גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה לא רוצה שתשלמו לה מסים? תקלה באתר הרשות תוקעת השלמה של עסקאות נדל"ן

מזה כשלושה שבועות מייצגים בעסקאות מקרקעין לא מצליחים להשלים דיווחים על עסקאות ולשלם את המס הנדרש באתר רשות המסים ● התוצאה: מאות עסקאות נדל"ן שלא ניתן להשלים ● רשות המסים: "הרשות מבצעת בשבועות האחרונים החלפה של מערכת המחשוב הפנימית"

ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס
ערן יעקב, רשות המסים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

"לא ניתן לדווח", "לא ניתן להדפיס אישורים בשל מניעה שומתית", "העניין בבדיקה" - את ההודעות הללו מקבלים בשבועות האחרונים מייצגים, עורכי דין ורואי חשבון - מפקידי מיסוי מקרקעין, לאחר שלא הצליחו להשלים עבור לקוחותיהם באתר רשות המסים את ההליכים הנדרשים לתשלום מס בעסקאות מקרקעין.

אל "גלובס" הגיעו שלל תלונות על כך שמזה כשלושה שבועות לא ניתן לשלם מס בעבור רבות מעסקאות המקרקעין שבוצעו, ולכן לא ניתן להשלים את העסקה. זאת, עקב תקלה במערכת המקוונת של מיסוי מקרקעין. במקביל, טוענים חלק מהמייצגים כי גם עסקאות שאושרו טרם התקלה, וכבר שולם המס בגינם, תקועות במערכת מאחר שלא ניתן להפיק עבורם אישור תשלום מס.

לדברי רו"ח דורית גבאי, מומחית במיסוי מקרקעין, מייסדת ויו"ר פורום המייצגים במיסוי מקרקעין, בתקופה האחרונה מערכת הדיווח של מיסוי מקרקעין עוברת ממשבר למשבר. "מינואר השנה אנחנו חווים משברים במערכת הדיווח למיסוי מקרקעין. בינואר הייתה התקפה על מחשבי האוצר ובמיסוי מקרקעין לא עבדו במשך שלושה שבועות, והוארכו לכולם מועדי הגשת האישורים והמסמכים הנדרשים בעסקאות מקרקעין. בסוף אוגוסט, 31 באוגוסט, החל משבר חדש במערכת המקוונת של מיסוי מקרקעין, שלצערנו כלל לא הודיעו לנו שהוא מתרחש, ואנחנו מגלים זאת תוך כדי שימוש במערכת".

הפעם התקלה נובעת, כפי הנראה, משידרוג מערכות המחשבים של מיסוי מקרקעין. רו"ח גבאי: "לאור הכנסת מערכת יישום חדשה למיסוי מקרקעין, מערכת חושבת שאמורה להעביר תיקים באופן אוטומטי לאישור מיידי של עסקת המקרקעין ללא צורך בבדיקה על ידי גורם אנושי, נוצר מצב של קיפאון במערכת. מצד אחד, זה שדרוג מבורך, שאמור לקצר הליכים בתשלום מס על עסקאות מקרקעין, אך מצד שני זה גרם לכך שכל המערכות קרסו ומייצגים לא מצליחים לדווח על עסקאות".

מה טיב התקלה?
"הכול תקוע. מייצגים נמצאים מעל לשבועיים בהמתנה מהרגע שהם דיווחו על העסקאות, ולא מקבלים שומות מס. אי אפשר להתקדם לפי המועדים שנקבעו בחוק לדיווח ולתשלום כי המערכת לא עובדת. אחרי הדיווח אמורים לקבל הודעת שומה ואם לא מקבלים אז לא ניתן להפיק שוברים לתשלום המס. הבאג הרציני ביותר הוא שלא ניתן בכלל לשדר עסקאות שיש בהם יותר מקונה אחד או יותר ממוכר אחד.
"במהלך השידרוג החליטו שכרגע יקלטו רק עסקאות שיש להם מוכר וקונה אחד. בשאר העסקאות לא מטפלים כלל, אבל גם בעסקאות עם מוכר וקונה יחיד, המייצגים צריכים לשבת שעות על גבי שעות, במיוחד בשעות הלילה המאוחרות, אחת עשרה ואילך, ולנסות את מזלם כדי שהעסקה תיקלט.
"עסקה של אחד על אחד תעבור תוך כמה ימים אם נעשו מאמצים מיוחדים ממש מצד המייצג, אבל שאר העסקאות נחסמות לחלוטין. גם תיקים ששודרו ונקלטו לפני התקלה ושולמו המסים כנדרש לא ניתן לקבל אישורים על תשלום המס".

אדם אחד שאמור לתת תשובות למאות פניות ביום

מייצגים בעסקאות מקרקעין מלינים מזה תקופה על התקלה בפני פקידי מיסוי מקרקעין, ובימים האחרונים קבוצות הווטסאפ של המייצגים בתחום גועשות. בקבוצות חברים גם פקידי מס שאמורים לתת מענה למייצגים, ואלפי המייצגים בקבוצות הללו מציפים בפניהם שלל טענות. "אני מנסה להוציא שוב לתשלום במערכת והמערכת כותבים לי שאין חוב. אין מענה בתמיכה", כותב מייצג אחד. אחר כותב: "מה זה מניעה שומתית שבגללה לא ניתן להדפיס אישורים?".

מייצג אחר נתקל פעם אחר פעם בהודעה: "לא ניתן לדווח על סכום שנוי במחלוקת", אך אין לו מושג מה בדיוק שנוי במחלוקת בדיווח שהוא הגיש, ואין גם מי שיענה לו על השאלה הזאת.

בתלונה נוספת שהופנתה לרשות, נכתב: שומות (שבח) מיום 11 בפברואר 2020 טרם קיבלו התייחסות. מספרי שומות ... מיסוי מקרקעין ת"א, לטיפול בהקדם נודה".

מייצגת נוספת כותב לנציג רשות המסים: "תדהר שלום, אני פונה אליך בבקשה בפעם השלישית, לגבי תיקון אישור מס הרכישה, זה כאמת דחוף. גם במערכת פניתי ואין שום תגובה ושירות: שומת מס רכישה מספר ... הגשתי בקשה לתיקון חלקיות הרוכשים ל-1 חלקי 2 עבור כל אחד מהם, וכן רישום חלקיות המוכרים בצורה ברורה. מדובר ב-7 מוכרים. אנא!! התיק מתעכב לי בגלל זה ברמ"י, ויש שם סיפור משפטי שאני חייבת להקדים. בבקשה תדהר, תסייע לי פה. תודה!".

ועוד מייצג כותב: "תדהר שלום רב, עקב תקלה במערכת המייצגים לא ניתן להוציא שוברי מס רכישה (נתניה) בשלושת השומות הבאות: ... אודה על קבלת שוברי מס רכישה במייל חוזר".

אותו תדהר מקבל מאות הודעות דומות ביום. מדובר בנציג רשות המסים, תדהר ישראלי, שעומד לבדו מול מאות אלפי מייצגים בתחום מיסוי המקרקעין - עורכי דין, רואי חשבון ויועצי מס - ומתזז כמיטב יכולתו בין הפניות. המייצגים מעריכים את עבודתו, וניכר שהוא מתאמץ לתת מענה, אבל הוא רק אדם אחד.

ההתמודדות עם הקורונה עצרה את המענה

לדברי גבאי, הבעיה אינה התקלה בלבד, אלא גם העובדה שאת כוח האדם שהיה אמור לתת מענה במיסוי מקרקעין הקצו למשימות אחרות. "בעקבות הדרישה לפיצויי הקורונה והעומס שיש שם, כמו גם העובדה שחלק מעוברי הרשות בבידוד או חלו בקורונה, חלק מאנשי המוקד של מסמ"ק (מיסוי מקרקעין) נותבו לעזור במוקד מענקי הקורונה.
"אז מבחינת כוח אדם המוקד הפך לדל. אז גם הדיווח המקוון תקוע וגם בערוץ שאמור לטפל באופן ייעודי במיילים בנושא מיסוי מקרקעין נוצר עומס, ויש כ-1500 מיילים שאין להם מענה כי אין כוח אדם שיטפל בכך.
"תדהר הוא נציג רשות המסים בקבוצות הווטסאפ של המייצגים והרשות והוא מתרוצץ בין אלפי מייצגים שונים שפונים אליו בנוגע לכמה עסקאות כל אחד, והוא מתמוטט. ניתבו את כוח האדם שהוכשר לתת מענה למיסוי מקרקעין למוקד של פיצויי הקורונה והמענקים ולנו אין מענה".

לטענת גבאי, נוצר מצב אבסורדי שבו המערכת המקוונת לא עובדת, החוק אוסר על הגשה ידנית של דיווחי מקרקעין ואין כל מענה במוקד של מסמ"ק. "ברשות המסים החליטו שמיסוי מקרקעין לא חשוב והמייצגים מבזבזים זמן שאף אחד לא מפצה אותם עליו בניסיון להעביר את העסקאות עבור הלקוחות. המדינה זרקה הכל על המייצגים, לא הוציאו הודעה על התקלה והלקוחות מתקשרים ולכי תסבירי להם למה עסקת המקרקעין שלהם תקועה".

מרשות המסים נמסר כי "הרשות מבצעת בשבועות האחרונים החלפה של מערכת המחשוב הפנימית המשמשת את עובדי השומה במשרדי מיסוי מקרקעין להפקת שומות (המערכת הקודמת פעלה מאז שנות ה-80). המערכת החדשה הינה מערכת מתקדמת אשר תאפשר ייעול העבודה ומתן השירות בצורה משמעותית וכן תאפשר בעוד מספר חודשים, במקרים מסוימים, טיפול אוטומטי בשומות.

"אכן, מאז העלאת המערכת בתחילת חודש ספטמבר לא ניתן למעשה להפיק שומות זאת עד לייצוב המערכת שאמור להיות בימים הקרובים. אולם יודגש כי למרות האמור, ככלל, רשות המסים עומדת במסגרת הזמנים הקבועים בחוק לטיפול בשומות, השגות וכו'.

"זאת ועוד, המייצגים יכולים להגיש את הדיווחים בגין העסקאות באופן רגיל (כך שאין חשש מאיחור במסירת דיווחים). כמו כן, במרבית המקרים, ניתן להפיק אישורי מקדמה לצורך רישום העסקה בפנקסי רישום המקרקעין (יש לציין כי כרגע לא ניתן להקטין את המקדמה שקבועה ע"פ חוק).

"עובדי רשות המסים עובדים באופן אינטנסיבי על מנת להשלים את תהליך הטמעת המערכת בימים הקרובים".

עוד כתבות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

דיווחים על הפצצות בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

בפעם השנייה תוך יומיים – דיווחים על תקיפה בדמשק: היעד שהופצץ – מחסן אמל"ח איראני שיועד לחיזבאללה

בתקיפה שהתבצעה לפני יומיים הושמד מחסן אמל"ח איראני באחת התקיפות הגדולות ביותר שאירעו בתקופה האחרונה, כך לפי דיווחים  ● גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חוזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, יתחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת הדיון הקרוב

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת