גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החלטות הממשלה משקפות את הוויכוח הפוליטי יותר משהן נוגעות לקורונה

ההתחלה דווקא נראתה טוב - דיונים ענייניים, אבל עם הזמן הכול התיישר, כרגיל, לפי הקווים הפוליטיים ● המשוואה של הפגנות - תפילות השתלטה על השיח ופרופ' גמזו כמעט שלא נשמע ● בינתיים זה עושה טוב לפוליטיקאים שמתנגדים להחלטות הממשלה

אריה דרעי ובנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ
אריה דרעי ובנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

תסכול עמוק אפף את בכירי הכלכלה הישראלית, ובראשם שר האוצר ישראל כ"ץ ונגיד בנק ישראל אמיר ירון, ביום שאחרי ישיבת הממשלה הלילית שבה אושר מתווה הסגר המחמיר. את המחיר, הם אמרו ביום שאחרי למקורביהם, ישלם הציבור הישראלי כולו.

הצעתם להוביל לפעילות של 50% מהמשק הפרטי גם במסגרת החמרת הסגר נדחתה בשל המשוואה שיצר שר המשפטים אבי ניסנקורן, לפיה אם סוגרים - סוגרים הכול, ללא החרגות. נתניהו עצמו מיהר ליישר קו כדי להכריע. ממשלת האחדות שנולדה רק לצורך אחד - הטיפול בקורונה, כשלה שוב. הפופוליזם ניצח.

בשבוע האחרון קיים קבינט הקורונה לא פחות מ-15 שעות דיון על מתווה הסגר הרצוי, ישיבת הממשלה הלילית ארכה לא פחות מחמש שעות, אי אפשר לומר שדיון לא התקיים שם, רק שפעם אחר פעם הוא נגרר לשוליים: הפגנות או תפילות מה חשוב יותר, את מה נגביל פחות. בתחילת הדיון בממשלה היה ניתן אפילו לכנות אותו רציני ומעמיק, ולראיה, התומכים והמתנגדים לא התחלקו לפי מפלגות האם. השר אסף זמיר הצביע נגד התקנות המגבילות התקהלות, השרים כ"ץ ועמיר פרץ נגד הסגר המחמיר ושמולי, פרקש ויזהר שי -נגד התקנות כולן יחד.

הפגנות ותפילות השתלטו על הדיון 

אולם באישון ליל, כשהדיון חזר ועסק שוב ושוב בהגבלת ההפגנות כן או לא אל מול קיום התפילות בחגי תשרי, עבר נתניהו לנהל את הישיבה בצעקות ובדפיקות על השולחן: "אני מבטל את הזכות להפגין? תפגינו בקפסולות. אסור לנו לדון בזה? אני לא מקבל את זה".

לשרים הכלכליים לא נותר אלא לאחוז את ראשם אל מול ההובלה הזו של בכירי כחול לבן והליכוד לצד נתניהו לסגר כללי במשק, הכול בשם אי פגיעה בחופש ההפגנה המקודש בבלפור וחיזוק הפייק משוואה תפילות = הפגנות.

נתניהו חשף את נקודת החולשה שלו מול ההפגנות בימים האחרונים. ההתעסקות שלו ושל שרי הליכוד במפגינים הפכה מוגזמת והפרה את האיזון בין טפל לעיקר. אך ככל הנראה לא מהות ההפגנות היא שהעבירה אותו על דעתו, שכן שרי הממשלה הקודמת כבר שמעו ממנו בעבר עד כמה ההפגנות דווקא משרתות אותו. הם עוד זוכרים כמה הוא עצמו נמנע מלהגביל אותן בסגר הקודם.

זו רמת התחלואה העולה והמסר הציבורי לפיו המגפה חמורה אבל יש דברים חשובים יותר (הפגנות, שווקים או תפילות), שלא איפשרו את עצירת ההתקהלויות וההדבקות שבסופן. הפגנה כן ואומן לא? הפגנה או מסיבה? לנבחרי הציבור לא הייתה תשובה לכך והתרופפות המשמעת נרשמה באחוזים גבוהים של נדבקים ומתים.

געגועים לממשלה צרה ויעילה

שרי כחול לבן התיישרו לסנטימנט הציבורי (כך חשבו), לפיו הציבור לא יעמוד בהגבלת ההפגנות, אבל כן יעמוד בסגירת המשק וההפגנות ביחד. סקר חדשות 12 שפורסם השבוע, לפיו 70% ממצביעי השמאל תומכים בהגבלת ההפגנות, מלמד עד כמה טעו בני גנץ ואנשיו בהבנת הלך הרוח בציבור ואיך הם ייחסו חשיבות מוגברת לקולות המפגינים, שספק אם יתמכו בהם בבחירות הבאות.

המשוואה שהייתה צריכה להיות לעלות לדיון בממשלה הייתה צריכה להיות בהירה יותר: עצירת ההדבקה על ידי הקטנת התקהלויות והמשק יתנהל בהתאם. אילו רק הייתה שם קצת פחות פוליטיקה וקצת יותר מהות.

ממשלת האחדות, גם אחרי שעברה את סף 100 ימי החסד, לא מצליחה להתגבר על החשדנות המובנית בין אנשיה. מימין ומשמאל מתנהלים שם כאילו הם עדיין בעיצומה של מערכת בחירות, או לכל הפחות בדרך לאחת כזו שיכולה להתרגש עליהם במפתיע.

קשה לנהל כך מדינה, כל שכן מדינה במשבר בריאותי חמור. אם יש מי שרוצה להתענג במעט על הגעגוע לממשלת מעבר צרה ואחידה (גם אם לא מאוחדת) יכול לעשות זאת כשהוא רואה את הדרך שבה מנהלת הממשלה הנוכחית את מיגור המגיפה. הדיונים שהתקיימו גם אז באישון ליל נחתכו לבסוף עם הכרעות, מסיבות עיתונאים והנחיות ברורות.

מה שהציבור הישראלי מקבל היום זה את סך הריבים שמאחורי הקלעים ופחות את ההחלטות שהוא צריך להישמע להן.

קולו של גמזו נדם בדיונים

בלט בהיעדרו פרויקטור הקורונה פרופ' רוני גמזו. פיזית הוא נכח בדיונים, אך קולו כמעט לא נשמע. שרי כחול לבן והליכוד סיפרו בבוקר שאחרי, שנראה שגמזו נמוג ברקע, מבין שהוא כבר לא יוכל להושיע את ישראל מהמצב שהיא נקלעה אליו, ולכן לא הצליח להביע בישיבה עמדה חד משמעית  בעד או נגד הסגר ואיזה מגבלות. השרים שנשאו אליו עיניים נדרשו לבחון מחדש את ההחלטות שהובאו בפניהם בלעדיו. "הוא מבין כמה המצב קשה וכמה יהיה קשה לו להציל את המצב כפי שחשב לעשות", אמר אחד משרי כחול לבן. ימיו בתפקיד נראים ספורים.

במהלך ישיבת הממשלה נרשמו שני אירועים מכוננים. מצד אחד השר דרעי נקרא להסביר את המתווה לכלל השרים, כולל הסבר נדרש לתפילות היהודים בחגי תשרי. מנגד, נאומו ומכתבו של השר יזהר שי, שיעמוד עוד בבסיס ועדת חקירה שתקום לימים לבדיקת ניהול המשבר.

דרעי הסביר לשרים את חשיבותו של יום הכיפורים לציבור הרחב במדינה - דתי ומסורתי כאחד, את האופן שבו חוגגים בשגרה את שמחת בית השואבה, שמחת תורה והקבלת פני רבו בהמון רב ואת המשמעות של ההחלטה לעצור הכול בשל התחלואה הגוברת.

המחיר הנפשי שישלם ציבור רחב הוא גדול, אמר דרעי לשרים, ולמרות זאת הוא ורבני המגזר החרדי והדתי יקראו לקיים את התפילות באוויר הפתוח ובקפסולות מצומצמות. השארת בתי הכנסת פתוחים ביום כיפור תהיה יותר סנטימנטלית, להראות שבמדינת היהודים לא סוגרים בתי כנסת ביום הקדוש. תפילות המוניות כבר לא יירשמו השנה ובטח לא מעמד תקיעת שופר במוצאי יום כיפור, שאליו נוהרים דתיים וחילוניים כאחד ומצטופפים בדוחק רב כדי לשמוע את הקול המבשר על סוף הצום.

מ"מ המפכ"ל ניצב מוטי כהן הבהיר בישיבה כי אין בכוונתו לשלוח שוטרים אל תוך בתי הכנסת, לספור מתפללים ולגרש עודפים. המתווה שהציג דרעי קיבל את תמיכת רוב שרי כחול לבן.

המתנגדים צוברים נקודות בציבור

מנגד, השר אסף זמיר וכן יזהר שי במכתבו ביקשו סימטריות - "אין שום הסבר הגיוני כשמשאירים בתי כנסת פתוחים (ביום כיפור) וסוגרים דברים אחרים", כתב שי והוסיף כי לא יוכל להסביר את ההחלטה להגביל הפגנות בחוק.

הוא ציין גם כי דיוני קבינט הקורונה הסתיימו ללא הכרעה, ושזו התקבלה לבסוף בהרכב מצומצם של נתניהו, דרעי, אוחנה ואשכנזי. הוא רק שכח לציין שההכרעה אושרה לבסוף כנדרש גם בממשלה, ברוב אצבעות.

אחרי הסגר הזה תיוולד מערכת פוליטית שלא הכרנו. גיבוריה יהיו כל מי שהפגינו מעט ביקורת נוכח קבלת ההחלטות התמוהה של הממשלה לכל אורך הדרך: יו"ר ועדת קורונה יפעת שאשא ביטון, יו"ר ימינה נפתלי בנט ועכשיו הצטרף אליהם גם השר יזהר שי.

המנדטים בסקרים האחרונים כבר מראים לאן נושבת הרוח ואת הדרישה הציבורית של מיליון מצביעים ויותר למנהיגות אחרת. בהינתן המצב הפוליטי המקרטע של ממשלת האחדות על כל חלקיה לצד הטיפול הכושל בקורונה הם ייהנו מפריחה שהיא סך כל חוסר האמון של הציבור בנבחריה הנוכחיים. 

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 עולה ב-0.4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע שיוגבל לפי מדרגות מקסימליות ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מירבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס