גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קוריאה פוגשת את אמריקה: הכירו את הג'יפון החדש של קיה

המצטרף החדש לשוק הג'יפונים תוכנן עבור השוק האמריקאי ומתברך בממדים מכובדים ובעיצוב מרשים ● במחיר שמתחיל ב-134 אלף שקל הוא מספק תמורה הולמת

בין אירופה לארצות הברית פעורה כיום תהום עמוקה בכל הנוגע לתקני הפליטה של כלי רכב. האיחוד האירופי, שמנהל בשנים האחרונות מלחמת חורמה בהתחממות הגלובלית, כופה על תעשיית הרכב עמידה ביעדי פליטה קשוחים בליווי קנסות עתק ומחמיר את מבחני הפליטה. כתוצאה מכך, רוב כלי הרכב "הנורמליים" עם מנועי דיזל ובנזין מסורתיים נעלמים במהירות מפסי הייצור באירופה ומוחלפים בדגמים עם מנועים קטנים ו/או "מחושמלים" בדרגה כזו או אחרת.

מנגד, בארצות הברית, למעט קליפורניה, הגישה הרווחת ביחס לפליטה היא "Mind your own business". במיוחד בעידן טראמפ. הנהג האמריקאי הטיפוסי עומד על זכותו החוקתית לזהם את האוויר ולבזבז דלק ככל שיחפוץ, ומי שמתעניין במה שנפלט לו מהאגזוז, חודר לצנעת הפרט שלו ודינו כדין מסיג גבול.

ישראל לעומת זאת בוחרת בגישת ה"כאילו". לכאורה, מאומצת כאן תקינת הרכב האירופית ככתבה וכלשונה ואף מוטמעת באדיקות במיסוי הירוק על רכב באמצעות שקלול מדעי של המחיר הסביבתי של גזי פליטת הרכב, כולל גזים אקזוטיים, שאפילו האירופים לא מעיזים לתמחר.

בו בזמן ישראל גם פותחת "שער אחורי" ומכירה במקביל בתקינת הרכב האמריקנית ובנתוני פליטה שמבוססים על המבחנים הליברליים של ה-EPA. אלה מקבילים פחות או יותר למבחנים של אירופה מלפני שניים-שלושה דורות. זו ברכה עבור רוב נהגי ישראל שמציבים את רמת הפליטה בתחתית סולם שיקולי רכישת הרכב להם.

מבעד ל"שער האחורי" הזה זורמים אלינו כיום יותר ויותר דגמים בתקינה אמריקאית, שמפצים על החסך שנוצר בשוק האירופי "הירוק". אחד מהם הוא ה"סלטוס" של קיה, שתוכנן במקור עבור השוק האמריקאי (וההודי) וכלל לא נמכר באיחוד האירופי.

בארצות הברית הרכב שייך רשמית לקטגוריה "קומפקט SUV" אבל במונחים שלנו הוא כמעט "מדיום". הוא ארוך בסנטימטר מסיאט אטקה, למשל, ונמוך רק ב-2 ס"מ מקיה ספורטאג'. פרופיל צד זקוף עם גג כמעט אופקי רק מדגיש את הממדים.

לרכב יש יציבה רחבה על הכביש, חרטום בעיצוב מתוחכם עם פנסי LED צרים מעל גריל מושחר וזנב נאה, שמזכיר את ההיצע העדכני של פורד ושברולט. אם מוסיפים לכך חישוקים נאים, מסילות גג, צביעה דו גוונית ללא תוספת מחיר וכמות נדיבה של עיטורי כרום, כמקובל בארה"ב, מקבלים עיצוב שעונה על כמעט את רשימת הבקשות של הלקוח הישראלי.

כראוי לרכב שמיועד לשוק האמריקאי, תא הנוסעים מעוצב במחשבה על נוסעים גדולי מידות. המושבים הקדמיים רחבים במיוחד המושב האחורי שטוח ומציע שפע מרחב לכתפיים, לראש ולברכיים של שני מבוגרים פלוס מתבגר. תא המטען הרחב מציע נפח קטן רק ב-20 ליטר מהתא של הספורטאז' (והטוסון).

רכב

הרבה בטיחות ומסך ענק

גם עיצוב הפנים אמריקאי קלאסי עם צמד מחוונים אנלוגיים גדולים וברורים, מערך מתגי/מנופי תפעול במידה XL שמאורגנים בפשטות ואבזור תקני מכובד בהחלט. דגם ה- EX שבו נסענו כולל גם מסך רוחבי ענק, שכמותו קשה למצוא אפילו באבזור התקני של מכוניות פרמיום גרמניות, וחבילה די עדכנית של מערכות בטיחות אקטיביות.

חבל רק שמחשב הדרך שממוקם בין המחוונים האנלוגיים נראה אפור ודל, שהמושב שלצד הנהג לא מתכוונן לגובה ושחומר הדיפון הדומיננטי בתא הוא פלסטיק נוקשה למגע. מנגד, איכות ההרכבה עצמה גבוהה ובידוד הרעשים מכובד כמו בכל דגמי הדור החדש של קונצרן יונדאי-מוטורס.

בארצות הברית מוצע הסלטוס גם עם מנוע ה-1.6 טורבו החזק של קבוצת יוננאי. אלינו מגיע מנוע ה-2 ליטר בנזין נטול הטורבו של הקבוצה הקוריאנית, שמופיע גם בטוסון ובספורטאג'. כאן הוא משודך לתיבה אוטומטית רציפה (CVT). זוהי יחידת הנעה נעימה ומעודנת ברוב תנאי הנסיעה ועם 149 כ"ס אין לה בעיה לטפל במשקל עצמי צנוע יחסית של כ-1.33 טון ולספק לרכב דחף סביר בעליות וביציאה מהרמזור, כמו גם שיוט רגוע ומרגיע בנסיעות מהירות על הכביש המהיר.

תיבת ה-CVT מפתיעה לטובה וניכר שהמתכנתים השקיעו לא מעט מאמץ כדי להעניק לה תחושה מדורגת של תיבה אוטומטית "רגילה". עם זאת, כמקובל במנועים נטולי טורבו, מי שירצה למצות את מלוא ההספק והמומנט של המנוע, לצורך האצה/עקיפה בעליה למשל, יצטרך לטפס לסל"ד גבוה וצורמני לעיתים.

קיה נוקבת בצריכת דלק ממוצעת של כ-13.1 ק"מ לליטר אך בפועל נהיגה נמרצת תוריד את הממוצע לאזור ה-10 קילומטר לליטר. מכובד במונחים של נהגים אמריקנים שמשלמים 1.8 שקל לליטר, קצת פחות עבור נהג ישראל שמשלם 5.5 שקל על אותו ליטר.

על הכביש הסלטוס ענתה על הציפיות הראשוניות שלנו. כיול השלדה אמנם נועד לשוק האמריקאי והמתלים די רכים, אבל היצרנית לא הזניחה את ה-DNA הגלובלי שלה. השלדה מרגישה מפגינה נטיית גוף די מרוסנת בפניות, שומרת על יציבות כיוונית טובה על הכביש המהיר תחת רוחות צד ומשנה כיוון בקלילות ובזריזות. ההגה מציע את המינימום ההכרחי בכל הנוגע להיזון חוזר אם כי ביטול "מערכת הסיוע להיגוי" די משפר את המצב.

נוח, עד שמגיעים לרמפה בכביש

נוחות הנסיעה די טובה וספיגת הזעזועים יעילה על רוב סוגי האספלט, אם כי נראה שבארצות הברית לא שמעו על רמפות ההאטה העירוניות של ישראל. מפגש עמן, אפילו ב-40 קמ"ש, יכול לגרום למתלה האחורי לקפץ בליווי חבטה. מרווח הגחון (כ-18.5 ס"מ) סביר עבור ירידות מזמנות מהכביש הסלול ולדילוג קליל על מדרכות גבוהות אבל לא הרבה יותר.

המחיר הרשמי של קיה סלטוס 2 ליטר מתחיל ב-134 אלף שקל ומגיע עד כ-141 אלף שקל. המחיר הזה זול בכמעט 5,000 שקל מקיה ספורטאג' 2 ליטר המקביל וזול לא במעט גם ממרבית המתחרים האירופים והיפנים שמציעים מפרט ומרחב פנים דומה. הנתונים הללו מציבים אותו במיקום גבוה בסולם התמורה לכסף בישראל והפכו אותו למגנט מכירות.

אבל אם כבר מרימים לנו להנחתה דגם אמריקאי, אי אפשר שלא להזכיר את העובדה שסלטוס EX עם הנעה כפולה עולה בארצות הברית כ-26 אלף דולר לצרכן אחרי הרווח של היצרן ושל הדילר, ועוד לפני ההנחות העונתיות המקובלות. אז אנא עדכנו בכך את כבוד שר האוצר, שבהיותו שר התחבורה (2016) אמר כי "מיסוי הרכב מהווה כמחצית מהצמיחה של מדינת ישראל. הייתי רוצה שהמיסוי יפחת ולכולם תהיה אפשרות לרכוש רכב אבל זה לא בתחום אחריותי". 

חלק מהמתחרות

יונדאי קונא

במחיר של 127-134 אלף שקל מציעה יונדאי את גרסת הבנזין עם ההנעה הקדמית של הקונא הפופולרית. המכונית קצרה ונמוכה יותר מהסלטוס, ניצבת על בסיס גלגלים קצר יותר ותא מטען קטן בכ-100 ליטר. אבל מציעה שלדה בוגרת ומנוע 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס שמשודך לתיבה כפולת מצמדים ומאיץ ל-100 ב-7.5 שניות. מתיחת פנים בקרוב

סוזוקי ויטארה טורבו

130 אלף שקל עולה גרסת ההנעה הקדמית של סוזוקי ויטארה עם מנוע 1.4 ליטר טורבו-בנזין. בסיס הגלגלים מסתפק ב-2.5 מ' והאורך הוא 4.18 מ' אבל הגרסה העדכנית מאובזרת ומציעה חבילת מערכות בטיחות מתקדמת. המנוע מייצר 140 כ"ס ו-22 קג:מ ומשודך לתיבה אוטומטית בת 6 מהירויות

הונדה HR-V

141 אלף שקל עולה הונדה HR-V, שעברה לאחרונה חידוש. הממדים החיצוניים די קרובים לסלטוס, בסיס הגלגלים הוא באורך 2.61 מ' ותא המטען מכיל 431 ליטר. המנוע הוא 1.5 ליטר בנזין נטול טורבו, שמייצר 130 כ"ס, משודך לתיבה רציפה ומאיץ את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.2 שניות

עוד כתבות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות