גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מנהלי בתי החולים וולפסון והדסה: כך אפשר למנוע קריסה

פרופ’ זאב רוטשטיין וד"ר ענת אנגל, מנהלי בתי החולים הדסה ו-וולפסון, מדברים על הצעדים שיש לנקוט כדי למנוע קריסה

פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי
פרופ’ רוטשטיין / צילום: ליאור מזרחי

אם תשאלו את ד"ר ענת אנגל ופרופ' זאב רוטשטיין, המנהלים של בתי החולים וולפסון והדסה, הם לא יעיזו להגיד שהם קורסים או מתקרבים לכך, אבל הם כן מודאגים. הידע המצטבר אמנם משפר את הטיפול בחולי הקורונה, אבל העומס מורגש והחורף המתקרב מטריד. 

ד"ר אנגל / צילום: איל יצהר, גלובס

נכון למועד הראיון, היו מאושפזים 44 חולי קורונה בוולפסון שבחולון. "זו מחלקה פנימית אחת שלא תהיה זמינה לנו לחורף", אומרת אנגל, אבל מבהירה: "אנחנו חד-משמעית לא בקריסה. אנחנו מקבלים חולים מבתי חולים אחרים בארץ, שאצלם העומס כבר עלול להקשות על טיפול מוצלח".

עם זאת, היא מוסיפה: "אני חייבת לומר שיש משהו במחלה הזו שהוא מתעתע. מה שקורה באוכלוסייה משתקף בבתי החולים אחרי 10-20 ימים. אולי עוד כמה שבועות אדבר אחרת. כנראה לא אגיד לעולם 'אנחנו בקריסה', כי התפקיד של בית החולים הוא לתת מענה לכל מתאר אפשרי, אבל ברמות עומס קשות המענה עלול להיות לא מיטבי".

בבית החולים הדסה שבירושלים, יש כ-100 מאושפזים. "אני לא אצהיר על מצוקה רק כדי שינצלו זאת להצדיק את הסגר ואת ההכבדות על האוכלוסייה", אומר רוטשטיין, אבל מבהיר: "אני לא יכול לרכוש ציוד ותרופות בלי מזומן. אם המדינה לא תעביר לי כסף, לא אוכל לתפקד כבית חולים.

"איננו בית חולים ממשלתי, ולכן המשכורת שלנו תלויה בפעילויות שב"ן, תיירות רפואית ומתרפאי הרשות הפלסטינית, שכמעט נפסקו. אנחנו לא יכולים להיעזר בשראל, חברת הרכש של בתי החולים הציבוריים, כדי לקנות באשראי. זה יוצר לנו בעיות כלכליות קשות ביותר, ואני ניצב כאחרון פושטי היד מול הממשלה, שחייבת להבטיח את התפקוד של כל בתי החולים בארץ ולהכין אותם לחורף".

"בדיקות אגרסיביות לאיתור מפיצי העל"

לדברי רוטשטיין, אפשר היה לנהל את האירוע אחרת ולצפות לתוצאות טובות יותר, גם מבחינת התחלואה, גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת הקיטוב באוכלוסייה. מתחילת המגפה הוא טען שמספר גדול של בדיקות יאפשר לאתר ולבודד בצורה טובה יותר את החיוביים, ללא צורך בסגר. "אנחנו כמו לונדון בתקופת הבליץ. לא ננצח רק בירידה למקלטים, אלא חייבים את המתקפה", הוא אומר גם היום.

מהי המתקפה?
"בדיקות אגרסיביות לאיתור של מפיצי על. אלה אנשים א-סימפטומטיים או פרה-סימפטומטיים אבל עם עומס נגיפי גבוה, שנדבקו לפני 5-6 ימים, הולכים למסיבות והתקהלויות. היה צריך לדוג אותם ולבודד אותם. כל הנחיה לבדוק רק סימפטומטים עושה הפוך מכך. עכשיו ראשי הערים מתחילים לחשוב כמוני, ולצאת למבצעי בדיקות סקר בקרב בריאים, אבל זה קרה רק אחרי שישה חודשים שבהם אפשר להספיק להרוס מדינה.

"אם נצליח לתפוס את הנשאים שנראים בריאים ולבודד אותם, נוכל להוריד את ה-R מתחת לאחד, כלומר, כל אדם ידביק פחות מאדם אחד נוסף בממוצע. אז המגפה תלך ותדעך בהדרגה. זהו המצב שבו נמצאות היום רוב המדינות המתוקנות.

"ההמלצה שלנו הייתה לעשות בדיקות סקר למורים. זה לא נעשה לא במרץ ולא עכשיו, למרות שבדיקות הסקר הן מה שעבד ב'מגן אבות ואימהות' (התוכנית להפחתת הקורונה בבתי האבות). הבעיה היא שאנחנו לא מדברים בקול אחד. יש בתי חולים שמשדרים קולות מצוקה, ואז יהיו צעדים חסרי תועלת".

לדברי רוטשטיין, צריך לא רק להרחיב את הבדיקות אלא להפחית את מספר ימי ההסגר של הנחשפים לחולים מאומתים. "חמישה ימים ובדיקה", הוא אומר, "אף אחד עם מטוש שלילי אחרי חמישה ימים לא מידבק. אני ממליץ על כך לכולם, אבל קודם כול לצוותים הרפואיים כי המערכת נכנסת לעומס. להערכתי יש 500 אחיות שנמצאות כל הזמן בהסגר. זה אידיוטי לגמרי. כמובן שאנחנו לא מדברים על חולים. אותם יש כמובן לבודד".

שמענו שאמרו לרופאים, "חבל, אל תדווחו על חשיפה לחולה. אתם עלולים לעשות לנו ברז"
רוטשטיין: "חס וחלילה לא לדווח. כן, ראינו שזה קרה בכמה בתי חולים. זו לא הכוונה. כשיש חשיפה, יש לדווח ולהתבודד עד בדיקה חמישה ימים אחרי החשיפה. אנחנו ממילא בודקים את כולם פעם בשבוע".

"להרחיב את הניסוי של קמהדע"

הטיפול בחולים עצמם השתנה מאז מרץ-אפריל. "היום רוב החולים המאושפזים הם באמת חולים בינוניים או קשים, בניגוד לתחילת המגפה, שבה אשפזנו כל מי שנמצא חיובי", אומרת אנגל. "משך האשפוז התקצר, בחלק מהמקרים הודות לטיפולים חדשים, כמו נוגדנים מפלזמה. אנחנו גם משתתפים בניסוי של חברת קמהדע שמעבדת את הפלזמה כדי להפיק את הנוגדנים, ולחולים אחרים נותנים מנות של פלזמה לא מעובדת של בנק הדם. על פי מראה עין, אנחנו חושבים ששתי האפשרויות משפיעות לטובה".

רוטשטיין: "השתמשנו בטכנולוגיה של קמהדע ב-12 חולים. הנגיף נעלם והחולים היו בבית בתוך 72 שעות. הייתי רוצה לראות את החברה מרחיבה את הניסוי הקליני כדי להציל כמה שיותר חולים. גם ה-FDA, רשות המזון והתרופות האמריקאית, מרחיבה מאוד ניסויים בקורונה במוצרים שנראים בעלי פוטנציאל. אבל פה בארץ אפשר לדבר אל הקירות".

יש מספיק פלזמה לכולם?
אנגל: "כן, יש 130 אלף מחלימים, והם מוכנים לתרום. זה משאב שמנוהל לאומית. בנוסף, אנחנו רואים את ההשפעה של הטיפולים המאושרים הנוספים, כמו רמדסיביר של גיליאד וסטרואידים".

לדברי אנגל, רואים דבר נוסף בבתי החולים: גיל המאושפזים יורד. "מצד אחד, הקשישים שומרים על עצמם טוב יותר, ומצד אחר, השכיחות של המחלה עלתה, והיא תופסת יותר צעירים עם מחלות רקע".

רוטשטיין: "אצלנו רואים יותר ויותר חולי קורונה קשים בלי מחלות נלוות קשות. אל תחשבו שזו מחלה רק של קשישים. אנחנו כן רואים צעירים ללא מחלות רקע מגיעים לטיפול באקמו (מכשיר החלפת חמצן בדם). כך שלא הייתי ממליץ לאף אחד לדחות את המחויבות האישית שלו בתחום ההתגוננות".

רופאים גם למדו שההידרדרות יכולה להיות מהירה מאוד. "אדם שהולך ומדבר מגיע למצב קריטי בתוך שעות", אומרת אנגל. "היום הצוותים יותר מודעים לכך. ראינו שהחולים שכבר מגיעים לבית החולים חייבים כולם ניטור בית-חולימי. הניטור הקל יותר מתאים לקהילה".

בגל הזה לא סגרתם את הפעילות האלקטיבית של בית החולים ואתם מאזנים בינה לבין יתר פעילויות בית החולים.
אנגל: "כן, והימים הבאים הם צומתי קבלת החלטות. אחרי תקופה של יציבות בתחלואה, יש עלייה וצריך לחשוב מה יקרה אם העלייה תימשך, איך מקצים את המשאבים. בינתיים אנחנו יכולים לתת מענה לשני סוגי החולים".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע שבפסיקה נקבע כי 95% מהתביעה של האחים נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה. כעת הוא צפוי לזנוח את הבקשה ● סביבת גרטלר: "הוא נוקה מכל ההאשמות המופרכות על תשלום שוחד"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות בבורסה המקומית; מניית בית זיקוק אשדוד קופצת בכ-6%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.5% ות"א 90 מאבד מערכו 0.8% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר