גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שגרירת שבדיה: וולוו V60 לא קולנית ולא מוחצנת

גרסת הקרוס קאונטרי של ה-S60 מציעה שילוב ייחודי בישראל בין תצורת סטיישן מרווחת, הנעה כפולה, ומרווח גחון נכבד ● אין לה נוכחות כמו לדגמי קרוס-אובר אבל היא מאוזנת, תרבותית ואידיאלית למסעות לאיקאה

עד לפני כעשור נחשבה וולוו לאחות התרבותית, המנומנמת והצוננת של פלח רכבי הפרמיום. אבל כיום היא אחת היצרניות העסוקות ביותר והגלובליות ביותר בתעשיית הרכב כולה. היא מפעילה כיום מפעלי ייצור באירופה, ארה"ב וגם בסין, שממנה היא היצואנית הגדולה ביותר של כלי רכב למערב. במקביל היא מפתחת מגוון פלטפורמות ומערכות הנעה מתקדמות עבור לא פחות מארבעה מותגים סיניים ובינלאומיים של קבוצת האם שלה Geely; היא נמצאת בשלב ההשקה הגלובלי של מותג חשמלי עילי חדש, שאמור להתחרות בטסלה (פולסטאר); והיא עומדת להשיק בקרוב דגמים חשמליים עצמאיים משלה.

בין לבין גם מוצאים השבדים ההיפר-אקטיבים זמן כדי לספק לקהל הסקנדינבי הנאמן שלהם ולעוד כמה ריכוזי מעריצים של המותג ברחבי העולם (בעיקר בצפון ארצות הברית) את הדגמים השבדיים המסורתיים שמאד חביבים עליהם. אחד מהם הוא ה-V60 קרוס-קאונטרי, שממשיך מורשת ארוכה של דגמי סטיישן מוגבהים עם הנעה כפולה ויכולת לנוע על קרח, שלג ודרכי עפר.

חיצונית ה-V60 קרוס-קאונטרי שומרת על קווי המתאר הנאים של כל סדרת ה-S60 החדשה. יש לה פרופורציות אתלטיות, חרטום עם פנסים "מעפעפים", גריל אובאלי גדול ומוקף כרום בהתאם למסורת, ופרופיל סולידי שנמתח לאורך רציני ומסתיים בזנב זקוף עם פנסים מדורגים. חדי העין יבחינו במרווח הגחון המוגדל ובחישוקים ייחודיים אבל בסך הרכב זוכה ברחוב לתשומת לב בעיקר מהכיוון של קהל (מ)בוגר ופחות משוחרי רכבי סטטוס קולניים ומוחצנים.

רכב

מושבים מהנוחים ביותר בתעשיית הרכב

הכניסה לתא הנוסעים נוחה יותר מאשר ב-S60 הרגילה תודות לסף הכניסה המוגבה, אך היא עדיין לא יכולה להתחרות בנוחות שמספקת התקרה הגבוהה של האחות XC60. התא עצמו הוא שכפול כמעט מדויק של ה-S60 הרגיל. זה אומר עיצוב סקנדינבי נקי, כמעט סטרילי, עם דגש על שילוב רגוע ומרגיע של חומרי דיפון וגוונים, משטחים הרמוניים, רמת גימור גבוהה, והנדסת אנוש טובה עם מעט מאוד מתגים שמפוזרים באקראי. לא תמצאו כאן אורות פנים מתחלפים נוסח מועדון לילה כמו אצל הגרמניות העדכניות וגם לא עיצוב נובו-רישי. הכיוון הוא דיפוני עץ בעיבוד נאה ושקט ועור איכותי כמו בריהוט שבדי עילי.

החריג היחיד הוא מסך המגע האופקי והמאסיבי שמרכז בתוכו את רוב פונקציות התפעול המשניות. אנחנו לא חסידים של המסך הזה שמופיע בכל דגמי הדור החדש של החברה ומציג שלל סמלילים קטנים מדי ומבולגנים מדי לטעמנו. העסק לא נורא לתפעול בחניה אבל די מאתגר בנסיעה. רמת האבזור מכובדת בהחלט לקבוצת המחיר וכוללת מערך מתקדם של מערכות בטיחות, ריפוד עור, מערכת קול איכותית וכו'.

המרחב לרגליים ולכתפיים בתא הנוסעים נדיב דיו לחמישה מבוגרים בגודל מלא אם כי מרחב הראש מקביל למכוניות מנהלים מקובלות. המושבים הם מהנוחים ביותר בתעשיית הרכב, בהתאם למסורת, ותא המטען מציע נפח רציני של כ-529 ליטר גם עם חמישה נוסעים. הדלת האחורית מתרוממת ומפנה פתח הטענה רחב ונטול מכשולים, וקיפול המושב האחורי יוצר חלל אחסון ארוך ושטוח, שיכול להכיל אפילו ארגזי קרטון שטוחים באורך של יותר משני מטר. לא היינו מצפים לפחות מזה ממותג הרכב שנולד במדינה שהמציאה את "איקאה".

הגרסה היחידה של הקרוס-קאונטרי שמיובאת לישראל, מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שמייצר 250 כ"ס ומשודך לתיבה אוטומטית בת 8 מהירויות. פגשנו במנוע הזה בדגמים אחרים של וולוו וגם כאן הוא מצטיין בעיקר בשיוט נינוח במהירויות גבוהות (מאוד) ובשיוט רגוע בעיר. אבל ניסיון לדחוק בו ולנצל את עדר הסוסים לצורך האצת האדרנלין נתקל במחסום של תגובה ראשונית עצלה של תיבת ההילוכים. מכיוון שצברנו בעברנו לא מעט של קילומטרים בנהיגה על כבישים שבדיים אנחנו יכולים להעיד שמשטרת התנועה במדינה היא אחת הקשוחות בעולם והנהגים צייתנים בהתאם, לפיכך כנראה שמדובר באקט שבדי מכוון בנוסח "תחשוב פעמיים". ואם מישהו צריך הוכחה נוספת הוא יכול למצוא אותה בהגבלה אלקטרונית של המהירות ל-180 קמ"ש, צעד שאותו קיבלה לאחרונה וולוו מנימוקים "סביבתיים והומניים". מי שיתעקש וימשיך ללחץ יגלה, שהטורבו אכן מעניק לבסוף את הבעיטה המיוחלת ואת צבירת המהירות הרצינית, ושהזינוק מאפס ל-100 קמ"ש עורך פחות משבע שניות.

מעט מאוד נטיית גוף בפניות אגרסיביות

על הכביש מציעה המכונית שילוב די ייחודי של מרווח גחון-גחון גבוה עם מרכז כובד נמוך בהשוואה לרכבי SUV גבוהים. מצד אחד, השילוב הזה מעניק לה התנהגות כביש נעימה ובטוחה של מכונית מנהלים עם מעט מאוד נטיית גוף בפניות אגרסיביות, זרימה נעימה על כבישים מפותלים והיגוי מאוזן, אם כי לא חד ונמרץ כמו אצל הגרמניות.

מצד שני, עם מרווח גחון של 21 סנטימטר, שגם הרבה "קרוס-אוברים" מודרניים לא יכולים להתהדר בו, ועם הנעה כפולה שמאחוריה עשרות שנות ניסיון על דרכי עפר סקנדינביות מושלגות ביערות עד, הוולוו הרבועה ומכובדת הזו גם תיקח אתכם ותחזיר אתכם, מ/למקומות, שבדרך כלל נמצאים מחוץ לתחום עבור רוב המכוניות הפרטיות (למעט רכבי ליסינג ישראלים, שכידוע אין להם מגבלות עבירות).

כמובן שמי שירצה למצות את הפוטנציאל יצטרך לספק לה גם צמיגים רב תכליתיים מתאימים במקום צמיגי הספורט התקניים בחתך 55'. אך אל דאגה: הסבירות שנראה וולבו קרוס-קאונטרי מטפסת על המעלים בנגב היא נמוכה מאוד. בינתיים אפשר להתנחם בכך, שהיא מתגברת בקלות על מכשול המדרכות הגבוהות בדרך לחניה עירונית מאולתרת. נוחות הנסיעה סבירה ברוב התנאים אבל המתלים משחררים לא מעט תנועות אנכיות בעת מעבר על מהמורות העירוניות. האחות XC60 מציעה כיול נינוח יותר.

וולוו S60 קרוס-קאונטרי עולה 270 אלף שקל. זהו מחיר נגיש יחסית למקובל בפלח הפרמיום, במיוחד כאשר מביאים בחשבון את הממדים, האבזור, הביצועים וההנעה הכפולה. עם זאת עיקר התחרות היא מול רכבי קרוס-אובר וכביש-שטח, כולל ה-XC60 המצליחה, שגרסת ההנעה הכפולה שלה, עם אותו מנוע, עולה כ-50 אלף שקל יותר. כך או כך זו תוספת ייחודית לנוף מכוניות המנהלים של ישראל ופיתרון יעיל למי, שמאס בתרבות של "לראות ולהיראות מלמעלה".

 

סובארו אאוטבק 2021

הדור החדש של ה"אאוטבק", שצפוי להגיע אלינו בקרוב, לוקח צעד גדול לעבר מחוזות הפרמיום. יש לו עיצוב בוגר, תא נוסעים יוקרתי וחדש לגמרי הכולל מסך "טאבלט" נוסח טסלה ודור חדש של מערכת הנעה כפולה. בארה"ב הוא מוצע עם מנוע ה-2.5 ליטר המוכר או עם מנוע 2.4 ליטר טורבו עם 260 כ"ס ותיבה רציפה.

קאדילק XT 4

ה-XT 4 החדש של קאדילק מציע עיצוב קלאסי ניצב על גבול הסטיישן. ב-300 אלף שקל מקבלים דגם ספורט עם הנעה כפולה, תא נוסעים מפואר ומאובזר ומנוע 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-36 קג"מ. הממדים הפיזיים קטנים משל הוולוו אך תא המטען מציע נפח של 637 ליטר.

AUDI A6 ALLROAD

ה-ALLROAD של אאודי, שיובאה בעבר ועשויה לחזור אלינו בשנה הבאה, מבוססת על הדור החדש של ה-A6 ומציעה תא נוסעים מפואר ואבזור חיצוני ספורטיבי-תכליתי. היא גבוהה ב-4.5 סנטימטרים מה-A 6 הרגילה, מצוידת בהנעה כפולה עם תוכניות שטח וניצבת על מתלי אוויר שניתנים להגבהה. המחיר לא ידוע.

עוד כתבות

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

הוא עורך דין צמרת, היא תעשיינית מצליחה, עכשיו השותפות ביניהם נחשפת

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר