גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הממשלה ניצבת במערומיה בפני הציבור: מיגור המגפה הוא הדבר האחרון שמעניין אותה

יום הגבלת ההפגנות הוא יום שחור לישראל הדמוקרטית, במיוחד כאשר המוטיבציה למהלך מגיעה מהעומד בראש השלטון שנאשם בשלושה תיקים פליליים ● גם מי שנכנסו לממשלה בטענה להגנה על הדמוקרטיה, עסוקים היום בריצוי ההנהגה החרדית, גם אם המחיר הוא איבוד שליטה במגפה ואיבוד סופי של אמון הציבור במערכת הפוליטית

יום הגבלת ההפגנות הוא יום שחור למדינה דמוקרטית. היום הזה שבו עבר חוק המגביל מפגינים בישראל, צריך יהיה להיזכר לשנים ארוכות. חופש ההפגנה הוא אבן יסוד בדמוקרטיה, הוא המימוש הבסיסי לחופש הביטוי. קשה לחשוב על רגע יותר מדכא מיום העברת חוק הגבלת ההפגנות בכנסת ישראל ה-23.

בשיאם של ימים קשים לציבור הישראלי, באה גם המכה הזו, כמו פטיש כבד על הראש.

המוטיבציה הפוליטית להגבלת ההפגנות, הגיעה מבית היוצר של היעד העיקרי של המפגינים, ראש הממשלה בנימין נתניהו, הנאשם בשלושה תיקים פליליים ובעל האינטרס להשתיק את הקולות נגדו.

למעט שבדיה, אין אף דמוקרטיה מערבית שספר חוקיה כולל מגבלות שכאלה. אצל השבדים, מדובר בסעיף מתוך חוקה שאושרה ב-1974 ולא בחוק שהומצא החודש, מטעם שלטונו של ראש ממשלה נאשם. לו רק הייתה לנו חוקה בישראל, אפשר היה להתחיל לנהל שיח על איזונים ובלמים.

במשך שבועות שמענו את הספין: המפגינים מפיצים מחלות בכך שלא שומרים על שני מטר מרחק ועל התקהלויות של פחות מ-20 איש.

אך את נתוני התחלואה הקשים ברחבי ישראל, עם עליה דרמטית במספר החולים בערים ובשכונות החרדיות לא ניתן להסתיר, לא ניתן לכבס.

בהפגנות לא השתתפו (כמעט) חרדים, ולכן הממשלה הישראלית ניצבת במערומיה בפני הישראלים: ספינולוגים, שקרנים, רומסי זכויות האדם.

בכחול לבן לא מעוניינים למגר את המגפה, אלא רק לרצות את הציבור הדתי

בליכוד הסתערו על הספין בחפץ לב. לגונן על ראש הממשלה נתניהו, בשני מעונותיו -ירושלים וקיסריה - שם התכנסו המפגינים. לנתניהו יש בייס, ימני ודתי ואותם לא מעניין שהעליה בתחלואה מתרחשת בבתי הכנסת ובישיבות. את הכשלים הללו הם מעבירים מתחת לרדאר.

לא שמענו מי מהם מתבטאים בבוטות (השמורה רק ל-20 אלף מפגינים בלבד) נגד הפרות הקורונה בישיבות. מטעם המשטרה, אין כמעט אכיפה ואם יש כזו, לא רואים את השוטרים מחלקים קנסות או מטפלים בלב הבעיה.

כחול לבן, בהובלת בני גנץ, גבי אשכנזי ואבי ניסנקורן, חתומים גם הם על החוק המביש ועל התקנות שסוגרות מפגינים בתחום היישוב.

כיצד אתם משווים מליונים של מתפללים, שלוש פעמים ביום, בראש השנה, יום כיפור וסוכות - אל מול 20 אלף איש, פעם אחת בשבוע, באוויר הצח?

כיצד התנהגותם של ראשי כחול מסתדרת עם המפלגה שנכנסה לממשלה כדי להיאבק בקורונה? אצלם, בדיוק כמו בליכוד, לא ממש מעוניינים למגר את הקורונה, ועקרון העל הוא לא להרגיז את הציבור הדתי, לא לפגוע ולאפשר למגיפה להשתולל לכל פינה.

כחול לבן, דרך ארץ והעבודה, דהרו, יחד עם הליכוד, לשימוש דורסני באיכוני השב"כ, כלי שלא הופעל באף מדינה דמוקרטית תוך פגיעה אנושה בזכות לפרטיות. כעבור חצי שנה, אנחנו יודעים שלא נבלמו שרשראות הדבקה באמצעות הכלי השב"כי, אלא להפך. אם את החרדים מלכתחילה לא ניתן היה לאכן (בשל שימוש בניידים דור קודם), הרי שכלי השב"כ גרם למנהיגים לעצום עיניים בפני עצם הבעיה.

באמצעות הכסות הביטחונית שלבשו גנץ, אשכנזי, ניסנקורן וגם יו"ר ועדת חוץ ובטחון צביקה האוזר, הם לא פעלו במקום ובזמן הנכון עם המגיפה.

גנץ בראשות משרד הביטחון הבטיח לנו שהגוף שינהל את המאבק במגיפה יהיה זריז, ויעיל ממשרד הבריאות. גם שם, הבטחות סרק. אין תוצאה.

אנחנו מקבלים את תמונותיו של גנץ מסייר בערים החרדיות, משוחח עם המנהיגות המקומית, לפעמים מלווה בשרת התפוצות ח"כ עומר ינקבליץ' מנסה כביכול להשפיע על רבנים וראשי ערים לבלום את הפצת המגיפה.

מה נשאר מנתיב הסיורים של גנץ בערים החרדיות?

הם למדו מנתניהו: מה שלא מצולם לא קרה. אז הפוזה בשכונות ובערים החרדיות חשובה ויופי ששומרים על קשר, אבל מה עם תוצאות? אין דרך אחרת להסתכל על נתיב הסיורים הנרחבים של גנץ ולהפנים - זה הכל תמונות, זה הכל הודעות לעיתונות.

כל הנורות האדומות הבהבו. פרופ' גמזו אמר לשרים שהטיסות לאומן יהוו בעיה והנה הייתה חזרה לישראל עם חולים על 17 טיסות. בחלק מן הישיבות מספרים שהם הקפידו על מתווה קפסולות, ובדיעבד, שיעורי התחלואה גבוהים. הכיצד? בוודאי שלא הייתה הקפדה או שלא ניתן ממילא לשמור על תנאי הפרדה בתוך המוסדות הצפופים.

גם לקראת סוכות מספרים לציבור הרחב שאסור לעמוד יותר מ-20 איש, ולהפגין. וזה, רק ליד הבית ומיד מתגלה שסוכות גדולות, עם איוורור ושני פתחים יותרו לכל. סגרו את חיילי צה"ל בבסיסים לחודש, כדי למנוע ייבוא המגיפה פנימה, אבל ברחבי ישראל שמחת החג תתקיים ותתממש. יש עוד מישהו בישראל שמאמין שכך תיבלם המגיפה?

מעט האמון שהיה בנבחרי הציבור נגמר

השבועות הללו הם תום עידן בישראל. מעט האמון שהיה לנבחרי הציבור נגמר. המגזר העסקי זועם, על סגר מלא, מחיר כבד אותו משלמים בשל שיעורי התחלואה העצומים.

הורים לילדים קטנים נצורים בביתהם ולא יכולים לעבוד, אפילו לא מן הבתים. מערכת החינוך הציבורית סגרה את שעריה, אבל מישהו מאמין שבישיבות יפסיקו ללמוד?

וכך הלאה והלאה. אינספור כשלים של הממשלה המנופחת ביותר בתולדות המדינה צפים על פני הקרקע. העדר חזון, העדר אכפתיות, סרבול מנהיגותי, ואין מנהיג אחד שיקום ויגיד שבמדינה הזו יתרחש הדבר המינימלי ביותר, יונח תקציב.

מחול השדים סובב סביב נתניהו והאינטרסים הצרים שלו. ראשי מפלגתו מאיימים בוקר וערב (היום זה ח"כ מיקי זהר) בבחירות. אבל העיקר, שהם תחמו וצמצמו את ההפגנות.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה ב-2%, טסלה בכ-4%

הנאסד"ק ירד ב-0.1% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות חדות ● לאחר 10 ימים של עליות, ההנג סנג ירד ב-0.5% ● אפל תחל לייצר שבבי AI ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר" • עונת הדוחות בארה"ב: הרווח הממוצע למניה זינק ל-5% ● הבנק המרכזי של אוסטרליה הותיר את הריבית ללא שינוי, 4.35%

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

הבורסה ננעלה בעליות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%, טבע זינקה ב-13%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.6% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים על רקע המגעים בעסקת החטופים ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

כוחות צה''ל על הגבול עם רצועת עזה / צילום: ap, Tsafrir Abayov

צה״ל ושב״כ חיסלו את מפקד הכוח הימי של חמאס בעיר עזה

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • חיזבאללה דחה את המתווה של צרפת להסדרה בצפון • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

ארה"ב מונעת יצוא שבבים לוואווי הסינית, ואינטל לא תעמוד בתחזיות האופטימיות

ארה"ב מנסה לחסום ייצוא של טכנולוגיה אמריקאית לסין כדי שהסינים לא יעתיקו את הטכנולוגיה ● אינטל צופה שהתוצאות שלה יהיו "מתחת לנקודת האמצע" של התחזית אבל מצהירה: "נציית לכל החוקים והתקנות במדינות שבהן אנו עושים עסקים" ● המניה יורדת ב-2.5%

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

ערן ברוך / צילום: תמונה פרטית

המיזם שקורא לבני 50 ומעלה להתנדב לשנת שירות ביישובי העוטף

המהלך של איש החינוך ומנכ"ל בינה לשעבר, ערן ברוך, מחליף בין צעירים בני 18־19 לבעלי מקצועות עם ניסיון שיוכלו לסייע בשיקום העוטף ● עד כה נרשמו כ־500 מתנדבים ● ישראל מתגייסת

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מגמה מעורבת בוול סטריט; טבע מזנקת ב-15%, שופיפיי מתרסקת ב-20%, אובר ב-9%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● שיא של שש שנים ברכישות העצמיות של מניות ● אובר יורדת ב-9% בעקבות הדוחות ● ניו יורק טיימס: הרווח זינק ב-81%, נוספו 210 אלף מנויים ● מלחמת השבבים: הממשל האמריקאי חוסם את יצוא השבבים של אינטל וקוואלקום ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? יורדת ב-4% ● רדיט וליפט עולות לאחר שעקפו את ציפיות האנליסטים

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים