גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחבורה חכמה ופרטיות: תאונה שניתן למנוע

בעידן שבו שירותי התחבורה החכמה מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד טכנולוגיות מתקדמות, לבין הצורך לשמור על פרטיות המשתמשים בהם

תחבורה חכמה / צילום: שאטרסטוק
תחבורה חכמה / צילום: שאטרסטוק

התחבורה החכמה כבר כאן. כלי רכב חשמליים הם עובדה קיימת בכבישי ישראל, כלי רכב אוטונומיים כבר נוסעים ברחובות ערים ברחבי העולם, מסן פרנסיסקו ועד ירושלים, אפליקציות לתשלום ולתיקוף בשירותי תחבורה ציבורית מוטמעות עוד רגע במכשירים הסלולריים של כולנו, ומי מאתנו משתמש עוד במפה לשם תכנון נסיעה? שינויים טכנולוגיים אלו ואחרים הם מבורכים ועשויים להביא לשיפור יעילות השימוש בתחבורה ואף להוזלת עלויות הנסיעה.

מהפכה זו, הנקראת מהפכת 'התחבורה החכמה', צפויה לשנות את הניידות שלנו במרחב הציבורי, והשפעתה על הציבור רחבה הרבה מעבר לתחום התחבורה בלבד. מהפכה זו צפויה להשפיע באופן דרמטי על תחומים שונים ורבים במשק, כגון יוקר המחיה, תכנון ובנייה, שוק העבודה, בריאות הציבור וגם על הפרטיות של כל אחת ואחד מאתנו.

ריבוי סנסורים (חיישנים) ברכבים, רישות רחובות במצלמות, ניטור ואיסוף נרחב של מידע אישי ובפרט מטלפונים חכמים במסגרת שימוש בכלי תחבורה, מציבים אתגר משמעותי לפרטיות. האוכלוסיות החשופות להפרה או לפגיעה בפרטיותן הן נהגים, נוסעים ואף הולכי רגל. במובנים רבים ניתן לומר כי מהפכת התחבורה החכמה משפיעה על כלל אזרחי ותושבי המדינה. על פניו נראה כי ככל שהשימוש בתחבורה החכמה גדול יותר, כך השמירה על פרטיותנו מצטמצמת.

הנחה סבירה היא כי במצב של שימוש בתחבורה חכמה, המידע האישי שלנו הכולל מידע על נתיבי נסיעתנו, מיקומנו במרחב, אמצעי הניידות (רכבת, מונית, קורקינט חשמלי) המועדף עלינו ועוד, יאפשר לחברות המפעילות שירותי תחבורה ולגורמים נוספים, לרבות אלה המספקים שירותים לאותן חברות, לזהות את צרכינו כמעט בכל רגע נתון ולספק לנו שירותים מותאמים אישית. אז איפה בעצם הבעיה? החשש הוא שנאבד שליטה על המידע האישי שלנו ומכאן הדרך לשימוש לא ראוי בו, קצרה ביותר. גניבת מידע אישי, שימוש במידע אישי אודותינו ללא קבלת הסכמתנו למטרות שונות, מתקפת כופר על ידי החדרת תכנה מזיקה לטלפון הסלולרי, פרסומות לא רצויות ועוד - כך יכול להיראות עתידנו הדיגיטלי ומהפכת התחבורה החכמה רק מאיצה אותו.

מוותרים על רובד מהפרטיות שלנו תמורת שיפור טכנולוגי

בסביבה הדיגיטלית, לא אחת בתמורה לקבלת שירותים שיש בהם לשפר את איכות חיינו, אנו "מוותרים", במודע או שלא במודע, על רובד מהפרטיות שלנו. כך למשל, ערים חכמות מאפשרות לנו לקבל שירותים מוניציפאליים מהירים ואיכותיים, אבל לשם כך, הן גם משתמשות במצלמות רבות אשר שמות אותנו תחת מעקב מתמיד. בדומה, באותו אופן שבריאות דיגיטלית עשויה לשפר את שירותי הבריאות המסופקים לציבור, כך גם טמונה בה סכנה לחשיפת המידע הרפואי שלנו.

ראוי כי היבטי הפרטיות ואבטחת המידע בתחבורה חכמה יקבלו התייחסות מעמיקה כבר בשלב המקדים של התכנון הטכנולוגי כחלק מתהליך של עיצוב לפרטיות, תוך שימת דגש על סוגיית ההסכמה. על פי חוק הגנת הפרטיות, הסכמה לוויתור על מידע אישי צריכה להיות "מדעת". כלומר, יש להעניק לכל אחת ואחד מאתנו את האפשרות להסכים לאיסוף המידע ולהבהיר לנו את ההשלכות הפוטנציאליות של איסוף זה על פרטיותנו.

דבר זה נכון במיוחד כאשר מדובר במתן הסכמה לשימוש באפליקציות תחבורה בכלל, ובאפליקציות לתחבורה ציבורית המהווה שירות חיוני לאזרח, בפרט. תחום התחבורה החכמה כולל אתגרי פרטיות רבים נוספים ובהם איסוף מידע שלא לצורך ובעיקר מידע על אודות הרגלי הנסיעה שלנו שמהווים פוטנציאל לחשיפת מידע נוסף עלינו. אתגר טכנולוגי בולט נוסף הוא השימוש בהרשאות גישה למכשירים ואמצעים טכנולוגיים נוספים, ובדגש על הרשאות גישה למידע המצוי בטלפונים הניידים שלנו, וזאת מבלי שאנחנו מודעים להשלכות של חשיפת מידע רגיש זה ועיבודו לצרכים שונים, כתוצאה מהרשאה זו. במקרים רבים ההרשאה המבוקשת אינה מחויבת לשם מתן השירות עצמו. כך לדוגמה, דרישה להרשאה לנתוני מיקום בטלפון החכם לשם שימוש באפליקציות תחבורה, עושה שכל, אך הרשאה לשימוש במיקרופון אינה מחויבת לשם הפעילות הבסיסית של האפליקציה.

הפרטיות היא זכות יסוד בסיסית של כל אדם, שעליה חייבים להגן. יחד עם ההגנות הקיימות בחוק בעניין פרטיות המידע על אודות המשתמשים, בתחבורה חכמה ניכר גם הצורך לשים דגש ליצירת אמון, שקיפות וביטחון בקרב המשתמשים שהמידע על אודותיהם נשמר ומאובטח באופן מיטבי. בעידן שבו שירותי התחבורה החכמה מתקדמים בצעדים משמעותיים, חשוב לשמור על איזון בין איסוף ועיבוד מידע ועידוד טכנולוגיות מתקדמות, לבין הצורך לשמור על פרטיות המשתמשים בהם.

במטרה להגביר ולחזק את ההגנה על פרטיות המשתמשים בשירותי תחבורה שונים ולהוביל ליישום עקרונות חוק הגנת הפרטיות והתקנות מכוחו בעת שימוש בשירותים אלו, הרשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים פרסמה מדריך בנושא 'הגנת הפרטיות בגופי תחבורה בסביבה דיגיטלית'. המדריך מנגיש לכלל גופי התחבורה במשק הישראלי את העקרונות והכללים המשפטיים הרלוונטיים לפעילותם ומציג המלצות להתנהלותם בכל הנוגע לשמירה על פרטיות הציבור ולהגנה על מידע הנוגע אליו בכל אמצעי דיגיטלי בו נעשה שימוש לשם קבלת שירותי תחבורה חכמה. כל זאת, במטרה לאפשר קיום של תחבורה חכמה מתקדמת ומתפתחת לצד צמצום הסיכונים לפגיעה בפרטיות שלנו הנובעים מהתפתחות ראויה זו. 

הכותב הוא מנהל מחלקת חדשנות ופיתוח מדיניות ברשות להגנת הפרטיות במשרד המשפטים

עוד כתבות

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● עפ"י ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב, לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית, אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מפגינים פרו פלסטינים משתלטים על בניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: Associated Press

דוח חדש חושף: הכסף שמניע את האלימות בקמפוסים בארה"ב

מעט מאוד ידוע לגבי ההון שנשפך על המחאות האנטישמיות המבעבעות בקמפוסים בארה"ב, אבל ברור שהן לא ספונטניות - זהו מאבק ממומן ומתוכנן היטב ● דוח חדש של מכון NGO Monitor, ששיתפו דמויות כמו ביל אקמן ואילון מאסק, חושף את הארגונים מאחורי ההפגנות הקיצוניות וחלק ממקורות המימון שלהן, ובראשם שניים: ג'ורג' סורוס והאחים רוקפלר

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

תקיפה ישראלית בדמשק / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

ישראל תקפה בדמשק, צה"ל חיסל מחבלים שנכנסו למבנים צבאיים של חיזבאללה בלבנון

קיבוץ בארי הודיע כי החטוף דרור אור נרצח ב-7 באוקטובר, גופתו מוחזקת בעזה ● מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון ● לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - האופוזיציה בסוריה מדווחת על פיצוצים חזקים באזור דמשק ● משרד הסחר הטורקי: "עוצרים את היצוא והיבוא לישראל וממנה בצל החרפת הטרגדיה ההומניטרית" ● המיליציות הפרו-איראניות בעיראק טענו: שיגרנו אתמול שני טיל שיוט לעבר ישראל

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק