גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנחנו נשארים בארץ? כך מתמודדות חברות הקנאביס מישראל עם היעדר יצוא

הבאזז חלף, המניות תקועות, הסלבס כבר אינם נוהרים וההכנסות עדיין אינן משמעותיות ● חברות הקנאביס המקומיות מוצאות פתרונות יצירתיים להצמיח את עסקיהן בהעדר יצוא: מקימות פעילויות בחו"ל, מייבאות מותגים זרים ומצפות בתקווה ללגליזציה

דוחות המחצית הראשונה של 2020 בחברות הקנאביס הרפואי המקומיות מעידים כי זהו אחד השווקים שהקורונה כמעט לא נגעה בהם. להיפך - כל החברות בתחום הציגו צמיחה בהכנסות לעומת התקופה המקבילה אשתקד. היצוא, שעליו התבסס המודל העסקי של התחום, אומנם מבושש לבוא, ממגוון סיבות ביורוקרטיות, ולכן פעילות החברות עדיין צנועה בסך הכול. עם זאת, את מה שהן לא יכולות להשיג ביצוא משלימות החברות ביבוא מותגים מובילים מהעולם לישראל, ובפעילות בחו"ל שאינה קשורה בהוצאת קנאביס מהארץ.

לאט לאט הסקטור מתבסס; מצטרפות אליו חברות חדשות, בעוד שהוותיקות מגוונות את פעילותן. שוק קנאביס אמיתי נוצר. עם זאת, החלומות הגדולים על התעשרות אינסטנט (שמשכו לתחום "סלבס" משלל תחומים) התנפצו. השווי הכולל של חברות הסקטור בבורסה בת"א עומד על 2 מיליארד שקל, לעומת 3 מיליארד שקל בשיא בפברואר 2019, וזאת למרות שמאז הצטרפו חברות חדשות.

ההכנסות המצרפיות של חברות הענף הציבוריות עומדות בינתיים על 150 מיליון שקל בלבד במחצית השנה, כלומר, עדיין יש פער משמעותי בין הציפיות לבין מה שמתרחש בשטח. למרות הכול, נראה כי גורמי הצמיחה האפשריים - לגליזציה ויצוא - ממשיכים לקרוץ למשקיעים, גם אם באור קצת פחות זוהר.

חברות הקנאביס המובילות בבורסה בסיכום המחצית

גם ללא יצוא: גידול בהכנסות

הדוחות הכספיים של החברות מבטאים את ההשפעה החיובית של אסדרת הקנאביס החדשה, שהחליפה את החוקים הישנים בתחום. במהלך 2019 הפך סקטור הקנאביס משוק מאוד מפוקח ומוגבל, שבו המדינה שולטת במספר השחקניות, בקשר שלהן עם הלקוחות ובמחיר, לשוק חופשי. הצמיחה בהכנסות נובעת הן מהגידול בכמות הכוללת של המטופלים והן מעלייה במחיר המוצר בעקבות פתיחת השוק.

המובילות בהכנסות הן עדיין החברות שפעלו גם באסדרה הישנה: המגדלות BOL (שבשליטת החברה הבורסאית  עמיר שיווק), אינטרקיור (המזוהה עם היו"ר שלה, רה"מ לשעבר אהוד ברק), שיח ופארמוקן. איתן בצמרת נמצא מפעל ייצור הקנאביס פנאקסיה.

למרות שמובילות התחום הן עדיין החברות הוותיקות, כמה חברות חדשות החלו השנה לרשום הכנסות לא זניחות - טוגדר (עם היו"ר יוחנן דנינו, מפכ"ל המשטרה לשעבר), יוניבו (שבה תמצאו בדירקטוריון את רה"מ לשעבר אהוד אולמרט) וקאנומד  (שבשליטת  האחים יזמי הנדל"ן מאור וכפיר גינדי). חברת קנאשור  (יו"ר - הגנרל בדימוס עידו נחושתן) השיקה את מוצריה בסוף הרבעון וצפויה להיות מעניינת ברבעון הבא, יחד עם חברת אינטליקנה. עוד שחקנית בולטת היא קנביט-תיקון עולם, שמחזירה בהדרגה לחיים את פעילותה של תיקון עולם הוותיקה (ראו בהמשך).

ואולם, בעוד שההכנסות של חברות הקנאביס גדלו, לא כולן מצליחות להפיק רווחיות מן הפעילות. למעשה, היחידות שרושמות רווחיות תפעולית בשיעור המעיד על עסק יציב הן חברת שיח של משפחת החקלאים שריד ופארמוקן.  הרווחיות הנמוכה של הסקטור ב-2020 נובעת מהשקעות רבות בהכנה ליצוא, שכאמור לא הגיע.

מוצאות דרכים לפעול בחו"ל

כאמור, לא על השוק הישראלי ביססו חברות הקנאביס את המודל העסקי שלהן, אלא על שוקי חו"ל. החלטת הממשלה לפתוח את השוק ליצוא התקבלה כבר בינואר 2019, ובמאי האחרון, רגע לפני פירוק הממשלה, חתם שר הכלכלה היוצא על צו אשר אמור היה להיות המילה האחרונה בתחום. ואולם, בשל חיכוכים בין משרד הבריאות והאוצר, הדבר טרם קרה, והחברות כבר התחילו להתייאש.

בגלל העיכוב ביצוא, החברות המובילות בסקטור בארץ החלו להפעיל גם מיזמים של "חו"ל לחו"ל", כלומר להקים פעילות מחוץ לישראל כדי לספק את הביקושים של שוקי חו"ל. כך למשל, קנדוק, החברה הבת של אינטרקיור, התקשרה במספר הסכמים שונים עם גורמים בדנמרק, בקנדה ובמדינת איחוד אירופי נוספת ששמה לא פורסם, שבמסגרתם יגודל קנאביס במקומות הללו, וישווק על-ידי קנדוק בשווקים שבהם היא כבר בנתה תשתית ורשת קשרים להפצת המוצרים שהיו אמורים להגיע מישראל.

אינטרקיור-קנדוק אינה היחידה שרוצה לייצר בחו"ל. גם חברת שיח מקימה מתקן ייצור, ביוון, ואילו פארמוקן חתמה על שותפות עם חברה אוסטרלית לייצור מוצרים קוסמטיים באוסטרליה על בסיס הידע של פארמוקן בייצור מוצרים מבוססי CBD. המתקדמת ביותר בפעילות הגידול והעיבוד בחו"ל היא טוגדר (המזוהה עם היו"ר יוחנן דנינו ומנוהלת על-ידי המנכ"ל ניסים ברכה), שכבר החלה לשווק לישראל מוצרים מהחווה שלה באוגנדה. לטוגדר יש גם הסכם עם חברה קנדית שמעוניינת לשווק את המוצרים מהחווה באוגנדה לשוק האירופי.

מה היתרון היחסי של הישראלים בחו"ל? החברות טוענות כי יש להן ידע ייחודי לגבי גידול קנאביס ופיתוח מוצרי קנאביס, והן גם מממשות קשרים שיצרו בשנים האחרונות כהכנה ליצוא. בשנתיים הקרובות נראה האם הישראלים אכן יודעים לשחק את המשחק הבינלאומי בסקטור הקנאביס טוב יותר מהגורמים בחברות שבהן הם מייצרים ומשווקים. מי מבין החברות שהגיעה מאוחר למשחק של חו"ל לחו"ל, עלולה להישאר בחוץ.

ישראל הייתה אמורה להיות אור לגויים בתחום הקנאביס. אך ב-2020, במפתיע, במקום יצוא קיבלנו יבוא. בסוף 2019 ובתחילת 2020 חלק מן החברות לא הצליחו לספק את הביקוש בארץ, בעיקר במוצרים עתירי THC (החומר ה"ממסטל" של הקנאביס), והשלימו זמנית את הפער באמצעות מוצרי יבוא. כך למשל, אינטרקיור מייבאת שלושה מותגי קנאביס האחראים לחלק משמעותי מהכנסותיה. גם יוניבו (המזוהה עם הדירקטור אהוד אולמרט ומנוהלת על-ידי המנכ"ל גולן ביטון) מייבאת את מוצרי קאנופי, וטוגדר מייבאת כאמור מאוגנדה את הסחורה שגדלה בחווה שלה שם.

שגשוג היבוא והתפתחות עסקי חו"ל לחו"ל מעידים כי ישנן שתי דרכים להצליח בקנאביס - מומחיות עמוקה ורבת-שנים בגידול ובפיתוח זני קנאביס ייחודיים ובניית תעשייה בתחום הזה בארץ, או חושים עסקיים חדים ויכולת לזהות ולנצל הזדמנויות.

שתיים ממובילות הענף החליפו ידיים

שתי חברות משמעותיות בתחום הקנאביס החליפו ידיים השנה. תיקון עולם, חלוצה ומובילה בתחום הקנאביס בישראל, ספגה ב-2019 מהלומה כפולה: משרד הבריאות עצר את פעילותה, הן בשל בעיות איכות במתקן הוותיק שלה והן בשל מידע מודיעיני שהוביל בסופו של דבר להחלטת בית משפט כי אסור לבעלי החברה, צחי כהן, להחזיק בחברת קנאביס.

כהן נאלץ למכור את תיקון עולם ישראל לחברה הבורסאית קנביט, ב-23 מיליון דולר ובמניות, סכום נמוך מכפי שקיווה. למרות הקשיים, החברה הצליחה לרשום במחצית הכנסות של 10.8 מיליון שקל, גידול של 9% לעומת התקופה המקבילה. לפני כמה שבועות השיקה כאמור קנביט את הקו המלא של מוצרי תיקון עולם מחדש, ופתחה את מפעל הייצור החדש בציפורית. מעניין יהיה לראות את המותגים המיתולוגיים שלה מתחרים מול הכוכבים המיובאים מחו"ל.

חברת BOL, גם היא מוותיקות התחום, ניסתה ב-2019 לבצע הנפקה בקנדה לפי שווי של מיליארד דולר. התברר כי החברה כיוונה לגמרי מחוץ למגרש, וההנפקה לא יצאה לפועל גם במחיר נמוך יותר, נדחתה ולבסוף בוטלה והשאירה את החברה ללא מזומן.

חברת עמיר שיווק, שהשתתפה במתן הלוואה ל-BOL בהיקף כולל של 30 מיליון דולר, כשחלקה של עמיר שיווק מהווה 20 מיליון דולר, המירה את ההלווה למניות, וכעת היא מחזיקה בכ-39% מהחברה (לפני דילול מלא), יחד עם ליאון קופלר, בעלי רשת סופרפארם. מנכ"ל החברה תמיר גדו עזב את תפקידו, וכעת על פי אתר החברה היא מחפשת הנהלה חדשה. למרות האירועים הללו, BOL היא שיאנית ההכנסות של התחום - כ-38 מיליון שקל, גידול של כ-100% בהכנסות, אך היא רושמת הפסד תפעולי ונקי.

ענף הקנאביס: איום מול הזדמנויות

מחירי מוצרים הקנאביס באסדרה החדשה התקבעו על רף גבוה משמעותית לעומת המצב באסדרה הישנה, וכרגע אין עליהם פיקוח. המטופלים שהגישו בג"ץ בעניין לא יכולים לייצר כרגע לחץ תקשורתי, משום שהמדיה מוצפת בנושאים בוערים יותר, אך פיקוח מחירים הוא עדיין איום מסוים על פעילות הקאנביס הרפואי בשוק הישראלי.

לעומת האיום, הלגליזציה של הקנאביס עשויה להיות הזדמנות, אבל גם חרב פיפיות. מצד אחד היא תגדיל את הביקוש למוצרים של החברות, ומצד שני הארץ תתמלא במתחרים שאינם מחויבים לדרישות הרגולציה הכבדות של קנאביס רפואי, ושיכולים לדרוש מחיר נמוך יותר. אפשר לראות כי חלק מן החברות כבר מצפות ללגליזציה, כמו למשל חברת אינטרקיור, שעיצבה את המוצרים שלה (שכולם עומדים בדרישות המחמירות של קנאביס רפואי) ואת המצגת שלה לבורסה כך שיקסמו גם לאוכלוסיית הסטלנים. אינטרקיור התקשרה עם חברת כאן עולם, בעלת זיכיון ליבוא מותגי קנאביס לפנאי לישראל, כדי להיערך לאפשרות של לגליזציה בתקופה הקרובה. 

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ביקור שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן, בישראל / צילום: אמיל סלמן-הארץ

דיווח: ארה"ב לא תטיל סנקציות על גדוד נצח יהודה

לפי ה-ABC, על היחידות ש"הפרו זכויות אדם" לא יוטלו סנקציות כמו אי העברת נשק אמריקני ● בשל ההפגנות הפרו-פלסטיניות: אוניברסיטת דרום קליפורניה הודיעה על ביטול טקס הפתיחה ● דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה ● כל העדכונים

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים