקי האג"ח, ובראשן צמודות המדד.

כתוצאה מכך, מדדי הייחוס של אג'יו לתיקי ההשקעות המנוהלים עלו בחדות, בכל חתך ופרופיל סיכון. הבנצ'מרק לתיק הסולידי, המכיל אג"ח בלבד, עלה ביולי ב-1.22%, בעוד שמהעבר השני, הבנצ'מרק לתיק ההשקעות המנייתי עלה בשיעור של 3.79%, בדומה לעלייה ביולי.

באשר לבנצ'מרק לתיקי הביניים, תיק המכיל 20% מניות עלה בשיעור של 1.75% ואילו תיק השקעות המכיל 30% מניות רשם כמובן ביצועים טובים יותר, ועלה בשיעור של 1.99% בחודש שחלף. התשואות שנצברו בתיקים מתחילת השנה עדיין שליליות, מינוס 0.44% בתיק האג"ח, מינוס 3.25% בתיק המניות ובסביבת מינוס 1% בתיקי הביניים.

אגיו_9

מדדי אג'יו לניהול תיקי השקעות מבוססים על נתונים מבתי השקעות רבים, ובהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט.

המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, ומהווים מדדי ייחוס והשוואה (בנצ'מרק) אובייקטיביים לצורך השוואת ביצועים ותוצאות בתיקי השקעות מנוהלים, בקרנות השתלמות ועוד.

על חזקים וחלשים: פיצוי סקטוריאלי

מבחינת הכלכלה הריאלית, במרבית המדינות מדובר בהתכווצות של 5%-10% בתוצר ב-2020 ביחס לתוצר של 2019. ענפים שלמים בכלכלה חווים התכווצות מהותית, הסחר העולמי התכווץ ב-10% ולכן קרן המטבע העולמית מניחה לפי שעה התכווצות של 4.9% בתוצר העולמי, ומדגישה כי קיימת תנועה גדולה בין סקטורים, וכי צפוי עשור אבוד בכלכלות מתפתחות דלות-הכנסה (LIDC's) וחולשה מהותית וממושכת במתעוררות.

ברקע, מגפת הקורונה ממשיכה לאיים להתפרץ ביתר שאת במדינות רבות, ולכן עולה השאלה כיצד השווקים חוגגים, בעוד שהעולם גולש למיתון, תוך דעיכת תיירות והתכווצות בסחר חוץ. כפי שכתבתנו לא פעם, חלק מההסבר נוגע בעיקר לפעילות הממשלות, שמנסות לספוג את נזקי המשבר באמצעות נזילות רבה, הדפסה והפצה כמעט בלתי מוגבלת של כסף זול.

אך לא די בכך, ונראה כי המצב האמיתי בעולם הוא התנהגות סקטוריאלית, שבה סקטורים מתחזקים מפצים על חולשה בסקטורים שנחלשו, בעוד ששאר העוגה אומנם מתכווצת, אך באופן מתון. יתרה מכך, על פי אותה תיאוריה, המדינות החלשות נחלשות עוד יותר, בעוד שהכלכלות המפותחות, בעיקר ארה"ב ומדינות מערב אירופה, סובלות פחות, ואף מתחזקות באופן יחסי לשאר העולם.

השווקים הפיננסיים רואים את הסקטורים החזקים, ומעריכים כי למרות כאבים רבים בענפים מסוימים, המערכות הכלכליות בכללותן תשרודנה את המשבר בעיקר בזכות ענפים מתחזקים, כגון טכנולוגיה, רפואה וחקלאות.

הדבר לא מונע פגיעה בסקטורים אחרים, תוך שקרוב ל-10% מכוח העבודה נפגעים בפרנסתם. אלו הם העובדים החלשים יותר במשקים, ואף שלא נעים לומר זאת, כמו הכלכלות החלשות, כך גם העובדים החלשים ישלמו את מחיר אישי של הסקטור שבו הם בחרו לעבוד לצורך פרנסתם. לעומת זאת, לכלכלות ולענפים חזקים יש עדיין אוויר לעוד שנה ויותר כדי לשרוד את המשבר. דרכו של עולם.

ישראל - כלכלת שירותים

דברים אלו מסבירים את ההבדלים הנ"ל בין ביצועי השווקים - ישראל מול ארה"ב. ההבדל הבולט הוא בשוק המניות, כאשר מרכיב זה על פי הרכבו בתיק הישראלי עלה בשיעור של 2.57%, בעוד שמרכיב מניות חו"ל בתיקים עלה בשיעור של 5.43%. ככלל, נראה כי משקיעים מודאגים יותר לגבי המשק הישראלי, שמתקשה להדביק פערים מול השוק המוביל בארה"ב, וייתכן כי יש לכך הסבר ריאלי.

למרבה הצער, ככל שהקורונה תימשך, המחיר הכלכלי בישראל יעלה, מאחר שישראל תתקשה להתמודד עם המשבר. זה זמן מה שאנו שבים וכותבים כי כלכלת ישראל חשופה יותר למשבר הכלכלי הנוכחי, מכיוון שהיא אינה די מאוזנת מבחינה ענפית. יצירת הערך בכלכלת ישראל מבוססת בעיקר על טכנולוגיה, ובתוכה לא מוצרים אלא שירותי תוכנה וידע, יחד עם יצוא ביטחוני נרחב.

חלק משמעותי נוסף מבוסס על נדל"ן, פיננסים וענפי שירותים שונים, שמחזיקים ומחזקים את המחזור הכלכלי. היותה של ישראל כלכלת שירותים עלולה להקשות עליה לשאת את המשבר הכלכלי לאורך זמן, ככל שהקורונה, ובעקבותיה המיתון הכלכלי, יימשכו. ככל שיימשכו, בסקטור הפרטי יש עושר רב שנצבר בשנים האחרונות, והפגיעה בו תהיה מתונה, אולם בקרב שכבות שנפגעות ישירות מהמשבר, תהיה נסיגה נוספת. כך, הפערים בישראל עשויים להמשיך ולהתרחב, כאחת מתופעות הלוואי הצפויות כתוצאה מהקורונה.

בכל זאת - אינפלציה

למרות החולשה שיכולה לאחוז בכלכלת ישראל, קיים איום של עלייה באינפלציה. כפי הנראה רבים בשוק כבר סבורים כך, ולכן האג"ח צמודות המדד עלו בשיעורים בולטים יותר ביחס לשקליות. הדבר בלט באג"ח הממשלתיות, אשר מהוות בסיס לתשואות האג"ח; הצמודות עלו בין 0.3% בקצרות ועד 1.83% בארוכות, בעוד שהממשלתיות השקליות - בחלקן ירדו קלות ובחלקן עלו קלות, ובסה"כ נותרו ללא שינוי מהותי.

מדובר בסגירה משמעותית של הפיגור הקיים בצמודות לעומת השקליות, זאת בשל ציפיות המשקיעים לשינוי באינפלציה, למרות החולשה הכלכלית.

מאז תחילתו של המשבר אנו סבורים כי יש מקום וסיכוי להתפרצות אינפלציונית בעתיד הנראה לעין, עקב צמצום בהיצע על-ידי מציעים שלא ישרדו את המשבר מחד, כאשר מאידך, הצרכנים והלקוחות מוכנים לשלם מחירים מוגברים כדי לקבל את הסחורה, המצויה כאמור בצמצום.

יש גם ניתוח פסיכולוגי לכך: המציעים מבקשים לפצות עצמם על תקופת המשבר שאותו שרדו, ואילו הקונים הרעבים מן העבר השני מרשים לעצמם לרכוש, תוך רגישות פחותה למחיר העולה. מדובר בתופעה שאינה חריגה, וכבר ראינו את האינפלציה עולה ל-5% ואף יותר במשברים של 2000 ו-2009, וכל זאת עוד בטרם הזכרנו את האפשרות הסבירה לעליית מסים שתידרש כדי לממן את הגירעון הממשלתי המאמיר.

בישראל, כפי שנטען כאן, מאחר שאנו כלכלה סקטוריאלית, רבים ייפגעו כאמור מהמשבר, ולא יהיו בין הקונים הנחושים, אך רבים אחרים, כגון עובדי ההייטק, יושפעו במתינות מהמשבר, וימשיכו לצרוך כמעט כרגיל ולתרום לעליית המחירים. האינפלציה, כך נראה, היא רק אחת מתופעות הלוואי הצפויות בעקבות המשבר הכלכלי המתהווה במהירות. 

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת בניהול השקעות ובניהול סיכונים פיננסיים, ומחבר הספר "הסיכון: שומר הראש שלנו". אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה״ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בפתיחת הבורסה; אופקו הלת' יורדת ב-3.5%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.2% ות"א 90 נסחר במגמה דומה ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קפצו

הנאסד"ק קפץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● מחירי הנפט עלו ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור בארה"ב ירד והוביל לירידה בתשואות האג"ח הממשלתיות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין