גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המשפטנים הבכירים תוקפים: "רה"מ מעדיף פקידים צייתנים ונאמנים ולכן ממנה ממלאי מקום. זו קטסטרופה"

על רקע החלטת אוחנה להאריך בחצי שנה את כהונתו של ניצב מוטי כהן כמ"מ המפכ"ל, תוקפים משפטנים בכירים את הימנעות נתניהו ושריו ממינויי קבע לשורת תפקידים בכירים, בהם פרקליט מדינה וראש אגף תקציבים • לדבריהם, מדובר ב"קטסטרופה ציבורית-ניהולית" המחלישה את שומרי הסף

בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס
בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס

מה משותף לרשימת התפקידים הבאה? מפכ"ל המשטרה, פרקליט המדינה, מנכ"ל משרד רה"מ, נציב קבילות החיילים, מבקר צה"ל, היועץ משפטי לכנסת, ראש אגף התקציבים, ראש רשות הפרטיות. התשובה היא שבכולם מכהן ממלא מקום במקום נושא משרה קבוע.

במקרה של מפכ"ל המשטרה, ממלא המקום, ניצב מוטי כהן, ממלא את התפקיד כבר קרוב לשנתיים. כהן נכנס לתפקיד ב-2 בדצמבר 2018, לאחר שרוני אלשיך סיים את כהונתו כמפכ"ל ובעקבות פסילתו של ניצב משה אדרי על ידי הוועדה למינוי בכירים. ביום שישי האחרון הודיע השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, כי כהונתו ה"זמנית" של כהן תוארך בחצי שנה נוספת.

פרופ' גילה שטופלר, דיקאנית הפקולטה למשפטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים בר"ג, אומרת כי השר אוחנה מפר בכך את ההתחייבות החתומה שהגישו ראש הממשלה בנימין נתניהו יחד עם סיעות הליכוד וכחול לבן לבית המשפט, שלפיה בחלוף 100 ימים מכינון הממשלה ימונה מפכ"ל קבוע.

לדברי פרופ' שטופלר, "ההתחייבות, שגובתה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, שימשה, בין השאר, בסיס לדחיית העתירות (נגד ההסכם הקואליציוני, ח' מ') על ידי בית המשפט העליון". פרופ' שטופלר סבורה ש"בחירתו של השר אוחנה להפר את ההתחייבות מהווה פגיעה בשלטון החוק ומשדרת מסר חמור של אי ציות לפסיקת בית המשפט, וזאת מצידו של השר לביטחון פנים שכיהן עד לא מזמן גם כשר המשפטים".

פרופ' שטופלר מתריעה שהותרת המשטרה שישה חודשים נוספים עם מפכ"ל זמני מחלישה עוד יותר את שומרי הסף, ופוגעת פגיעה נוספת באמון הציבור. "הרושם הנוצר הוא שהמשטרה, שהיא הגוף המרכזי האמון על אכיפת החוק, ושעל פי חוק אמורה להיות גוף עצמאי ובלתי תלוי, משמשת כלי משחק בידיו של שר לביטחון פנים, שראש הממשלה לו הוא מחויב עומד לדין פלילי בגין כתבי אישום חמורים", היא אומרת.

פרופ' שטופלר. "החלטת אוחנה משדרת מסר חמור של אי ציות לפסיקת העליון"  / צילום: לימור אהרון

אינטרס לרצות את הממנה

עו"ד אביה אלף, לשעבר מנהלת המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה וכיום יו"ר התנועה לטוהר המידות, ומנכ"ל התנועה, עו"ד עומר מקייס, אומרים כי יש קושי משמעותי בכך שכל כך הרבה תפקידים מאוישים על ידי ממלאי מקום. לדברי עוה"ד אלף ומקייס, "ממלא מקום, כשמו כן הוא, ממלא את מקום בעל התפקיד הקבוע. הוא מכהן תקופה זמנית ולא מוגדרת, ואינו יכול לקדם תהליכים או להוביל שינויים אמיתיים. מצב הדברים הזה מוביל לדחייה ועיכוב של רפורמות ושינויים נדרשים. כהונה במילוי מקום גם יוצרת מתיחות בין ממלא המקום לבין בכירים אחרים, שכרגע כפופים לו, בשעה שהם רואים בעצמם מועמדים לתפקיד".

עוה"ד אלף ומקייס טוענים שלהבדיל מבעל תפקיד קבוע, התלות של ממלא מקום במי שמינה אותו לתפקיד, היא עצומה. "לממלא המקום יש אינטרס גדול לרצות את מי שמינה אותו ויכולת פחותה בהרבה לפעול אך ורק לטובת הציבור. המצב הזה לא מוגבל רק לבעלי תפקיד שהחוק מקשה על פיטוריהם", הם אומרים. "ניקח כדוגמה משרת אמון של מנכ"ל משרד ממשלתי. קל מאוד לסיים הכהונה של ממלא מקום מנכ"ל - פשוט ממנים אדם אחר לתפקיד הקבוע. מיד התקשורת תעוט על המינוי החדש, ומעטים יעצרו לשאול מדוע לא מונה ממלא המקום. כמובן שאם היה מדובר במנכ"ל קבוע, פיטוריו, האפשריים על פי חוק היו מעוררים שאלות קשות בדבר המניע לפיטורים, שאלות שהשר הממנה לא תמיד ירצה לענות עליהן".

המקרה של ממלא מקום מפכ"ל המשטרה הוא הדוגמה הקיצונית ביותר של ממלאי המקום, שכן מוטי כהן נמצא בתפקיד הזמני תקופה ארוכה מאוד וכעת הוארכה שוב כהונתו ה"זמנית".
אלף ומקייס: "נכון. וחשוב להזכיר שבין תחומי האחריות של המשטרה נמצאת גם ההתמודדות עם ההפגנות נגד רה"מ בנימין נתניהו בבלפור. ההפגנות מפריעות ומציקות לראש הממשלה, שמינה לשם כך את עוזרו הנאמן אוחנה כשר לביטחון פנים. לכן, השר אוחנה דואג שבראש המשטרה ימשיך ויעמוד ממלא מקום המפכ"ל, ניצב כהן. עם כל הכבוד לניצב כהן, גם הוא יודע שאם לא יתיישר לפי המצופה, הוא לא ימונה למפכ"ל קבוע, מבלי שאוחנה בכלל יידרש לנמק את החלטתו".

אמיר אוחנה / צילום: רפי קוץ

למה הגענו למצב הזה?
"ראש הממשלה והמערכת הפוליטית ניצלו את תקופת הבחירות (במהלכן קיימות מגבלות משפטיות על מינויי קבע) כדי להפוך את הבעיה לעיקרון, ואת החריג, לכלל. נדמה שהממשלה רק מחכה שפקידים יעזבו, או מראה להם את הדלת, כדי למנות ממלאי מקום. מהלך זה מתאים מאוד לאופיו של רה"מ נתניהו, המפחד ומהסס למנות - ככלל (זכורה במיוחד הפארסה במינוי ראש המוסד), וחושש מלמנות עובדי ציבור הפועלים רק למען הציבור - בפרט. לכן, כמי שמעדיף בעלי תפקיד צייתנים ונאמנים הוא עושה שימוש בשיטה זו כבר זמן רב.

יש רק תפקיד אחד בו נתניהו התעקש שנים שלא למנות לו ממלא מקום - תפקיד ראש הממשלה עצמו. נתניהו לא לבד. כיום יש משרות רבות, רבות מדי, שהממשלה כולה, כולל שרי כחול לבן, לא טורחת לאייש. והרי מה הדחיפות? בקרוב תסתיים הארכה של פשרת ח"כ צבי האוזר (דרך ארץ), ונעמוד כנראה לפני בחירות חדשות. במצב כזה, מינויי קבע נקבל, אם בכלל, בסוף 2021".

ערעור הצורך בפקידות

יש כאן גם מסר בעייתי באשר לחשיבות איוש התפקידים הללו במינויי קבע.
"המסר העולה מ'שיטת ממלאי המקום' הוא שאין צורך בפקידים האלה; כי הרי כמה כבר חשוב שיהיה מפכ"ל, אם ניצב כהן עשוי להשלים פרק זמן שלם של כהונה, כממלא מקום? מה יקרה אם היועמ"ש ישמש גם כפרקליט המדינה למעלה משנה? אם אין נציב קבילות חיילים "שמציק" בשאלות על מוכנות צה"ל לחירום? ואולי עדיף שאין ראש רשות פרטיות בתקופה שבה הממשלה משתמשת ביכולות השב"כ לטובת המאבק בקורונה.

"ואם עכשיו ניתן להסתדר בלעדיהם -אז לשם מה ניזקק להם אחר כך? הצעד הבא כבר קל: מערעור על הצורך בפרקליט מדינה או מפכ"ל קבוע, ניתן לעבור בקלות לערעור על הצורך בנחיצותן של פרקליטות ומשטרה מקצועיות ובלתי תלויות, או בשירות ציבורי מקצועי בכלל. כל האמצעים כשרים כחלק מהמלחמה נגד 'הפקידות'.

עוה"ד אלף ומקייב מסכמים: "מינוי קבע בכל אחד מהתפקידים שמאוישים על ידי ממלאי מקום מסוגל להפריע לתאוות הכוח של הדרג הפוליטי. הדרג הפוליטי יודע שמינוי קבע יפעל למען הציבור, יבסס מדיניות לטווח ארוך (ולא רק עד הבחירות הבאות) ולא יהיה 'יס-מן' של מי שמינה אותו. זה הבסיס לקטסטרופה הציבורית-ניהולית-פוליטית שמתרחשת לנגד עיננו, ועומדת מאחורי מגפת המינויים הזמניים, שהפכה לשיטה". 

***חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדו, רה"מ בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.

החסרונות הנטענים של ממלאי מקום

● נוצר הרושם שהגוף הציבורי שעליו אחראי ממלא המקום, משמש כלי משחק בידי השר האחראי - דבר המחליש את שומרי הסף, ופוגע פגיעה נוספת באמון הציבור בהם
● נוצרת מתיחות בין ממלא המקום לבין בכירים הכפופים לו המעוניינים בתפקידו
● ממלא מקום אינו יכול לקדם תהליכים או שינויים אמיתיים
● ערעור על הצורך בשירות ציבורי מקצועי בכלל

עוד כתבות

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

מייסדי אליאוס, מימין: אלון יופה, אלון רבינוביץ ודרור זיידה

הפיתוח שפותר את בעיית העומס על מטפלים נפשיים בעקבות המלחמה

הסטארט־אפ Eleos Health פיתח כלי בינה מלאכותית שמייצר סיכום אוטומטי של פגישות רפואיות, שכעת יוטמע בקבוצת "עמל ומעבר" המתמחה בטיפולים פסיכולוגיים ● המייסד אלון יופה: "כמו שצילום רנטגן מסייע לרופא, כך הפתרון שלנו לרפואת הנפש" ● ישראל מתגייסת 

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רוצה את הכסף של פסגות: מסדר לעצמו אקזיט של רבע מיליארד שקל

לאחר שוויתר על חלום בית ההשקעות, מנסה צים להוציא לפועל עסקת בעלי עניין ענקית: מכירת החזקותיו בחברת מרכזי קניות הנושאת את שמו לפסגות תמורת 250 מיליון שקל ● העסקה נדרשת לתמיכת בעלי מניות המיעוט - בהם יניב בנדר, שותפו של צים לרכישת פסגות

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" ● בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

ארה"ב נתקעה בבוץ של המזרח התיכון, וקנדה מפסיקה יצוא נשק לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מרחיבה את הנוכחות שלה במזרח התיכון, קנדה לא מכירה במדינה פלסטינית אבל עוצרת יצוא נשק לישראל, וסיקור משני צדי הגבול הצפוני ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים, והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

המגדל היוקרתי שאיבד 205 מיליון דולר בשווי בתוך שנתיים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: המלחמה פגעה בהיקף הגז שמספקת ניו מד למצרים ודוחות נכסים ובניין מגלים מה קרה לשווי של בניין HSBC בניו יורק ● מדור חדש

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"