גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסגר לא יעבור בכנסת: נתניהו מנסה להעביר תקנות שעת חירום

ועדת החוקה דנה במהלך הלילה בתיקונים לחוק הקורונה הגדול אך לא הצליחה להגיע להסכמות ובמקום זה החלו צעקות בין חברי הקואליציה לאופוזיציה ● לכן, נתניהו מנסה לכנס את הממשלה (טלפונית) כדי להעביר תקנות שעת חירום אך נתקל בהתנגדות מחברי כחול לבן

רה"מ בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס
רה"מ בנימין נתניהו / צילום: via Pool , רויטרס

ראש הממשלה נתניהו מנסה לכנס את הממשלה (טלפונית) כדי להעביר תקנות שעת חירום, כך שניתן יהיה להטיל את המגבלות על המשק, אותן המגבלות שהוא אינו מצליח להעביר בחקיקה בכנסת בשעות האחרונות. בכחול לבן אומרים ל"גלובס": "לא מתכוונים לתת לזה יד. הכוונה של נתניהו היא לאשר מצב חירום כדי להגביל את ההפגנות".

נגמר הדיון בוועדת החוקה: יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר נעל את הישיבה ואמר: "הוואקום שנוצר בעקבות אי העברת החוק הוא מסוכן מאוד, חוסר הוודאות שהציבור נקלע אליו לא יתרום דבר וחצי דבר לשיטוח התחלואה הגואה, ומפחיד לחשוב שעלולים לשלם על כך בחיי אדם".

המשמעות היא שהחוק לא יבוא לאישור לקריאה שנייה ושלישית, ולא ניתן יהיה להחמיר את הסגר הקיים במיוחד לא את נושא ההפגנות וההתקהלויות שעמד במוקדם הדיונים בימים האחרונים.

אתמול הצליח שר האוצר ישראל כ"ץ להחריג מתוך תקנות הסגר החדשות, סוגים רבים של עסקים במשק הישראלי. למעשה, ההבדל בין הסגר שהוטל לפני ראש השנה לבין הסגר לקראת יום כיפור, הלך והצטמצם, כך שנושא ההפגנות נשאר כמעט ההבדל היחיד.

שר הבטחון ח"כ בני גנץ אמר היום לחברי הכנסת של כחול לבן: "לא נאפשר הפעלת תקנות לשעת חירום נגד הפגנות ההחלטה על הסגר המחמיר נועדה לבלום את המגיפה ולא לחסום את ההפגנות או התפילות. אנחנו נמשיך לקדם במסגרת הכללים הדמוקרטיים את את החקיקה הכוללת, ונמנע שימוש בתקנות לשעת חירום שממוקדות רק בהפגנות, תפילות או כל סוגיה אחרת". 

בתוך כך מפגיני הדגלים השחורים נעים במחאות ברחבי הארץ בשעות הבוקר של יום שישי. לדבריהם: "לא צריך להיות אפידימיולוג כדי להבין שהצרה בישראל היא לא המגיפה אלא הניהול הכושל של בנימין נתניהו. המחדלים העצומים שלו עולים למשק הישראלי 35 מיליארד ש"ח. המחאה נגדו תימשך כי אזרחי המדינה לא יוותרו לעולם על הרצון לחיים טובים".

יצויין שלפני כעשרה ימים הודיעו בתנועת הדגלים השחורים שהם משעים ההשתתפות במחאת בבלפור בלבד, אך ממשיכים להפגין בגשרים ובדרכים, באמצעים אחרים, וזאת בשל הסגר הכללי ועליית שיעור התחלואה.

זוהר: "מלחמת יום כיפור השנייה בפתח"; לפיד: ""כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה כן הפגנות, לא הפגנות"

בעקבות ההתפתחויות הללו, שר הבריאות יולי (יואל) אדלשטיין החליט להביא לאישור הממשלה תקנות לשעת חירום שיהיה בכוחן להגביל התקהלות עד לחקיקת החוק בכנסת שבוע הבא. זאת בהסתמך על חוות דעת רפואית הקובעת כי חלה סכנה בהתקהלות ועקב העובדה כי מלאכת החקיקה לא תסתיים היום.

אדלשטיין: "מול עיניי נמצאת לפני הכל בריאות הציבור. לא אאפשר סיכון חיי אדם בהתקהלויות בכלל ולא בהפגנות ולא בבתי הכנסת".

יולי אדלשטיין / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

תגובות רבות מימין ומשמאל הגיעו בעקבות המאורעות:  יו"ר הקואליציה מיקי זוהר אמר "‏לאור התנהלות האופוזיציה שמאפשרת הפגנות, מלחמת יום כיפור השנייה בפתח. התפשטות הנגיף תהיה חסרת תקדים". מנגד, ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר ש"כל מה שמעניין את ראש הממשלה זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים! אני יושב פה בפנים בחדר הוועדה נאבקים על זה שילדים עם צרכים מיוחדים, יהיו להם הסעות כדי שהם יוכלו להגיע לבית של ההורים ולהוסטלים שלהם, ושעסקים יפתחו ושאנשים לא יפשטו את הרגל, ושתהיה פרנסה לאנשים. אבל הממשלה המטורללת הזו וראש הממשלה בראשה, כל מה שמעניין אותם זה כן הפגנות, לא הפגנות. יש פה חיים של אנשים!". 

מהליכוד נמסר: " החוק ממילא לא יכל לעבור היום בכנסת עם 4000 הסתייגויות של האופוזיציה שמתנהלת בחוסר אחריות בשעת חירום לאומית. זה קורה בשל האובססיביה של האופוזיציה לאפשר את פסטיבל ה"הפגנות".

"כיוון שלא ניתן להשלים את חקיקת החוק עד יום שלישי, הליכוד הציע תקנות לשעת חירום לימים ספורים כדי למנוע הפגנות המוניות שיגרמו לציבור לא לכבד את הסגר ובכך לסכן חיי אדם רבים.

"בשעת חירום לאומית זו אין מקום לפוליטיקה קטנה. אף שההפגנות רק מסייעות לליכוד מבחינה פוליטית, הן מסכנות את בריאות הציבור ולכן יש להפסיק אותן.

אנו קוראים לכחול לבן וליועמ"ש לגלות אחריות ולאשר מייד את תקנות החירום כדי להציל את חייהם של ישראלים רבים".

דיונים מליל אמש עד הצהריים שלא הובילו לשום מקום

ועדת החוקה דנה במהלך הלילה בתיקונים לחוק הקורונה הגדול במטרה להביא את החוק המאפשר את החרפת ההגבלות בסגר לאישור מליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. הסגר היה צפוי להיכנס לתוקף בתוך שעות ספורות אך נראה שהדבר לא ייצא לפועל. 

במקביל, במהלך הלילה עבדו במשרד האוצר על תיקון התקנות הנוגעות לפתיחת העסקים והחרגת חלקים במשק מהסגר. בין היתר הוחלט על הגבלת עובדי התעשייה הביטחונית למתכונת של 60% ולהגביל את העובדים במגזר הציבורי למתכונת של מצב חירום. בנוסף יותר לעובד להיכנס למקום עבודתו לצורך תחזוקה שוטפת או לצורך מתן שירות חיוני ללקוח. כמו כן מפעלים שיוגדרו חיוניים יוכלו להמשיך לעבוד במתכונת התו הסגול.

עוד יותר לקיים את שוק ארבעת המינים תחת הכותרת "מכירת מוצרים לחגי תשרי". יורשו לעבוד פקחי שמורות הטבע, שירותי בריאות, אופטיקה ופארמה, רשויות ניקוז והרשות לניירות ערך וכל נותן שירות פיננסי. כמו כן הוצע לאפשר לבתי עסק לממכר מזון להישאר פתוחים במתכונת משלוחים. בתי עסק שיישארו פתוחים מכוח החוק יחוייבו לעול במתכונת התו הסגול. כל אותן החרגות אושרו הבוקר בממשלה והובאו לועדת החוקה. 

ישראל כ"ץ אמר על אישור התקנות בממשלה: "מברך על כך שקבינט הקורנה אישר את הנוסח החדש של תקנות הקורונה שהגשתי .השינוי בין הנוסח החדש לכוונה המקורית יאפשר לעשרות אלפי מפעלים ועסקים נוספים להמשיך ולפעול גם בתקופת הסגר ועד ליציאה מהמשבר הבריאותי . הסגר החונק עליו הוחלט בישיבת הממשלה שלשום, נגדו הצבעתי, היה עלול להביא לפגיעה חסרת תקנה בעסקים רבים, ולכן פעלתי אתמול להביא לשינוי הנדרש".

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

"אי אפשר לאשר הצעת חוק המפנה לתקנות שאינן קיימות"

מאחר שהתקנות לא הובאו לאישור הוועדה בזמן, התעוררה הלילה סערה בדיון ועדת החוקה לתיקוני חוק הקורונה הגדול. חברי האופוזיציה דרשו להפסיק את הדיון עד שלא יובאו התקנות להגבלת מקומות העבודה אולם יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הכריע כי הקראת סעיפי החוק תימשך "מתוך תקווה שהתקנות יגיעו במהלכה, בהסתכלות הכוללת ומתוך הנחה שלא הוטעינו בוועדה".

הסערה פרצה במהלך הדיון שנמשך גם כעת ברציפות משעות הערב אתמול, לאחר שעו"ד אפרת פרוקצ'יה, סגנית יועמ"ש משרד האוצר אמרה כי "התקנות להגבלת מקומות עבודה לא יובאו להצבעה בוועדת החוקה בשל החריג של מצב החירום- כאשר יש דחיפות מיחדת מתאפשר לממשלה לאשר תקנות שייכנסו לתוקף מידי".

לדבריה, "יש עליה דרמטית בנדבקים וכלכלית עדיף שהסגר יהיה כמה שניתן בחופשה מהעבודה החל משישי, כדי לנצל כמה שיותר את התקופה שאנשים בכל מקרה לא מגיעים לעבודה. אם כבר מגיעים לסגר כל יום חשוב. שינינו את ההגבלה על התפוסה במקומות עבודה מ-30% ל-0% אך כל החריגים נותרו. ברירת המחדל היא שעובדים לא יוכלו להגיע לעבודה. במרץ-אפריל המשק יכול היה להגיע לעבודה בתפוסה של 30% עם חריגים שפורטו במגזרים שחשבנו שיש חשיבות למשק שיהיו פתוחים: מזון, חקלאות, תאגידי מים וחשמל ועוד. החריגים נבנו כך שהם מצמצמים למינימום את ההדבקה".

יועמ"ש הוועדה ד"ר עו"ד גור בליי אמר לה כי "אי אפשר לאשר את הצעת החוק המפנה לתקנות שאינן קיימות. החוק אומר שאפשר לאשר מצב חירום מיוחד כשאחד פרמטרים הוא תקנות מגבלות עבודה כך שכל עוד לא אושר הנוסח המעודכן והמשק פתוח זה לא עומד ברף המצדיק סגר טוטאלי והכרזה על מצב מיוחד. על הוועדה לקבל את התקנות כדי להתרשם האם הן מצדיקות מצב מיוחד. לא ברור מה הנסיבות המיוחדות המצדיקות שימוש בחריג הדחיפות שעליו דיברנו בחוק המסגרת כמשהו בלתי צפוי".

ח"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת) יצא גם הוא נגד התמהמהות הממשלה ואמר "זה הסבר מאולץ של הממשלה, כאשר כל היום ידענו שהתקנות לא יגיעו וב-4 לפנות בוקר אתם מודיעים שאתם משתמשים בסעיף החריג. עד שנסיים עם החוק כבר ייכנס הסגר. אתם לא רוצים להביא את התקנות לוועדת החוקה, מה גם שיודעים שיש חילוקי דעות בקואליציה בעניין. כל הכוונה היא למנוע את ההפגנות. לא נסכים שיוצג משהו שלא אושר בממשלה. אני מבקש חוו"ד של יועמ"ש הוועדה על אישור חוק בלא שהתקנות המלאות לפנינו".

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר הגיע הבוקר לוועדת חוקה כדי לבקש מחברי האופוזיציה להתגייס כדי להעביר את החוק בזמן. זוהר אמר: "אני קורא לחברי האופוזיציה לגלות אחריות נוכח המגיפה. אתמול קברנו יותר מ-60 בני אדם".

בתגובה, חברי האופוזיציה קראו כנגדו: "אנחנו אשמים באימפוטנציה שלכם? לא נעזור לכם לעשות שטויות". ח"כ אלי אבידר מישראל ביתנו אף התלונן על זוהר ומידת האחריות שלו ואמר: "יו"ר קואליציה של 72 ח"כים. יוחזר דוד ביטן לאלתר". ח"כ קרעי מהליכוד השיב לדבריו של אבידר ואמר: "תתבייש לך, קח אחריות. אני מאחל לכם שתימחקו מהמפה הפוליטית בבחירות הקרובות. אתם אנרכיסטים".

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם