גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה הפלסטינית: התנגדות לשלום בין האמירויות לישראל או הצלת הכלכלה

המנהיגים הפלסטיניים מתקשים להתרגל ליחסים החמים בין ישראל לאבו דאבי ודובאי, אבל יש כבר קולות שקוראים להם לרכך את עמדתם ● דוח חדש של ארגון זכויות האדם "גישה" מלמד כי הקורונה והשלכותיה הביאו את העזתים למצב קריטי, ולשיאי אבטלה ועוני

הפגנה בעזה נגד השלום בין ישראל לאמירויות / צילום: Mohammed Salem, רויטרס
הפגנה בעזה נגד השלום בין ישראל לאמירויות / צילום: Mohammed Salem, רויטרס

סטירת הלחי המצלצלת שספגה הרשות הפלסטינית מהליגה הערבית, שסירבה לדרישה לגנות את הסכמי השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות ולבחריין, הכניסה את הנהגת הרשות לסוג של הלם. הלם מכך שלא רק שהמהלך אינו זוכה לגינוי אלא גם לתמיכה, כמו ההיתר שנתנה סעודיה למטוסים מישראל וממנה לעבור בשמיה; והלם מכך שההסכמים הפכו לסיפור אהבה בין ישראל לאמירויות ולבחריין, מלווה בשיטפון של יוזמות לשיתופי פעולה כלכליים.

הבכירים הפלסטינים ממשיכים לדבר על בגידה ותקיעת סכין בגב, אבל מתחילים גם להבין שעליהם לחשב מסלול מחדש. הציבור שלהם מצפה לתשובות, ומאמר מערכת מהפכני ממש בעיתון 'אל קודס' הוותיק אף מתח ביקורת על תגובת ההנהגה והגדיר אותה "חסרת מענה". העיתון קרא לגישה מפוכחת וריאליסטית, ותהה האם הפלסטינים יעדיפו להישאר מאחור או להתאים את עצמם למציאות המשתנה.

לפני שבועיים דיווחנו ב"גלובס" על החבל כלכלי שהציע איחוד האמירויות לפלסטינים, במעורבות של סעודיה וגורמים בינלאומיים. מדובר בתוכנית סיוע כלכלי נדיבה במיוחד, תוך הבטחה מדינית כי אם ייעתרו לה וייכנסו למהלך של שיחות, הסיפוח ייקבר סופית. הפלסטינים סירבו, ויומיים אחר כך חטפו את המהלומה בליגה הערבית.

גורם פלסטיני בכיר מאוד אומר ל"גלובס" כי אינו זוכר תחושה כה קשה בהנהגה. "הזרועות הפתוחות שבהן מתקבלת ישראל באבו דאבי ודובאי, הן כמדקרות סכין" הוא אומר, ומזכיר כתבה ב"גלובס" שתורגמה לעיתונות הערבית, על המלונות באמירויות שהחלו בהכנות להכשרת חדרי האוכל לישראלים אוכלי מזון כשר.

"אנחנו לא מצליחים להבין את ההתלהבות הגדולה שלהם, ואת המהירות שבה זנחו את הסולידריות עמנו", הוסיף הגורם, והודה כי זהו כישלון עצום של ההנהגה. לדבריו, לא יהיה שינוי של ממש עד לכתו של אבו מאזן. "יש כבר רבים שקוראים לשינוי כיוון, לנסות ולהצטרף לפחות למהלכים הכלכליים שיש בהם פוטנציאל גם לנו, אבל סוסים זקנים לא יחפשו אורוות חדשות".

בינתיים מתקיימים מגעים בין בכירים בפתח ובחמאס, בניסיון להגיע להסכמה על בחירות לפרלמנט ולנשיאות - בחירות שלא התקיימו כבר 16 שנה. אלא שגם אם תהיה הסכמה בין הארגונים, ספק אם הרשות הפלסטינית תצליח לארגן בחירות כאלה בתקופת הקורונה, ועם נתק כמעט מוחלט מישראל.

החשש בישראל הוא שהמשבר הפוליטי-כלכלי-בריאותי יביא לקריסה, ולו חלקית, של הרשות הפלסטינית, ולצורך בהתערבות ישראלית. הניתוח האופטימי יותר מדבר על יוזמות פרטיות פלסטיניות למסחר משותף עם ישראל ומדינות המפרץ, שיראו כי גם בגדה יכולים ליהנות מפירות השלום.

עלייה חדה בעוני

השנתיים האחרונות טרום הקורונה, תקופת ההסדרה מול חמאס ברצועת עזה, לא היו שקטות. גלים של מתקפות בלוני נפץ ותבערה החליפו את הרקטות, אף שאלה לא פסקו לגמרי, ומדי פעם ירה ארגון "סורר" זה או אחר לעבר ישראל. אבל באופן יחסי היו אלה שנתיים רגועות מעט יותר, והכלכלה ברצועת עזה לא קרסה. בחלק מהתחומים במגזר הפרטי, היא אף צמחה מעט. אלא שהמגיפה והשלכותיה הביאו שוב את העזתים למצב קריטי.

דוח חדש של ארגון זכויות האדם 'גישה' המתמחה במצב ברצועה (בראשות המשפטן קנת מן), מצביע על ירידה חדה כמעט בכל מדד כלכלי. הסקירה, המבוססת על דוחות של גופים בינלאומיים ושל הרשות הפלסטינית, מציגה תמונת מצב עגומה.

שיעור האבטלה הרשמי, שבראשית השנה עמד על 45% זינק לכ-50%, ובקרב הצעירים בני פחות מ-30 המצב חמור בהרבה. גם מי שמועסק, שכרו ירד ירידה של ממש - כ-80% מהעובדים בסקטור הפרטי בעזה משתכרים מתחת לשכר המינימום, שהוא 1,450 שקל בחודש בלבד.

כ-36% מהמועסקים בעזה עובדים בסקטור הציבורי, עבור הרשות הפלסטינית או עבור רשויות חמאס ברצועה. המשכורות שם נחשבות גבוהות בהרבה לעומת המגזר הפרטי - לפי נתוני הלשכה המרכזית הפלסטינית לסטטיסטיקה, עובדי הסקטור הציבורי מרוויחים כ-95 שקל בממוצע ליום, בעוד שעובדים בסקטור הפרטי בעזה מרוויחים 32.7 שקל בממוצע ליום. אלא שבשל משבר הקורונה והמשבר הכלכלי מול ישראל, רק ביולי שילמה הרשות כ-65% ממשכורת מאי של עובדיה, וממשלת חמאס שילמה למועסקיה כ-50% ממשכורת יוני.

האבטלה והשכר הנמוך מביאים לעלייה חדה בשיעור העוני. לפי הלמ"ס הפלסטיני, 53% מתושבי הרצועה, מעל מיליון ילדים, זקנים, גברים ונשים, חיים מתחת לקו העוני וסובלים מהיעדר בטחון תזונתי. 34% חיים בעוני מחפיר. איך הם שורדים? בנוסף לפעילות של אונר"א במחנות הפליטים, שמספקת מוצרי מזון בסיסיים, מעל 100 אלף משפחות בעזה נשענות גם על מענקי סיוע שמעבירה קטאר לרצועה, 100 דולר למשפחה.

אגב, על המצב הכלכלי הקשה אפשר ללמוד מהצניחה במחירי הפירות והירקות: עגבניות וחצילים נמכרו בחודשי הקיץ בעזה בשקל לקילו.

תעשיות קורסות

במרץ 2020, עם התפשטות הקורונה בישראל, נקטו גם השלטונות ברצועה בצעדי מנע, שנמשכו עד סוף אפריל-תחילת מאי, וכללו סגירה של מסעדות, בתי קפה, שווקים עירוניים, קניונים, בתי ספר וגני ילדים, אולמות אירועים ובתי תפילה. מעבר ארז נסגר למעט מקרים רפואיים בהולים, ומבחינת ישראל נשאר כך גם חצי שנה לאחר מכן.

ח'דר שניורה, ראש איחוד התעשיות ברצועה, מעריך כי בתקופת הסגר בתוך הרצועה (מרץ-מאי) סבל הסקטור הפרטי מהפסד של כ-26 מיליון שקל. באוגוסט, עם גילוי מקרי ההידבקות הקהילתיים הטיל חמאס סגר כללי, ורק כעבור שבוע החל בהקלות מה, אך הכלכלה עדיין משותקת.

"ענף התיירות הוא מענפי הכלכלה שחוו את הפגיעה הקשה ביותר", סיפר לכותבי הדוח ד"ר מאהר אל-טבאע, מנהל לשכת המסחר ברצועת עזה. "נאסר לקיים אירועים חברתיים, ולכן סגרו את אולמות הכנסים והאירועים, ומכיוון שזרים לא יכולים להיכנס לרצועה, סגרנו את בתי המלון.

"ברור לכל שבשלב הזה אין מה לדבר על תיירות פנים. תושבי הרצועה, שסובלים מעוני ומחסור גם בימים של שגרה, פשוט לא יכולים להרשות לעצמם הוצאה כלכלית כזאת". מספר העובדים שאיבדו את מקור הכנסתם בענף זה מתחילת המשבר עומד על 8,700.

ענף התחבורה וההסעות בעזה ספג גם הוא פגיעה קשה. ב-2019 היו רשומים 2,612 רכבי הסעות ומוניות, וכ-2,700 נהגים ונהגות. ההערכה היא שעבודתם של כ-80% מהמתפרנסים בענף נפגעה מתחילת משבר הקורונה.

גם תעשיות הבניין למיניהן, שמעסיקות בשגרה עשרות אלפים, נפגעו. בשנת 2019 עמד היקף הייצור בענף זה על 27% מהפוטנציאל המלא שלו. ברבעון הראשון של 2020 נפל היקף הייצור ל-11.4%. לפי נתוני התאחדות תעשיות הבניין בעזה, כ-10,000 מועסקים איבדו את מקום עבודתם מתחילת המשבר, באמצע מרץ. לפי דוח של איחוד תעשיות הרהיטים, קרוב למחצית כלל המועסקים בענף, כ-2,600 איש, איבדו את מקום עבודתם. 150 מפעלים לייצור רהיטים נסגרו.

המשבר הנוכחי הוביל לנפילה של 70% בהיקף הייצור של מפעלי המזון. מחקר שנערך על ידי התאחדות תעשיות המזון בעזה, שבחן 65 מפעלים במחוזות שונים ברצועה, העלה כי 1,300 מעובדי המפעלים איבדו את עבודתם. דוח של איחוד תעשיות המזון מתחילת אפריל העריך שכ-39% מהמועסקים בענף זה איבדו את מקום עבודתם מתחילת המשבר (יחסית למספרם בסוף 2019).

הקורונה-משתקת-גם-את-הכלכלה-הפלסטינית

ב"גישה" מטילים חלק נכבד מהאחריות על ישראל, ועל המגבלות שהיא מטילה על המסחר מהרצועה ואליה. הארגון קורא לממשלה להכין, לפרסם וליישם מתווה מפורט של תוכנית שמכירה באחריותה לדאוג לצרכים של תושבי עזה, ולהגן על זכויותיהם. הדרישה היא שיוסרו מגבלות על תנועת סוחרים, פועלים וסחורות, ותורחב האפשרות למצוא תעסוקה בישראל ובגדה.

בנוסף, הם מבקשים להתיר שיווק של תעשיית המזון והחקלאות לגדה, לאפשר כניסת חומרי גלם וציוד הנדרשים לפעילות שוטפת של הכלכלה, ולפתח מנגנון שיאפשר לסוחרים לפגוש לקוחות וספקים, כדי להמשיך לקיים יחסי מסחר שוטפים ולבצע העברות כספים.

אלא שהתמונה מורכבת מעט יותר. ישראל עומדת בפועל מול ארגון טרור השולט על הרצועה, מתחמש ברקטות ונשק אחר, ומאיים תדיר על אזרחי ישראל. בהיעדר החלטה להפיל את חמאס, ישראל נאלצת להשתמש בכלי הסגר על הרצועה, הגבלות חריפות על המסחר עמה, ומניעת כניסת פועלים פלסטינים מהרצועה.

חבית חומר הנפץ מתפרצת מדי פעם, הכסף הקטארי מרגיע רק מעט, ובסופו של דבר תיאלץ ההנהגה הישראלית לקבל החלטה: האם לאפשר לחמאס להמשיך ולשלוט ולאיים על אזרחיה, או לפעול אקטיבית להפלתו. 

עוד כתבות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"