גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפלא האיסלנדי: לא רק שיטחה את העקומה, אלא ריסקה לגמרי את הקורונה

המדינה הסקנדינבית נמנעה מהכרזה על סגר כללי, אך כן סגרה בהדרגה את מקומות הבילוי והמספרות, אסרה על התקהלויות של יותר מ-20 איש והשעתה את הלימודים ● במקביל היא הפעילה מערך חקירות אפידמיולוגי מוצלח והציעה לכל האזרחים להיבדק בחינם, גם ללא סימפטומים

אנשים שוחים ברקע בירת איסלנד, ברייקיאוויק, אוגוסט. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל" / צילום: ?rni Torfason, Associated Press
אנשים שוחים ברקע בירת איסלנד, ברייקיאוויק, אוגוסט. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל" / צילום: ?rni Torfason, Associated Press

לאיסלנד היו את כל הסיבות להצליח במאבק נגד מגפת הקורונה. מדובר באי מבודד, מיושב בדלילות, עשיר יחסית ובעל מקורות אנרגיה בלתי נדלים, שבנוסף לכל הפך בשנים האחרונות לסוג של מעבדה גלובלית רפואית בגלל הקרבה הגנטית של תושביו ומחקרים עליהם.

מדובר במדינת רווחה הומוגנית, שחושלה יחדיו אחרי הקריסה הכלכלית של 2008, ושהצליחה להיחלץ מפשיטת הרגל אליה הובילו אותה אז כמה אנשי עסקים ופוליטיקאים. אבל בימים הראשונים של מגפת הקורונה באירופה, בתחילת מרץ, זה לא היה נראה טוב.

כמו יתר מדינות אירופה, ולמרות הריחוק הגאוגרפי, גם איסלנד חוותה התפרצות קורונה משמעותית בתחילת האביב, שמקורה היה בתיירים מהיבשת או באיסלנדים ששבו הביתה אחרי חופשת סקי באיטליה ובאוסטריה. הממשלה הודיעה על שתי המדינות כאזורי סיכון, ועל סגירת הגבולות לתושבים מחוץ לאיחוד (המדינה חתומה על אמנת שנגן) - אבל לא מספיק מהר.

האיסלנדים לא נוהגים לחבוש מסיכות, רייקיאוויק, החודש   / צילום: John Sibley, רויטרס

ב-1 במרץ נרשמו באיסלנד שני המקרים הראשונים, ומשם המספר הלך והאמיר. תיירים ומבקרים אחרים הביאו את הנגיף ממערב ארה"ב, שם הוא התפשט באותה תקופה מתחת לרדאר, וגם מבריטניה, שלה קשרי תעופה וסחר ענפים עם האי. החולים החלו להפיץ את הקורונה באיסלנד וגרמו להידבקויות בתוך הקהילה.

שבועיים לאחר שני המקרים הראשונים כבר נרשמו 30 מקרים ביום, חודש לאחר מכן 85, והמספר עלה עד ל-100 חולים ביום, מה שהפך את איסלנד למדינה הסקנדינבית עם שיעור התחלואה הגדול דאז ביותר ביחס לגודל האוכלוסייה (באיסלנד חיים כ-350 אלף בני אדם בלבד).

הרשויות נאלצו להתעשת במהירות

אבל שיעור העלייה והחשש מהקורונה הביאו לכך שגם הרשויות התעשתו במהירות, ונקטו שורת צעדים שהפכו את איסלנד לסיפור הצלחה עד כה במלחמה בנגיף. כמו ניו זילנד בצד השני של הכדור הארץ, איסלנד שמה לה למטרה לא רק לשטח את עקומת התחלואה בקורונה, אלא לרסק אותה. גרמניה או איטליה אינן יכולות לקוות לתוצאה כזו, בגלל הגבולות היבשתיים והפתוחים יחסית שלהן. איסלנד וניו זילנד, ובמידה רבה גם ישראל של הגל הראשון - מדינות שניתן לסגור בבת-אחת את הכניסה אליהן - יכולות לנסות.

איסלנד התנהלה על פי תוכנית סדורה של מערכת הבריאות שלה. היא לא התפתתה לאמץ את המודל השבדי, ואף שנמנעה מהכרזה על סגר כולל - הממשלה נקטה צעדים שקולים לו. היא סגרה בהדרגה את מועדוני הלילה ואז את המספרות. היא אסרה על התקהלויות של יותר מ-20 בני אדם, השעתה את הלימודים בבתי הספר התיכוניים והאוניברסיטאות וצמצמה את הלימודים בבתי הספר היסודיים ובגנים.

במקביל, המדינה הפעילה מערך חקירות אפידמיולוגיות ובידודים שהסתייע בשפע היחסי של בדיקות שניתן היה לבצע מבחינה טכנית. איסלנד השקיעה רבות בתחום הרפואה בשנים האחרונות, וחברות שונות מבצעות מחקרים גנטיים על תושביה, במיוחד בגלל ההיסטוריה הייחודית שלהם כצאצאי ויקינגים ואירופים שחיפשו מקום חדש להתיישב בו, ונשארו מבודדים יחסית במשך מאות שנים. אחת החברות הגדולות, DeCode שמה, חברה לממשלה והחלה לבצע בדיקות מטעמה בתחילת המשבר.

וכך, כבר בסוף חודש מרץ בדקו הרשויות ביחד עם החברה הפרטית כ-3.5% מאוכלוסיית האי, שהיה אז השיעור הגבוה ביותר בעולם. בנוסף לחקירות, הממשלה הציעה לתושבים בדיקות קורונה חינמיות גם אם אינם מפגינים תסמינים חשודים, ואפילו אם לא היו בקרבת חולים מאומתים. באותה תקופה, מתוך כ-1,000 מקרים שנרשמו במדינה, 30% היו כתוצאה מהדבקה מחוץ למדינה, ו-70% כתוצאה מהדבקה מקומית.

הצעדים האפידמיולוגיים עבדו, ולוו גם בקמפיינים ציבוריים לגבי שמירת מרחק. באחת המודעות, שהפכה לוויראלית באירופה, המחישה הממשלה כי המרחק הדרוש בין שני אנשים הוא שתי כבשים העומדות אחת אחרי השנייה - בערך שני מטר. "הפוליטיקאים לא התערבו ולא הצליחו לקלקל את התגובה הרפואית האיסלנדית", סיפר מומחה ל"ניו יורקר", שהקדיש כתבה בקיץ לסיפור ההצלחה האיסלנדי.

מודעה ממשלתית: "שמרו על 2 מטר" / צילום: Associated Press

גל שני צנוע ביחס למדינות אחרות

מאז אוגוסט חווה גם איסלנד "גל שני", אך צנוע מאוד בהשוואה למקומות אחרים. בדומה לנעשה בניו זילנד, חלק גדול מהמקרים הן שרשראות הדבקה מקומיות הנובעות ממקרי קורונה המגיעים מחו"ל.

הממשלה מנסה ככל יכולתה להילחם בתופעה, שמשותפת למדינות שהצליחו לרסק את העקומה, כמו סין למשל, ודורשת כעת ממי שמגיעים אליה מחו"ל לבצע שתי בדיקות קורונה - אחת עם הנחיתה, והשנייה לאחר בידוד של חמישה ימים - ואת האפשרות להסתובב באופן חופשי במדינה רק לאחר תוצאה שלילית.

העלות (בערך 150 דולר לשתי הבדיקות) מוטלת על המבקר. לחילופין, הרשויות מאפשרות בחירה בבידוד של 14 יום כאמצעי זהירות. הקורונה עדיין קיימת באיסלנד, אבל המגפה נשמרת על אש קטנה מאוד. אתמול נרשמו בה שלושה מקרים חדשים.

הנתונים מספקים הצצה להיקף המאמץ באיסלנד. עד כה, בוצעו במדינה כ-250 אלף בדיקות קורונה, שאיתרו כ-2,200 מקרים של המחלה. 25 אלף בני אדם הושמו בבידוד מאז התפרצותה. מספר המתים הכולל באיסלנד עומד על 10. בשבועיים האחרונים עמד שיעור ההדבקה בתוך הקהילה על 11 מקרים ל-100 אלף תושבים, ועל חמישה מקרים ל-100 אלף בקרב מי שנכנסים למדינה. גבולותיה פתוחים אך ורק לתושבי האיחוד ואזור שנגן. ישנם אפס חולים מאושפזים.

ניצחון-מוחץ

נתוני התחלואה, אגב, עשויים להיות הקרובים ביותר ל"אמיתיים", משום שלפי ההנחות כמעט כל החולים - כולל חסרי סימפטומים - מאובחנים באיסלנד. לפי הנתונים, שיעור התמותה הכללי מנגיף הקורונה עומד על כ-0.45%, אבל יש לקחת בחשבון כי האוכלוסייה באיסלנד צעירה יחסית (גיל ממוצע 38, לעומת 43 באירופה) והשפעות אחרות כמו מקורות ההדבקה.

המלחמה בקורונה דרשה צעדים דרסטיים

השאלה החשובה כעת עמה מתמודדת המדינה היא לגבי עתידה הכלכלי. ריסוק העקומה האיסלנדי דרש צעדים דרסטיים, ולפי הערכות יורוסטאט (המקבילה האירופית ללמ"ס), התמ"ג האיסלנדי נפגע ברבעון השני ב-9.1% לעומת הרבעון שלפניו - הצניחה הגבוהה ביותר בכל המדינות הסקנדינביות.

מומחים מסבירים את הפגיעה בעיקר בקריסת התיירות למדינה, שהפכה למקור לקרוב ל-25% מהתמ"ג האיסלנדי בשנים האחרונות. הם מזהירים כי הקיץ אמור היה להיות תקופת התיירות המכניסה ביותר וכי בגלל איסור הכניסה על תיירים מארה"ב (איסלנד מרוחקת רק כמה שעות טיסה מהחוף המזרחי) - המגמה עלולה להירשם גם ברבעון השלישי, ואחריו.

לכן, לצד ההנחיות הציבוריות לגבי שמירת מרחק (אך לא שימוש במסכות, שאינו מקובל במדינה) הממשלה יצאה בקמפיינים לעודד את תיירות הפנים, וגם לנסות ולמשוך תיירים אירופיים שאינם נרתעים מהצורך לבצע שתי בדיקות קורונה ולהתחיל את חופשתם בשבוע של בידוד.

הממשלה ברייקיאוויק מקווה כי האיסלנדים יעדיפו השנה אתרי סקי בתוך המדינה, גם מחשש להידבקות בקורונה באירופה. לאכזבת מגזר התיירות, הממשלה לא הקלה בחודש האחרון את תנאי הכניסה לתיירים, והבהירה כי העלויות של ריסוק-מחדש של העקומה יהיו גבוהות יותר מאלה של צמצום התיירות על ידי בדיקות קפדניות ותנאים מחמירים לכניסה למדינה.

איסלנד
רק 350 אלף תושבים מתגוררים באי הצפוני • מחציתם ממוקמים בעיר הבירה רייקאוויק • שטח: 100 קמ"ר (פי 5 מישראל) • תמ"ג: 18.2 מיליארד דולר (153 בעולם) • תמ"ג לנפש: 53.3 אלף דולר (21 בעולם) • עוד משהו: אלת'ינגי, הפרלמנט של איסלנד, הוא הקדום ביותר בעולם

עוד כתבות

החזית הבאה נגד ישראל? בארה"ב מחכים לדוח הדרמטי של ביידן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: מחר צפוי להתפרסם דוח של ממשל ארה"ב שיקבע אם ישראל הפרה את החוק הבינלאומי בעזה, הלחץ עולה לקראת האירוויזיון והדילמה של האוניברסיטאות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

אסף רפפורט, מנכ''ל ומייסד שותף Wiz / צילום: עומר הכהן

וויז מציגה את הגיוס הגדול של חברה ישראלית אי פעם

חברת הסייבר בניהולו של אסף רפפורט מציגה קצב צמיחה מסחרר ושורת צעדים שאפתניים ● ארבע שנים בלבד אחרי הקמתה, הכריזה וויז על גיוס של מיליארד דולר ● בין המשקיעים: הקרן האמריקאית הגדולה אנדריסן הורוביץ ● בשוק תוהים: עד לאן היא יכולה לצמוח?

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

מחלקת מוצרי חשמל / צילום: תמר מצפי

החרם הטורקי יעלה את מחיר המקררים והתנורים. המרוויחה הגדולה תהיה סין

בענף החשמל מחפשים פתרונות למחסור בעקבות המהלך הטורקי, מהחלפת ספקים ועד הובלה דרך יוון וקפריסין ● ההערכות הן שבכל מקרה המחירים יעלו ב־20%-10%, וזמן האספקה יתארך - וכולם מנסים לעקוף את הגזרה: "זה פוגע גם ביצרנים הטורקים"

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

הדרכת לוחמי אש של Civil Squads of Israel בזיקים / צילום: צילום מסך מיוטיוב

החברים שמסייעים לכיתות הכוננות: מציוד ועד הדרכות כיבוי אש

ניר אלון חיפש דרכים לשיקום עצמי אחרי תשע שעות עם משפחתו בממ"ד בסופה, דניאל בוכן הוא הייטקיסט שעשה עלייה מאוסטרליה ורצה להתנדב ● יחד הם הקימו את Civil Squads of Israel ● ישראל מתגייסת

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

אחרי הודעת חמאס: החלה "פעולה ממוקדת" במזרח רפיח

על רקע הודעת חמאס שהוא מקבל את ההצעה המצרית להפסקת אש, הקבינט הצביע הערב להמשיך בפעולה ברפיח ● עוד נמסר כי "ישראל תשלח משלחת למתווכות כדי למצות את ההיתכנות להגעה להסכם"

חדרה. אין מספיק אוטובוסים / צילום: Shutterstock, Mapic Aerials

בגלל מאבק על כביש בחדרה: במשרד התחבורה מאיימים לבטל נת"צים בכל הארץ

בעקבות סכסוך בין משרד התחבורה למשרד האוצר, מנכ"ל משרד התחבורה מאיים לבטל נת"צים ברחבי הארץ ● הסיבה: משרד האוצר לא אישר חתימה על הסכם עם עיריית חדרה לחידוש רחובות והקמת נתיבי העדפה

ליאור וקס, מנכ''ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות / צילום: יח''צ

"יעמדו בתור לקנות את הטילים שלנו": מנהל ההשקעות שמסמן את התחום המבטיח

ליאור וקס מאינפיניטי מעריך שהתנודתיות בשווקים תימשך, וכדי להתמודד איתה יש לשים דגש בתיק על "פיזור גיאוגרפי וסקטוריאלי, עם אקטיביות" ● הוא נלהב ממהפכת ה-AI, מעריך שמניית אנבידיה עדיין מעניינת וטוען כי "המחירים בת"א אטרקטיביים, אבל הסיפור בעייתי"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

איתי בן זקן (משמאל) ונמרוד שדות, מייסדי האניקומב / צילום: יוסי זליגר

חברת הביטוח הדיגיטלית האניקומב גייסה 36 מיליון דולר

האניקומב מציעה ביטוח דיגיטלי לבעלי בתים משותפים בארה"ב, שוק שמוערך ב-34 מיליארד דולר ● החברה תשתמש בכספי הגיוס להעמקת היתרון הטכנולוגי המבוסס AI שלה ולהתרחבות לשווקים משיקים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק כי גם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על מנת לפעול

טנק ישראלי בצד העזתי של מעבר רפיח / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן לשעבר מסביר: למה חמאס מפחד מכניסה ישראלית לרפיח

אלוף (מיל') אהרן זאבי-פרקש סבור שעיקר הלחימה נגד חמאס הסתיימה: "השמדת שלושה-ארבעה גדודים ברפיח לא תשנה" ● בשיחה עם גלובס הוא אומר שיש לדאוג שארגון הטרור לא יתחמש שוב: "רק אז נוכל לומר שהמלחמה שיפרה את המצב" ● וגם: מה דעתו על סערת המינויים בצה"ל

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל נסחר בתנודתיות לאחר הודעת חמאס על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל נסחר בתנודתיות מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

ראש ממשלת בלגיה, אלכסנדר דה-קרו / צילום: ap, Jean-Francois Badias

ראש ממשלת בלגיה: "לא יכולים להמשיך בעסקים כרגיל עם ישראל"

ראש ממשלת בלגיה אלכסנדר דה-קרו שינה את עמדתו ושוקל כעת הטלת סנקציות הכוללות איסור יבוא מוצרים מהתנחלויות, בשל הפעילות הישראלית בעזה ● הסביר כי שינוי העמדה שלו נובע מכך שיש "יותר מדי קורבנות כתוצאה מהפעולות הצבאיות הישראליות" ● ההערכות הן כי יוזמה כזו תיכשל ברמה האירופית

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יוסי גם זו לטובה, אורן דאי, אייל טואג, ראובן קפוצ'נסקי

אלו החברות שהכי מעניינות משקיעים בת"א

את בנק לאומי, חנן מור ואל על המשקיעים חיפשו הכי הרבה במאיה, כך עולה מנתוני הפעילות באתר הבורסה ● כ-20% מהחברות הנסחרות בת"א המתינו עם פרסום הדוחות השנתיים עד לרגע האחרון, ושיעור נמוך יותר תרגמו את הדיווחים לאנגלית ● וגם: מי החברה שאחריה עוקבים הכי הרבה משקיעים באופן קבוע