גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גלגלי המהפכה החלו לנוע? ההזדמנויות החדשות של שוק הרכב הישראלי בעקבות ההסכם עם האמירויות

הסכמי הסחר עם איחוד האמירויות פותחים בפני הפעילים בענף הרכב הישראלי ערוצי סחר חדשים, רחבים, זמינים ומוזלים של מכוניות וחלפים ● יזמים זריזים כבר יוצרים כיום קשרים בתחום, ונשאר רק לתהות האם גם הצרכן ירוויח מהמהפכה שבפתח ● המדריך למשקיע באמירויות, פרויקט מיוחד 

נמל ג'בל עלי בדובאי. יכול לאחסן בכל רגע נתון מעל 27 אלף מכוניות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נמל ג'בל עלי בדובאי. יכול לאחסן בכל רגע נתון מעל 27 אלף מכוניות / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

שוק הרכב הישראלי עבר בשנים האחרונות "הפיכת חצר שקטה". לפני כשלוש שנים אישרה הכנסת את "חוק שירותי הרכב" ובעקבותיו נסללה דרך חוקית ליבוא נרחב לישראל של כלי רכב חדשים במסלול "עקיף", כלומר יבוא רכב שלא ישירות דרך יצרני הרכב, שחתומים על הסכמי זכיינות עם יבואנים רשמיים בישראל, אלא כלי רכב שמקורם "בשוק החופשי" בחו"ל.

 

בעקבות אותו חוק ביקשו, וקיבלו, מאות יזמים חדשים בישראל רישיון ליבוא עקיף של רכב, רובם "יבואנים זעירים" שיכולים לייבא עד 20 מכוניות בשנה, ומקצתם - לא יותר משבעה, הם "יבואנים מקבילים", שאינם מוגבלים בכמות היבוא.

אבל למרות שאותו חוק הסיר רבים מהחסמים המעשיים והפורמליים בדרך ליבוא רכב, התוצאות בשטח היו דלות. על פי הערכות לא רשמיות, כלל היבוא העקיף של רכב לישראל ("מקביל" ו"זעיר") תופס כיום לא יותר מ-1.5% עד 2% מהמכירות השנתיות, ועיקר השפעתו על השוק היא בפלח היוקרה. בקיצור, לא לזה התכוון המחוקק.

הסיבה העיקרית לכך היא שאותו "שוק חופשי" בחו"ל, שאמור היה להיות מקור האספקה המרכזי ליבוא רכב מקביל, הוא לא כל כך חופשי. ליצרני הרכב הבינלאומיים יש מנגנוני שליטה חובקי עולם על היצוא, ההפצה ומערך השירות של כלי הרכב שלהם. כל כלי רכב חדש שיוצא מהמפעל נושא מעין "תעודת זהות", שמאפשרת ליצרן לדעת למי נמכר ולאן הגיע.

מכיוון שהדילרים הגדולים באירופה ובארה"ב לא רוצים להסתבך עם היצרנים, האפשרות לייבא מהם מלאים משמעותיים של רכב בצורה עקיפה, ללא ידיעה או הסכמה ישירה של היצרן, היא קלושה. הוסיפו לכך את העובדה שהיבואנים הרשמיים זוכים מהיצרן לתנאי סחר אטרקטיביים (קווי אשראי), להנחות משמעותיות ולמפרטים ייעודיים מותאמים לישראל, שיבואנים עקיפים יכולים רק לחלום עליהם, וקיבלתם מחסום רציני. כזה שמצמצם את היבוא עקיף להיקף מזדמן, מוגבל וחצי מחתרתי.

מסוף של יצוא-מקביל במיקום אסטרטגי 

אבל גם לרוב יצרני הרכב הגלובליים יש צורך לקיים ערוץ יצוא "אפור", מקביל ושקט של כלי רכב חדשים. כזה שרוכש כמויות מאסיביות של כלי רכב בסיטונות ומפיץ אותם לאזורים בעולם, שהיצרנים המהוגנים והממוסדים לא רוצים או לא יכולים להיות נוכחים בהם רשמית.

מדובר בשווקים כמו איראן, משטרים מפוקפקים באפריקה, אזורי עימות או סתם שווקים "נורמליים", שקולטים בשמחה עודפי מלאי של דגמים לא מצליחים וסטוקים שהיצרן "נתקע" איתם. לערוץ הזה קוראים "יצוא מחדש" (RE-EXPORT) והחוק המרכזי של יצרני הרכב ביחס אליו הוא "אתם לא תספרו לאן מגיעים כלי הרכב בסופו של דבר, ואנחנו לא נשאל".

זה מועיל במיוחד במקרים שבהם כלי הרכב של אותו יצרן מופיעים בסופו של דבר בחדשות, כשעליהם לוחמי גרילה עם מקלעים, אבל גם במקרים שבהם היצרנים חייבים להציג לבעלי המניות שלהם שיפור מהיר ומשמעותי במכירות תוך עמידה ביעדים.

אחד המרכזים הגדולים בעולם של Re-Export לכלי רכב חדשים נמצא באזור הסחר החופשי של ג'בל עלי בדובאי, ובעקבות הסכמי הסחר של ישראל עם איחוד האמירויות הוא מתחיל להיפתח כיום בהדרגה גם עבור שוק הרכב הישראלי. על פי נתוני ארגון הסחר העולמי, ב-2018 יוצאו מהאיחוד ב-Re-Export קרוב לחצי מיליון מכוניות חדשות, כ-20% מתוכם רכב כבד והשאר כלי רכב פרטיים, בערך כספי כולל של כ-7.87 מיליארד דולר. נתון זה הציב את איחוד האמירויות במקום ה-20 בעולם ברשימת יצואניות הרכב, למרות שלא מיוצרות באיחוד מכוניות באופן סדיר. היקף הסחר אמנם התכווץ משמעותית השנה בעקבות משבר הקורונה, אבל עדיין מדובר במסוף של יצוא-מקביל שממוקם בצורה אסטרטגית בין אסיה, אפריקה ואירופה.

בתוך אזור הסחר החופשי של האמירויות, שפטור ממסי יבוא ונהנה מהקלות רבות, פועלים כיום מאות יבואני ויצואני רכב חדש, כמו גם יצרני הרכב הגלובליים שמחזיקים בו "מחסני עורף" לוגיסטיים של חלקים מקוריים, שמופצים לכל האזור. נמל ג'בל עלי, למשל, יכול לאחסן בכל רגע נתון מעל 27 אלף מכוניות, והתחלופה בו מהירה מאוד בשל העגינה התכופה של אוניות להובלת רכב. הפוטנציאל הטמון במרכז הלוגיסטי העצום הזה עבור שוק הרכב הישראלי נמצא בשני תחומים עיקריים: יבוא רכב ויבוא חלפים.

סוחר רכב עצור, מחסום רגולטורי לפניך

החלק המעניין והנוצץ יותר הוא הפוטנציאל שנפתח ליבוא עקיף לישראל של רכב חדש, שמגיע דרך האמירויות, במיוחד לאור מסלולי השילוח הימיים הקצרים ועלויות ההובלה הנמוכות יחסית שצפויים במסלול דובאי-אילת בהשוואה ליבוא רכב מהמזרח או מארצות הברית.

גם מבחר הדגמים שנמצאים ב"סטוקים" של היצואנים הגדולים בנמל ג'בל עלי מכסה את פלחי הרכב הפופולריים ביותר בישראל, כולל דגמי MASS MARKET דוגמת משפחתיות ורכבי כביש-שטח מתוצרת יפן וקוריאה.

הבעיה העיקרית היא שרק חלק קטן מכלי הרכב הללו, בעיקר דגמי ספורט ויוקרה, עונים לתקינה האירופית והאמריקאית שמוכרת בישראל. כל השאר, ביניהם דגמים שנחשבים בישראל ללהיטי מכירות, מגיעים לדובאי לרוב בתקינה ייחודית של מדינות המפרץ, שמכונה GCC ואינה מוכרת בישראל כרגע לצורך יבוא רכב חדש.

בטווח הקצר זה הופך את שוק יצוא הרכב של האמירויות רלוונטי בעיקר למי שרוצה לייבא לישראל מיידית רכבי פאר ויוקרה סופר יקרים (למבורגיני, פרארי, שברולט קורבט וכו') במקום להמתין חצי שנה ויותר כמקובל. ואכן, כמה וכמה כלי רכב כאלה כבר הגיעו לישראל בשנתיים האחרונות דרך האמירויות באופן לא רשמי.

הערוץ פחות רלוונטי לסוחרים, שרוצים לייבא כמות מסחרית של כלי רכב עממיים. במאמר מוסגר נציין, שלמרות שכלי הרכב החדשים המיוצאים מג'בל עלי עוברים דרך עוד גורם מתווך - היצואנים באמירויות - שגם הם מרוויחים מהעסקה, מחירי הרכב הסיטונאיים באזור נחשבים מהנמוכים בעולם, אם כי נדיר למצוא דגמים עממיים ברמות האבזור והציוד הבטיחותי שמקובלות בקרב הלקוחות המפונקים של ישראל.

אבל למרות כל מחסומי הרגולציה, סביר להניח שיהיו מי שיצליחו לפתוח את ערוץ היבוא הזה. בין שבאמצעות לחץ על המחוקק בישראל להכיר בתקינת ה-GCC - בימים טרופים אלה אולי גם זה אפשרי, ובין שבאמצעות הזמנה ותפירת "סטוקים" ומפרטים במיוחד עבור השוק הישראלי, תוך העלמת עין של היצרן. מאחר שליצואני הרכב הגדולים בדובאי יש הרבה מאד כוח אצל חלק מיצרני הרכב העולמיים, הרי שלפחות בתיאוריה הדבר בר ביצוע.

בסוף 2019 החלו חברות לוגיסטיקה באזור הסחר החופשי של דובאי להיערך למגמה של מעבר לכלי רכב חשמליים בעולם, והקימו מתקנים לוגיסטיים ייעודיים לאחסון וטיפול באלפי כלי רכב כאלו בחודש, תוך מתן מענה לדרישות הטכניות הייחודיות שלהם (עמדות טעינה, בידוד וכו'). הרגולציה הישראלית ידידותית יותר כלפי רכב חשמלי, ובשנים הקרובות צפוי שוק זה בישראל להתרחב משמעותית, כך שלאזור הסחר החופשי של דובאי עשוי להיות בכך תפקיד משמעותי. לא נופתע אם התהליך כבר יצא לדרך בשקט, מאחורי הקלעים.

 

יבואני חלפים - תכינו את החליפות

המישור השני שבו צפוי שוק הרכב הישראלי לגזור קופונים משמעותיים מכינון יחסי הסחר עם איחוד האמירויות כבר בטווח הקצר, הוא פתיחת ערוץ חדש ליבוא מסחרי מקביל של חלפים. נזכיר, שמחירי חלפי הרכב בישראל הם מהגבוהים בעולם, לעיתים במאות אחוזים ביחס למערב, ויש לכך השפעה משמעותית על עלות האחזקה של כלי רכב ועל בטיחות, במיוחד ברכבים ישנים.

אזור הסחר החופשי בדובאי נחשב לאחד המרכזים הלוגיסטיים החשובים בעולם לסחר והפצה של חלקי חילוף וצמיגים, וב-2019 עברו דרכו למעלה מ-300 אלף מכולות של חלקים, מעל 70% מהן עבור יצוא מחדש למדינות אחרות. עיקר חלקי החילוף הם מקוריים שמגיעים בעקיפין מיצרני הרכב ומהספקים הרשמיים שלהם, ומקצתם הם חלקים תחליפיים. בנוסף, כאמור, יצרני הרכב עצמם מחזיקים באזור הסחר החופשי של דובאי "מחסנים קדמיים", שבהם מאוחסנות כמויות ענקיות של חלפים שמאפשרות אספקה "מעכשיו לעכשיו" לביקושים מהמדינות השכנות.

בענף החלפים אומרים שבעיקרון כל המלאי הזה הוא כעת "פתוח לעסקים", ועשוי להגדיל משמעותית את זמינות החלפים של היבואנים בארץ במקביל לירידת מחירים משמעותית.

הבונוס השלישי והעקיף של ענף הרכב הישראלי מכינון יחסי סחר רשמיים עם האמירויות קשור ללוגיסטיקה. בעקבותיו צפויים להיפתח נתיבי הובלת מכוניות קצרים, מהירים וזולים יותר מהמזרח לישראל, עם החלפת אוניות (שטעון) בנמלים של דובאי ואבו-דאבי. השינוי יציב את ישראל על המפה של חברות הובלה ימיות חדשות, יגביר את התחרות ויאיץ את יבוא הרכב משווקים חדשים. גם בחזית הזאת כבר מתרחשים דברים.

בקיצור, ענף הרכב נמצא על סף טלטלה משמעותית. כאן כמובן נשאלת השאלה האם הצרכן הסופי יזכה ליהנות מקרן השפע החדשה, או שהיא תשמש רק להגדלת הרווחיות בענף. נותר רק לחכות ולראות. 

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו