גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אניגמה בשוק הרכב: למה נבואות הזעם על המשבר בליסינג לא התממשו בינתיים

הירידה הצפויה בפעילותן, לצד המינוף הגבוה שבו הן פועלות, הובילו בשבועות הראשונים של המשבר לצניחה בערך האג"ח שהנפיקו חברות הליסינג הישראליות ● מאז חזרו האג"ח לתשואות חד-ספרתיות, והחברות רשמו רווחים במחצית השנה, למרות ירידה בהכנסות ● בעקבות הדוחות הרבעוניים

משרדים של שלמה סיקסט  / צילום: כדיה לוי, גלובס
משרדים של שלמה סיקסט / צילום: כדיה לוי, גלובס

חברות הליסינג והשכרת הרכב המובילות בישראל היו מהראשונות לחוות את השפעות התפרצותו של נגיף הקורונה. הירידה הצפויה בפעילותן, לצד המינוף הגבוה שבו הן פועלות והתבססותן המובהקת על הנפקות אג"ח לציבור, הובילו בשבועות הראשונים של המשבר לצניחה של עשרות אחוזים בערכן של האג"ח המונפקות ולחשש ממשי באשר ליכולתן של חלק מהחברות לשרוד את הזעזוע בענף.

■ חברות הליסינג סופגות אש, אבל בדוחות "הכול דבש" | דובי בן גדליהו

חשש זה הצטמצם משמעותית לקראת סוף מרץ, בעקבות החלטת בנק ישראל להתערב בשוק הקונצרני ולרכוש אג"ח בדירוג A מינוס ומעלה. ההודעה, שנתפסה כתמיכה של הבנק המרכזי בחברות שלא נמצאו בסיכון גבוה לפני משבר הקורונה, הובילה מאז לעלייה מחודשת במחירי האג"ח של חברות הליסינג ולסגירת מרבית הירידות בהן.

לפיכך, כיום חזרו האג"ח של חברות הליסינג להיסחר בתשואות חד-ספרתיות, שאמורות לאפשר למרביתן לחזור ולמחזר את חובותיהן, גם אם בריביות גבוהות מאלה שנדרשו לשלם ב-2019. נוסף על כך, הראו חברות הליסינג כי הניסיון שרכשו במשבר הכלכלי העולמי הקודם (2008-2009) אפשר להן להציג רווחים גם במחצית הראשונה של 2020, וזאת למרות הירידה בהכנסות.

המחצית-הראשונה-של-חברות-הליסינג-במיליוני-שקלים

בחודשים יוני-אוגוסט חזרו החברות לפעילות מלאה, שהתבטאה גם בחזרת תוצאותיהן בתחום הליסינג והמכירה לרמות שלפני הסגר הראשון. עם זאת, על תוצאות הסגר השני שהחל לפני ראש השנה, ניתן יהיה ללמוד רק בהמשך.

שלמה החזקות: זינוק בהוצאות המימון 

חברת שלמה החזקות, שנמצאת בבעלות משפחת שמלצר, נחשבת לחברה החזקה בענף הליסינג והשכרת הרכב המקומי, והיא כוללת בתוכה גם פעילות בתחום הביטוח. החברה מדורגת AA מינוס בידי S&P מעלות, והאג"ח שלה נסחרו היום (יום ג') בבורסה לפי תשואה שנתית לפדיון של עד 2.5% בתוספת הצמדה למדד המחירים לצרכן.

לאורך תקופת התפרצות הנגיף והטלת הסגר הראשון התאימה החברה את היקף התשומות להיקף המכירות והפעילות העסקית ופעלה לצמצום הוצאותיה השוטפות בתחומי תחזוקת צי המכוניות, שכר העובדים ועוד. במהלך אפריל הוצאו, למשל, כ-50% מעובדי החברה לחופשה ללא תשלום (חל"ת), ונוסף על כך, הוצאו עובדים לחופשות על חשבון ימי החופשה שלהם.

כמו כן, נפגעה שורת ההכנסות של קבוצת שלמה בשיעור מתון יחסית, למרות השפעת ימי הסגר. במחצית הראשונה של 2020 התכווצו ההכנסות ב-3% ל-1.79 מיליארד שקל, כאשר ההכנסות מליסינג והשכרה ירדו ב-3% ל-916 מיליון שקל, ואילו ההכנסות ממכירת כלי רכב ירדו ב-4% ל-632 מיליון שקל.

למרות הירידה בהכנסות, גדל הרווח הגולמי של שלמה במחיצת הראשונה של השנה ב-1%, ל-365 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי עלה ב-4% ל-162 מיליון שקל. את הסיבה לכך אפשר למצוא בעיקר בהפחתת ההוצאות שביצעה החברה.

בשורה התחתונה נרשמה במחצית הראשונה ירידה חדה של 60% ברווח הנקי, ל-45 מיליון שקל, אבל זאת כתוצאה מהוצאות מימון של 64 מיליון שקל, שרשמה חברת הביטוח בגלל ירידה בערכם של ניירות הערך הסחירים המוחזקים בתיק הנוסטרו שלה, וכן בגלל הפרשה לחובות מסופקים על נכסי חוב המוחזקים לפדיון. במחצית המקבילה ב-2019 רשמה חברת הביטוח הכנסות מימון של 40 מיליון שקל, ומכאן ההבדל הגדול בתוצאות.

גם תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה גבוה, והסתכם במחצית הראשונה של 2020 ב-245 מיליון שקל, לעומת 170 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. זאת, בין השאר, בעקבות ירידה של 12% ברכישות כלי הרכב לסכום של 1.19 מיליארד שקל.

אלבר: ירידה של כמעט 30% ברווח

לצד שלמה החזקות, נסחרות בבורסה גם האג"ח של חברות הליסינג וההשכרה אלבר ואלדן, שנתפסות בעיני חברות הדירוג והמשקיעים כמסוכנות יותר. האג"ח של שתי החברות מדורגות כיום בדירוג A בידי S&P מעלות, כאשר אלה של אלבר נסחרות בשוק לפי תשואה לשנתית פדיון של עד 6%, בשעה שאלה של אלדן נסחרות לפי תשואה שנתית לפדיון של עד 8% (בתוספת הצמדה למדד).

מבט על דוחות אלבר, שנמצאת בבעלות אלי אלעזרא, מגלה כי החברה סיימה את המחצית הראשונה של 2020 עם ירידה של 19% בהכנסות ל-1.31 מיליארד שקל, ועם ירידה של 29% ברווח הנקי ל-28.5 מיליון שקל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת היה שלילי והסתכם ב-102.5 מיליון שקל, לעומת תזרים שלילי מפעילות שוטפת של 208 מיליון שקל שנרשם במחצית הראשונה אשתקד.

בתחום הליסינג התפעולי ספגה אלבר במחצית השנה ירידה קלה בלבד, של כ-3%, בהכנסות ל-435 מיליון שקל, אבל בשאר התחומים נרשמו ירידות חדות של עשרות אחוזים בהכנסות כתוצאה מתקופת הסגר. כך למשל, מסחר בכלי רכב (אפס קילומטר) ב-36% ל-356 מיליון שקל, ואילו ההכנסות ממכירת כלי רכב ששימשו לפעילות ליסינג והשכרה, התכווצו ב-15% ל-254 מיליון שקל.

לדברי אלבר, התמודדות החברה עם המצב הנוכחי כוללת, בין השאר, התאמת צי הליסינג לרמת הביקוש במשק, תוך הארכת תקופת החכירה בעסקאות קיימות והסטת לקוחות לכלי רכב משומשים. כמו כן, פעילות ההשכרה לטווח קצר, שמיועדת לתיירים, הוסטה לסגמנטים אחרים המושפעים פחות מהמצב.

עם זאת, בחברה גם הזהירו כי המשך מגמת ההרעה במשק בישראל והקטנת מספר המועסקים במשק, עלולים להשפיע לרעה על פעילות החברה עקב הקטנת הביקוש לכלי רכב בעסקאות ליסינג, השכרה ומכירת כלי רכב חדשים. נוסף על כך, משברים מאקרו-כלכליים עלולים להשפיע על יציבותם הכלכלית של לקוחות החברה ועל היקף פעילותם.

נכון לחודשים יולי-אוגוסט, לאלבר צי עובד ממוצע של 30 אלף כלי רכב, מתוך צי כולל ממוצע של 35.6 אלף כלי רכב, המשקף שיעור תפוסה ממוצע של 84.3%, וזאת לאחר שבמחצית הראשונה של 2020 ירד שיעור התפוסה הממוצע ל-81.5% עקב משבר הקורונה. לשם השוואה, במחצית הראשונה של 2019 החזיקה החברה צי כולל ממוצע של 35.9 אלף כלי רכב ושיעור תפוסה ממוצע של 88.5%.

אלדן: ירידה חדה ברכישת כלי רכב

גם אלדן הציגה במחצית הראשונה של השנה ירידה חדה של כ-13% בהכנסות, ל-709 מיליון שקל, בעקבות נפילה של 30% בהכנסות ממכירת כלי רכב ל-219 מיליון שקל. עם זאת, צמצום בהוצאות הוביל את החברה להציג עלייה של 22% ברווח התפעולי ל-74 מיליון שקל, כשבנוסף נהנתה החברה מירידה של 35% בהוצאות המימון עקב הירידה במדד המחירים לצרכן, וכן מרווח של 41 מיליון שקל שנבע מרכישה עצמית של אג"ח בימים שבהם קרסו מחיריהן בעשרות אחוזים.

לפיכך, בשורה התחתונה הציגה אלדן, שנמצאת בבעלות משפחת דהן, רווח נקי של 60 מיליון שקל במחצית הראשונה של 2020, וזאת לעומת רווח נקי של 6 מיליון שקל בלבד שנרשם בתקופה המקבילה אשתקד. במקביל, הציגה החברה במחצית הראשונה תזרים מזומנים חיובי גבוה של 186 מיליון שקל מפעילות שוטפת, וזאת בהשוואה לתזרים שלילי של 45 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

לפער העצום הזה אחראית הירידה החדה שנרשמה אצל אלדן במחצית הראשונה ברכישת כלי רכב חדשים מיבואני הרכב. לדברי אלדן, החברה עצרה וביטלה רכישות של כלי רכב המיועדים להשכרה, כך שצי כלי הרכב במגזר זה פחת ל-6,257 כלי רכב, לעומת 8,345 כלי רכב שכלל מגזר זה ב-2019. במקביל, פעלה החברה במגזר הליסינג להארכת חלק מעסקאות ההחכרה במחצית הראשונה של 2020, כך שלא נדרשה רכישת כלי רכב חדשים ללקוחות. החל בחודש יולי חזרה החברה לרכוש כלי רכב לפעילות הליסינג שלה.

במגזר הסחר (מכירת רכבי אפס קילומטר) הוקטן באלדן באופן משמעותי מלאי הרכב החדש במטרה להקטין את הסיכון הכרוך בהחזקת מלאי ומימונו. במקום זה בחרה החברה להתמקד במכירת כלי הרכב המשומשים שבבעלותה.

עד לסוף 2020 מעריכה אלדן שתשקיע סכום של 176 מיליון שקל בלבד ברכישת כלי רכב חדשים, אבל ב-2021 כבר מתכננת החברה רכישות בהיקף של 1.55 מיליארד שקל. את הנתונים פרסמה אלדן במסגרת דוח תזרים חזוי, שלפיו היא מעריכה כי תסיים את 2021 עם פחות מ-30 מיליון שקל בקופה. 

עוד כתבות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות