גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כוס הקפה הטובה

לצד טעם וארומה ייחודיים, מסתתרים בתוך כל כוס קפה נספרסו גם דאגה לסביבה ותמיכה משמעותית בקהילות החקלאים מגדלי הקפה ברחבי העולם - הערכים שעושים את ההבדל

הכתבה מטעם נספרסו

לקראת השנה החדשה יצאה חברת נספרסו לפגוש חקלאים ישראלים, חלקם צעירים וחלקם דור שני ושלישי לחקלאות, המשתפים באתגרים, בקשיים ובאהבה למקצוע.

יותר מ-30 שנה שבנספרסו משלבים את נושא הקיימות בפעילות החברה כדי לייצר השפעה חיובית על הסביבה העסקית שבה היא פועלת. בשנת 2003 השיקה החברה את יוזמת הקיימות שלה - AAA Sustainable Quality" TM", ששמה לה מטרה להטמיע שיטות עבודה בנות קיימא במטעי הקפה ברחבי העולם ובאזורי המחייה שסביבם. תוכנית ה-AAA מסייעת למגדלי קפה בשיפור איכות היבולים, תומכת בפרנסתם ומבטיחה אספקה בת-קיימא של קפה באיכות גבוהה. 96% מהקפה של נספרסו מקורו ביוזמת ה-AAA של החברה.

יוזמת AAA היא חלק מתוכנית הדגל של נספרסו, 'הכוס הטובה' (Positive Cup), היא נושאת הבטחה חברתית וסביבתית לפיה מאחורי כוס הקפה שכל אחד מאיתנו ילגום תעמוד שרשרת אנושית של עושי טוב. תוכנית הקיימות השאפתנית מתחילה בשמירה סביבתית על מקורות הקפה והיא כוללת דאגה לשיפור הפרנסה, החינוך, תנאי עבודתם של החקלאים והגנה על סביבתם.

בנספרסו מאמינים שבאמצעות קשר ישיר עם החקלאים נוכל לייצר סביבה וחברה טובה יותר.

כמו אפקט הפרפר, שבו משק עדין של כנפיו במקום אחד מייצר שינויים שיגרמו בסופו של דבר לתופעות בקנה מידה גדול במקום אחר לגמרי - כך פעולה אחת מיטיבה בקולומביה, אתיופיה או ברזיל, מצליחה לגלגל
את הטוב הלאה.

תום זאוי / צילום: קינן בוסי ונונו

משק זאווי

תום זאוי, 36: נשוי ואב לשלושה ילדים.
ישוב: מושב זוהר.
מגדל: ירוקים - עלים ועשבי תיבול.
היסטוריה: "מושב זוהר הוא מושב עולים מתוניס, סבא שלי הגיע לכאן ללא ידע בחקלאות. בבוקר עבד במשק ובלילה נסע לשווק את התוצרת לשוק הסיטונאי בתל אביב. אבי ואחיו עסקו במסחר זמן מה, ובסופו של דבר אבי חזר למשק המשפחתי, ולאחר שסבי נפטר ירשתי את המשק כדי להמשיך את השושלת.
חקלאות: "מצב החקלאות במדינה לא ממש מעודד, אין ביטחון לטווח הארוך והשליטה ברווחים היא של המדינה והרשתות הגדולות ולא של החקלאי".
מוטו: "להיות שמח".
בקשה לשנה החדשה: "שיהיה לכל עם ישראל טוב".
נספרסו מועדף: סקורו
רגע הקפה שלי: "כל יום, כל היום. 15-20 כוסות בממוצע".

גיא טל / צילום: קינן בוסי ונונו

משק טל

גיא טל, 51: נשוי ואב לשלושה.
ישוב: ביצרון.
מגדל: 30 סוגים של פירות אקזוטיים.
היסטוריה: "דור שני לחקלאים, נולדתי בקיבוץ גברעם ולפני 39 שנים עברנו לכאן. כשהמשק המשפחתי עבר אלי ואל שירילי, אשתי, החלפנו את משק הפרחים ומטעי הפרי בגידול פירות אקזוטיים והרחבנו את הפעילות העסקית עם פתיחת חנות משק ופיתוח מתחם תיירותי לקטיף עצמי.
יונתן, מאיה ואסף, הילדים, לוקחים חלק פעיל במשק ובתקופת החופשה עבדו עם חבריהם בקטיף ובחנות, עבודה מאומצת מחמש וחצי בבוקר ועד שעות אחר הצהריים".
חקלאות: ממשלות ישראל לדורותיה מכל הקשת הפוליטית מנהיגות מיסוי כבד לצד יבוא לא מושכל שמקשה על החקלאים להתפרנס בכבוד למרות העבודה הפיזית הקשה.
מוטו: "תעשה את מה שאתה אוהב".
בקשה לשנה החדשה: "בעיקר בריאות. וגם שנזכה כמדינה לכלכלה משגשגת".
נספרסו מועדף: ארץ מקור הודו
רגע הקפה שלי: "אני שותה בין 8 ל-12 כוסות ביום, לא יכול לעמוד בפיתוי בכל פעם שאני עובר ליד המכונה".

חגי שקד / צילום: קינן בוסי ונונו

חוות ירקות שקד

חגי שקד ובתו אפרת גורן שקד
ישוב:
נתיב העשרה.
מגדלים: ירקות עונתיים.
היסטוריה: ההורים, חגי ורוני עברו לנתיב העשרה מקיבוץ משמר דוד כדי להיות חקלאים עצמאיים. עם הפינוי מחבל ימית עברו למושב החדש בחולות זיקים עם עוד 40 משפחות. "מאז שאני זוכרת את עצמי אני מחוברת לאדמה ולשורשים" מספרת אפרת.
חקלאות: "החקלאות משתנה לפי הטרנדים החולפים וחייבים להתאים את עצמך כדי לשרוד. אין תמיכה מוסדרת בחקלאות והעסקת פועלים זרים מורכבת נוכח שיטת ההקצאות הממשלתית ולכן היכולת להתפרנס מחקלאות מאתגרת. זה, כנראה, מסביר את הסיבה לכך שבמושב כמעט ואין בנים ממשיכים".
מוטו: "זה הזמן לחזור לשורשים ולחקלאות הישראלית".
בקשה לשנה החדשה: "שלא יפריעו לנו להתפרנס בכבוד, אנחנו אוהבים את העבודה שלנו".
נספרסו מועדף: אקלר וניל
רגע קפה של חגי: "רגע לפני תחילת העבודה ופתיחת היום, לוקח זמן לקפה".

אבי לוי / צילום: קינן בוסי ונונו

יקבי כרמל

אבי לוי, 62: נשוי ואב לארבע בנות.
ישוב: נווה אילן.
מגדל: גפנים מסוג קברנה, מרלו, שיראז, פטי ורדו, מלבק, שרדונה וגוורצטרמינר.
היסטוריה: "נולדתי במעוז ציון, דור שישי של חקלאים. הוריי היו מגדלים גפנים לצימוקים בכורדיסטן, ובסתר גם יין, ובכך המשיכו גם בישראל.
חקלאות: למדתי ב-'מקווה ישראל' ובשנות ה-80 עברתי לנווה אילן, שם גידלתי עצים נשירים, כמו אפרסקים ואגוזי מלך". למרבה הצער אלו נשרפו כליל בשריפה שהתחוללה ב-1995. כיוון שהנשירים היו ממילא ענף מורכב, ויישובי הסביבה החלו לקבל תמיכה ממשלתית לגידול גפנים, המעבר היה מתבקש. אני מחובר לאדמה, לי החקלאות נותנת כוח ואנרגיה לקום כל בוקר מחדש ולהתרגש. לבנות שלי תהיה בחירה לאן להמשיך, אהבה אי אפשר להעביר בכוח".
מוטו: "מכל רע אפשר להוציא טוב".
בקשה לשנה החדשה: "שנצליח לצמוח ממשבר הקורונה בצניעות ובאהבה".
נספרסו מועדף: קאזר
רגע הקפה שלי: "בבוקר מוקדם, במפגש אור וחושך, בדרך מהבית לכרמים - זה הקפה שמעיר אותי ובערב כשאני חוזר מהעבודה ויושב עם המשפחה".

רפי ימין / צילום: קינן בוסי ונונו

משק פאר את ימין

רפי ימין, 72: נשוי ואב לארבעה.
ישוב: מושב חצב.
מגדל: פלפלים, בצלים, כרובית וברוקולי.
היסטוריה: "אני דור שני של חקלאים, הורי עבדו בלול במושב ופתחו משק חקלאי, התחילו עם חמור וסוס ללא כלים חקלאיים, עבודה ידנית ללא טרקטורים. עם הזמן ובעבודה קשה התפתחנו והיום אנו מגדלים 2,000 דונם של ירקות".
חקלאות: "חתני רפי הצטרף כשותף למשק, ובני הצעיר עידו חזר למשק המשפחתי לאחר עשור בהיי-טק."ניהול חקלאות הינו ניהול עסקי מורכב המצריך התמודדות בכמה חזיתות: תנודות שווקים, נזקי הטבע, מכסות, מכסים ועוד. כדי להצליח אנחנו נדרשים לפעול בחדשנות ולאמץ טכנולוגיות. לאחר החזרה למשק ובמטרה להתמקצע ולהתחדש החל בני בלימודי אגרונומיה בפקולטה לחקלאות על מנת להמשיך ולהוביל את המשק במקצועיות".
מוטו: "אפשר להתפרנס מחקלאות אם מתמידים ועובדים קשה ונכון".
בקשה לשנה החדשה: "בריאות והרבה אופטימיות".
נספרסו מועדף: נאפולי
רגע הקפה שלי: "כל יום, בוקר וצהריים".

קפה עם ערך מוסף

תכנית AAA של Nespresso לאיכות וקיימות

חברת Nespresso, חלוצת קפה הפרימיום בקפסולות, עובדת בשיתוף פעולה פורה עם חקלאי הקפה. החברה עובדת ישירות עם יותר מ-110,000 חקלאי קפה ב-14 מדינות ברחבי העולם באמצעות יוזמת הקיימות שלה AAA Sustainable Quality" TM" המטמיעה שיטות עבודה בנות קיימא. תכנית הקיימות הייחודית של Nespresso הושקה בשנת 2003 בשיתוף פעולה עם ארגון ברית יערות הגשם (The Rainforest Alliance). ביחד השתיים מסייעות בשיפור איכות היבולים ומבטיחות אספקה בת-קיימא של קפה באיכות גבוהה לצד שיפור תנאי עבודתם ופרנסתם של החקלאים והקהילות מהן הם מגיעים.

"האמון והתמיכה ההדדיים שבנינו עם החקלאים במסגרת תוכנית ה-AAA שלנו באים לידי ביטוי במשחקי טעמים ייחודיים ופורצי גבולות", אומר עילי שוורצמן מנהל תחום הקפה ב-Nespresso ישראל.

הוא מביא כדוגמה את משפחת Master Origins של Nespresso, סדרת התערובות השלישית של החברה (הנוספות הן איטליה ובריסטה). לדבריו, בזכות הקשרים המתמשכים עם החקלאים מגדלי הקפה המקומיים בארצות המוצא ותהליכי העיבוד הבלתי שגרתיים - המותאמים ונאמנים למסורת בארץ המקור ולקידום ערכי הקיימות - נוצרו תערובות עם ארומות וטעמים ייחודיים. אלו באים לידי ביטוי בסדרת Master Origins, הכוללת תערובות קפה מאתיופיה, קולומביה, אינדונזיה, ניקרגואה, קוסטה ריקה וכעת גם מהדורה מוגבלת לסומטרה.

* הכתבה מתוך מגזין "שלומות" בהפקת המחלקה המסחרית של גלובס

עוד כתבות

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

גילעד אלטשולר / צילום: איל יצהר

שלושה מימושים גדולים: אלטשולר שחם בדרך לצמצם בחצי חשיפה למניות בישראל

באפריל הפסיק בית ההשקעות להיות בעל עניין בלאומי ובהפועלים, ומכר את מניות פוקס בכ–100 מיליון שקל ● כיום מתחלקות החזקותיו במניות ל–80% בחו"ל ו–20% בישראל, ובכוונתו להמשיך לממש, בעיקר נוכח האיום הגיאופוליטי ● גורמים בשוק: המכירה - גם בשל עזיבת הלקוחות

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

סקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צוללות בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד הבנקים ירד בכ-1.5%

ת"א 35 ירד ב-1% ות"א 90 השיל מערכו 0.2% ● בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס זינקו ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה זינקה בכ-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, וכך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

הרמטכ''ל הרצי הלוי / צילום: חדשות 12

הרמטכ"ל: המתקפה בעזה תלך חזק, מכינים גם מתקפה בצפון

הרמטכ"ל קיים הערכת מצב בגבול לבנון יחד עם מפקד פיקוד צפון • שני בתים נפגעו ישירות מנ"ט בשתולה שבגליל המערבי, נזק כבד נגרם • ישראל פתחה מחדש את מעבר ארז להעברת סיוע הומניטרי, 30 משאיות הוכנסו לצפון הרצועה • שר הביטחון גלנט נפגש עם שר החוץ האמריקני בלינקן בכרם שלום: "מחויבים לשחרור החטופים, ונערכים לפעולה ברפיח" • עדכונים שוטפים