גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי בתי החולים וולפסון והדסה: כך אפשר למנוע קריסה

פרופ’ זאב רוטשטיין וד"ר ענת אנגל, מנהלי בתי החולים הדסה ו-וולפסון, מדברים על הצעדים שיש לנקוט כדי למנוע קריסה

פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי
פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי

אם תשאלו את ד"ר ענת אנגל ופרופ' זאב רוטשטיין, המנהלים של בתי החולים וולפסון והדסה, הם לא יעיזו להגיד שהם קורסים או מתקרבים לכך, אבל הם כן מודאגים. הידע המצטבר אמנם משפר את הטיפול בחולי הקורונה, אבל העומס מורגש והחורף המתקרב מטריד. 

ד"ר אנגל / צילום: איל יצהר, גלובס

נכון למועד הראיון, היו מאושפזים 44 חולי קורונה בוולפסון שבחולון. "זו מחלקה פנימית אחת שלא תהיה זמינה לנו לחורף", אומרת אנגל, אבל מבהירה: "אנחנו חד-משמעית לא בקריסה. אנחנו מקבלים חולים מבתי חולים אחרים בארץ, שאצלם העומס כבר עלול להקשות על טיפול מוצלח".

עם זאת, היא מוסיפה: "אני חייבת לומר שיש משהו במחלה הזו שהוא מתעתע. מה שקורה באוכלוסייה משתקף בבתי החולים אחרי 10-20 ימים. אולי עוד כמה שבועות אדבר אחרת. כנראה לא אגיד לעולם 'אנחנו בקריסה', כי התפקיד של בית החולים הוא לתת מענה לכל מתאר אפשרי, אבל ברמות עומס קשות המענה עלול להיות לא מיטבי".

בבית החולים הדסה שבירושלים, יש כ-100 מאושפזים. "אני לא אצהיר על מצוקה רק כדי שינצלו זאת להצדיק את הסגר ואת ההכבדות על האוכלוסייה", אומר רוטשטיין, אבל מבהיר: "אני לא יכול לרכוש ציוד ותרופות בלי מזומן. אם המדינה לא תעביר לי כסף, לא אוכל לתפקד כבית חולים.

"איננו בית חולים ממשלתי, ולכן המשכורת שלנו תלויה בפעילויות שב"ן, תיירות רפואית ומתרפאי הרשות הפלסטינית, שכמעט נפסקו. אנחנו לא יכולים להיעזר בשראל, חברת הרכש של בתי החולים הציבוריים, כדי לקנות באשראי. זה יוצר לנו בעיות כלכליות קשות ביותר, ואני ניצב כאחרון פושטי היד מול הממשלה, שחייבת להבטיח את התפקוד של כל בתי החולים בארץ ולהכין אותם לחורף".

"בדיקות אגרסיביות לאיתור מפיצי העל"

לדברי רוטשטיין, אפשר היה לנהל את האירוע אחרת ולצפות לתוצאות טובות יותר, גם מבחינת התחלואה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הקיטוב באוכלוסייה. מתחילת המגפה הוא טען שמספר גדול של בדיקות יאפשר לאתר ולבודד בצורה טובה יותר את החיוביים, ללא צורך בסגר. "אנחנו כמו לונדון בתקופת הבליץ. לא ננצח רק בירידה למקלטים, אלא חייבים את המתקפה", הוא אומר גם היום.

מהי המתקפה?
"בדיקות אגרסיביות לאיתור של מפיצי על. אלה אנשים א-סימפטומטיים או פרה-סימפטומטיים אבל עם עומס נגיפי גבוה, שנדבקו לפני 5-6 ימים, הולכים למסיבות והתקהלויות. היה צריך לדוג אותם ולבודד אותם. כל הנחיה לבדוק רק סימפטומטים עושה הפוך מכך. עכשיו ראשי הערים מתחילים לחשוב כמוני, ולצאת למבצעי בדיקות סקר בקרב בריאים, אבל זה קרה רק אחרי שישה חודשים שבהם אפשר להספיק להרוס מדינה.

"אם נצליח לתפוס את הנשאים שנראים בריאים ולבודד אותם, נוכל להוריד את ה-R מתחת לאחד, כלומר, כל אדם ידביק פחות מאדם אחד נוסף בממוצע. אז המגפה תלך ותדעך בהדרגה. זהו המצב שבו נמצאות היום רוב המדינות המתוקנות.

"ההמלצה שלנו הייתה לעשות בדיקות סקר למורים. זה לא נעשה לא במרץ ולא עכשיו, למרות שבדיקות הסקר הן מה שעבד ב'מגן אבות ואימהות' (התוכנית להפחתת הקורונה בבתי האבות). הבעיה היא שאנחנו לא מדברים בקול אחד. יש בתי חולים שמשדרים קולות מצוקה, ואז יהיו צעדים חסרי תועלת".

לדברי רוטשטיין, צריך לא רק להרחיב את הבדיקות אלא להפחית את מספר ימי ההסגר של הנחשפים לחולים מאומתים. "חמישה ימים ובדיקה", הוא אומר, "אף אחד עם מטוש שלילי אחרי חמישה ימים לא מידבק. אני ממליץ על כך לכולם, אבל קודם כול לצוותים הרפואיים כי המערכת נכנסת לעומס. להערכתי יש 500 אחיות שנמצאות כל הזמן בהסגר. זה אידיוטי לגמרי. כמובן שאנחנו לא מדברים על חולים. אותם יש כמובן לבודד".

שמענו שאמרו לרופאים, "חבל, אל תדווחו על חשיפה לחולה. אתם עלולים לעשות לנו ברז"
רוטשטיין: "חס וחלילה לא לדווח. כן, ראינו שזה קרה בכמה בתי חולים. זו לא הכוונה. כשיש חשיפה, יש לדווח ולהתבודד עד בדיקה חמישה ימים אחרי החשיפה. אנחנו ממילא בודקים את כולם פעם בשבוע".

"להרחיב את הניסוי של קמהדע"

הטיפול בחולים עצמם השתנה מאז מרץ-אפריל. "היום רוב החולים המאושפזים הם באמת חולים בינוניים או קשים, בניגוד לתחילת המגפה, שבה אשפזנו כל מי שנמצא חיובי", אומרת אנגל. "משך האשפוז התקצר, בחלק מהמקרים הודות לטיפולים חדשים, כמו נוגדנים מפלזמה. אנחנו גם משתתפים בניסוי של חברת קמהדע שמעבדת את הפלזמה כדי להפיק את הנוגדנים, ולחולים אחרים נותנים מנות של פלזמה לא מעובדת של בנק הדם. על פי מראה עין, אנחנו חושבים ששתי האפשרויות משפיעות לטובה".

רוטשטיין: "השתמשנו בטכנולוגיה של קמהדע ב-12 חולים. הנגיף נעלם והחולים היו בבית בתוך 72 שעות. הייתי רוצה לראות את החברה מרחיבה את הניסוי הקליני כדי להציל כמה שיותר חולים. גם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מרחיבה מאוד ניסויים בקורונה במוצרים שנראים בעלי פוטנציאל. אבל פה בארץ אפשר לדבר אל הקירות".

יש מספיק פלזמה לכולם?
אנגל: "כן, יש 130 אלף מחלימים, והם מוכנים לתרום. זה משאב שמנוהל לאומית. בנוסף, אנחנו רואים את ההשפעה של הטיפולים המאושרים הנוספים, כמו רמדסיביר של גיליאד וסטרואידים".

לדברי אנגל, רואים דבר נוסף בבתי החולים: גיל המאושפזים יורד. "מצד אחד, הקשישים שומרים על עצמם טוב יותר, ומצד אחר, השכיחות של המחלה עלתה, והיא תופסת יותר צעירים עם מחלות רקע".

רוטשטיין: "אצלנו רואים יותר ויותר חולי קורונה קשים בלי מחלות נלוות קשות. אל תחשבו שזו מחלה רק של קשישים. אנחנו כן רואים צעירים ללא מחלות רקע מגיעים לטיפול באקמו (מכשיר החלפת חמצן בדם). כך שלא הייתי ממליץ לאף אחד לדחות את המחויבות האישית שלו בתחום ההתגוננות".

רופאים גם למדו שההידרדרות יכולה להיות מהירה מאוד. "אדם שהולך ומדבר מגיע למצב קריטי בתוך שעות", אומרת אנגל. "היום הצוותים יותר מודעים לכך. ראינו שהחולים שכבר מגיעים לבית החולים חייבים כולם ניטור בית-חולימי. הניטור הקל יותר מתאים לקהילה".

בגל הזה לא סגרתם את הפעילות האלקטיבית של בית החולים ואתם מאזנים בינה לבין יתר פעילויות בית החולים.
אנגל: "כן, והימים הבאים הם צומתי קבלת החלטות. אחרי תקופה של יציבות בתחלואה, יש עלייה וצריך לחשוב מה יקרה אם העלייה תימשך, איך מקצים את המשאבים. בינתיים אנחנו יכולים לתת מענה לשני סוגי החולים".

עוד כתבות

קייט מידלטון, נסיכת ויילס / צילום: Shutterstock

התמונה הערוכה של הנסיכה קייט רק הגבירה את חרושת השמועות סביבה

הנסיכה קייט רק ניסתה לכבות את חרושת השמועות. התמונה שלה עשתה את ההפך • המשרוקית של גלובס

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של הרשת ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של סופר פארם היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות ●  לפי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, רפורמות חלקיות בענף המזון שעסקו ביחסים בין הספקים לקמעונאים ובשקיפות מחירים הובילו לתוצאות חלקיות בלבד

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

אתר בניה בהולד / צילום: שלומי יוסף (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

קניתם דירה חדשה מקבלן? כנראה שלא תקבלו אותה בזמן

על רקע מחסור של עשרות אלפי עובדים בענף הבנייה, כמעט כל מי שרכש בשנים האחרונות דירה חדשה וטרם קיבל אותה, נמצא באי-ודאות לגבי מועד קבלת המפתח ● התוצאה: טריגר נוסף לעליית מחירי דירות יד שנייה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית, וההערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סימני השאלה סביב קבוצת הוואטסאפ שפתח ניר ברקת

שר הכלכלה ​ניר ברקת הקים בצעד חריג קבוצת וואטסאפ הכוללת מעל 20 בכירים מענף המזון, וביקש מהם שלא להעלות מחירים לתקופה מסוימת ● מומחים בתחום מסבירים: מהלך חוקי אך כזה שמעלה לא מעט שאלות משפטיות ● בסביבת השר הבהירו: קיבלנו ייעוץ משפטי טרם הפעולה

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

אתר בניה בישראל / צילום: שלומי יוסף

השרים כבר חגגו, אבל רק 1,000 עובדים זרים הגיעו לישראל

מספר עובדי הבנייה הזרים שהגיעו מתחילת המלחמה עומד על כ-1.5% בלבד מהכמות המתוכננת, אך שרי הפנים והבינוי והשיכון כבר חגגו בקבלת פנים

הדרך הברורה ביותר לנצל טרנד, היא לא תמיד גם הטובה ביותר / אילוסטרציה: Shutterstock

היי צ'אט GPT, למה קרן הסל שלי לא טסה כמו מניית אנבידיה?

להצטרף לטרנד ה־AI עשוי להיות יותר מורכב משחשבתם ● קרנות סל המתמחות בטכנולוגיות משבשות לדוגמה נוטות להקצות משקל זהה לכל החזקותיהן והן משתרכות מאחור כשמניות ההייפ טסות קדימה ● ייתכן שהדרך ליהנות בעתיד מיתרונות הבינה המלאכותית תהיה שונה לחלוטין