גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירוקה, קלילה וקצת יקרה: הסופר-מיני של הונדה זריזה ומרווחות

לדור החדש של הסופר-מיני לבית הונדה יש הנעה היברידית מתקדמת, ביצועים זריזים ותא נוסעים שימושי ומרווח ● אבל התמחור הגבוה ביחס למתחרות מציב בפניה אתגר רציני

חברת הונדה היפנית הודיעה בשבוע שעבר כי בכוונתה לפרוש בעונה הבאה מהשתתפותה במרוצי ה"פורמולה 1" היוקרתיים. זו לא הייתה הודעה קלה עבור חברה, שבנתה את תדמיתה הגלובלית כיצרנית של מכוניות "דינמיות", עם השראה וטכנולוגיות עיליות מעולם הספורט המוטורי ושבארון שלה יש הרבה גביעי ניצחון במרוצים.

הנימוק הרשמי למהלך, שבו נקב נשיא הונדה, היה "זו הצהרה של נחישות לקראת אתגרים חדשים". אבל מאחורי מכבסת המילים ניצבת מציאות פיננסית ותעשייתית מאתגרת, שכוללת הפסד תפעולי של כ-1.89 מיליארד דולר של הקבוצה ברבעון של אפריל-יוני וצניחה חדה ביחס בין הרווח התפעולי למכירות.

הבעיות של הונדה נובעות ממשבר הקורונה אבל לא רק. תוכנית פיתוח הדגמים הזהירה של החברה בעשור הקודם לא הניבה את הפירות המקווים, וכיום היא מוצאת את עצמה בשוק שזולג במהירות לכיוון רכב חשמלי או "מחושמל", בלי שיהיה לה כרגע פתרון יעיל, למעט דגמים שנמצאים בפיתוח עבור השוק הסיני.

החשמלית הסדרתית היחידה שלה עבור השוק הגלובלי, ה-E שתושק באוקטובר, היא סופר-מיני עירונית "בוטיק", שביחס אליה אמר לאחרונה אחד מבכירי הונדה "זה גיהינום עבורנו", והוסיף "אנחנו חייבים להשיק את המכונית, למרות העובדה שהיא לא תניב לנו שום רווח".

עד שהפער ייסגר, התשובה של הונדה לקהל שהולך ו"מתחשמל", היא הדור החדש והמתקדם של הונדה ג'אז ההיברידית. כמו קודמתה מאמצת המכונית עיצוב של מיקרו-וואן "חמוד", שנחשב לפופולרי בקרב צעירי יפן.

רכב

מראה שמרני, מנוע חסכוני

המראה הכללי של הדגם החדש שמרני יותר לעומת הג'אז היוצאת, אך עדיין יש למכונית חרטום קצרצר ומשופע בחדות עם פנסי "משקפיים", שניצבים מעל גריל עם "חיוך" צר, שמזכיר דמויות מהקומיקס היפני. הגג נמוך יותר מאשר בג'אז היוצאת אך עדיין גבוה מהמקובל בפלח, פרופיל הצד נשלט על ידי משטחי זכוכית גדולים עם עמודי צד דקיקים ובפינות ממוקמים גלגלים קטנים, שנראים כאילו הם עוטים "צלחות" אפטר-מרקט.

בחו"ל יש למכונית גם גרסה אופנתית דמוית SUV עם חישוקים גדולים וצבעי גוף מנוגדים, אך בתצורה "הישראלית", עם צבע לבן כמו של רכב המבחן שלנו, היא זוכה ברחוב לתשומת הלב בעיקר מבעלי הונדה ג'אז מהמודל היוצא.

השימושיות של תא הנוסעים הייתה ונותרה אחת מנקודות החוזק המרכזיות של הג'אז. כראוי למכונית שמגיעה ממדינה שהמציאה את האוריגמי ושרוב תושביה גרים בדירות זעירות, כל מילימטר מהממדים החיצוניים מנוצל לטובת אכסון נוסעים ומטען וליצירת אשלייה של מרחב. בין העמודים הקדמיים הדקיקים מותקן משטח זכוכית פינתי גדול, שמשתלב היטב עם חופת הזכוכית הקדמית הענקית ו"פותח" את הראות לפנים. גם משטחי הזכוכית בדלתות משתפלים מטה לטובת תחושה מוארת והגג הגבוה מקל מאוד עם הכניסה והיציאה.

מרווח הברכיים מאחור נדיב מאוד ביחס לממדים ונעזר ברצפה השטוחה, והמושב האחורי מאפשר לאכלס שני מבוגרים מגודלים פלוס ילד. המושב הזה גם מתרומם-מתקפל-נשלף כולו או בחלקים ומספק שלל אפשרויות לאחסון מטענים. נפח האחסון מאחור קטן מזה של הג'אז היוצאת בשל חיפוי הסוללה, אבל הפתח של הדלת האחורית רחב מאוד ומאפשר דחיקה של מטענים רחבים.

עמדת הפיקוד מינימליסטית, כמקובל אצל הונדה, עם מעט מאוד מתגים פיזיים. ההגה קטן, המתגים הבודדים גדולים וברורים ואת התחושה של נסיעה ברכב לונה-פארק משלימים שני צגי LCD בוהקים, שאחד מהם משמש כלוח מחוונים. השני, הגדול יותר, הוא מסך מולטימדיה רוחבי עם שוליים דקיקים בנוסח מסכי הטלוויזיה מהדור האחרון.

הונדה עדיין לא מפגינה נדיבות בכל הנוגע לחומרי הדיפון של הג'אז, אבל למרות הפלסטיק הנוקשה והדלתות הקלילות העסק מרגיש בנוי לאריכות ימים ומספק בידוד מכובד מרעשי החוץ. האבזור התקני כולל מערך די מקיף של מערכות סיוע אקטיביות.

הונדה צברה מוניטין של פיתוח מערכות הנעה יצירתיות, וגם עבור הדור החדש של הג'אז נבחר פיתרון לא שגרתי, שמשלב מנוע בנזין יעיל ו"ירוק" בנפח 1.5 ליטר עם שני מנועים חשמליים. אחד מהם תומך בביצועים ומאפשר נהיגה "חשמלית", והשני משמש כגנרטור לטעינת הסוללה ונכנס לפעולה אוטומטית אם רמת הטעינה יורדת מתחת למפלס מסוים.

כל העסק הוא פלא הנדסי של מיקרו-מכניקה ואלקטרוניקה יפנית, שמצליח לא לגזול מרחב מהנוסעים ולהוסיף פחות מ-100 קילו למשקל הבסיס. על הכביש המערכת המורכבת מספקת למכונית מרץ מפתיע. בעלי רגליים קטנות ואג'נדה ירוקה יכולים לגמוע מרחקים לא מבוטלים בגלישה חרישית בעיר בלי להפעיל כלל את מנוע הבנזין, אך מי שאצה לו הדרך יגלה שתחת לחיצה בריאה המכונית צוברת תאוצה בקצב מכובד ראוי לתדמית המותג.

עם נתון תאוצה של 9.4 שניות מאפס ל-100 קמ"ש זו לא רק אחת ההיברידיות העממיות הזריזות בסביבה אלא גם אחת ממכוניות הסופר-מיני הזריזות בכלל בשוק. עם זאת, עדיין מדובר במנוע בנזין "מתוח" שמספק את עיקר המומנט בסל"ד גבוה ומשודך לתיבה רציפה. כאשר מוציאים אותו מאזור הנוחות שלו, כמו בעת האצה בעליה, הוא מטפס לסל"ד גבוה וטורדני וכנ"ל כאשר מנוע "הגנרטור" נכנס לפעולה.

הבונוס הוא צריכת דלק ריאלית של כ-20 קילומטרים לליטר בנהיגה "אמיתית" עם פקקים, מזגן, האצות ועליות. נתון מרשים בהחלט. היינו שמחים גם לקבל אפציה לשליטה ידנית טובה יותר בתיבה ולא רק מצב נסיעה ומצב בלימה, אבל כנראה שרוב הלקוחות לא מתעניינים בכך.

זריזה ובעלת אחיזת כביש טובה 

על הכביש הג'אז הייבריד משמרת את התחושה הדינמית המוכרת של הונדה: היגוי קליל אבל מדויק, אחיזת כביש בטוחה וטובה כל עוד לא חוצים את המגבלות (הלא-גבוהות) של הצמיגים החסכוניים, יציבות כיוונית טובה במהירויות גבוהות ותגובות זריזות ורהוטות של השלדה לפקודות הנהג, שמעניקות תחושה של רכב "נטול מאסה". בקיצור, מכונית שבחלט מתגמלת את הנהג בנהיגה נמרצת. עוד בונוס הוא נוחות נסיעה מהטובות בפלח עם ספיגת זעזועים מעודנת ואפילו נכונות לדלג על מדרכות גבוהות.

בשורה התחתונה, הג'אז החדשה היא מכונית עירונית הגיונית, שימושית, זריזה ונעימה לנהיגה בעיר ומחוצה לה. להונדה גם יש גם מוניטין שמירת ערך יציבה כסלע. הבעיה היא, שעם תג מחיר של כ-124 אלף שקל לגרסה הבכירה היא יקרה יותר בכ-4,000 שקל מהגרסה המאובזרת (מאוד) של טויוטה יאריס הייבריד החדשה, וניצבת בטריטוריית מחיר שבה ניתן למצוא לא מעט דגמים אופנתיים מקטגוריות גבוהות יותר. לפיכך, ממתין לה בשוק מאבק קשה. 

חלק מהמתחרות

טויוטה יאריס הייבריד

טויוטה יאריס החדשה, שנחתה כאן לאחרונה, מאמצת קו עיצוב שונה לגמרי מהג'אז ופונה לקהל אופנתי ושוחר ספורטיביות. הגרסה ההיברידית שלה משלבת מנוע 1.5 ליטר יעיל עם מנוע חשמלי בהספק משולב של 116 כ"ס ורושמת צריכת דלק סופר חסכונית. הממדים ותא המטען קטנים במעט משל הג'אז

סוזוקי סוויפט 2021

הדור המחודש של הסוויפט, שייצא בקרוב לשוק, עבר מתיחת פנים חיצונית ופנימית קלה וקיבל תא נוסעים מאובזר יותר, כולל מערכות בטיחות מובנות. החידוש הוא מנוע עם מערכת היברידית "קלה" שמסייעת לו להשיג קרוב ל-30 קילומטרים לליטר בלי לוותר על ביצועים. המנוע מופיע גם בג'יפון "איגניס" המחודש

עוד כתבות

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

בארה"ב מדווחים: ישראל לא תתקוף באיראן לפני פסח

צה"ל תקף במהלך הלילה מטרות טרור בדרום לבנון ● דיווח: ביידן אישר לישראל לפעול קרקעית ברפיח - תמורת צמצום התקיפה באיראן ● שר החוץ האירני נחת בניו יורק, מנהיגי הארגון הכלכלי הבין-לאומי (G7) גינו את המתקפה האיראנית על ישראל • מתאם פעולות הממשלה בשטחים: יותר מ-300 משאיות סיוע נכנסו לרצועה, כ-100 משלוחים הוצנחו • עדכונים שוטפים 

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

צוות המייסדים של מנטי רובוטיקס / צילום: Mentee Robotics

ישטוף כלים ויעשה כביסה? אמנון שעשוע משיק רובוט דמוי אדם

הרובוט המכונה "מנטיבוט", פותח במסגרת חברה שהקים שעשוע לפני כשנתיים עם פרופ' ליאור וולף, שבעבר היה חוקר בינה מלאכותית במטא ● מדובר ברובוט דמוי אדם המיועד לבצע מטלות בסיסיות במשקי הבית או במחסנים תעשייתיים

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר