גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנגנון מיושן של עט ונייר, שפה צבאית ונתונים חסרים: האם צה"ל יכול לנצח את הקורונה

באוגוסט עברה האחריות על מערך החקירות האפידמיולוגיות לצה"ל שהבטיח תוצאות "תוך ימים", אלא שאז התגלה מנגנון מיושן שעובד עם דף ונייר, נתונים אזרחיים שלא מדברים בשפה הצבאית וקושי להצליב נתונים עם השב"כ ומשרד הבריאות • שעת המבחן האמיתית מגיעה עכשיו: האם צה"ל יכול לנצח את הקורונה?

מפקדת השליטה של צה"ל למאבק בקורונה ברמלה. ממשיכים לעבות את המערך בחוקרים / צילום: דובר צה"ל
מפקדת השליטה של צה"ל למאבק בקורונה ברמלה. ממשיכים לעבות את המערך בחוקרים / צילום: דובר צה"ל

על שלוש רגליים עומד תנאי ההצלחה במגפת הקורונה. האחת: יצירת מערך קטיעת שרשראות הדבקה יעיל, וכאן לפחות בגל השני המדינה נחלה בינתיים כישלון; השנייה: שיתוף פעולה של הציבור, זה שכעת חלקים נרחבים ממנו מזלזלים בהנחיות; והשלישית: יעילות האכיפה של ההגבלות.

לכול ברור כי קטיעת שרשרת ההדבקה היא נקודה קריטית - בלעדיה ההדבקה נמשכת ונמשכת והעבודה שנעשית במקביל היא לריק. מדוע מערך כזה לא הוקם, בזמן בין הגל הראשון לשני? מבדיקת "גלובס" עולים לא מעט כשלים: חוסר סנכרון בין גופים; ענייני בירוקרטיה וסחבת; ועניינים של סמכות.

למה צה"ל לא מצליח לנצח את הקורונה (בינתיים) / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

לוח זמנים: מה קרה להבטחות על "תחילת אוגוסט"?

גורמים ששוחחו עם "גלובס" מעידים כי מערך קטיעת שרשראות ההדבקה החל לפעול ביעילות רק לאחרונה - באיחור ניכר מאוד. האשם הראשוני והמובהק הוא עיכוב ההחלטה להעביר את האחריות לצה"ל - הגוף היחיד במדינה היודע לבצע במהירות ובהיקפים גדולים משימות לאומיות כאלה. הביקורת העיקרית הופנתה כלפי ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלפי הטענה נמנע מלהעביר אחריות למשרד הביטחון כדי לא להכניס לתמונה את יריביו הפוליטיים, נפתלי בנט ואחר כך בני גנץ.

גנץ התעקש, אבל זה קרה רק לאחר שמערך קטיעת שרשראות ההדבקה שניהל משרד הבריאות כשל למעשה עם תחילת הגל השני בחודש יולי. רק אז קיבל פיקוד העורף את האחריות על המערך, והקים את "מפקדת אלון" לצורך המשימה ובראשה הועמד תת אלוף ניסן דוידי.

מה קרה מאז? בתחילת אוגוסט הציג אלוף פיקוד העורף אורי גורדין תוכנית שכללה איתור המגעים של מי שאותר כנדבק בנגיף תוך יממה עד יממה וחצי מקבלת תוצאות הבדיקה. גורדין הבטיח אז: "אני מקווה שכבר בימים הקרובים אזרח שיקבל סמס שהוא מאומת יקבל שאלון לטלפון וימלא את המגעים, והמתחקר יראה את זה, וזה לא יהיה בניירות או קלסרים. זה יהפוך את התהליך למהיר".

אלא שהימים הקרובים התארכו מאוד. רק השבוע נכנסה המערכת החדשה לפעולה. מערכת מתואמת דיגיטלית יעילה הרבה יותר, אבל התיזמון שלה הוא בשיאו של הגל השני שאותו לא הצליחה למנוע. בשל המצב התקבלו השבוע החלטות במטכ"ל על הפנייה של עוד 600 חיילי סדיר למערך החקירות והבדיקות, ולגיוס של עוד חיילי מילואים וגם החלטה עקרונית להקמת בית חולים שדה לחולי קורונה.

משרד הבריאות לא מתלהב מכך, ומנכ"לו חזי לוי אמר בראיון לגלי צה"ל כי זהו מהלך מגוחך.

מדוע נחפזים לגייס פתאום עוד ועוד חיילים? בצה"ל ובמשרד הבריאות מודים כי נתוני ההדבקה הפתיעו אותם. והתגובה של "מפקדת אלון" לכך: האצה של מערך החקירות האפידמיולוגיות. כיום יש 1,000 חוקרים אפידמיולוגים. כעת נמצאים בתהליך הכשרה עוד כ-700 חוקרים לרשויות המקומיות, ביניהם 200 בנות שירות אזרחי ערביות הפועלות בחברה הערבית.

את הגיוס בחברה הערבית הוביל ממונה הקורונה של החברה העבית איימן סיף, והיא התאפשרה לאחר עיכובים רבים בשל היעדר תקציב ממשרד הפנים.

בשבועות הקרובים אמורים להצטרף למערך עוד מאות חוקרים, ובפיקוד העורף מקווים כי המספר יגיע ל-2,800 חוקרים עד תחילת אוקטובר. מדוע המספר חשוב? ההספק של כל חוקר הוא שתי בדיקות ביום, ומספר חוקרים גדול יכול להשתלט על כמעט כל הנדבקים החדשים.

לא מסונכרנים: כל אחד מדבר בשפה אחרת

מדוע זה לא קרה עד עכשיו? בדיקת "גלובס" מראה כי בפועל עד היום לא היה מערך אחיד של הבדיקות והחקירות. תוצאות המעבדות הגיעו בלילה אל מרכז המידע של משרד הבריאות, שם עשו חלוקה ידנית של הנדבקים לצורך החקירות האפידמיולוגיות והעבירו לגורמי החקירות השונים.

למרבה התדהמה, החוקרים עבדו עד כה בשיטת הדף והעט, ועם טפסים לא אחידים בחלקם, שכללו שאלות שונות לאחר מילוי הטופס על ידי החוקרים, הוא הוחזר למשרד הבריאות שם בסיוע חיילים מיחידת המודיעין 8200 הוזן למחשבים, וממנו הנגזרות של אלה שחוייבו להיכנס לבידוד וקיבלו על כך הודעות ממשרד הבריאות.

כך למשל, איכוני השב"כ הם חלק לא גדול במערך הזה, ומגיעים ישירות למשרד הבריאות. הצבא על מערך החקירות והבדיקות שלו לא נחשף אליהן, וכעת מנסים לשנות גם את זה במגעים עם ראשי השב"כ, למיצוי מידע טוב יותר. עם זאת, בצבא אומרים כי המידע המגיע מהחקירות האפידמיולוגיות מהשבועות האחרונים שהם אחראים עליו, מדויק בהרבה מזה המגיע מהאיכונים. משמע: יש צורך בהרחבת מערך המידע מהחקירות.

כעת המערך החדש שהשיק פיקוד העורף כולל את מערכת המיחשוב החדשה "אבן יסוד" שהכין אגף התיקשוב בצה"ל, ואחד ממרכיביה העיקריים הוא טופס חקירה אינטרנטי, התואם למערכות המידע וסביבת העבודה הדיגיטלית של משרד הבריאות. בטופס הזה שממלאים אלה שנמצאו חיוביים לקורונה, משתמשים כעת כל החוקרים האפידמיולוגים, מכל המגזרים. סוף סוף כולם חוקרים באותו טופס אשר מכיל את כל המגעים שהנדבק היה עימם, והם מקבלים מייד הודעה להיכנס לבידוד.

בצבא טוענים גם כי העיכוב נובע בפער בין הציפיות למציאות: היומרה להקים מערך כזה כל כך מהר הייתה לא ריאלית - וכי מערכת ממוחשבת כזו שמתכללת גורמים צבאיים ואזרחיים הייתה אמורה לקחת שלושה חודשים, ובפועל עוד הצליחו לכווץ את לוחות הזמנים ולהכינה תוך מעט יותר מחודש.

טענות נוספות שנשמעות הן היעדר ניסיון מספיק כיצד להתמודד עם המגפה החדשה, וכמובן תהליכי גיוס והכשרות של כוח אדם שלוקחים זמן, בין היתר בגלל בעיות תקציביות.
עם זאת, כולם מודים - בצה"ל ובמערכת הבריאות - כי התהליך שהחל רק באוגוסט היה אמור לצאת לדרך לפחות חודשיים קודם לכן. אחד מהגורמים המקצועיים שעימם דיברנו אמר כי "מדובר במחדל אסטרטגי שלא נופל מזה של מלחמת יום הכיפורים". בפועל, הוא אומר, לא הייתה שום אסטרטגיה עד סוף חודש יולי.

הגורם האנושי: הציבור משקר בחקירות האפידמיולוגיות

מדיניות הבדיקות עברה גם היא שינויים לא מעטים. הנה דוגמה קטנה: החל מסוף אוגוסט מערכי בדיקות ה"דרייב אין" הוסטו לישובים האדומים וכל מי שרצה בכך נבדק. אבל הישובים האדומים התרבו, והמעבדות הגיעו לקצה גבול היכולת. לכן הוחלט בשבוע שעבר להפסיק את הבדיקות הכלליות.

כיום פועלות מעבדות בדיקה של חברת "מיי הריטג’" עם הספק של 20 אלף בדיקות ביום, ביחד עם מעבדות בתי החולים וקופות החולים הבודקות כ-30-40 אלף ביום. אליהן יצטרפו באוקטובר עוד שתי חברות, "אלקטרה" ו"איי לקס מדיקל". משמע: בעוד כחודש יגיע מספר הבדיקות היומי לעד 90 אלף. כולן עברו לשליטה של מפקדת אלון בצה"ל, שם מחליטים את מי לבדוק ואיך להפנות.

בצה"ל מעריכים כי שלושה שבועות של סגר אמורים להביא לתוצאות, אלא שהדברים תלויים מאוד בשיתוף הפעולה מהציבור. כאן בדיוק גם טמונה בעיה הנוספת: תוצאות החקירות האפידמיולוגיות מראות שרבים מדי מהנדבקים משקרים, ולא מסגירים עם מי היו במגע. תת אלוף ניסן דוידי העומד בראש מפקדת "אלון" אומר לגלובס: "המערך פועל בתורה יעילה ומשתפר, אבל יעיל ככל שיהיה - אם אדם שנדבק לא מגלה בחקירה האפידמיולוגית עם מי שהה, אין שום סיכוי לקטיעת שרשראות ההדבקה". המשמעות היא שההצלבות עם איכוני השב"כ נחוצות מאוד. בפגישות של נציגי פיקוד העורף עם מפקדי השב"כ עולה הסוגיה של הגברה משמעותית של השת"פ.

בצה"ל ובמשרד הבריאות מעריכים כי בחורף, לאור הגידול העונתי בשפעת ומחלות חורף אחרות, המעבדות ומערכת הבריאות יידרשו לחלק משאבים. ואם לא תהיה ירידה בתחלואה? החשש הוא כי העומס יחצה קווים אדומים מסוכנים.

עוד כתבות

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

הוות''ל לא עוזרת בהורדת מחירי הדיור / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

הוותמ"ל תהפוך קבועה ובענף זועמים: "זלזול בדמוקרטיה וברשויות המקומיות"

אנשי מקצוע מותחים ביקורת קשה על הממשלה, שעומדת להחליט על הפיכת הוועדה למתחמי דיור מועדפים לוועדת קבע ● זאת בטענה לרמיסת הרשויות המקומיות, תוכניות מתאר קיימות ומתנגדים, וליצירת מאגר של מלאי תכנוני לא מעודכן, שאינו תורם לירידת מחירי הדירות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

צילום: AP - Manu Fernandez

המבצע הצבאי של טורקיה ועיראק להקמת מסדרון יבשתי למפרץ הפרסי

שתי המדינות מנצלות את העיכובים במסדרון היבשתי שמתכננת ארה"ב דרך ישראל וערב הסעודית, כדי להתקדם בפרויקט ● את הכוחות הן מרכזות במבצע נגד המחתרת הכורדית שמאיימת על טורקיה

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

מקבלים רכב מהעבודה? זו הסיבה שפחות משתלם לבחור בדגם חשמלי

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם