גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המגן לא התרוממה: מה הכשיל את אפליקציית הקורונה הישראלית

עם תקציב שיווק אפסי, חוסר אמון כללי וכשלים טכנולוגיים - אין פלא ששיעור ההורדות של האפליקציה מגן 2 עומד על כ־22 אלף בלבד ● בהתחשב בסירוב של הממשלה לאמץ את הכלי שמציעות גוגל ואפל - לא ברור איזה כלי לניטור הדבקות יחכה לנו בתום הסגר

המגן צילום: מסך
המגן צילום: מסך

תגיד דוד איך יודעים מתי להיכנס לבידוד?
מה זאת אומרת, אם נחשפת לחולה מאומת תקבל התראה דרך היישומון החדש המגן.
מה, ואיך הוא יודע?
המגן זוכר את המסלול שעברת ומצליב אותו עם מסלולים של חולים מאומתים, והיה ומתגלה שנחשפת לחולה מאומת תקבל התראה להיכנס לבידוד.
מה וזה עוקב אחריי?
מה פתאום המידע נשאר רק במכשיר שלך. רק אם אתה חולה מאומת, יבקשו ממך לשתף היסטוריית מיקומים ורק באישורך.
וזה עובד על ווייפי?
זה עובד גם עם ג’י פי אס וגם עם בלוטות’ ומדויק ברמת המטרים גם בתוך מבנים.
איפה משיגים את המגן הזה?
גוגל פליי, אפסטור מה שמתאים לך
.

הטקסט הזה, בקיצורים הנדרשים, לקוח מקמפיין באינטרנט שעלה בתחילת השבוע לקידום אפליקציית המגן 2 - אפליקציית הניטור לחולי קורונה של משרד הבריאות. המגן 2 היא הגרסה השנייה של אפליקציית המגן שהושקה כבר בתחילת משבר הקורונה כאלטרנטיבה אזרחית לאיכוני השב"כ, ועל רקע הביקורת הציבורית על השימוש בכלים של גוף ביטחוני מול אוכלוסייה אזרחית.

הגרסה השנייה נדרשה לאחר שהגרסה הראשונה זכתה למספר שיא של הורדות (1.6 מיליון!) רק כדי להיזנח תוך ימים ספורים על ידי מרבית משתמשיו, על רקע שלל כשלים והתראות שווא.

כישלון הגרסה הראשונה היה עוד מובן, אלא ששבועות ספורים לאחר שהושקה הגרסה השנייה, המגן 2, כארבעה חודשים לאחר השקת הגרסה הראשונה, אימוץ האפליקציה האזרחית, שאמורה הייתה להיות אלטרנטיבה לאיכוני השב"כ, רחוק מלהיות משביע רצון.

יתרה מזאת, הגרסה השנייה, שהושקה זמן קצר לאחר אישור החוק שהכשיר את ניטור הקורונה באמצעות איכוני השב"כ, רחוקה מלהוות לו אלטרנטיבה. ככל שהזמן עובר, מתבססים איכוני השב"כ כאמצעי ניטור הקורונה השליט בישראל וכלי העזר המרכזי בחקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות.

 איך עובדת האפליקציה האזרחית בישראל

בלי אפליקציות ובלי מעורבות של המשתמש, איכוני השב"כ מנטרים את חולי הקורונה דרך האוויר. זהו כלי פסיבי, שלא דורש התקנה או מעורבות של המשתמש, ומבוסס על היכולת של חברות הסלולר לאתר את מרחק המכשירים המשדרים אל האנטנות שלהן, על פי עוצמת אות השידור, בשילוב אלגוריתמים שמטייבים אותם.

ככל שנוקף הזמן, הציבור מתרגל לשימוש בכלי של שירות הביטחון בפעילות אזרחית ויוצא בקושי מאדישותו רק לנוכח המקרים הרבים של בידודי שווא. אפשר היה לגלות לכך יותר סובלנות, לו לפחות הייתה נראית באופק אפליקציה אזרחית ראויה.

אלא שעל פי תמונת המצב המסתמנת, סיכויי ההצלחה של אפליקציית המגן 2 בנסיבות שנוצרו, לא נראים מבטיחים הרבה יותר מאשר קודמתה הכושלת.

יו"ר ועדת חוץ וביטחון של הכנסת, ח"כ צבי האוזר, מביע סקפטיות לגביי היעילות של האפליקציה האזרחית במתכונתה הנוכחית: "לא ראיתי למרבה הצער נתון מעודכן אחד שמצביע על כך שסוג האפליקציות הזה עובד ביעילות בעולם. זה נראה יותר כמשאלת לב, גם שלי, משום שכל המרכיבים המהותיים באפליקציה הם וולונטריים", הוא טוען בשיחה עם "גלובס".

צבי האוזר / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

"להוריד את האפליקציה - זו בחירה, גם עצם העדכון שאתה חולה הוא וולונטרי, גם לשדר אזהרה לכל מי שבא איתך במגע - וולונטרי; ובעיקר, כשמשתמש מקבל הודעה שהוא בא במגע עם חולה - הוא זה שמחליט וולונטרית אם להיכנס לבידוד או למשוך עוד יום יומיים, שהם הימים הקריטיים בהדבקה, כדי לסיים סידורים נחוצים. אף אחד לא באמת מחייב כניסה, ואין אכיפה וסנקציה עם מי שבא במגע לא נכנס", טוען ח"כ האוזר.

באופן אבסודרי, חלק מהסיבות שמציינים ח"כ האוזר ורבים כחסמים לאימוץ האפליקציה, הן אלה שמזכות אותה במחמאות של ארגוני הפרטיות. דוח של ארגון "פרטיות ישראל" בשיתוף עם פירמת BDO, וכן דוח של רשות הגנת הפרטיות - שבדקו ובחנו את האפליקציה, מציינים את המגן 2 לשבח בין השאר בשל אותה וולונטריות שמעניקה למשתמש בחירה בכל צעד ושעל בשימוש באפליקציה.

למה ויתרו על הכלי של גוגל ואפל

אלא שדווקא במקרה הנוכחי, חסידי הפרטיות בישראל ושובל מסכי ההסכמה והאישור באפליקציה שנשרך אחריהם (8 מסכים להתקנה באנדרואיד, ו-12 מסכים באיפון), רחוקים מלהיות האחראים היחידים לחוסר הפופולריות של האלטרנטיבה האזרחית לאיכון השב"כ.

סיבה חשובה נוספת היא ההתעקשות שלא לאמץ כלי יוצא דופן שפיתחו גוגל ואפל בשיתוף פעולה נדיר ביניהן. הכלי, שעל השקתו הכריזו שתי החברות במשותף כבר ב-10 באפריל, מאפשר למדינות, ולמדינות בלבד, ולאפליקציה אחת בכל מדינה, לגשת את מערכת הבלוטות’ בסמארטפונים, כך שניתן יהיה להפעיל את תקשורת הבלוטות’ במכשיר בדרך שונה מהרגיל.

הבחירה להפוך את הבלוטות’ לטכנולוגיה שבה נעשה השימוש המרכזי באיתור נדבקים, נזכיר, נובעת מהעובדה שהיא מאפשרת לאתר מגע מדויק יותר בין אזרחים לחשודים כנשאים. היא פועלת בטווחים קצרים, מאפשרת להפריד מגעים ממושכים ממגעים אקראיים, ופועלת גם באזורים הומי אדם וצפופים, בניינים ומרתפים.

ללא הכלי החדש, מערכות ההפעלה של גוגל ואפל מטילות כל מיני מגבלות טכניות על השימוש שעושות האפליקציות השונות שמותקנות במכשיר בבלוטות. בנוסף, שימוש תדיר בבלוטות' נחשב בעל תיאבון אנרגטי רב, ושימוש ממושך בו מביא להתרוקנות מהירה של הסוללה.

הכלי של גוגל ואפל נועד לעקוף בדיוק את המגבלות הללו, ומעניק אפשרות לאפליקציית קורונה ממשלתית יחידה להפעיל את תקשורת הבלוטות’ בעצימות נמוכה, כך שהיא תוכל גם לפעול באופן רציף ואמין ותהיה חסכונית מאוד באנרגיה בהשוואה לשימוש הרגיל בבלוטות’.

אלא שבמהלך סופר כוחני, שתיים מהחברות הגדולות והמשפיעות בעולם, עשו שרירים והראו לכל ממשלות בעולם מי הבוס. הבוס שאוסף פרטי מידע אינטימיים מהאזרחים על כל צעד ושעל שלהם, מבוקר עד ערב, למטרות רווח, מגביל את הממשלות מלאסוף את פרטי המיקום שלהם בטענות של שמירה על פרטיות.

בישראל, הפתעה הפתעה, החליטו לוותר על התענוג ולא לשחק לפי הכללים של גוגל ואפל. הסיבה - גוגל ואפל התנו את השימוש בכלי החדש בכך שלא יתבצע במקביל שימוש ב־GPS. בישראל, לא הסכימו להישאר בלי היכולת להצליב את נתוני הבלוטות’ עם נתוני ה-GPS. אלה, יש שטוענים, נדרשים כדי למנוע מניפולציות זדוניות ובתור קו הגנה נוסף מפני זיהוי שגוי.

אם כך, בישראל המשיכו להשקיע כאמור באפליקציית המגן, רק בלי הכלי של גוגל. המשתמשים משלמים את המחיר של שימוש רגיל ובזבזני בבלוטות’, מה שמביא בפועל לוויתור על הפעלת האפליקציה.

מהו סף האימוץ האפקטיבי

גורם נוסף שייתכן שהביא לגרירת רגליים, היה התפיסה כי קיים סף אימוץ גבוה של האפליקציה כדי שהיא תהיה אפקטיבית. בדיון שנערך בוועדת חוץ וביטחון שאל יו"ר הוועדה ח"כ האוזר, "האם בהינתן הנחת העבודה שהכלי יהיה אפקטיבי, הוא צריך להיות בשימוש של כ-60% מהאוכלוסייה, האם יש מדינה בעולם שבה עושים שימוש פעיל בהיקפים הרצויים הללו?"

ועל כך השיב אמר מ"מ מנכ"ל המשרד לענייני מודיעין, רונן הרלינג, כי "השיאנית מבחינת האחוזים היא איסלנד, מדינה קטנטונת שהגיעה רק לכ-38 אחוזי אימוץ ומדינות כמו סינגפור עם 31%, נורבגיה עם 30%, אוסטרליה עם 25-24% אחוזים וישראל עם 16% או 17% בשיא של אפליקציית מגן".

לפי נתונים שהעבירה היועצת המשפטית של משרד הבריאות ב־10 בספטמבר לוועדת חוץ וביטחון, ההתקנות החדשות נטו, אחרי התקנות והסרות, עמדו על 22,301 התקנות.
בהמשך פרסמו החוקרים שעל בסיסם המחקר שביצעו דובר על 60% אימוץ כסף האפקטיביות - כי מחקרם הובן שלא כהלכה, וכי כל אימוץ שהוא של אפליקציית איתור על פי מגע (contact tracing) הוא אפקטיבי.

בשיחה עם "גלובס" תמך יו"ר ועדת החוץ והביטחון האוזר בהמשך האיכון לצד האפליקציה האזרחית אך הביע ספק בהצלחת המהלך. "במדינות שבהן האפליקציה עובדת קיימת רמת ציות ציבורי נאותה שאפשר לכנות ‘התנהגות עדרית למופת’, ואילו בישראל, ההקשר התרבותי הכולל הוא ציביליזציה יהודית שאלפיים שנה נרדפה תחת רגולציה וכל מהותה היתה להתחמק מרגולציה. זהו עם קשה עורף בכל הקשור לציות בהקשר תרבותי-היסטורי ולכן רמת הציות היא לא באותו קונטקסט", אמר.

סכום שהושקע בקמפיין - "בדיחה"

מהעבר השני, קמפיין השיווק של האפליקציה רק שיקף את האיטיות וחוסר ההחלטיות שבצד הטכני-משפטי. קמפיין הפרסום שליווה את ההשקה של המגן 2 הופסק זמן קצר לאחר תחילתו, לאחר שהתגלה שקצב הסרות האפליקציה גבוה מדי. עד אותו שלב, דיווח משרד הבריאות, הושקעו בהפקת ופרסום קמפיין בן יומיים בטלוויזיה כחצי מיליון שקל וכ-1.5 מיליון שקלים על קמפיין בדיגיטל.

הקמפיין נעצר לאחר שהתגלתה שורה של חסמים שהביאו את הציבור לדחות את האפליקציה ובמרכזם, כפי שניתן היה לצפות מראש, צריכה גבוהה של הסוללה. בנוסף, האפליקציה לא תמכה במכשירים ישנים, ובכמה מכשירים חדשים של חברת שיאומי. האפליקציה הציפה את המשתמשים בהתראות, והפריעה לקישוריות עם אביזרי בלוטות’ אחרים שהמכשיר מחובר אליהם.

עברו עוד כחודש ימים עד שכמה מן התקלות תוקנו, ובתחילת השבוע חודש הקמפיין. אלא שגם עתה, היקף ההשקעה נקבע על כחצי מיליון שקלים. סכום מגוחך עבור קמפיין מורכב שכזה. בשיחה עם "גלובס" הגדיר אורן יוניוב, מנכ"ל חברת המדיה יוניון, את העובדה שהושקעו כחצי מיליון שקלים בהפקה ופרסום של קמפיין בטלוויזיה - בדיחה, וטען שקמפיין מסוג זה מורכב ויקר מכל קמפיין רגיל.

לדברי יוניוב, "קמפיין חינוך, כמו קמפיין המגן 2, שמתיימר לשנות התנהגות של אוכלוסייה שמגלה התנגדות ורתיעה, יקר בהרבה מ"קמפיין תודעה" רגיל. העלות הייתה צריכה לעמוד להערכתו על כ-3-4 מיליון שקלים לחודש ההשקה הראשון.

לדבריו, יוניוב טוען כי לנוכח תקציב הקמפיין שהושק השבוע, קשה לראות כיצד הוא יוכל לזכות באמון מצד קהל רחב של אנשים. "במקרה הזה מדובר במשימה קשה במיוחד. מילא הקמפיין היה צריך לחנך את הציבור מ-2 ל-10, אבל כאן הוא מתחיל בעצם ב’מינוס אחד’, בגלל הרתיעה וההתנגדות הציבורית לאפליקציה הזו, שנתפסת ככלי הזדוני שיכניס אותך לבידוד".

אז איך נערכים ליום שאחרי הסגר בנושא של קטיעת שרשראות הדבקה? ח"כ האוזר, שלמרות הספקות תומך בהמשך האיכון של השב"כ לצד האפליקציה האזרחית, סבור ש"קודם כול יש להגדיל את מספר החוקרים האפידמיולוגים. לגבי איכון השב"כ - הוא אפקטיבי ואני חולק על כך שזו פגיעה בפרטיות, רוב הציבור דעתו היא שהשב"כ עובד בשבילך ולא נגדך. לגביי המגן 2 - אני חושש שהוא לא יהיה רלוונטי. אני בעד הגנה עם מגן 2, אבל רק אם הוא יפעל בצורה אופטימלית".

כך, נראה שבעולם הטכנולוגי שבו אנו חיים היום, עולם שבו כדי לשווק בהצלחה לציבור הרחב אפליקציות בשוק האזרחי, חברות משקיעות עשרות ומאות מיליוני דולרים בפיתוח ושיווק - אפליקציה ישראלית אחת נאבקת בקהל עוין, תחרות מצד גוגל אפל ושירות הביטחון הכללי, כמעט ללא תקציבי פרסום ושיווק, תקשורת ביקורתית וכמובן אינספור מומחים ושחקנים שמושכים בחוטים.

איזה כלי לניטור הדבקות יחכה לנו בתום הסגר כדי לעשות קצת סדר במגפה, והאם הממשלה תיכנע בסוף ותטמיע בכל זאת את הכלי של גוגל ואפל - כנראה שניאלץ לחיות ולראות. 

עוד כתבות

כלב-רובוט בדמות אילון מאסק / צילום: Reuters, ZUMA Press Wire

הלהיט הוויראלי חדש: כלב-רובוט עם פרצוף של מאסק ב-100 אלף דולר

לאמן ביפל, שהצית את טירוף ה־NFT ונחשב לאחד האמנים החיים היקרים בעולם, יש אטרקציה חדשה במחיר מופקע: רובוט דמוי כלב, שלגופו פרצוף אמיתי להפליא של מיליארדי טק כמו אילון מאסק, מארק צוקרברג וג'ף בזוס ● ביפל: "זה לא נגד אף אחד, גם אני אחד מהכלבים"

המאמצים לא הניבו את התוצאות המקוות. מנהיגי אירופה באחת משיחותיהם עם נשיא ארה''ב, דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

השבוע שבו ארה"ב לא רק נטשה את אירופה, אלא פנתה נגדה

מסמך מדיניות חדש שפרסמה ארה"ב מכריז כי אירופה "בדרך להכחדה תרבותית" בשל הגירה מוסלמית וכי על וושינגטון לעודד מפלגות ימין ● אחרי שנה של חנופה, אירופה הופתעה לגלות השבוע כי טראמפ רק מגביר את ההתקפות עליה. הקרמלין, מצידו, מברך על המסמך האמריקאי

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת במזרח התיכון? / צילום: Shutterstock

איך נקראת סופה טרופית שמתרחשת בים התיכון?

היכן נמצא הפארק הלאומי ביג בנד, מיהו האסטרונום הראשון שגילה כי פני הירח אינם חלקים ובאילו מדינות יתקיים המונדיאל ב–2026? ● הטריוויה השבועית

מנה ב''לונל'' / צילום: דוד מויאל

כך הפך שיפוד טוסיקים לסמל ההצלחה הקולינרית של פלורנטין

שלוש מסעדות שכדאי להכיר ברביעיית פלורנטין ● "לונל" מביאה לשכונה ביסטרו שף צרפתי-תימני עם פרשנויות יצירתיות למנות מהמטבח של סבתא ● "סיח" מציעה שיפודייה מודרנית שמבוססת על ליקוט, התססות ונתחים לא שגרתיים ● "מפגש שאבי" הוא פופ-אפ של טבחית-נוודת שמגישה אוכל מסורתי ואינטימי בסטייל מקומי

אילוסטרציה: shutterstock

שתי המניות שמדאיגות את וול סטריט, ואיך זה ישפיע מחר על ת"א?

לאחר שבוע שיא נוסף בבורסה בתל אביב, המסחר צפוי להיפתח בצל סגירה מעורבת בוול סטריט ● בעוד דאו ג'ונס ו-S&P 500 עלו לשיאים חדשים, נאסד"ק נחלש עקב האכזבה מדוחות אורקל וירידה במניות ה-AI • מניות דואליות, ובראשן טאואר, נובה וקמטק, יחזרו למסחר בת"א עם פערי ארביטראז' שליליים • ברקע: חדשות מהזירה הגיאופוליטית ופרסום מדד המחירים לצרכן

מבלים בפסטיבל הבירה ''הופי'' / צילום: עידן עטייה

למה בוטל פסטיבל הבירה שעשה לישראל יופי של הסברה?

פסטיבל הבירה הבינלאומי "הופי" נערך בתל אביב 4 שנים, הביא הנה נציגי מבשלות בירה מחו"ל ואף שבר חרמות בזמן המלחמה ● השנה הוא לא יתקיים בשל רגולציה מחמירה: "הדרישה אבסורדית, עלות הבדיקה הנדרשת עולה על שווי הסחורה"

''סיח''. הפופ-אפ יהפוך למסעדה קבועה / צילום: נדב יהלומי

"קולינריה היא היום הדרך להביא אנשים לשטחי מסחר, ויזמי הנדל"ן מבינים את זה"

"רביעיית פלורנטין" היה מתחם עירוני תל אביבי שלא התרומם, עד שאנשי JTLV החליטו להפוך אותו לאתר עלייה לרגל קולינרי ● הם הציעו לאנשים עם סיפור טוב ואוכל טוב נכס לתקופה קצובה ללא שכ"ד, ומעטפת יח"צ ● עסקי האוכל ניערו את המוניטין: "אוכל זה משהו שאנשים מוכנים לנסוע בשבילו"

בורסת נאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

הירידות בוול סטריט החריפו לקראת הנעילה: ברודקום צללה 11%, השקל נחלש

נעילה שלילית באירופה ● מניות הקנאביס קפצו בעקבות כוונת טראמפ להקל על הרגולציה ● הסקפטיות סביב תחום ה-AI נמשכת: אורקל נפלה במעל 10% בעקבות הדוחות, ברודקום צנחה על אף שפרסמה תוצאות חזקות ● מחיר הנפט עלה לשיא של מעל שבעה שבועות ● הביטקוין נסחר סביב 90 אלף דולר

נשיא סוריה אל־ג'ולאני / צילום: ap, Mosa'ab Elshamy

שנה אחרי המרד של א-שרע: סוריה מתפוררת ובינתיים יש רק מנצחת אחת

מחליפו של אסד קיבל לידיו מדינה מוכת בעיות: 90% מתחת לקו העוני, מיעוטים שמסרבים להתיישר וטרוריסטים שמתבססים ● טורקיה ניצלה את שעת הכושר לבסס את מקומה במדינה באמצעות הזרמת נשק, כסף וגדודי ג'יהאדיסטים ● כעת היא מכוונת בין היתר לקידוחים במים הכלכליים שלה: "לטורקים יש תוכנית לחנוך בסיסים צבאיים במרכז סוריה, ואם יתאפשר - גם לרדת דרומה"

הפקולטה. על משפיענים פיננסיים / צילום: Shutterstock

היינו רוצים לחשוב שמשפיענים פיננסיים פועלים בעיקר ממניעים מקצועיים. בפועל הם יעשו הכול בשביל עוקבים

מחקרים שופכים אור לא מחמיא על המשפיענים הפיננסיים הפועלים ברשתות החברתיות ● ההמלצות של רובם מונעות מחשש מהחמצה (FOMO) ומהיצמדות לעדר ומתברר שדווקא הפחות מיומנים זוכים ליותר עוקבים ● וגם, הטייה בלתי מודעת פוגעת בהזדמנות לפצות על ייצוג מגדרי חסר בתחום

שלמה קרעי, הליכוד הוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת, 08.12.25 / צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

הרפורמה בתקשורת של קרעי: מה העובדות שמאחורי השינויים?

בשבועות האחרונים שמענו שלל טענות בעד ונגד הרפורמה בתקשורת שמוביל השר קרעי ● האם לגוף החדש שיקום באמת יש זיקה פוליטית, מה תהיה מעורבות הממשלה ברייטינג, ואיך תושפע מזה עצמאות גופי החדשות? ● המשרוקית של גלובס עושה סדר

האירוע שקיימה ניקוסיה עם סטארט-אפ ניישן סנטרל / צילום: Startup Nation Central

אחת הידידות הקרובות של ישראל שואפת להעמיק עוד יותר את הקשרים

קפריסין קיימה יחד עם סטארט-אפ ניישן סנטרל את אירוע Tech Horizons of the Mediterranean ● מאות מנהלי ועובדי פלאפון ו-yes לקחו חלק בשבוע מעורבות חברתית ● התערוכה שמוצגת במודיעין בהשתתפות אמנים מכל אירופה ● וזה המנכ"ל החדש של אקוואריוס ● אירועים ומינויים

BYD SEALION 05  פלאג–אין / צילום: יח''צ

בפחות מ-170 אלף שקל: הקרוס אובר הזה עושה כמעט 50 ק"מ לליטר דלק

הסינים ממשיכים לשנות את שוק הרכב, והפעם מגיע אלינו BYD SEALION 05: קרוס-אובר משפחתי מרווח ומאובזר היטב, המצויד בהנעת פלאג-אין בוגרת ומעניק טווח משולב חשמל-בנזין של מעל 1,000 ק"מ ● הרכב אינו חף מפגמים, אבל במחיר פתיחה של פחות מ–170 אלף שקל יש לו פוטנציאל להיות להיט מכירות

בודקים את המיתוס. על היוונים וחנוכה / צילום: אייל פישר

בחנוכה הבסנו את היוונים? זו לא הייתה ממש תבוסה, ואלה לא היו ממש יוונים

אחת לשבוע המדור "בודקים את המיתוס" יעסוק בעיוותים היסטוריים מפורסמים, מדוע נוצרו, וכיצד הם משפיעים עד ימינו ● והשבוע: אנטיוכוס בכלל לא מלך ביוון, והממלכה שלו לא הסתלקה בגלל החשמונאים

אודי כגן בקמפיין ביטוח 9 / צילום: צילום מסך יוטיוב

ענף הפיננסים משתלט על הפסקת הפרסומות: דיסקונט הזכורה ביותר, ביטוח 9 האהובה

הפרסומת של דיסקונט היא הזכורה ביותר זה השבוע השלישי, כך עולה מדירוג הפרסומות הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה● ביטוח 9 מחזירים לאוויר פרסומת ישנה לרגל סוף השנה ● וחברת התקשורת פרטנר מתברגת גבוה כבר בשבוע הראשון באוויר

ג'נסן האונג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה, ועמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח בישראל, במפגש עם אבינתן אור ונועה ארגמני

שורד השבי אבינתן אור נפגש עם מנכ"ל אנבידיה במטה החברה בארה"ב

המפגש התקיים במהלך ביקור של צמרת ההנהלה הישראלית במטה החברה בקליפורניה, כאשר אבינתן הגיע למקום בליווי בת זוגו, נועה ארגמני, שנחטפה עמו מהנובה ● ערב חטיפתו לפני יותר משנתיים, עבד אבינתן בצוות פיתוח הספקטרום של כרטיס התקשורת של אנבידיה

איל פז, מנכ''ל מאסטרקארד ישראל / צילום: יח''צ

עם מאות עובדים וכבר בגיל 37: הקידום המטאורי של מנכ"ל חברת התשלומים

"התגייסתי לקורס טיס, אבל אחרי תשעה חודשים הבנתי שזה לא מתאים לי וחתמתי ויתור. עברתי לתותחנים. בהתחלה זה היה הלם של בוץ ותותחים, אבל בסוף יצאתי לקצונה" ● שיחה קצרה עם איל פז, מנכ"ל מאסטרקארד ישראל

קרקע חקלאית / צילום: Shutterstock

הקרקע החקלאית הוחזרה למדינה: הסעיף שהפך את העסקאות לחסרות ערך

פסק דין חושף כיצד מצגים מפתים על "הפשרה קרובה" התגלו כעסקה נטולת ערך - בגלל סעיף אחד שהוסתר מהרוכשים

ויקטור בהר / צילום: ענבל מרמרי

"צעירים רואים בשוק המניות הכנסה קבועה. הם לא מבינים שתיקונים היסטוריים יכולים לקחת 20 שנה"

ויקטור בהר, הכלכלן הראשי של בנק הפועלים, בראיון לפודקאסט "כוחות השוק" של גלובס, מדבר על "החטא הקדמון" שרבים בשוק ההון מתעלמים ממנו: "הגירעונות גבוהים, אין ארוחות חינם", ועל המורשת החשובה שסיפקו לישראל "נערי האוצר" ● וגם: למה הורדת הריבית לא החזירה את הרוכשים לשוק הנדל"ן

התוכנית הסודית של גרמניה למלחמה עם רוסיה / צילום: Reuters, Thomas Imo

במשך שלוש שנים התכוננה גרמניה למלחמה עם פוטין. ואז הכול קרס

הפלישה לאוקראינה ב–2022 הניעה מרוץ חימוש שאירופה לא ידעה כמותו מאז מלחמת העולם השנייה ● גרמניה שמה את כל הז'יטונים על מתווה בן 1,200 עמודים שהגתה ושמרה בחשאיות - למקרה של עימות עם רוסיה ● הוא כלל השקעה של 166 מיליארד אירו בתשתיות, גיוס חובה ורענון שיטות מימי המלחמה הקרה ● אלא שכשהגיע הרגע לתרגיל מבצעי שיוכיח שהיא מוכנה - הכול קרס