גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכום תש"פ בשווקים הפיננסיים: המציאות עלתה על כל דמיון

למשך חודש אחד בלבד קטעה המגפה את המגמה החיובית החזקה בשוקי המניות בעולם, אבל מאז הם התאוששו באופן מרשים ● מדדי המניות של בורסת תל אביב, לעומת זאת, סיכמו שנה עברית מאכזבת

חברת ברוקראז’ במומביי שבהודו, במהלך הנפילות בשווקים במרץ האחרון / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס
חברת ברוקראז’ במומביי שבהודו, במהלך הנפילות בשווקים במרץ האחרון / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס

שנת תש"פ הייתה שנה מאוד בלתי שגרתית בשווקים הפיננסיים, ובהחלט שנה מפתיעה מאוד, שהיו בה שלושה פרקי זמן שונים מאוד זה מזה - שאפשר לראות בהם שלושה גלים.

הגל הראשון היה גל של עליות חזקות, שנמשך כארבעה וחצי חודשים, מראשית השנה העברית (1 באוקטובר 2019) ועד ל-19 בפברואר 2020. גל זה השתלב היטב עם המגמה שאפיינה את 2019 כולה - שנה שהייתה שנה חלומית במונחי תשואה, ולא רק של שוקי המניות.

ואז הגיע וירוס הקורונה והתחיל הגל השני, זה של ירידות תלולות בשווקים - גל שנמשך כחודש ימים וסחף עמו גם את איגרות החוב הקונצרניות. הגל הזה הסתיים ב-23 במרץ, ואז התחיל הגל השלישי - גל מאוד לא צפוי בעוצמתו, שהעלה את שעריהן של רבות ממניות העולם לשיאים חדשים.

אנסה לסכם כאן את השנה ההזויה והמדהימה הזו בשפה של מספרים, בליווי הסברים.

שוקי המניות בארה"ב, ארץ התחלואה הגדולה, בלטו מאוד בשיעור העלייה שלהם בשנה העברית החולפת, עם 14% למדד S&P 500, ואם זה לא מספיק, אז 39% לנאסד"ק, שלו מרכיב גבוה של מניות טכנולוגיה.

המניות המובילות בתחומי הטכנולוגיה, מניות FAANG, עלו בשיעורים מרשימים מאוד: מניית פייסבוק עלתה 51%, מניית אמזון עלתה 81%, מניית אלפאבית (גוגל) עלתה 24%, ומניית נטפליקס טיפסה 88%. מניית אפל זינקה 110% - ושווי השוק של החברה אף חצה בשלב מסוים את הרף של 2 טריליון דולר.

ללא ספק, הטכנולוגיה המחישה במהלך המשבר את עליונותה, ולא מדובר רק בתאגידי העל. הקורונה "המציאה מחדש" חברות קיימות כמו זום, שמנייתה נסקה בשיעור של 415% בשנת תש"פ.

גם בישראל מניות ההייטק הפגינו עליונות

ארה"ב לא לבד. גם שוקי מניות מרכזיים אחרים בעולם הניבו למשקיעים תשואות נאות, אם כי נמוכות בהרבה: מדד הדאקס הגרמני עלה 8% בשנה העברית החולפת, ומדד הניקיי היפני עלה 6%.

כמובן שהתשואות של מדדי המניות המובילים ושל המניות הספציפיות הן הרבה יותר גבוהות עבור מי שרכש אותן בסביבות נקודת השפל של 23 במרץ 2020. מי שהשכיל לרכוש בנקודת התחתית הזו של השנה החולפת, עשה תשואות פנומינליות: מדד נאסד"ק רשם מאז עלייה של 63%, מדד דאקס עלה 51%, מדד ניקיי עלה 39%, ואפילו מדד ת"א-125 עלה מאז 24%.

בישראל, לעומת זאת, מדדי המניות המובילים איכזבו והשיגו בשנה החולפת תשואה שלילית. מדד ת"א-35 סיכם את השנה עם ירידה של 17%, ואילו מדד ת"א-125 ירד בשיעור של 11%. לעומתם, מדד המשנה הקטן יותר ת"א-90 סיכם את השנה עם תשואה חיובית של 4%.

תשואות מדדי המניות בשנת תש"פ

ברמה ענפית, ישראל התיישרה עם העולם, כאשר גם כאן מניות הטכנולוגיה הוכיחו את עליונותן הברורה: 36% במדד ת"א טק עילית. תשואה זו עומדת בניגוד מוחלט אל מול הנפילה במניות הבנקים (ירידה של 29%), מניות הביטוח (ירידה של 25%) ומניות הנדל"ן (ירידה של 23%). וזה גם מה שמסביר את נפילת המדדים המובילים בבורסת תל אביב, שבהם יש רכיב גבוה של מניות מענפים אלה מול משקל קטן של מניות הטכנולוגיה.

נתק בין וול סטריט למיין סטריט

הנתק בין שוק המניות לבין הכלכלה הריאלית הוא אחת התופעות הקשות ביותר להסבר. ישנה שורה ארוכה של הסברים, לרבות המעורבות של המוני משקיעים חדשים ב"משחק" הבורסאי והמעורבות של הבנקים המרכזיים באופן עקיף, כמובן, בשוקי המניות. אבל בכל זאת, גם כיום קשה לומר שהסברים אלה ואחרים נותנים תשובה מלאה לשאלה.

עם זאת, ההסתכלות על מדדי המניות מטעה, שכן עליית המדדים מיוחסת לקבוצה קטנה יחסית של מניות, ויש לא מעט מניות במדדים שכלל לא עלו, אלא דווקא ירדו בשנה החולפת.

הירידות החדות בתוך פרק זמן קצר מאוד בפברואר-מרץ השנה הבהילו לא מעט משקיעים. בישראל זה בא לידי ביטוי בעיקר בשני תחומים: האחד הוא פדיונות עצומים בקרנות הנאמנות, כאשר יועצי ההשקעות בבנקים אינם עומדים בפרץ. השני הוא העברת כספים בקופות הגמל ממסלולים עם רכיב של נכסי סיכון, כמו מניות ואיגרות חוב קונצרניות, למסלולים הרבה יותר סולידיים, ו/או משיכות של כספים מקופות גמל ומקרנות השתלמות נזילות, שמשיכה מהן אינה כרוכה בקנס.

מובן שבנקודת הזמן הנוכחית, מתברר שזה היה מקח טעות לעשות את כל אלה. עם זאת, נציין כי היקף התופעה של בריחה מהשווקים הייתה נמוכה בהרבה מזו שהתקיימה בעקבות משבר 2008, אולי תודות לכך שמשבר 2008, וכל המשברים בשווקים הפיננסים מאז (והיו לפחות שישה כאלה), הסתיימו בתוך פרק זמן קצר בהתאוששות מרשימה.

תופעת "רובין הוד" בעולם ובישראל

והייתה גם תגובה הפוכה למכירות המבוהלות בשווקים. "שילוחם" של עובדים רבים לחל"ת, פיטורי אחרים, מענקים ממשלתיים, זמן עודף בבית - כל אלה גרמו להמוני אנשים בכל העולם לאמץ "תחביב" חדש, שיש בו גם ניסיון להשלים הכנסה, וגם כמשהו שמכניס להם עניין חדש לחיים, ומנה גדושה של אדרנלין.

אלה חיפשו בשווקים את שתי נקודות הקיצון: מניות שירדו בעוצמה גדולה במיוחד, כמו מניות התעופה והמלונאות, ו/או מניות שעלו בעוצמה חזקה - מניות מומנטום, ובראשן מניות טכנולוגיה מובילות, כמו אמזון, אפל, טסלה, זום ואחרות.

התופעה הזו של משקיעים חדשים שמצטרפים לשוק המניות - רבים מהם באמצעות זירות מסחר דיגיטליות, כמו "רובין הוד" האמריקאית - הייתה עוצמתית מאוד גם בישראל, וחברי הבורסה נהנו מהגידול הניכר בפעילות.

לא רק המניות, גם האג"ח הקונצרניות בישראל לא היו "להיט" בשנת תש"פ. המדדים המובילים תל בונד 20, 40, 60 ירדו בשיעורים מתונים של בין 2.2% ל-3.5%. מדדים עם רמות סיכון גבוהות כמו מדד תשואות נחתו בשיעור של כמעט 10%.

גם כאן, כמו במניות, העובדה שבשוק הזה יש משקל לא מבוטל לחברות נדל"ן, השפיעה לשלילה על המדדים המובילים. בנק ישראל הודיע אמנם על תוכנית לרכישת אג"ח קונצרניות בסכום של עד 15 מיליארד שקל, אבל לא היה בתוכנית זו כדי למנוע ירידות שערים, שכן עד כה המעורבות של בנק ישראל הייתה מצומצמת בהיקפה.

שוק איגרות החוב הממשלתיות בישראל צעד בדרך כלל יחד עם שוק איגרות החוב של ממשלת ארה"ב. למרות הגידול העצום בגירעון, למרות העלייה החדה ביחס חוב תוצר, למרות הכאוס בניהול התקציב, ולמרות החששות מהורדת דירוג, השוק גילה חוסן רב, שנתמך על ידי הודעת בנק ישראל על רכישות בסכום של עד 50 מיליארד שקל בשלב זה.

בסיכום שנתי, מדד האג"ח הממשלתיות עלה בכ-2%, כאשר מדד האג"ח הארוכות ביותר, של מעל ל-10 שנים, עלה ב-9%, ואילו מדד האג"ח לטווח של פחות מ-5 שנים ירד בקרוב ל-3%, על רקע האינפלציה השלילית - מה שאומר שעקום התשואה עבר תהליך של התיישרות.

מחיר הזהב זינק 27% בתש"פ

בחזית המט"ח, תש"פ הייתה שנה של התחזקות ניכרת של השקל מול הדולר, שמעמדו נחלש בשווקים הפיננסיים. שיעור ההתחזקות של השקל בשנה החולפת מגיע לכ-3%. לעומת זאת, השקל נחלש מול הין היפני ב-1%, ובעיקר מול האירו בשיעור של כ-6%.

הזהב - כוכבו דרך בשנה החולפת. הייתה זו שנה מוצלחת מאוד למתכת הצהובה, שמחירה נסק מ-1,545 דולר לאונקיה, ל-1,958 דולר לאונקיה - זינוק של כ-27%. ברקע, תנודתיות בשווקים הפיננסיים, חולשת הדולר האמריקאי ונהירה לנכסים "בטוחים", וכן הירידה הניכרת בתשואה הריאלית וברמת האטרקטיביות שמציעות האג"ח הממשלתיות בשווקים המפותחים.

מבחינת התנהגות משקיעים במשבר, חזינו בשתי תופעות הפוכות. מצד אחד, התופעה המוכרת של מכירות מבוהלות, ומצד שני הצטרפות של המוני משקיעים דווקא בצד הרכישות.

לאן הולכים מכאן, ואיך תיראה שנת תשפ"א? זוהי, כמובן, שאלת מיליון הדולר. אין, ולא יכולה להיות, תשובה אמינה לשאלה זו. ראשית משום שאיש אינו יודע מתי הקורונה תצא מחיינו, האם בתוך כמה חודשים או לקראת סוף השנה, אם בכלל. שנית, השאלה היא מה יכריע - הקורונה המתעצמת או הריבית הנמוכה, רמת שערי המניות הגבוהה בדרך כלל, או היעדר האלטרנטיבות והתובנה שהריבית הנמוכה עד כדי אפסית, ולעתים אף שלילית, היא כאן כדי להישאר זמן ממושך. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, נתן לכך אישור ממש בימים האחרונים.

מה שיותר קל להעריך ולומר הוא שהשנה העברית הקרובה תהיה לא פחות תנודתית מאשר השנה שחלפה, ומה שסביר להעריך הוא שאם תש"פ הייתה שנת מניות הטכנולוגיה, הרי שככל שיימצא חיסון לווירוס הקורונה מהר יותר, כך תשפ"א יכולה להיות השנה של מניות מהענפים המסורתיים והבסיסיים יותר. 

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות, בנימוק כי הבורר סבור כי הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א בנקים 5 יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.8% ות"א 90 מאבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים