גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משקיעים במדדים? התרחקו מדאו ג'ונס

בחודש האחרון חזר מדד דאו ג'ונס לכותרות על רקע עדכון בהרכבו ופיצול מניית אפל, שגרם לחלוקת משקל מחודשת במדד ● האם יש כיום עדיין מקום למדד כמו הדאו, ומה הערך שלו למשקיעים?

בורסת המניות של ניו יורק. מדד המניות הידוע ממשיך להתנהל בשיטות של פעם  / צילום: Anthony Behar, רויטרס
בורסת המניות של ניו יורק. מדד המניות הידוע ממשיך להתנהל בשיטות של פעם / צילום: Anthony Behar, רויטרס

לרובנו יש נטייה לזרוק חפצים שמתיישנים ולהחליפם במוצרים חדשים ומתקדמים יותר. זה רלוונטי במיוחד כשמדובר בפריט פיזי, אבל לעתים גם לתחומים פחות מוחשיים, כמו מדדי ניירות ערך. הטור הזה מוקדש לאחד המדדים המוכרים והמצוטטים ביותר בעולם, אבל כזה שלטעמי, אבד עליו הכלח והגיע הזמן שנשכח ממנו.

הסיבה המרכזית שבגינה אין שום הגיון כלכלי להשקיע בדאו ג'ונס, היא בכלל העובדה שהוא לא באמת מדד השקעה. השם המלא של הדאו (Dow Jones Industrial Average) הוא "ממוצע התעשייה של דאו ג'ונס", כשהדגש פה על המונח "ממוצע". מצד אחד, אין ספק שלממוצע יש שימושים מגוונים בתחומים רבים בחיינו. ואולם, מצד שני, בתחום כמו מדדים, ממוצע פשוט הוא פרמטר מיושן ולרוב לא רלוונטי.

מדד שהוא בכלל ממוצע

השורשים של הדאו מתחילים אי-שם ב-1896, עת פרסם צ'ארלס דאו את ממוצע הביצועים של 12 מניות תעשייה אמריקאיות בעיתון שהוציא לאור, בשם "וול סטריט ג'ורנל". למעשה, מדובר במדד השני שפורסם בעיתון, אחרי שב-3 ביולי 1884 התחיל פרסומו של ממוצע התחבורה של דאו ג'ונס.

בזמנו מחשבים אפילו לא היו בגדר תכנון, ועל כן, כל מלאכת חישוב וניהול המדד בוצעה ידנית על ידי אנשים. לצורך פשטות, נבחרה שיטה פרימיטיבית במיוחד לחישוב משקולות המדד, שאולי בעבר הייתה כורח הנסיבות, אבל בימינו אין דרך אחרת לכנותה מאשר מגוחכת.

למעשה, המשקל של כל מניה במדד נקבע לפי שער המניה. כלומר, ככל ששער המניה גבוה יותר, כך משקל של חברה מסוימת במדד מקבל ביטוי רב יותר. על פניו, זה נשמע הגיוני, שהרי מניה שהביצועים שלה עדיפים, תיהנה משער מניה גבוה יותר כתוצאה מעליית ערכה - וכך משקלה במדד יהיה גבוה יותר ביחס למניה שעלתה בשיעור נמוך יותר.

הבעיה היא שבמציאות השער הראשוני של מניה, וגם שערים עתידיים שלה בבורסה, יכולים להיות כמעט כל סכום - והם לאו דווקא מבטאים עלייה או ירידת ערך. שערי מניות, להבדיל מהביצועים של מניות בבורסה, הם פונקציה של כמות ההון הרשום של החברה, שינויים בהון הרשום או אירועי חברה מסוימים (כמו למשל, פיצול מניה או הנפקת זכויות).

תראו-מי-במדד-הדאו-ג?ונס

דוגמה פשוטה לעיוות המטורף שנגרם כתוצאה מאופן החישוב המיושן הזה, ניתן לראות במניית החברה הרפואית UnitedHealth, שהשער שלה (נכון ל-7 בספטמבר) 312 דולר למניה ושווי השוק שלה על כ-320 מיליארד דולר. משקלה של יונייטד הלת' במדד הדאו הוא 6.3%, בזמן שהשווי של התאגיד הבנקאי ג'יי.פי. מורגן עומד על קרוב ל-400 מיליארד דולר והמניה שלו מקבלת במדד משקל של 2.4% בלבד, רק בגלל ששער המניה שלו הוא 100 דולר.

אני לא מכיר אף משקיע שנותן עדיפות השקעה למניות שהשער שלהן הוא X מסוים ומתרחק ממניות שהשער שלהן הוא Y. שהרי, אין כמעט משמעות לשער המניה, אלא לשווי החברה. מסיבה זו, הרוב המוחלט של מדדי המניות בעולם מבוססים על שווי השוק של המניות במדד.

ממש לא מייצג את כלכלת ארה"ב

אז מה הסיפור של הדאו ג'ונס? מדוע בשנת 2020 המדד עדיין רלוונטי ומקבל אזכורים במדיה הכלכלית בארה"ב ובשאר העולם? לדעתי, זה עניין של הרגל ותו לא. כולנו כבר מורגלים לעובדה שהמדדים המובילים על שוק המניות האמריקאי הם S&P 500, נאסד"ק 100 ודאו ג'ונס, כאשר לכל אחד מהם יש "תפקיד" שונה.

S&P 500 משמש ברומטר מרכזי לביצועי שוק המניות הכללי בארה"ב. מדובר בטעות נפוצה של משקיעים, שהרי המדד מייצג רק חברות בעלות שווי שוק גבוה (Large Cap), ויש עוד אלפי מניות שנסחרות בארה"ב ולא מקבלות ביטוי במדד.

נאסד"ק 100 נחשב למדד שעוקב אחרי מניות טכנולוגיה, אף שהגדרתו הרשמית היא בכלל מדד בורסה כללי ללא מניות פיננסים, והוא מורכב בפועל גם ממניות בריאות, תקשורת, צריכה ותעשייה.

והדאו? הוא נחשב למדד המייצג את ביצועי הכלכלה האמריקאית. זה הסיפור שמספרים עליו. עד כמה הוא עומד במבחן המציאות? בקושי. למעשה, המדד הזה החמיץ את מרבית המהלכים המשמעותיים ביותר שאירעו במעצמה הגדולה בעולם ב-100 השנים האחרונות.

העדות החזקה ביותר לכך היא שאף לא מניה אחת שרדה במדד הדאו ג'ונס מאז תחילת פרסומו. בזמנו, המדד הורכב מחברות מסקטור התעשייה וחומרי הגלם. עם פריחתן של חברות הצריכה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, התווספו חברות רכב, מזון ומותגי אופנה למדד. תאגידי אנרגיה נכנסו למדד באמצע המאה הקודמת, רק אחרי שנהפכו לגורם משמעותי בכלכלה האמריקאית, ובו בזמן המדד המשיך להחריג מניות פיננסים, תקשורת וטכנולוגיה (למעט IBM, שנתפסה כחברת תעשייה).

רק בתחילת שנות ה-90 הוכנסו למדד מניות כמו ג'יי.פי מורגן או AT&T. מנגד, חברות ששינו את אמריקה, כמו מיקרוסופט או אינטל, נותרו בחוץ. באופן זה, מדד הדאו פספס כמעט לחלוטין את הזינוק המטאורי של חברות הטכנולוגיה בבועת הדוט.קום שהסתיימה בתחילת המילניום.

אפשר להמשיך ולספר על משקל החסר של מניות הפיננסים במדד בתקופת הזוהר שלהן, לפני המשבר הפיננסי של 2008. אבל אין צורך בכך, מספיק לעבור בקצרה על רשימת 30 המניות הנוכחית ולהזדעזע.

מצד אחד, תמצאו במדד חברות כמו DOW (כימיקלים), וולגרינ'ס (רשת בתי מרקחת) וטרוולרס (חברת ביטוח), ששווי כל אחת מהן הוא 30 עד 40 מיליארד דולר. מצד שני, תאגידי-על כמו גוגל ואמזון בחוץ. במדד שמתיימר לייצג מהימנה את הכלכלה האמריקאית, היעדרות של כל אחת מבין השניים היא ממש לא מובנת.

הפיצול שגרם לחלוקה מחודשת

בחודש האחרון אירעו במדד הדאו שני אירועים שממחישים את חוסר הרלוונטיות שלו למשקיעים. הראשון, פיצול במניית אפל - פעולה טכנית, שבמדדים רגילים לא מורגשת בכלל (כי במקביל לקיטון בשער המניה, ההון הרשום של החברה מוכפל בהופכי של יחס הפיצול), אבל לאור צורת החישוב של הדאו, גרמה לשינוי חד במשקלות של המניות במדד, ובראשן אפל, שהייתה המניה בעלת המשקל הגבוה ביותר לפני השינוי (כ-10%), וכעת רק רבע ממשקל זה (בשל הפיצול ביחס של 1 ל-4 שבוצע במניה).

אירוע שני היה עדכון בהרכב המדד. מניות אקסון מובייל , פייזר  וריית'און  פינו את מקומן לטובת אמג'ן , Honeywell ו-Salesforce. למה דווקא מניות אלה נבחרו להיכנס למדד, ולא גוגל , אמזון  או טסלה , למשל - כל אחת בעלת שווי הרבה יותר גבוה מהן? פשוט, כי ככה.

הרכב הדאו נקבע על ידי ועדה של אנשים, שמחליטים מי נכנס ומי לא. כך יוצא שבתקופה שבה אפשר לנהל מדדים באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, כמו מיחשוב ענן ובינה מלאכותית, אחד המדדים המפורסמים בעולם עדיין מנוהל בשיטות של פעם.

אז כדאי שתזכרו את זה בפעם הבאה שתרצו להשקיע במדד על שוק המניות האמריקאי. 

הכותב הוא מייסד ומנכ"ל אינדקס מחקר ופיתוח מדדים בע"מ, המתמחה במחקר ופיתוח, חישוב ועריכת מדדי ניירות ערך למגוון צרכי השקעה. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים האישיים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואין באמור משום עצה ו/או המלצה לרכישה או למכירת ני"ע או מוצר פיננסי כלשהו.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט