גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סיכום תש"פ בשווקים הפיננסיים: המציאות עלתה על כל דמיון

למשך חודש אחד בלבד קטעה המגפה את המגמה החיובית החזקה בשוקי המניות בעולם, אבל מאז הם התאוששו באופן מרשים ● מדדי המניות של בורסת תל אביב, לעומת זאת, סיכמו שנה עברית מאכזבת

חברת ברוקראז’ במומביי שבהודו, במהלך הנפילות בשווקים במרץ האחרון / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס
חברת ברוקראז’ במומביי שבהודו, במהלך הנפילות בשווקים במרץ האחרון / צילום: Francis Mascarenhas, רויטרס

שנת תש"פ הייתה שנה מאוד בלתי שגרתית בשווקים הפיננסיים, ובהחלט שנה מפתיעה מאוד, שהיו בה שלושה פרקי זמן שונים מאוד זה מזה - שאפשר לראות בהם שלושה גלים.

הגל הראשון היה גל של עליות חזקות, שנמשך כארבעה וחצי חודשים, מראשית השנה העברית (1 באוקטובר 2019) ועד ל-19 בפברואר 2020. גל זה השתלב היטב עם המגמה שאפיינה את 2019 כולה - שנה שהייתה שנה חלומית במונחי תשואה, ולא רק של שוקי המניות.

ואז הגיע וירוס הקורונה והתחיל הגל השני, זה של ירידות תלולות בשווקים - גל שנמשך כחודש ימים וסחף עמו גם את איגרות החוב הקונצרניות. הגל הזה הסתיים ב-23 במרץ, ואז התחיל הגל השלישי - גל מאוד לא צפוי בעוצמתו, שהעלה את שעריהן של רבות ממניות העולם לשיאים חדשים.

אנסה לסכם כאן את השנה ההזויה והמדהימה הזו בשפה של מספרים, בליווי הסברים.

שוקי המניות בארה"ב, ארץ התחלואה הגדולה, בלטו מאוד בשיעור העלייה שלהם בשנה העברית החולפת, עם 14% למדד S&P 500, ואם זה לא מספיק, אז 39% לנאסד"ק, שלו מרכיב גבוה של מניות טכנולוגיה.

המניות המובילות בתחומי הטכנולוגיה, מניות FAANG, עלו בשיעורים מרשימים מאוד: מניית פייסבוק עלתה 51%, מניית אמזון עלתה 81%, מניית אלפאבית (גוגל) עלתה 24%, ומניית נטפליקס טיפסה 88%. מניית אפל זינקה 110% - ושווי השוק של החברה אף חצה בשלב מסוים את הרף של 2 טריליון דולר.

ללא ספק, הטכנולוגיה המחישה במהלך המשבר את עליונותה, ולא מדובר רק בתאגידי העל. הקורונה "המציאה מחדש" חברות קיימות כמו זום, שמנייתה נסקה בשיעור של 415% בשנת תש"פ.

גם בישראל מניות ההייטק הפגינו עליונות

ארה"ב לא לבד. גם שוקי מניות מרכזיים אחרים בעולם הניבו למשקיעים תשואות נאות, אם כי נמוכות בהרבה: מדד הדאקס הגרמני עלה 8% בשנה העברית החולפת, ומדד הניקיי היפני עלה 6%.

כמובן שהתשואות של מדדי המניות המובילים ושל המניות הספציפיות הן הרבה יותר גבוהות עבור מי שרכש אותן בסביבות נקודת השפל של 23 במרץ 2020. מי שהשכיל לרכוש בנקודת התחתית הזו של השנה החולפת, עשה תשואות פנומינליות: מדד נאסד"ק רשם מאז עלייה של 63%, מדד דאקס עלה 51%, מדד ניקיי עלה 39%, ואפילו מדד ת"א-125 עלה מאז 24%.

בישראל, לעומת זאת, מדדי המניות המובילים איכזבו והשיגו בשנה החולפת תשואה שלילית. מדד ת"א-35 סיכם את השנה עם ירידה של 17%, ואילו מדד ת"א-125 ירד בשיעור של 11%. לעומתם, מדד המשנה הקטן יותר ת"א-90 סיכם את השנה עם תשואה חיובית של 4%.

תשואות מדדי המניות בשנת תש"פ

ברמה ענפית, ישראל התיישרה עם העולם, כאשר גם כאן מניות הטכנולוגיה הוכיחו את עליונותן הברורה: 36% במדד ת"א טק עילית. תשואה זו עומדת בניגוד מוחלט אל מול הנפילה במניות הבנקים (ירידה של 29%), מניות הביטוח (ירידה של 25%) ומניות הנדל"ן (ירידה של 23%). וזה גם מה שמסביר את נפילת המדדים המובילים בבורסת תל אביב, שבהם יש רכיב גבוה של מניות מענפים אלה מול משקל קטן של מניות הטכנולוגיה.

נתק בין וול סטריט למיין סטריט

הנתק בין שוק המניות לבין הכלכלה הריאלית הוא אחת התופעות הקשות ביותר להסבר. ישנה שורה ארוכה של הסברים, לרבות המעורבות של המוני משקיעים חדשים ב"משחק" הבורסאי והמעורבות של הבנקים המרכזיים באופן עקיף, כמובן, בשוקי המניות. אבל בכל זאת, גם כיום קשה לומר שהסברים אלה ואחרים נותנים תשובה מלאה לשאלה.

עם זאת, ההסתכלות על מדדי המניות מטעה, שכן עליית המדדים מיוחסת לקבוצה קטנה יחסית של מניות, ויש לא מעט מניות במדדים שכלל לא עלו, אלא דווקא ירדו בשנה החולפת.

הירידות החדות בתוך פרק זמן קצר מאוד בפברואר-מרץ השנה הבהילו לא מעט משקיעים. בישראל זה בא לידי ביטוי בעיקר בשני תחומים: האחד הוא פדיונות עצומים בקרנות הנאמנות, כאשר יועצי ההשקעות בבנקים אינם עומדים בפרץ. השני הוא העברת כספים בקופות הגמל ממסלולים עם רכיב של נכסי סיכון, כמו מניות ואיגרות חוב קונצרניות, למסלולים הרבה יותר סולידיים, ו/או משיכות של כספים מקופות גמל ומקרנות השתלמות נזילות, שמשיכה מהן אינה כרוכה בקנס.

מובן שבנקודת הזמן הנוכחית, מתברר שזה היה מקח טעות לעשות את כל אלה. עם זאת, נציין כי היקף התופעה של בריחה מהשווקים הייתה נמוכה בהרבה מזו שהתקיימה בעקבות משבר 2008, אולי תודות לכך שמשבר 2008, וכל המשברים בשווקים הפיננסים מאז (והיו לפחות שישה כאלה), הסתיימו בתוך פרק זמן קצר בהתאוששות מרשימה.

תופעת "רובין הוד" בעולם ובישראל

והייתה גם תגובה הפוכה למכירות המבוהלות בשווקים. "שילוחם" של עובדים רבים לחל"ת, פיטורי אחרים, מענקים ממשלתיים, זמן עודף בבית - כל אלה גרמו להמוני אנשים בכל העולם לאמץ "תחביב" חדש, שיש בו גם ניסיון להשלים הכנסה, וגם כמשהו שמכניס להם עניין חדש לחיים, ומנה גדושה של אדרנלין.

אלה חיפשו בשווקים את שתי נקודות הקיצון: מניות שירדו בעוצמה גדולה במיוחד, כמו מניות התעופה והמלונאות, ו/או מניות שעלו בעוצמה חזקה - מניות מומנטום, ובראשן מניות טכנולוגיה מובילות, כמו אמזון, אפל, טסלה, זום ואחרות.

התופעה הזו של משקיעים חדשים שמצטרפים לשוק המניות - רבים מהם באמצעות זירות מסחר דיגיטליות, כמו "רובין הוד" האמריקאית - הייתה עוצמתית מאוד גם בישראל, וחברי הבורסה נהנו מהגידול הניכר בפעילות.

לא רק המניות, גם האג"ח הקונצרניות בישראל לא היו "להיט" בשנת תש"פ. המדדים המובילים תל בונד 20, 40, 60 ירדו בשיעורים מתונים של בין 2.2% ל-3.5%. מדדים עם רמות סיכון גבוהות כמו מדד תשואות נחתו בשיעור של כמעט 10%.

גם כאן, כמו במניות, העובדה שבשוק הזה יש משקל לא מבוטל לחברות נדל"ן, השפיעה לשלילה על המדדים המובילים. בנק ישראל הודיע אמנם על תוכנית לרכישת אג"ח קונצרניות בסכום של עד 15 מיליארד שקל, אבל לא היה בתוכנית זו כדי למנוע ירידות שערים, שכן עד כה המעורבות של בנק ישראל הייתה מצומצמת בהיקפה.

שוק איגרות החוב הממשלתיות בישראל צעד בדרך כלל יחד עם שוק איגרות החוב של ממשלת ארה"ב. למרות הגידול העצום בגירעון, למרות העלייה החדה ביחס חוב תוצר, למרות הכאוס בניהול התקציב, ולמרות החששות מהורדת דירוג, השוק גילה חוסן רב, שנתמך על ידי הודעת בנק ישראל על רכישות בסכום של עד 50 מיליארד שקל בשלב זה.

בסיכום שנתי, מדד האג"ח הממשלתיות עלה בכ-2%, כאשר מדד האג"ח הארוכות ביותר, של מעל ל-10 שנים, עלה ב-9%, ואילו מדד האג"ח לטווח של פחות מ-5 שנים ירד בקרוב ל-3%, על רקע האינפלציה השלילית - מה שאומר שעקום התשואה עבר תהליך של התיישרות.

מחיר הזהב זינק 27% בתש"פ

בחזית המט"ח, תש"פ הייתה שנה של התחזקות ניכרת של השקל מול הדולר, שמעמדו נחלש בשווקים הפיננסיים. שיעור ההתחזקות של השקל בשנה החולפת מגיע לכ-3%. לעומת זאת, השקל נחלש מול הין היפני ב-1%, ובעיקר מול האירו בשיעור של כ-6%.

הזהב - כוכבו דרך בשנה החולפת. הייתה זו שנה מוצלחת מאוד למתכת הצהובה, שמחירה נסק מ-1,545 דולר לאונקיה, ל-1,958 דולר לאונקיה - זינוק של כ-27%. ברקע, תנודתיות בשווקים הפיננסיים, חולשת הדולר האמריקאי ונהירה לנכסים "בטוחים", וכן הירידה הניכרת בתשואה הריאלית וברמת האטרקטיביות שמציעות האג"ח הממשלתיות בשווקים המפותחים.

מבחינת התנהגות משקיעים במשבר, חזינו בשתי תופעות הפוכות. מצד אחד, התופעה המוכרת של מכירות מבוהלות, ומצד שני הצטרפות של המוני משקיעים דווקא בצד הרכישות.

לאן הולכים מכאן, ואיך תיראה שנת תשפ"א? זוהי, כמובן, שאלת מיליון הדולר. אין, ולא יכולה להיות, תשובה אמינה לשאלה זו. ראשית משום שאיש אינו יודע מתי הקורונה תצא מחיינו, האם בתוך כמה חודשים או לקראת סוף השנה, אם בכלל. שנית, השאלה היא מה יכריע - הקורונה המתעצמת או הריבית הנמוכה, רמת שערי המניות הגבוהה בדרך כלל, או היעדר האלטרנטיבות והתובנה שהריבית הנמוכה עד כדי אפסית, ולעתים אף שלילית, היא כאן כדי להישאר זמן ממושך. יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאואל, נתן לכך אישור ממש בימים האחרונים.

מה שיותר קל להעריך ולומר הוא שהשנה העברית הקרובה תהיה לא פחות תנודתית מאשר השנה שחלפה, ומה שסביר להעריך הוא שאם תש"פ הייתה שנת מניות הטכנולוגיה, הרי שככל שיימצא חיסון לווירוס הקורונה מהר יותר, כך תשפ"א יכולה להיות השנה של מניות מהענפים המסורתיים והבסיסיים יותר. 

הכותב הוא מבעלי בית ההשקעות מיטב דש. אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק

עוד כתבות

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

נתן חץ, מנכ''ל אלוני חץ / צילום: איל יצהר

חברת הנדל"ן שמציגה: שכר של 45 מיליון שקל למנהלים למרות הפסדי עתק

עליית הריבית גררה הפחתות שווי של 2.6 מיליארד שקל בנכסיה של אלוני חץ, אבל רק בחו"ל, ונתן חץ משוכנע שהענף כבר נוגע בתחתית ● למרות הפסדי העתק, הבכירים באלוני חץ נהנו משכר של מיליוני שקלים ● וכמה עלה לחץ ההימור נגד השקל? ● שלוש תובנות מדוחות אלוני חץ

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

צ'אק שומר, מנהיג הסיעה הדמוקרטית בסנאט / צילום: ap, J. Scott Applewhite

החידה הגדולה של נאום צ'אק שומר: האם תם עידן התמיכה הדו־מפלגתית בישראל

הפעם האחרונה שבה ישראל נקלעה למרכזה של מחלוקת מפלגתית בארה"ב הייתה ב־1981, ומאז היא נהנית מהסכמה נדירה ● רוב היהודים נוהים זה שנים אחרי המפלגה הדמוקרטית ● השאלה הגדולה: האם הם יפנו לה עורף, או יסכימו עם ביקורתה על ישראל? והאם הם יתרמו כסף?

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"